Pe aceeași temă
Cristian Preda (GDS): Discutia din aceasta seara va fi concentrata in jurul situatiei actuale, in perspectiva alegerilor care vor avea loc in acest an. E o ocazie sa aflam cateva din opiniile pe care le au d-nii Stolojan si Basescu despre contextul politic actual si sa intelegem mai bine ce au de gand in acest an. Ii invit sa se concentreze asupra termenelor electorale din acest an - alegeri locale fixate pe 6 iunie si, de asemenea, alegeri legislative si prezidentiale pe 28 noiembrie. Pentru aceste termene electorale exista un alt reper, extrem de important pentru viata noastra politica - e vorba de septembrie 2004, moment in care va fi dat publicitatii Raportul de tara referitor la Romania.
In perspectiva alegerilor locale, foarte multa lume s-a intrebat de ce Alianta participa la aceste alegeri fara liste comune sau fara candidati proprii la primarii, cu exceptia Bucurestiului si a Clujului, din ceea ce presa a relatat. Care e explicatia faptului ca, desi conceputa ca o alianta electorala, ca un pact care avea ca scop sa reuneasca anumite sensibilitati liberale si democrate pentru a face baraj PSD-ului, pana la urma lucrurile nu se intampla asa? A doua intrebare este: cum vor afecta rezultatele de la locale planurile acestei Aliante pentru legislative? Se va porni de la performanta fiecaruia dintre actori si se va concepe un tip de participare? Se vor neglija rezultatele de la locale? O alta intrebare: de unde sperati sa luati voturi? Deocamdata, Alianta este creditata cu circa 28% din procente. PSD era creditat, in octombrie, respectiv in noiembrie, cu 43, respectiv 42%. Daca PSD are 50% sau, in orice caz, mai mult decat dvs., vreti sa luati din voturile lor, din zona nemultumitilor PSD, sau vreti sa luati votul frustratilor care par a se fi indreptat spre PRM, sau vreti sa mobilizati nehotaratii? Si, in fine, o intrebare care porneste de la declaratiile pe care le-ati facut fiecare in parte: ce se intampla cu partidele, daca planul care a fixat constituirea Aliantei esueaza? Alianta a fost infiintata pentru a castiga alegerile. D-l Stolojan a spus ca, daca pierde alegerile, se retrage. D-l Basescu a anuntat, intr-un context si mai generos, ca oricum vrea sa predea sefia partidului in 2005. Daca Alianta nu castiga alegerile, PNL si PD vor ramane fara presedinti in decembrie?
Putem discuta de alegeri libere si corecte in Romania in 2004?
Theodor Stolojan (PNL): Eu as vrea sa adaug o problema pe aceasta agenda, si anume daca alegerile in Romania, in 2004, pot fi libere si corecte, in conditiile existente si cele care se intrevad in viitor. Am in vedere aici accesul la postul public de televiziune, un semnal de control al guvernului asupra acestuia - inlaturarea d-lui Stelian Tanase si numirea d-lui Horia Alexandrescu. In al doilea rand, astazi PSD detine peste 80% din primarii din Romania, prin mijloacele pe care le cunoasteti - coruptia institutionalizata in alocarea resurselor bugetare, pentru ca asta inseamna sa promiti unui primar de alta culoare politica ca, daca trece la PSD, i se dau mai multi bani din bugetul Consiliului Judetean. Apoi, folosirea institutiilor descentralizate ale statului ca mijloc de presiune asupra primarilor, asupra rudelor acestora, pentru a trece la PSD. De asemenea, amenzile care tot timpul se dau primarilor de alta culoare politica si, nu in ultima instanta, presiunea care se face acum asupra candidatilor nostri la functiile de primari, de consilieri, fie de a trece la PSD, fie de a renunta la candidatura. Se merge pana acolo incat li se ameninta sotiile, copiii care au o slujba la stat, de catre comandouri formate din cei de la politie, procuratura, Garda Financiara s.a.m.d., care se deplaseaza cu prefectul in comune pentru a intimida un candidat care rezista. Nu mai discut de folosirea mijloacelor din bugetul de stat; la tara, unde te duci, in orice comuna, problema numarul unu se cheama pensii, ajutoare sociale, alocatie de stat pentru copii, subventii pentru agricultura, toate fiind in mana guvernului. Se preconizeaza ca ultima transa din cele 2 milioane de lei pe hectar sa fie data exact in preajma alegerilor. De catre cine? De catre primari, evident. In aceste conditii se pune intrebarea: in ce masura in Romania putem discuta de alegeri libere si corecte? Dupa parerea noastra, nu putem discuta de caracterul corect al alegerilor.
