Pe aceeași temă
ALEXANDRU LAZESCU
Punct de inflexiune in presa romaneasca
Despre mass-media, despre libertatea de constiinta si despre presiuni editoriale discutam permanent din 1990 incoace. Numai ca, daca in urma cu doi ani subiectele fierbinti erau aservirea politica a serviciilor publice de radio si televiziune sau conflictele din redactiile Romaniei libere si Evenimentul Zilei, cu tot cortegiul de intamplari si tensiuni care le-au insotit, iata ca astazi motivele preocuparii publice vin din cu totul alta directie. Asadar, cine face legea in presa romaneasca? Trebuie sa ne ingrijoreze tendinta accentuata de concentrare din mass-media si mai ales faptul ca o mana de oameni au ajuns sa detina manetele de comanda ale principalelor grupuri de presa? Si, daca da, exista solutii pentru a impiedica derapaje majore care ar putea pune in pericol libertatea editoriala?
Despre concentrarea principalelor structuri din mass-media in mainile catorva magnati autohtoni se vorbeste de mai multa vreme, atat informal printre jurnalisti, cat si in cercurile politice. Subiectul a fost abordat chiar si de presedintele Traian Basescu in cateva randuri. Cand s-a aflat ca Sorin Vantu se afla in spatele canalului de televiziune Realitatea TV, discutia a devenit brusc mai concreta si mai aplicata. A fost si atunci destula agitatie, dar pana la urma emotiile publice s-au potolit. Acum temperatura discutiilor s-a ridicat din nou brusc, iar pasiunile par mai aprinse ca niciodata. Evenimentul care a starnit aceasta adevarata furtuna a fost anuntul public ca grupul Realitatea Media, controlat de Sorin Vantu, a achizitionat pachetul majoritar al grupului Academia Catavencu-Cotidianul.
“Avem o mlastina media sa ne traiasca: un grup barosan in proprietatea generalului Crescent, altul in cea a unui oportunist dubios cu miasma de «Sahia» si cel de-al treilea ajuns pe mana lui Vantu, un personaj malefic ce a napastuit si a manjit tot ce se putea manji (politicieni, servicii secrete, ziaristi, mai nou si ochiul si timpanul nostru, al tuturor). Nu stiu cum se simte Turcescu atunci cand da bile albe si negre invitatilor de la Realitatea TV sau cand Ivanciuc vine cu dezvaluiri beton, erijandu-se in justitiar... Sa va fie de bine argintii, baieti, bafta cu tirajele, adio cu credibilitatea. Altfel, putem citi linistiti National Geografic si putem comuta pe Animal Planet.”
Sute de mesaje de acest gen, cateodata chiar mai violente in limbaj, au invadat literalmente forumurile de pe Internet dupa ce s-a aflat despre tranzactie. Semn ca emotia starnita de aceasta data e una speciala, iar impactul la care trebuie sa ne asteptam va fi unul important pentru intregul peisaj mediatic autohton. Expresia cheie din pasajul de mai sus e “adio cu credibilitatea”. Adica cu acel atribut intangibil care confera presei in ansamblu statutul de cea de-a patra putere in stat.
De ani de zile Academia Catavencu se bucura, spre invidia multora, de cititori inteligenti care pretuiau in mod cu totul special “neatarnarea” saptamanalului cu pricina. Numai ca tocmai acest atu a devenit peste noapte principala problema a revistei, pentru ca, pentru cititorii sai, tranzactia a fost perceputa drept un adevarat sacrilegiu, un pericol mortal pentru tipul de jurnalism practicat acolo de ani si ani de zile. Extinderea si virulenta reactiilor l-au determinat, de altfel, pe Mircea Toma, una dintre figurile marcante ale bataliei publice pentru prezervarea libertatii editoriale, sa faca un gest simbolic, intrand intr-o “greva de semnatura”, pana cand nu vor fi oferite garantii linistitoare ca redactia Academiei Catavencu va ramane la fel de libera de constrangeri ca in trecut. Care va fi efectul in practica al gestului sau ramane de vazut. Pentru ca, in ceea ce priveste perceptia generala din opinia publica, raul a fost deja facut. Vanzarea a fost resimtita ca o tradare a unor principii care guvernau de ani de zile legatura privilegiata creata intre revista si publicul sau.
