Pe aceeași temă
Editura Ratio et Revelatio a publicat o lucrare de doctorat intitulată Memorialistica detențiilor postbelice românești. Nu pare un doctorat rescris pentru tipar, ci pur și simplu teza Mariei Hulber (susținută sub coordonarea Anei Selejan), tipărită cu tot cu aparatul însoțitor: concluzii după fiecare secțiune, note, bibliografii și anexe. Nu e ușor de parcurs, din pricina stilului inexpresiv și marcat de ticuri de școală, dar pur și simplu nu contează: este un studiu minuțios, onest și util, care sesizează golurile din exegeza asupra genului și se străduiește să le umple după un plan rațional.
Cartea încorporează multă muncă, a absorbit mii de pagini de memorii referitoare la experiența încarcerărilor politice în România și destule titluri de politologie, istorie recentă, istorie și teorie literară, psihologie. E remarcabil că autoarea a putut ajunge în cele din urmă la o organizare simplă, inteligibilă a materialului. Cu siguranță, i-a prins bine modelul Gulagul. O istorie de Anne Applebaum, pe care îl urmează în mod evident, dar nu mecanic. Drumul ales aici are dublă intenție polemică: să contracareze două perspective greșite. 1) Că memorialistica de închisoare ar fi, cu puține excepții, lipsită de valoare literară, deci n-ar avea ce căuta în atenția exegeților literaturii. Și 2) că n-ar avea nici valoare documentară, fiind minată de perspectiva profund subiectivă a autorilor. Studiul contraargumentează bogat la ambele chestiuni și convinge - uneori în urma demonstrației, alteori mai degrabă prin ilustrare și enunț.
În cele din urmă, Memorialistica detențiilor postbelice românești se construiește ca o combinație de tipologizare și analiză tematică și narativă, bazate îndeosebi pe compararea memoriilor între ele, apoi a lor cu documente de istorie recentă. Maria Hulber nu atacă, ci erodează metodic cele două prejudecăți. Cea care vine dinspre critica literară era deja subțiată în timp, pentru că există o bibliografie eseistico-exegetică solidă, din care se și citează aici generos, așa că autoarea procedează mai degrabă la o reargumentare teoretică. În schimb, în câmpul istoriei recente e de luptat cu dominația argumentului exclusiv de arhivă.
Maria Hulber crede că literatura închisorilor a fost adesea restrânsă la lista scurtă a cărților-far ale genului – Jurnalul fericirii de N. Steinhardt, Evadarea tăcută de Adriana Georgescu, Închisoarea noastră cea de toate zilele de Ion Ioanid, Amintiri din viață. 20 de ani de Siberia de Anița Nandriș-Cudla și câteva altele. Ce vrea să demonstreze e că acreditarea literară se obține nu numai prin scriitură, ci și în virtutea respectării unui pattern narativ specific. La Maria Hulber, acest model-turnesol e definit pornind de la un studiu din 1976 al Bernadettei Morand (Les écrits des prisonniers politiques), el însuși autentificat prin scrierile lui Soljenițîn.
Ideea că segmentul memorialisticii românești s-a îmbogățit odată cu memoriile de închisoare, că s-a lărgit în mod specific canonul genului se re-instituie ca indiscutabilă la finalul cărții. Nu neapărat pe seama demonstrației de naratologie de aici, cât prin ilustrare, căci metoda (analiza narativă) e folosită greoi și datează binișor din punct de vedere bibliografic (Genette, Starobinski, Poulet etc.). La drept vorbind, nu aduce nimic nou: flux diegetic, strategii narative, decelări etc.
În schimb, Maria Hulber obține un bun efect aplicând regruparea tematică a memoriilor de închisoare, după modelul Anne Applebaum. Iese la iveală un tip aparte de expresivitate, încă neexploatat cum se cuvine, de asemenea și un timp aparte al claustrării, dilatat și segmentat în mod specific. Cu siguranță, teza aceasta va fi citată și pentru tipologia personajelor (deținuții, care sunt fie supraviețuitori, fie înfrânți-resemnați, fie turnători; aparatul represiv este format din anchetatori, torționari și gardieni; „profesiunile liberale“, ca să zicem așa, ale închisorii sunt medicii, judecătorii, avocații și „călăuzele spirituale“), chiar dacă ilustrările sunt doar corecte, un pic zgârcite cantitativ. Altminteri, a făcut bine autoarea studiului de la Ratio et Revelatio să citeze cu precădere nu din cele mai cunoscute memorii de închisoare politică, ci mai degrabă din celelalte (Constantin C. Giurescu, Iuliu Hossu, Ion Diaconescu, Nicole Valéry-Grossu, Nichifor Crainic, Nicolae Mărgineanu, Richard Wurmbrandt, Florin Constantin Pavlovici ș.a).
A doua pledoarie a Mariei Hulber, cea în favoarea valorii documentare a memoriilor de închisoare, e mai puțin crispată și aici trebuie căutat pivotul întregului studiu. Lipsește orice ton excesiv, sunt evitate ierarhizările. Nu se absolutizează, ci se preferă nuanța: „Nici nu se pune problema ca memoriilor de închisoare să li se atribuie valențe documentare absolute sau să se pretindă ele însele alternative la documentele de arhivă. Trebuie privite ca o nuanțare, limpezire, completare a omisiunilor din actele oficiale și din istoria acelei perioade, trunchiată prin imixtiunea factorului ideologic“.