De ce nu a mers Alianta pe liste comune la locale? Pur si simplu, ne-am bazat pe parerile expertilor - sociologi, analisti - care au spus foarte limpede ca in comune, in orase mici, dar si in orase mai mari, conteaza mai putin partidul, ideologia, ci conteaza omul care se prezinta drept candidat la primarie. Avem nenumarate exemple - la Galati, acelasi individ s-a plimbat de la un partid la altul si a castigat de fiecare data alegerile pe un oras mare. Analistii si sociologii ne-au spus ca doi candidati prezentati de PD si PNL pot disloca mai multe voturi decat disloca un singur candidat sustinut de cele doua partide. La Bucuresti, votul politic conteaza foarte mult. La Cluj a intervenit o situatie specifica din cauza PRM-ului de acolo si ar mai fi putut exista o asemenea candidatura la Timisoara, unde, din pacate, nu s-a reusit trecerea peste interesele fiecarui partid si iata ca nu am reusit sa avem un candidat comun.
Care ar fi electoratul nostru? Exista niste grupuri mari de alegatori care sigur voteaza cu PSD, altii cu PRM, altii cu noi - exista deja o anumita osificare a procentelor. Acest lucru ne ingrijoreaza si pe noi. Analizele sociologilor arata ca voturile celor nehotarati nu se deplaseaza de regula spre un anume partid - pentru acest lucru trebuie sa se intample ceva cu totul deosebit. Or, Alianta nu poate produce asta. Asa ceva a produs Vadim in 2000, cand multi nehotarati s-au dus spre el. De aceea, eu cred ca, la ora actuala, putem castiga noi aderenti doar venind foarte limpede cu programele noastre, aratand ce vrem sa facem, solutiile.
Incercam sa suplinim lipsa de accesibilitate la postul public de televiziune prin mult mai multa activitate in teren. Sunt mai multe sate si comune in Romania care nu ca n-ar avea acces la posturile private de televiziune, dar nu au bani sa plateasca cablul si sunt dependente total de postul public de televiziune.
Este timpul schimbarii de generatie in politica
Traian Basescu (PD): In acest moment, programul de guvernare, in linii mari, este definitivat. Din pacate, marea problema este data cand il lansam. Dupa parerea noastra, lansarea unui program de guvernare acum ar fi o eroare, pentru ca n-ar fi sustinut decat foarte putin de organizatiile locale. Nu acesta este obiectivul lor acum si nici nu le cere partidul altceva decat un rezultat bun in locale. Al doilea mare dezavantaj pe care l-ar avea o lansare a unui program de guvernare acum este ca el ar fi pur si simplu pulverizat de forta pe care PSD-ul o are in mass-media, in raport cu posibilitatea noastra de a ne apara programul. Sigur, programul nostru nu este perfect, fiind asezat pe datele pe care le-am putut obtine de la statistica, pe rezultatele incheierii anului 2003, pe deficitul bugetar declarat de guvern. Sunt lucruri care probabil vor suporta corectii. Este cert insa, din punct de vedere al programului de guvernare, ca suntem intr-o situatie aproape similara cu cea din '96, cand am preluat guvernarea. Daca atunci PSD, pentru a genera crestere economica, a devalizat pur si simplu Bancorex, Banca Agricola si Bankcoop, acum, nemaiavand aceste banci, s-a indatorat extraordinar de mult. Deci cresterea economica este bazata pur si simplu pe indatorare si stimularea consumului, si nu pe investitii. Va asigur ca programul nostru va fi bazat pe prioritati-resurse. Suntem suporteri fara rezerva ai unor programe de tip liberal in economie, cu reduceri majore de fiscalitate, cu stimularea investitiilor, cu anularea oricarei sanse ca unii sa plateasca si altii sa nu-si plateasca taxele catre stat.