E putin probabil ca noul proprietar sa doreasca sa se amestece brutal in politica editoriala. Cine il cunoaste pe Sorin Vantu stie, de altfel, ca acest lucru nu se va intampla decat in situatii izolate. El stie foarte bine ca in acest caz valoarea celui mai influent imperiu de presa din Romania, care aduna o impresionanta colectie de formatori de opinie, ar avea grav de suferit. Strategia sa e mai degraba aceea de a-si crea ceva echivalent unei “arme nucleare mediatice” care sa ii asigure, pe de o parte, protectia, iar pe de alta, sa-i ofere un levier redutabil in cazul unor mize de afaceri majore.
Insa oricat de interesanta si instructiva ar fi aceasta intamplare pentru evolutiile din mass-media romanesti, poate nu ar merita atatea discutii si comentarii, daca momentul nu ar risca sa aiba o importanta simbolica mult mai mare decat am fi tentati sa-i acordam la prima vedere. E pusa in balanta nu doar credibilitatea catavencilor, ci a jurnalismului autohton in ansamblu. Dezamagiti de politicieni, suspiciosi si neincrezatori fata de institutiile statului, romanii au investit in presa, din 1990 incoace, un capital de incredere semnificativ. De aceea si credibilitatea presei este atat de ridicata in toate sondajele de opinie, la un nivel superior celui pe care il intalnim de obicei in lumea occidentala. Un astfel de liant emotional e insa unul fragil si un soc de tipul celui resimtit acum risca sa demoleze literalmente tot ce s-a cladit in timp. Cea mai vulnerabila e categoria speciala formata din partea activa si dinamica a societatii, a oamenilor informati si responsabili, care dau in buna masura tonul in formarea curentelor de opinie. Cei care si-au cladit repere plecand de la niste semnaturi si de la cateva institutii de presa, cu care au stabilit in timp o legatura simbolica si emotionala speciala. De aceea, o dezertare a lor, destul de previzibila de altfel, va avea reverberatii importante si va provoca efecte de lunga durata.
Ultimele intamplari au ridicat valul de pe o realitate pe care o cunosteam mai de mult, dar pe care multi nu o constientizau inca: mass-media e parte integranta si ea, ca jucator, dar si ca instrument, a jocului de interese politice si financiare. De acum incolo, multi vor privi altfel presa, intelegand ca doar o mana de oameni controleaza cea mai mare parte a fluxului mediatic care ne bombardeaza zilnic, asa ca trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca lucrurile pe care le vedem, le auzim sau cele pe care le citim nu sunt intotdeauna ceea ce par a fi.
Joi, 8 iunie, la sediul GDS a avut loc dezbaterea cu tema Cine face legea
in mass-media?, moderata de Alexandru Lazescu. La dezbatere au participat membri ai organizatiilor media, politicieni si reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale. Prezentam in continuare fragmente din aceasta dezbatere.
Liana Ganea (Agentia de Monitorizare a Presei): Noi suntem ingrijorati de aceasta tendinta de concentrare a vocilor din presa in mainile catorva persoane. Unele dintre ele nu pot fi banuite de interese subterane, le dam prezumtia de nevinovatie. Totusi, in principiu, nu este sanatos pentru presa ca ea sa fie concentrata in mainile catorva persoane. Din perspectiva asta, sigur ca recenta achizitionare a Academiei Catavencu de catre Sorin Ovidiu Vantu este ingrijoratoare pentru noi si chiar ne afecteaza in mod direct, fiind asociati ca nume cu Academia Catavencu. Agentia noastra este intr-o faza de reorganizare in acest moment si vom anunta in cateva saptamani in ce consta aceasta reorganizare.
Si eu astept sa vedem cum vom reusi sa scoatem la capat situatia presei si ce masuri putem sa luam pentru a asigura independenta editoriala. Gestul Clubului Roman de Presa de a propune un document de autoreglementare este un prim pas inainte. Trebuie sa le spunem clar celor care cumpara presa faptul ca ei nu cumpara si ziaristii si nu pot cumpara automat si politica editoriala a unui ziar. Au facut-o de multe ori, au fost demisii in grup de la diverse institutii de presa. Sper sa reusim sa o scoatem la capat. Ziaristii sunt cheia si solidaritatea intre ziaristi e un raspuns.
