Presedintele nu poate refuza numirile procurorilor in functiile de judecator si invers

E.b. | 27.11.2017

Comisia speciala parlamentara pentru elaborarea legilor justitiei, prezidata de deputatul PSD Florin Iordache, a inceput luni a patra zi de lucru, discutiile continuand pentru prima lege din cele trei din pachet - Legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor.

Pe aceeași temă

 

 

 

 

UPDATE - Comisia scade standardele de integritate ale magistraților. Daca pana acum judecatorii si procurorii anchetați sau trimisi in judecata erau suspendati automat de CSM, potrivit modificării de luni aceștia vor putea în continuare să-și exercite profesia. Adică un judecător inculpat va avea dreptul să judece alți inculpați iar un procuror inculpat să instrumentele dosare de urmărire penală. 

 

UPDATE Sunt asteptate modificarile la art. 96 din lege privind raspunderea patrimoniala a magistratilor.


Presedintelui Romaniei i se mai taie si azi din atributii. Comisia Iordache a votat o propunere ALDE care prevede ca seful statului nu mai poate refuza numirile care sunt prevazute la articolul 61 alin 1. In forma actuala presedintele putea refuza numirile motivat.

 

Adica, presedintele nu mai poate refuza nici numirile procurorilor in functiile de judecator si invers.

 

UPDATE 13.10 S-au suspendat lucrarile comisiei, este asteptat programul pentru luni si marti facut de biroul permanent de la Camera Deputatilor, respectiv Senat, pentru a decide programul dezbaterilor in continuare.

 

12.55: S-a modificat pe alocuri si art 62 privind cazurile in care un judecator sau un procuror este suspendat din functie, eliminandu-se din lege suspendarea automata din functie la trimiterea in judecata.

 

UPDATE 12.25: Inca un articol prin care presedintele Romaniei nu mai poate refuza numiri, si anume numirile prevazute la alin 61 alin 1 de mai jos. Astfel s-a votat o propunere ALDE la alin 3: "(3) Președintele României nu poate refuza numirea în funcțiile prevăzute la alin. (1).", conform HotNews.
 

Art. 61 – (1) La cererea motivată, judecătorii pot fi numiţi în funcţia de procuror la parchetele de pe lângă judecătorii, iar procurorii în funcţia de judecător la judecătorii, prin decret al Preşedintelui României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezenta lege. Propunerea de numire în funcţia de judecător se formulează de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul unităţii de parchet de la care provine, iar propunerea de numire a judecătorilor în funcţia de procuror se formulează de către Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul consultativ al instanţei în care urmareaza îşi desfăşoare activitatea.

 

In forma actuala, acesta prevedea:
 

(3) Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile prevăzute la alin. (1) decât motivat, aducând la cunoştinţă Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.

 

LIVE TEXT

 

12.55: S-a modificat pe alocuri si art 62 privind cazurile in care un judecator sau un procuror este suspendat din functie. Astfel, modificat, acesta va arata dupa cum urmeaza:

 

„Art. 62 - (1) Judecătorul sau procurorul este suspendat din funcţie în următoarele cazuri:

 

a1) când faţă de acesta s-a dispus arestarea preventivă sau arestul la domiciliu;

 

a2) când faţă de acesta s-a luat măsura preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune şi organul judiciar a stabilit în sarcina sa obligația de a nu exercita profesia în exercitarea căreia a săvârşit fapta.”

 

b) când suferă de o boală psihică, care îl împiedică să-şi exercite funcţia în mod corespunzător;
CSM+USR+ALDE

 

c) când a fost sancţionat disciplinar, în condiţiile art. 100 lit. d).

 

d) în cazul prevăzut la art. 52 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată;

 

e) în perioada cuprinsă între data pronunțării hotărârii Secției corespunzătoare de aplicare a sancțiunii disciplinare prevăzute la art. 100 lit. e) și data eliberării din funcție.

 

1^1) Judecătorul sau procurorul poate fi suspendat din funcţie şi în cazul în care a fost trimis în judecată pentru o infracţiune, dacă se apreciază, în raport de circumstanţele cauzei, că se aduce atingere prestigiului profesiei. În situaţia în care s-a apreciat că judecătorul sau procurorul poate fi menţinut în funcţie, acestuia i se poate interzice provizoriu exercitarea anumitor atribuţii până la soluţionarea definitivă a cauzei. Prevederile prezentului alineat se aplică în mod corespunzător și în cazul în care faţă de judecător sau procuror s-a luat măsura preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune şi organul judiciar a stabilit în sarcina sa obligația de a nu exercita profesia în exercitarea căreia a săvârşit fapta.”