Din punct de vedere al alegerilor locale, noi le consideram extrem de importante. Cel putin din punctul de vedere al PD, avem experienta guvernarii pe structuri de administratie locala care erau in opozitie cu guvernul in '96-2000. Majoritatea consiliilor judetene au fost controlate de PSD, iar acest lucru s-a vazut in tentativele de realizare a programelor de guvernare. Multe din hotararile de guvern au ramas neaplicate si nu fac un secret din a va spune ca sunt prea putine hotararile guvernului Romaniei pe care eu la aplic, ca primar in opozitie cu guvernul. Este o reactie fireasca a unui opozant fara menajamente fata de o putere sa nu se conformeze, atunci cand poate, hotararilor de guvern.
Ce se intampla daca pierdem alegerile? Avem in protocol un inscris extrem de clar: ambele partide raman in opozitie. Cel putin din punctul de vedere al PD, eu va garantez ca nu vom face o alianta cu actualul PSD, pentru ca ni se pare o structura politica ce nu are nimic in comun cu viitorul Romaniei, cu integrarea.
Declaratia mea ca nu voi candida pentru un nou mandat in fruntea PD a avut un efect foarte prost in interiorul partidului. Eu am facut-o din convingere si o mentin. Mi se pare ca este timpul schimbarii de generatie in politica. Dupa parerea mea, pentru PD, 2004 este anul in care trebuie materializat transferul de putere, in interiorul partidului, catre o noua generatie de politicieni. Sunt convins ca generatia politicienilor de varsta lui Emil Boc este cea care trebuie sa domine decizia politica in interiorul partidelor, dupa anul 2004. Convingerea mea este ca Romania nu a ajuns foarte departe pentru ca a fost condusa de oameni care nu au avut curaj in primii 10-12 ani de dupa revolutie sau de oameni care n-au putut sa vada ziua de maine a Romaniei. Perioada presedintilor de partide, fie ca se numesc Ion Iliescu, fie ca se numesc Ion Diaconescu sau Ionescu Quintus - mentalitati diferite - a fost perioada care a tinut Romania blocata, perioada in care nu s-au luat marile decizii de schimbare a Romaniei, desi d-l Quintus si d-l Diaconescu se puteau manifesta in '96-2000. Curajul a lipsit clasei politice, iar cei care l-au avut, fiind in generatii mai tinere, au fost blocati. In mai 2005, cand se incheie ciclul intern de 4 ani al mandatului unui presedinte de partid, sunt hotarat sa las sa se produca disputa intre noii lideri ai PD, fie ca e vorba de Adriean Videanu, Emil Boc, Liviu Negoita sau Cezar Preda.
Voturile pot fi luate din tot spectrul politic, pentru ca nucleul dur al PSD nu este mai mare de 20-22%. La fel cum, sa spunem, PD-ul are un nucleu dur de 7%, liberalii probabil mult mai mult, dar electoratul PSD nu este in totalitatea lui unul captiv. Singurul care poate aduce voturi din tot spectrul - PSD, Romania Mare, nehotarati, fostul electorat al Conventiei inca neangajat - este un program solid, prezentat credibil. Nu putem sa ne dedicam campania luarii de voturi din electoratul PSD, al Romaniei Mari sau din randul nehotaratilor. Singura solutie este sa avem o prezentare credibila a ideilor programului Aliantei imediat dupa alegerile locale.
