Pe aceeași temă
Lucrez de 14 ani în televiziune, dar unul dintre momentele pe care încă le consider semnificative în cariera mea de jurnalist se leagă de 22. S-a întâmplat într-o dimineață de marți de la sfârșitul lui noiembrie 2000, când mi-am văzut prima dată fotografia în revistă, lângă un desen al lui Perjo, făcut special ca să ilustreze un text scris de mine.
Era numărul după alegerile prezidențiale. Vadim Tudor intrase în turul al doilea și țin minte că revista a apărut cu un chenar negru pe copertă, iar toate numele mari care semnau de obicei au scris, inevitabil, despre asta. Mie îmi ceruse Gabriela Adameșteanu doar o relatare, dar eram atât de tare sub șocul momentului și al rezultatelor (aveam 23 de ani!), încât a ieșit un comentariu. Despre Vadim și Adrian Păunescu (care fusese ales senator în circumscripția mea de la Craiova). Până la ședința de luni după-amiază aveam deja îndoieli și încercam să mă pregătesc moral pentru momentul în care Gabriela va tăia cu pixul ei negru textul pe care Nicu Rusu îl și pusese în pagină.
Doamna Adameșteanu l-a citit fără să spună o vorbă (cei care au lucrat cu ea știu că asta se întâmpla rar), i-a dat apoi pagina Rodicăi Palade, care s-a uitat pe ea și a zis, ignorându-mă complet: „Nicu, hai să-i punem o poză!“. Gabriela Adameșteanu a aprobat din cap și ne-a pus în brațe paginile corectate, în timp ce eu începusem să inventariez febril în minte toate pozele de la petreceri și din Vama Veche pe care le aveam, încercând să mă decid care dintre ele s-ar potrivi cu un comentariu politic în revista 22.
Ora la care trebuia să trimitem revista la tipografie (care pe vremea aia era depășită sistematic) se apropia vertiginos, iar eu dezarmasem complet. Asta e, o să ratez momentul, dacă nu am avut niciodată inspirația să mă fotografiez într-o ipostază serioasă și credibilă, demnă de un articol care sancționa poulismul lui Vadim și Păunescu! M-a salvat prietenul Nicu Rusu, care mi-a scos un profil visător și ambiguu dintr-o fotografie pe care prietenul meu mi-o făcuse în joacă într-o dimineață, ca să testeze un aparat nou (pe film, bineînțeles).
Nu sunt superstițioasă, dar poza aia a devenit de atunci un fel de talisman. Am folosit-o cu succes pe câteva aplicații la burse în străinătate și, nu în ultimul rând, pe CV-ul cu care am dat concurs și m-am angajat la TVR. Iar de momentul ăsta îmi amintesc și acum cu emoție, nu numai pentru că a fost debutul meu în comentariul politic, ci pentru că sintetizează perfect atmosfera în care am lucrat la 22: un haos simpatic, curajos și creativ, cu mici catastrofe transformate miraculos în reușite și cu resurse inepuizabile de a merge înainte, indiferent cât de potrivnice sunt vremurile și circumstanțele.
RAMONA AVRAMESCU,
jurnalist la 22 în perioada 2000-2001,
în prezent senior editor la TVR.
Redacţia revistei 22 în 2000