Politica editoriala sau cenzura?
George Ene (secretar general al Clubului Roman de Presa): Documentul pe care l-am propus are o istorie un pic mai lunga. Dupa mai multe faze intermediare, s-a ajuns la acest set de norme care au fost adoptate nu doar de consiliul de onoare al CRP, ci si de o seama de alte organizatii neguvernamentale: as mentiona aici Asociatia Patronala a Editorilor Locali, Centrul pentru Jurnalism Independent, Uniunea Sindicala Mediasind; de asemenea, Agentia de Monitorizare a Presei si-a manifestat sprijinul pentru continutul acestui document. In document se face distinctia intre proprietar, patronul unei societati de presa, corpul editorial, separat in editori, si jurnalisti. Un alt aspect important este conceptul de politica editoriala. Documentul stipuleaza faptul ca patronii sunt cei care au dreptul de a elabora politica editoriala, iar editorii aplica aceasta politica editoriala: “Patronii nu pot interzice publicarea materialelor pe care editorii intentioneaza sa le dea publicitatii, in contextul in care selectia informatiilor s-a realizat respectandu-se politica editoriala si normele deontologice. Patronii nu pot impune editorilor sau jurnalistilor incalcarea normelor etice ale profesiei, la randul lor, editorii nu pot impune jurnalistilor incalcarea acelorasi norme”. Se ridica problema urmaririi implementarii acestor norme. Solutia la care s-a ajuns este aceea ca, pentru o perioada de 6 luni, aceste norme vor fi lansate in aplicare pentru a se urmari efectele; dupa aceasta perioada, daca rezultatele vor fi bune, se va sugera includerea normelor in contractul colectiv de munca la nivel de ramura mass-media.
Alexandru Lazescu (GDS): Cand spunem “politica editoriala”, trebuie sa fim ceva mai atenti si sa incercam sa dam o definitie. Trebuie sa existe un organism care sa supravegheze respectarea acestor norme.
G. Ene: Cred ca toata lumea care lucreaza in mass-media intelege conceptul de politica editoriala. Politica editoriala desemneaza linia pe care patronul doreste sa o dea unei publicatii, privind continutul si forma ei.
A. Lazescu: Razvan Dumitrescu, in ce masura demiterea ta de la Realitatea TV tine de chestiuni omenesti, de tensiuni de orice fel?
Razvan Dumitrescu (publicist, ex-Realitatea TV): E o situatie care nu tine de ingerinte in politica editoriala. Am avut prilejul sa traversez cele doua epoci ale postului Realitatea TV: epoca Andronic si cea incepand cu campania electorala si pana ieri. Nu sufera comparatie. In a doua epoca nu m-a sunat nimeni sa-mi spuna “nu intra aia”. Inainte se intampla ca voiai sa abordezi un subiect care lipsea de la Stiri. Cum sa abordezi o chestiune grava care se intampla pe piata politica daca stirile n-o prezentau? In ultimii 15 ani Realitatea TV a fost intre placutele surprize ale presei din Romania. De pilda, am lucrat si la Zig-zag, caruia Octavian Mitu incerca sa-i schimbe formatul in fiecare saptamana si in 1995 organiza un fel de interogatorii cu reporterii, ii chema la masa, ii punea in jurul mesei cu reportofoanele: de ce ne trebuie noua stiri politice?, ce-ar fi sa nu avem stiri politice?, ce-aveti cu PDSR? s.a. Asta era ingerinta patronului. La Realitatea nimeni nu mi-a zis nici macar “du-te mai incolo”.
Legat de demiterea mea, au fost niste declaratii pe care le-as fi dat presei, o parte din ele incorect relatate. A fost o discutie cu niste reporteri de la Evenimentul Zilei care m-au intrebat daca e adevarat ca am niste oferte si voi pleca de la Realitatea. Ei au inteles ca singura retinere in a pleca ar fi daca n-ar exista ingerinte editoriale, asa a rezultat in text. De fapt, eu am spus ca retinerea pe care o am sa dau curs altor oferte este ca aici n-a fost nici un fel de ingerinta editoriala si este cam printre putinele locuri din presa romana unde asa ceva nu s-a intamplat.