C. Preda: PD are primari foarte puternici la Oradea, la Alba-Iulia. Ce veti face acolo, le veti opune candidati PNL?
T. Basescu: Aici este, daca vreti, deficienta protocolului. Raportul de forte in interiorul Aliantei se asaza in functie de performanta la alegerile locale. Sondajul are o pondere de 25%, performanta in alegerile locale are 50% si inca un sondaj intre locale si legislative mai vine cu o contributie de 25%. Este clar ca ne aflam, vrem, nu vrem, in fata unei competitii. Deci suntem in razboi cu PSD si intr-o competitie interna in Alianta.
T. Stolojan: Problema nu e chiar atat de dura pe cat pare. Stim deja care sunt punctele tensionate. Brasovul este un punct tensionat, unde ambii candidati sunt respectiv egali. In Hunedoara, unde noi il avem pe Mircea Muntean, care are un scor foarte mare, PD are un scor foarte mic. Se vor infrunta acolo, dar nu pot influenta acest raport de forte.
Alianta are obligatia sa castige alegerile locale
Horia-Roman Patapievici (GDS): Domnule Basescu, daca dvs. plecati de la sefia partidului in 2005 si Emil Boc va castiga Clujul si alegerile din partid, ce o sa faca? O sa conduca de la Cluj PD-ul?
T. Basescu: Nu neaparat. In politica exista si sacrificiu. Nu vad de ce, intr-un calcul politic intern, nu se poate decide ca Adriean Videanu este cel putin la fel de bun ca si Boc sa preia conducerea PD.
H.-R. Patapievici: Politicienii, in ansamblul lor, fac o impresie foarte proasta, chiar si acelora dintre noi care stiu foarte bine ca Parlamentul este elementul esential al reprezentativitatii intr-o democratie. Cu toate astea, foarte putini politicieni s-au afirmat ca fiind credibili si interesanti. Emil Boc este unul dintre ei. Mona Musca, la PNL, este un alt exemplu de politician respectat, indiferent de optiunea politica.
T. Basescu: Nu trebuie sa inteleaga nimeni ca eu plec din viata politica; plec din fruntea partidului. PD va fi intr-o situatie foarte buna in a-si reconfigura prima linie de politicieni daca Alianta castiga. Depinde foarte mult in ce context se va face aceasta reconfigurare a conducerii PD.
Foarte multi lideri ai PD vor fi angajati in alegerile locale: parlamentari, oameni care indeplinesc functii de vicepresedinti in Biroul National Permanent -senatoarea Maria Petre va candida pentru functia de primar la Slobozia, Paula Ivanescu, deputat, va candida la Ploiesti, Cezar Preda, vicepresedinte al PD, va candida la Buzau, Traian Basescu la Bucuresti, Emil Boc la Cluj, Anca Boagiu la sectorul 2, Viorel Negoita la sectorul 3.
Avem obligatia, pentru a maximiza sansele Aliantei, sa castigam alegerile locale. Daca Alianta va obtine in general 27% in raport cu, sa spunem, 40% al PSD in locale, este greu de conceput ca vom fi credibili si ca se va produce o explozie de simpatie sau de optiuni catre Alianta, pentru legislative. PD, ca parte a Aliantei, este componenta care, din pacate, se bate pe stanga cu electoratul PRM si cu cel al PSD, deci avem un culoar ingust, iar jocul in forta pe alegerile locale este singura noastra solutie pentru a aduce Aliantei o contributie substantiala.
