Pe aceeași temă
În societățile noastre, se vorbește mult despre valori. Politicieni, ziariști, gazetari – toată lumea le pomenește. Când se ajunge la enumerarea lor, sunt pomenite – de cele mai multe ori – libertatea și egalitatea, iar uneori – toleranța. În ultimii ani, a devenit o modă să indici diversitatea, deși aceasta e o stare socială, nu o busolă pentru acțiune. Puțini numesc, în schimb, virtuți politice precum moderația. În Europa, un singur partid important o conține în numele său: Moderaterna, formațiune suedeză care se revendică de la liberalism.
În Faces of Moderation, cea mai recentă carte a sa, Aurelian Crăiuțu, profesor la Indiana, consideră că moderația este o „virtute fără de care sistemul politic nu ar putea funcționa“. Nu e prima dată când autorul se ocupă de această chestiune. În teza sa de doctorat de la Princeton, consacrată Doctrinarilor, ca și într-un volum apărut la Polirom, în urmă cu un deceniu, Crăiuțu a căutat să refacă parcursul intelectual și retoricile folosite de către autori sau oameni politici precum Montesquieu și Burke, Macaulay și Guizot ori Tocqueville.
Volumul apărut zilele astea în SUA examinează „fețele moderației“ în secolul al XX-lea. Crăiuțu precizează că moderația nu e o „ideologie“ și nu trebuie cercetată „în abstract“, ci pornind de la circumstanțe și discursuri politice precis delimitate. Întrebările de la care pornește autorul sunt: ce este moderația? Ce oferă ea în comparație cu alte virtuți? E un mod de argumentație sau o normă? Există un stil moderat? Autorii la care s-a oprit sunt Raymond Aron, Isaiah Berlin, Norberto Bobbio, Adam Michnik și Michael Oakeshott.
Toți cinci sunt traduși în română, așa că rândurile scrise despre ei de către profesorul Crăiuțu ar putea figura în mai multe bibliografii. Introducerea cărții e un model de analiză conceptuală: moderația este înfățișată ca un concept complicat, dar și ca o „fighting virtue“. Crăiuțu arată, pe de altă parte, că ea joacă uneori rolul de apărătoare a statu quo-ului, apoi analizează în ce măsură este ea sinonimă cu „civilitatea“ și cum este opusă fanatismului și dogmatismului.
// AURELIAN CRĂIUȚU |
Capitolul despre Aron pornește de la formula „spectatorului angajat“, care dă și titlul cărții de interviuri realizate de J.L. Missika și D. Wolton cu autorul magistralei interpretări a sistemelor politice contemporane din Democrație și totalitarism. Crăiuțu trece în revistă diverse momente din biografia intelectuală a lui Aron, apoi explică lectura pe care Aron a consacrat-o lui Marx și lui Hayek. Am reținut și rândurile despre Algeria, ca și despre Mai 1968, un moment pe care filosoful francez îl descria ca „revoluția intruvabilă“.
Isaiah Berlin este înfățișat ca „o combinație de istoric al ideilor și filosof“, ca un autor care a respins monismul și a avut o aversiune puternică față de violență. Folosindu-se, ca și-n cazul lui Aron, de o carte de interviuri cu autorul analizat – cea a lui Ramin Jahanbegloo –, Crăiuțu deslușește sensul „puterii ideilor“, în care vede originalitatea lui I. Berlin. El compară, apoi, viziunea acestuia despre pluralism și putere cu „liberalismul fricii“, teoretizat de Judith Shklar.
Profesorul Crăiuțu reia, în capitolul despre Bobbio, elemente ale parcursului intelectual al filosofului politic italian, inclusiv angajarea sa în Partito d’Azione sau simpatia pentru „socialismul liberal din tradiția stângii antitotalitare“, îmbrățișat de Bobbio până la finele anilor ’50. Crăiuțu insistă, apoi, asupra respingerii teoriilor celei de-a treia căi, ca și asupra „filosofiei dialogului“, câtă vreme autorul cunoscutei cărți despre Democrație și liberalism s-a arătat mereu dispus să dezbată și cu catolicii, și cu comuniștii.
Următoarea secțiune e consacrată unui conservator, M. Oakeshott, „un filosof și un spirit boem interesat de subiecte exotice precum iubirea, poezia sau pariurile hipice, despre care a scris și o carte“. Crăiuțu apreciază opoziția autorului capodoperei On Human Conduct față de orice ideologie politică. Merită reținută, de asemenea, analiza făcută relațiilor dintre gândirea lui Oakeshott și operele lui Leo Strauss sau Aron, ca și definirii părinților fondatori ai conservatorismului.
Capitolul dedicat lui Michnik are un titlu care ar putea deruta: Moderația radicală și căutarea clarității morale. Autorul ne lămurește că avem de-a face cu o combinație între un politician moderat, o minte rebelă și un temperament vulcanic, care a avut de înfruntat lumea totalitară comunistă. Pentru a-l înțelege pe Michnik, Crăiuțu discută exemplul lui Kołakowski, experiența KOR, reflecția lui Havel, dar și provocările democrațiilor postcomuniste.
În epilogul cărții, găsim următoarea sinteză: „agenda moderației promovează pluralismul social și politic, echilibrul dintre valori și principii aflate în competiție. Ea respinge concepțiile moniste referitoare la binele public (...) și se opune maniheismului. Moderații preferă reforme graduale și nu răsturnările revoluționare, căutând mai mereu – nu tot timpul – le juste milieu sau «media de aur» între extreme, pentru ca o comunitate să aibă parte de liniște. La fel de important, chiar dacă nu e așa evident, moderația vădește un anumit stil al acțiunii politice, care se manifestă adesea ca o propensiune de a căuta o conciliere și a găsi un echilibru între idei, interese și grupuri diverse“.
Cartea ar merita tradusă în România. Nu doar pentru că e un minunat instrument de lucru pentru studenții din departamentele de științe politice și de filosofie, ci și pentru că Aurelian Crăiuțu împrumută ceva din stilul tuturor autorilor pe care-i interpretează. Cultura noastră civică are și ea nevoie de moderație.