Make (Bursa): Pentru mine, notiunea de politica editoriala este echivalenta cu notiunea de cenzura. Atata vreme cat ai eliminat notiunea de cenzura in conceptul presei democratice, in mod normal elimini si notiunea de politica editoriala. Sa stabilesti specificul unei publicatii sau al unui post de radio sau televiziune este altceva. Patronul spune: vreau sa fac un post de televiziune de afaceri. In momentul in care se mentine notiunea de politica editoriala, incepi sa ai probleme cu dreptul cetatenesc constitutional la libera exprimare.
Eu n-am teama ca se concentreaza sau nu proprietatea in presa, atata timp cat exista incercari sa avem un document agreat de intreaga breasla privitor la felul in care functioneaza presa. Eu cred ca lucrurile sunt foarte simple: redactia nu face parte din organigrama editurii. Editura este o unitate productiva, in timp ce redactia este o activitate cu o esentiala componenta ideatica: ziaristul este un cetatean care are dreptul la libera exprimare. Eu nu pot sa vin nici cu seful de sectie, nici cu redactorul-sef, nici cu secretarul de redactie, nici cu directorul, nici cu patronul si nici cu presedintele si sa-i cer ziaristului sa scrie intr-un anumit fel. El trebuie sa respecte niste conditii de corectitudine, completitudine a culegerii informatiei, trebuie sa stie limba romana corect, sa-si bazeze opiniile prin derivare riguroasa pe etapele deja mentionate mai inainte.
Se fac bani din presa?
Calin Anastasiu (GDS): In principiu, n-am nici o problema nici eu cu concentrarea proprietatii, integrarea in trusturile mari de presa. Romania a avut dezavantajul de a nu fi fost tentanta pentru marile trusturi de presa straine, care au ocupat peisajul in celelalte tari vecine in anii ‘90. La noi nu prea s-a intamplat lucrul asta, si atunci s-a creat acest baronet local. Am o problema cand un om cu averea lui Vantu, care vrea sa faca in continuare bani, intra in presa ca sa faca bani acolo. El lucreaza pe cai mari.
R. Dumitrescu: Asta este o forma pe care unii au anticipat-o de a face bani din presa, cumparand si vanzand la momentul oportun. S-o fi gandit ca, dupa ce intram in UE, s-ar putea sa faca pachetele tentante pentru marile trusturi care n-au venit pana acum.
C. Anastasiu: Va dau un exemplu cum gandeste patronul roman. In ‘96, am iesit din politica. M-a chemat Sarbu la el, ca director la departamentul de cercetare. M-am dus in vara, a venit precampania, am facut sondaje. Dupa alegeri, ma cheama Sarbu in birou (era in ‘96, la o saptamana dupa alegeri, cand, stiti bine, in mass-media a fost valul acela care a purtat Conventia spre putere): “De azi incepem campania, in 2000 noi punem presedintele. Adu-mi-l pe Manolescu”. Astea au fost cuvintele lui Sarbu la o saptamana dupa ce a castigat Emil Constantinescu, Pro TV fiind unul din vectorii mass-media in momentul ala.
Emil Constantinescu (Actiunea Populara): Dupa mine, existenta mai multor grupuri de interese puternice economice in presa e un lucru bun. Fata de Serbia, Muntenegru, cu trei mafii - albaneza, sarba si muntenegreana - si fata de Bosnia, cu trei mafii - croata, sarba si bosniaca -, Romania pare mai linistita. Dar lucrurile stau mai rau, pentru ca e o singura mafie, din care fac parte toti. Am mai facut o analogie cu situatia din Bulgaria, unde toata lumea a constatat ca exista asasinate mafiote. Romania nu are asasinate pentru ca exista o singura oligarhie, nu doua, ca in Bulgaria. La noi toata lumea este intr-o oligarhie, iar asasinatele se fac prin presa.
Mai multe grupuri de interese sunt benefice, pentru ca opinia publica, in final, afla lucruri pe care nu le-ar fi aflat, pentru ca in toate redactiile exista stocate informatii care nu se folosesc. Exista ziaristi de onoare, exista ziaristi care scriu conform convingerilor si constiintei lor, si exista ziaristi care se vand.