Ni se atrage apoi atenția că aceste texte trebuie citite cu codurile adecvate la îndemână. Una e să scrii după emigrare, la adăpost relativ de „mâna lungă“ a Securității, alta în țară, în clandestinitate, sub autocenzură. Una e literatura de sertar astfel născută, uneori capturată de Securitate (Aurel State) și rescrisă (Steinhardt), și cu totul altceva să fi pus pe hârtie post-1990 amintiri deja îndepărtate în timp. Nu e același lucru să navighezi printre eschivele depresiei (Adriana Georgescu sau Nicole Valéry-Grossu) sau prin rețeaua de infraroșii a propriilor inhibiții (C. Noica, Emil Manu), după cum va rămâne un mister acuitatea uluitoare a memoriei celor care scriu (fenomenul Ion Ioanid, în mod special).
Principalul argument e că mărturiile se susțin indirect unele pe altele. Pe de altă parte, ele confirmă, infirmă sau nuanțează „literatura“ documentelor de arhivă. Fără corpusul literar al memorialiștilor detenției, istoricii ar fi avut pe masă doar omogenitatea artificială a înscrisurilor oficiale, trunchiate conform tipicului birocratic al epocii comuniste, în limba de lemn a statului. Enorma arhivă de documente de la CNSAS, chiar despuiată integral în viitor, nu va putea eluda niciodată faptul că majoritatea nu sunt mărturii directe, ci rescrieri la diverse nivele ale informațiilor obținute de Securitate de la informatori. Despre cei umăriți, despre alți informatori, de la informatori-deținuți. Sau declarații luate celor aflați în anchetă, eventual sub tortură (notele informatorilor deținuți, insistă Maria Hulber, care a consultat arhive, „au un nivel documentar extrem de redus, din pricina condițiilor în care întemnițații erau determinați, prin amenințări, violență sau promisiuni, să devină delatorii celulelor comune“).
Maria Hulber lucrează pe un corpus de 149 de titluri pe care le socotește literare. Sunt apărute înainte, dar mai ales după 1990, scrise (uneori rescrise, după confiscarea manuscriselor de către Securitate) în țară sau în exil, în timpul comunismului sau în tranziție. În anexele volumului, fiecare titlu e însoțit de detalii despre edițiile inițiale din străinătate și despre traduceri, unde a fost cazul, iar lista (care nu poate fi exhaustivă, firește) e livrată nu numai alfabetic, ci și cronologic, după anul primei ediții. Alături e bibliografia critică a subiectului și, prin coroborare, se vede bine care a fost intervalul de maxim impact editorial al memorialisticii de detenție și cum a evoluat starea de spirit a memorialiștilor înșiși (Mihai Rădulescu este citat cu o remarcă interesantă: până în 1998, spune el, autorii nu par conștienți că scriu în numele milioanelor de victime, „nu se reliefează o conștiință mărturisitoare dublată de un sentiment al responsabilității pentru toate celelalte victime ale mecanismelor terorii“).
Lista în sine e un mare câștig și vine după o adevărată scotocire. Multe titluri au fost lipsite din start de circulație editorială și regret că Maria Hulber nu a insistat asupra categoriilor de surse editoriale (sunt cărți publicate de autorii înșiși, simple ISBN-uri, cărți apărute la edituri mari, mici sau obscure, încă existente sau demult dispărute, editate de Fundația Academia Civică, de Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului etc.), că nu aflăm cum a decurs odiseea descoperirii volumelor care nu sunt de găsit nici în librării, nici în biblioteci. Ar fi fost un semnal pentru editorii responsabili să deschidă o vastă serie dedicată. Asemenea cărți trebuie să fie întotdeauna la îndemâna publicului. Numai așa se clădește o conștiință istorică la nivel național.
Doctoratul interesant al Mariei Hulber impresionează mai ales acum, când încă fumegă cenușa scandalului tezelor plagiate. Acest „incendiu“ nesigur și recurent, pe care unii îl aprind, alții îl sting și incredibil de mulți se silesc să-l claseze alături de bolile cronice ale societății românești, ne obligă să luăm act de o pagubă uriașă. Pentru a doua oară în aproape 75 de ani, România a fost subminată pe componenta educației, prin compromiterea competenței. După 1945, s-a procedat pe față, exploziv: decapitare fulgerătoare a întregii elite profesionale (de la simpla destituire și marginalizare până la detenția politică) și înlocuirea ei pe criterii ideologice. Din păcate, în ultimii 10-15 ani, fenomenul s-a repetat insidios, ca o boală fără semne clinice. A capturat mentalități și a instituit precedente greu de dislocat.
Sub regim comunist, a fost nevoie de vreo 30 de ani și de câteva concesii politice atent drămuite ca sistemul universitar să-și recapete parțial aplombul. În câțiva ani de deschidere relativă, (1970-1980) se reîncărcase binișor de proiecte, care încă nu muriseră de tot la Revoluție. Mă tem că, de data asta, va fi mult mai greu. Răul se reproduce mai repede decât efectul oricărui antidot. Ne pregătim de un lung interval de degradare culturală. Va fi nevoie de foarte multă voință sau de o minune, ca să ne ridicăm măcar de unde am căzut.