H.-R. Patapievici: Ati vorbit de programul pe care il pregatiti si spuneti ca este realist si atragator. Insa realitatea este - si ati mentionat-o amandoi in feluri diferite - ca veritabila concurenta nu este in programe, respectiv in ideologii sau in filozofii politice, ci in cine poate sa faca ceva. Stiti foarte bine ca, in teritoriu, problema majora a oamenilor pe care ii aveti este aceea ca, daca sunt inteligenti, intreprinzatori si vor sa obtina ceva, sunt nevoiti sa realizeze compromisuri cu cei care detin puterea, in doua chipuri: 1) pot bloca initiativele si 2) pot sa le deblocheze atunci cand binele pica. åsta este secretul pentru care, dincolo de elemente abisale de etno-psihologie populara, foarte multi primari au trecut la PSD. PSD este partidul care face lucrurile, iar cand nu vrea sa le faca, le poate bloca. Stiti pe pielea dvs., iar eu, ca sofer, stiu pe rotile masinii mele si pe componentele ei, cat ne costa acest lucru. Ce-ati putut sa faceti din pozitia de primar general cu un consiliu ostil si cu niste primari care, intre huliganism si ostilitate deschisa, au acoperit tot spectrul? Va mai voteaza soferii in Bucuresti? Eu cred ca trebuie sa aratati ce se poate face realist, in conditiile in care victoria nu o sa fie zdrobitoare. Adica este un fel de a-i insela pe oameni atunci cand le spui: "Voteaza-ma, pentru ca, daca ma votezi, am sa pot face ceva!". In realitate, nu in puterea si in inteligenta programului sta capacitatea de a face ceva.
T. Basescu: In 2000 am castigat singur alegerile la Bucuresti, cu un partid care, la momentul cand am intrat in competitie, avea 4%. In momentul de fata, in Bucuresti, in sondajul pe februarie, Alianta are 43%, iar PSD 37%. In decembrie eram egali, in februarie deja declicul s-a produs, s-a rasturnat raportul de forte. Iar eu, candidat la functia de primar general, am 48%.
H.-R. Patapievici: Ca sa va castigati soferii, puteti spune cine e responsabil pentru calitatea infecta a asfaltului?
T. Basescu: In Bucuresti, am avut trei ani in care am putut sa execut niste programe de asfaltare serioase: 2001, 2002, 2003. In afara de 2001, cand am inceput in vara, in 2002 si 2003 mi-au deblocat bugetul tocmai in luna august si astfel au aparut acele nebunii de blocaje rutiere. In aceasta perioada, in Bucuresti s-au facut 80 de bulevarde intregi, din 334 cate are in administrare Primaria Capitalei. Cele 80 de bulevarde, facute cap-coada, sunt intregi si in cea mai buna stare. Marea problema este cu bulevardele pe care nu le-am asfaltat complet, care s-au peticit. Acele lucrari au valabilitate de 6 luni, dupa orice carte tehnica. Nu rezista nici o iarna. Anul asta o sa mai acopar inca vreo 70 de bulevarde, dar e putin in raport cu 334, cate are Bucurestiul, si cu 5.820 de strazi, cate are capitala.
Sorin Alexandrescu (GDS): Am venit sa va ascult, cu speranta ca voi auzi o declaratie politica. Am auzit numai raspunsuri la intrebarile lui Cristian Preda. Sunt putin dezamagit. Inteleg foarte bine ca strategia dvs. e sa nu anuntati programul politic inainte de alegerile locale. E posibil sa fie o strategie foarte corecta. Dar, de fapt, ce anuntati? Cum veti putea intreprinde o activitate politica suficienta pentru a castiga ceva in locale, fara un program national anuntat? Am toata simpatia si tot respectul pentru oamenii pe care ii anuntati. Sunt convins ca, daca vor fi alesi, vor fi foarte buni. Dar de ce sa-i aleaga oamenii, cand nu exista nici un fel de argumentatie politica? Eu ma asteptam sa veniti aici cu un fel de strategie, nu neaparat cu programul politic, care va fi valabil, probabil, in vara. Va spun drept, ma asteptam sa veniti cu ceva care sa-mi spuna: "Da, in sfarsit avem o opozitie".
T. Stolojan: La nivelul orasului, oamenii sunt interesati de ce se intampla acolo. De exemplu, pe omul din Turnu-Severin nu-l intereseaza ce se intampla la nivelul tarii, ci il intereseaza ca locuieste intr-un oras care nu are gaze naturale, singurul oras care inca bea apa din Dunare. Nu avem incotro, la alegerile locale, toti candidatii nostri trebuie sa se prezinte cu probleme care vizeaza localitatea respectiva. Dar vom avea cateva probleme generale - coruptia, problema raporturilor intre administratia locala si centrala, autonomia unitatilor teritorial-administrative. Insa majoritatea programelor la alegerile locale se vor referi la problemele localitatilor.