Andrei Oisteanu (GDS): Nu ne ingrijoram ca sunt mai multe grupuri, ci, dimpotriva, ca se micsoreaza grupurile prin faptul ca unul dintre ele inghite altele, mai mici sau medii. Printre aceste maini in care se concentreaza puterea media sunt si maini murdare si ar putea avea agende ascunse politice, economice. Cu cat sunt mai puternice si mai putine, au posibilitatea sa faca cartele si sa propuna schimbarea regimului, ridicarea unui politician, caderea unui partid sau schimbari in zona economicului s.a.m.d. Posibilitatea ca acesti trei-patru poli de putere media sa se inteleaga intre ei si sa combine agende nu este sanatoasa pentru societatea romaneasca.
Marele castig: influentarea opiniei publice
A. Lazescu: Discutia e in mod special despre faptul daca trebuie sa ne ingrijoram sau nu ca 70-80% din canalele media care, pana la urma, formeaza opinia publica sunt controlate de doi-trei-patru oameni. S-ar putea ca ei sa se comporte exemplar si sa n-avem nici o problema. Dar cum astfel de lucruri nu stii niciodata daca se intampla...
Radu F. Alexandru (PNL): Problema nu e ca Sorin Ovidiu Vantu a cumparat un pachet de actiuni la Academia Catavencu sau Realitatea TV. Din punct de vedere obiectiv, problema e a calitatii celor care au ajuns astazi sa controleze peste 80% din media romaneasca: Dan Voiculescu, Adrian Sarbu si, cu voia dvs., ultimul pe lista, S.O. Vantu. Suntem intr-o mare eroare daca ne imaginam o singura clipa ca oameni de calitatea celor trei despre care vorbim investesc in presa ca intr-o afacere obisnuita din care trebuie sa obtina un castig. Ei obtin un castig urias, dar acel castig nu se exprima prin zerouri, ci prin forta de a interveni, de a influenta opinia publica. Asta e marele pericol. Adrian Sarbu a fost campionul datoriilor neonorate la bugetul de stat. Intr-o perioada in care guvernele anterioare isi facusera o nobila cauza in a rezolva problema datornicilor de stat, intr-o perioada in care fabrici si uzine erau inchise, pentru ca aveau datorii la stat, si oamenii ieseau in strada ca nu mai aveau ce manca, un singur “capitalist” era neatins si era persoana cea mai agreata, acest Adrian Sarbu. Ce practica Dan Voiculescu, cu Antena 1 sau cu Antena 3, nu este presa slaba, este presa de gang. Acest viitor vicepremier este cea mai semnificativa si cea mai grava proba a ceea ce inseamna forta mass-media a unui om fara onoare, fara onestitate, fara constiinta si fara responsabilitate. Asta este pericolul despre care vorbim. Nu incalc nici o clipa prezumtia de nevinovatie. Dar nu cred pentru nimic in lume ca nici unul dintre acesti trei oameni, in momentul in care vor avea o problema - si din punctul meu de vedere problema inseamna legea -, nu se vor gandi sa apese pe tragaciul pe care il au in mana, tragaciul unei arme care se numeste mass-media.
Valoarea oricaruia dintre voi, stimati oameni din presa, scade considerabil in masura in care acesti oameni cu o mana va ofera un bilet de avion pentru Rhodos sau in alta parte si in cealalta mana este desfacerea contractului de munca. Partea grava este ca, intr-un moment in care lumea politica romaneasca e mai bramburita ca oricand, exista un reper si o institutie care din ‘90 incoace si-a castigat pe bun drept un titlu de onoare si de onorabilitate: presa. Ma tem ca vorbim despre amintiri frumoase.
Ana Sincai (GDS): Patronii vor avea in mod cert un amestec politic subteran in presa. Manipularea opiniei publice este tinta fiecarui patron de presa. Ceea ce s-a intamplat cu Razvan Dumitrescu este ingrijorator, pentru ca exista un Cod al Muncii, exista o etica profesionala. Nu se poate sa nu existe nici un avertisment, nici o hartie, nimic. In perioada interbelica s-a intamplat la fel: ce caderi de trusturi de presa, ce scandaluri! Dar totusi nu mai suntem in perioada interbelica, parca am mai avansat macar in timp, daca nu in minte.