 

(1^2) Judecătorul sau procurorul care suferă de o altă afecţiune decât cea prevăzută la alin. (1) lit. b), care-l pune în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile poate fi suspendat din funcţie, la cererea sa sau a colegiului de conducere al instanţei sau parchetului. Această măsură se poate dispune numai după epuizarea duratei pentru care se acordă concediile medicale şi indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Afecţiunea se stabileşte printr-o expertiză de specialitate care se efectuează de o comisie medicală de specialitate numită prin ordin comun al ministrului justiției și ministrului sănătății. Suspendarea din funcţie se dispune de Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii până la însănătoşire. Prin raportul de expertiză, comisia stabileşte termenul în care magistratul urmează să revină la reexaminare.

 

(1^3) În situaţii personale deosebite, la cererea judecătorului sau procurorului, Consiliul Superior al Magistraturii poate dispune suspendarea din funcţie a acestuia, pe o durată de cel mult 3 ani, dacă măsura nu afectează buna funcţionare a instanţei sau parchetului.”

 

Acestea au trecut cu unanimitate de voturi.

 

12.25: Inca un articol prin care presedintele Romaniei nu mai poate refuza numiri, si anume numirile prevazute la alin 61 alin 1 de mai jos. Astfel s-a votat o propunere ALDE la alin 3: "(3) Președintele României nu poate refuza numirea în funcțiile prevăzute la alin. (1)."

 

Acestea au trecut cu unanimitate de voturi.

 

12.25: Inca un articol prin care presedintele Romaniei nu mai poate refuza numiri, si anume numirile prevazute la alin 61 alin 1 de mai jos. Astfel s-a votat o propunere ALDE la alin 3: "(3) Președintele României nu poate refuza numirea în funcțiile prevăzute la alin. (1)."

 

In forma actuala, acesta prevedea:

 

(3) Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile prevăzute la alin. (1) decât motivat, aducând la cunoştinţă Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.

 

12.20: S-a adoptat modificarea art. 61 alin (1), astfel:

 

Art. 61 – (1) La cererea motivată, judecătorii pot fi numiţi în funcţia de procuror la parchetele de pe lângă judecătorii, iar procurorii în funcţia de judecător la judecătorii, prin decret al Preşedintelui României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezenta lege. Propunerea de numire în funcţia de judecător se formulează de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul unităţii de parchet de la care provine, iar propunerea de numire a judecătorilor în funcţia de procuror se formulează de către Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul consultativ al instanţei în care urmareaza îşi desfăşoare activitatea.

 

In forma actuala, acesta prevedea astfel:

 

(1) La cererea motivată, judecătorii pot fi numiţi în funcţia de procuror, iar procurorii, în funcţia de judecător, prin decret al Preşedintelui României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezenta lege.

 

11.30 Se dezbate art. 58 privind detasarile judecatorilori si procurorilor.

 

11.02: Au ajuns la sedinta si cele doua reprezentante CSM. De asemenea, toti parlamentarii PNL se afla la sedinta. Din partea USR sunt prezenti deputatii Stelian Ion si Sliviu Dehelean.

 

11.00: S-a adoptat modificarea art. 56, in forma propusa de Guvern: "La încetarea mandatului pentru funcţiile de conducere prevăzute la art. 54 şi 55, procurorii pot ocupa o funcție la acelaşi parchet sau la un alt parchet unde au dreptul să funcționeze potrivit legii ori revin la parchetele de unde provin." 

 

10.55: Au reinceput discutiile. De la PNL participa doar senatorii Iulia Scantei, Daniel Fenechiu si Alina Gorghiu. De la USR participa doar deputatul Stelian Ion.

 

10.37: Sunt probleme tehnice, nu merge calculatorul pe care se lucreaza textul astfel ca s-a luat pauza de 15 minute pana la remediere.

 

10.35: Pentru prima data de cand au inceput disutiile concrete pe textele de legi, participa la sedinta si presedintele Asociatiei Magistratilor din Romania si o reprezentanta a Asociatiei Procurorilor din Romania. Aceasta din urma a sustinut ca nu a trimis propuneri catre comisii. De asemenea, este o reprezentanta a UNJR, lipsind sefa Uniunii, Dana Garbovan. Din ce se poate observa, in sala nu este nimeni din partea CSM.

 

10.30 Sedinta a inceput cu discutii privind limitarea luarilor de cuvant. Deputatii PSD Eugen Nicolicea si Florin Iordache au propus sa se limiteze interventiile la una pentru fiecare grup parlamentar, asa cum se intampla in sedintele de plen. Deputatul USR Stelian Ion si senatoarea PNL Iulia Scantei au contestat aceasta propunere. Iordache a motivat aceasta decizie prin faptul ca "trebuie sa fim eficienti".

 

De asemenea, s-a votat o modificare la regulament, care prevede ca supleantii in comisie sa aiba drept de vot.


 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22