T. Basescu: Mi se pare fundamental, daca discutam despre alegeri locale - si pe asta ne vom aseza evolutia in legislative -, sa avem programe care vizeaza fiecare localitate. Dau doar un element: Bucurestiul are, in momentul de fata, pentru utilizare, peste 400 de milioane de euro, aprobati deja de banci. Programul de modernizare a scolilor e blocat de doi ani - voi vorbi de el in campanie, pentru ca e semnat de mine; programul de extindere a retelei de apa e blocat de alti doi ani - voi vorbi de el in campanie si mi-l asum.
PRM trebuie criticat vehement
Stelian Tanase (GDS): V-ati propus o strategie de castigare a alegerilor sau aveti o anumita strategie limitata? Pentru ca ele angajeaza tehnici foarte diferite. As aminti, de pilda, tehnica strategiei autolimitate din '88-'89 a lui Michnik. Va ganditi sa castigati localele - aveti un anumit criteriu de performanta si ati alocat resurse, oameni, tehnici? Sau ideea este ca mergem, ne batem si vedem ce iese? Mie mi se pare ca acest principiu cu doi candidati - "colectam mai multe voturi" -, pe care l-am auzit si in vara anului 2000, este gresit. Eu stiu, simplu, ca unirea face puterea, ca un singur candidat, cu mai multe forte in spatele lui, ia mai multe voturi. Ideea asta de a merge pe liste separate, cu un candidat democrat impotriva unuia liberal, indiferent de raportul de forte, este proasta. Ea da electoratului imaginea nesigurantei, a ambiguitatii, a unui fel de "hai sa vedem cum iese", cand dvs. trebuie sa transmiteti de pe acum, din alegerile locale, imaginea unitatii, fortei, determinarii, faptul ca stiti ce vreti, ca v-ati facut liniste in ograda si ca oamenii disciplinati fac ce au de facut. Ati fost pusi in situatia sa faceti Alianta la varf si nu ati avut timpul necesar de a ordona trupele. Dar macar in marile orase, cele mai vizibile, sa veniti cu un singur candidat. Trebuie sa va prezentati cu o idee de unitate inca inainte de locale. Trebuie sa faceti ceva, sa micsorati cat de mult puteti aceasta prezenta a liberalilor contra democratilor, pentru ca electoratul este in plina confuzie si faceti rau; castigati poate tactic ceva, putina liniste in partid, dar strategic, pe alegeri, pierdeti.
Cred ca alianta pe care o faceti, in Parlament, cu PRM este o foarte proasta investitie. Trebuie criticat vehement PRM, trebuie sa aratati ca dvs. aveti alt sistem de valori, ca va identificati cu altceva in ochii electoratului. Trebuie ca d-l Stolojan sa intre in turul doi, asta e obiectivul minim pe care trebuie sa vi-l propuneti. Corneliu Vadim Tudor trebuie combatut de pe acum in fiecare saptamana, in fiecare articol.
Stabilizarea Aliantei in sondaje mi se pare de foarte rau augur. Vom avea la sfarsitul acestei luni rezultatele iernii trecute. Daca aceste sondaje vor fi stagnante si vor arata aceiasi indici ca in ultimele sase luni, inseamna ca partida necesita niste strategii foarte bine precizate. Trebuie sa fie foarte clar: cat si ce va puteti propune pentru alegerile locale, in cifre? Criza cu Bruxelles-ul v-a slujit si va slujeste inca si ati facut bine ca ati iesit la bataie, dar asta e un cutremur de gradul 2 pentru guvern - va trebuie vreo 3 cutremure de gradul 8 ca sa dislocati putin din electorat.