L. Ganea: Am aflat recent cat mai costa un cuvant de articol platit, platit direct la ziarist, nu la patron: un euro pe cuvant, deci 500 de cuvinte costa 500 euro. Aici vorbim de ziaristul care a vazut la patronul lui ca ascunde anchete in sertare si in contrapartida se ia publicitate s.a.m.d. Ziaristul isi zice ca, daca patronul face asa, si el poate face la fel.
Nu trebuie sa neglijam problema concentrarii. Exista tari, cum ar fi Statele Unite, unde au fost momente in care autoritatea lor de reglementare in audiovizual interzicea ca patronul unui ziar mare, sa zicem New York Times, sa detina si un post de radio. Germania, la fel, are niste prevederi. Poate ca trebuie sa reanalizam reglementarile si sa le facem mai stricte in privinta asta. Politica editoriala este, la fel, un lucru negociabil. Este vorba despre a sta la masa cu patronul tau si a-i scrie pe hartie cam cum va arata ziarul. Ce vei scrie acolo, asta din nou este de negociat; daca se refera la orientarea politica, asta se decide impreuna cu managementul editorial si patronul. In Marea Britanie exista contracte ale editorilor care prevad clauze inclusiv de tipul ca patronatul nu poate sa impiedice managementul editorial sa publice articole care se refera la alte afaceri ale patronatului.
Make: Limita de competenta a redactorului-sef este libertatea de expresie a ziaristului. Redactorul-sef n-are voie nici sa amane articolul, necum sa i-l modifice, n-are voie sa-i impuna subiectul.
A. Lazescu: Discutia asta nu e atat de simpla. Eu cred ca trebuie sa existe o supervizare editoriala. Depinde cum o faci. Pentru ca am vazut atatea documentari facute pe genunchi, incat e de neacceptat. E ca si cum ai scoate un produs prost dintr-o fabrica si il lasi asa. Nu se poate! Ai o raspundere editoriala mare. Exista aceasta confuzie si, in 15 ani, am vazut o multime de nerozii venite pe materiale si lumea incepea sa tipe in gura mare ca cenzurez.
In ce priveste politica editoriala, ea se refera si la specificul publicatiei: putem avea un ziar in care ne ocupam mai mult de economie, de social, facem subiecte mai mult pe monden; eu, ca patron, fixez acest lucru. Si asta fac multe gazete din afara. Pot cultiva un tip de oameni care exprima opinii. Cei care sunt inteligenti isi aduc si puncte de vedere contrare, pentru ca altfel nu esti convingator. Dar nu le spun ce sa scrie, ci doar le ofer dreptul de a discuta lucrurile in paginile unei publicatii. Poti sa ai si o linie politica. Nu e nimic rau in asta atata vreme cat e declarata si nu se refera la un tip de partid, ci la un tip de viziune. Libération e de stanga, Figaro are puncte de vedere de dreapta. Mie chiar mi-ar fi dor de o presa de genul asta decat de una care in mod ipocrit se cheama independenta.
Radu Filipescu (GDS): Eu imi pun problema in ce masura aceasta piata a presei, dar si relatiile dintre ziaristi pot fi reglate. Sunt reglementari care cer sa se stie care sunt patronii sau proprietarii televiziunilor sau ai ziarelor. Mi-aduc aminte ca existau inainte reclamele cu FNI: au fost niste experiente care i-au invatat pe oameni ca nu poti sa castigi niste bani fara sa muncesti, dar in schimb poti sa-i pierzi foarte usor. Trebuie sa existe in continuare o oarecare precautie fata de presa si fata de stiri, astfel incat sa nu ajungi in situatia sa pierzi foarte mult cand un eveniment incearca sa fie prezentat intr-un fel in media sau chiar cand mai multe posturi de televiziune sau mai multe ziare fac reclama. Cred ca trebuie sa existe o retinere fata de ce exista in presa, o precautie care sa nu te lase sa faci greseli foarte mari. Si acest lucru este destul de greu, dar poate, la un moment dat, sa permita altor grupuri de presa sa aiba mai multa credibilitate si sa castige o mai mare cota de piata.
A consemnat Razvan Braileanu