Nu stiu daca va trebuie neaparat o victorie in alegerile locale. D-le Basescu, exista in alegeri, asa cum sunt organizate, diferente intre rezultatul din locale si cel din generale. Conventia Democrata a obtinut in 2000 rezultate mult mai bune la locale decat la generale. Se poate ca intre locale si generale sa apara situatii sau evenimente, sau sa fi provocate de dvs., ca sa schimbati multe. Va dau un singur exemplu. Eu cred ca Theodor Stolojan este in mod real candidatul numarul 1 la prezidentiale. In turul doi se va realiza spontan o coalitie impotriva PSD si a candidatului lui. Asta este o miza puternica si care poate sa aiba un rol de strapungere a acestui electorat care se anchilozeaza acum in optiunile lui pentru 2008, probabil.
T. Stolojan: Categoric ca alegerile din 2004 pot fi castigate, dar nu usor, sub nici o forma. Lupta este extrem de puternica, PRM nu este un partid de neglijat in Romania de astazi, cu structura ei sociala. Este posibil ca PRM sa fie arbitru la tot ce inseamna alegeri locale, la nivel de judet, de consiliu local. Sigur ca avem alte valori, sigur ca nu putem depune nici o motiune de cenzura in Parlament fara semnaturi de la mai multi senatori si deputati decat avem noi. Deci va fi foarte bine sa putem sa facem claritate 100% in toate actiunile noastre.
Andrei Oisteanu (GDS): Intrarea d-lui Stolojan in turul doi este esentiala. Dar, asa cum s-a intamplat in 2000, pe culoarul acesta alerga din ce in ce mai multi candidati. Vorbind cu un prieten despre cum se poate scadea numarul de candidati - Stolojan, Petre Roman, Lia Roberts etc. - mi-a spus: "Cred ca e mai usor sa inventam cativa candidati si pe stanga, decat sa-i limitam pe acestia".V-ati gandit la un mod de a dejuca din nou impartirea unui electorat de centru-dreapta in mai multe parti?
PRM paraziteaza scena politica romaneasca, luand un scor foarte mare, ceea ce face ca si puterea, si opozitia sa fie slabe. Acest scor ar trebui micsorat. Daca scorurile raman in continuare asa cum se prezinta astazi, e de prevazut ca nimeni sa nu poata de fapt guverna.
Pentru d-l Basescu: coabitarea in primarie este, cred, o solutie a unei societati politice mature. In Franta, reusesc din cand in cand sa aleaga presedinte de o culoare si prim-ministru de alta. Dar in Romania, cu un primar de o culoare si un consiliu general de alta culoare, este catastrofal pentru oras. Nu cred ca altundeva se poate imagina ca primarul sa blocheze ce vrea Consiliul General si Consiliul General sa blocheze ce vrea primarul, primarii de sector sa-i puna piedica primarului general si invers. Chestia asta este suicidara. Ca atare, cred ca, o data cu strategia castigarii locului de primar, trebuie sa ganditi foarte bine si o strategie de castigare a Consiliului General, pentru ca sa puteti administra orasul.
T. Basescu: Nu este de conceput castigarea alegerilor la Bucuresti numai de catre mine. Toata strategia noastra este castigarea Primariei Capitalei, a Consiliului General, a primariilor si a consiliilor de sectoare. Toata campania mea va spune: "Dati-mi si Consiliul ca sa schimb Bucurestiul!". Legea creeaza un echilibru de putere intre Consiliu si primarul general, dar acest echilibru duce la ce am vazut in acest mandat. Pentru ca legea electorala e proasta; in toata Europa, unui primar care ia 51%, legea ii garanteaza 51% din Consiliu. La noi este vot separat pentru Consiliul General. Legea trebuie modificata. Altfel, costurile pentru populatie sunt foarte ridicate.
Alianta PNL-PD: alternativa sau alternanta la PSD?
Livius Ciocarlie (GDS): Nu cred ca motiunea de cenzura este solutia care sa motiveze colaborarea compromitatoare cu PRM, pentru ca electoratul nu urmareste discutiile din Parlament cu ocazia unei motiuni. Electoratul stie a doua zi doar ca inca o data a pierdut Alianta si a castigat PSD. Dar faptul ca propuneti demisia guvernului credeti ca este bun? Sa privim lucrurile din unghiul Europei. Credeti ca Uniunea Europeana ar vrea sa aiba de-a face acum cu un guvern nou, caruia i-ar trebui cateva luni ca sa se puna in functie?
Eu cred ca dvs. veti depinde foarte mult de amintirea guvernarii trecute. E fundamental pentru dvs. sa convingeti de pe acum electoratul ca stiti ce vreti sa faceti si, mai ales, ca nu va veti certa in nici un caz. Mi se pare esential sa se creeze starea de spirit ca aceasta Alianta nu se va rupe sau nu se va dezbina ulterior castigarii alegerilor.
Smaranda Enache (GDS): Doream sa ma lamuresc daca Alianta PNL-PD, in alegerile locale, parlamentare si prezidentiale, este o alternanta sau o alternativa la PSD. Marile probleme capitale, politice si de reforma profunda a societatii romanesti pe care le-ati amintit aici evoca mai degraba perspectiva unei alternante. Probabil ca societatea romaneasca nu poate produce mai mult in 2004, dar nu m-ati convins ca veti fi o alternativa la PSD.
Acest pragmatism real politik, foarte rapid, de a improviza o motiune de cenzura cu PRM, cred ca provoaca electoratului CDR un soc care nu poate decat sa-l intareasca in perceptia de mare prudenta pe care o are fata de o guvernare PNL-PD. Un alt soc a fost acela al bunavointei cu care v-ati concentrat energia pentru un lobby la Bruxelles, cand se putea face o motiune simpla, extrem de onoranta, prompta, care nu ar fi rasturnat guvernul, dar ar fi trimis catre electorat si catre analistii politici, catre diplomati, catre lumea care asteapta ca Romania sa se schimbe prin guvernarea dvs., acel mesaj ca aici exista o alta vointa politica decat a PSD. Combinatia cu PRM si permisivitatea fata de PSD intr-un moment extrem de dificil au fost semnale foarte contradictorii de la dvs.
T. Stolojan: Ideea ca suntem o alternativa e inscrisa in programele noastre, ale Aliantei. Faptul ca noi reusim, intr-o masura mai mare sau mai mica, sa si convingem ca suntem o alternativa, si nu o alternanta, e problema pe care o avem.
Atunci cand am fost de acord sa discutam cu cei de la Bruxelles, a fost un singur argument, foarte puternic, care ne-a determinat: era total incorect sa propui suspendarea negocierilor, deci sa pedepsesti Romania pentru 4 indivizi, in frunte cu Adrian Nastase, care s-au apucat sa aprobe adoptiile. Suspendarea negocierilor scotea total Romania din aceasta cursa a integrarii. Cu alegerile Parlamentului European in iunie, apoi cu schimbarile de comisie, nimeni nu ar mai fi avut timp sa se mai gandeasca la reluarea negocierilor.
Motiunea de cenzura a aparut nu in ideea de a demite guvernul, ci s-a conturat in momentul in care ne-am convins de cateva lucruri: 1) guvernul nu a vrut sa adopte o pozitie clara de recunoastere a acestor probleme, dimpotriva, a cautat sa distorsioneze mesajul; 2) guvernul Nastase primise, de fapt, o scrisoare de atentionare, despre care nu a informat Romania, si nici pe noi, cand a aparut problema de lobby. Abia in acel moment ne-am hotarat sa facem aceasta motiune de cenzura, realmente pentru a atrage atentia si a da mesajele corecte.
T. Basescu: Una dintre cele mai puternice arme de atac impotriva PSD este exact nevoia de schimbare a clasei politice. Ce ne ofera PSD, la varful lui? Un Ion Iliescu, un Adrian Nastase, un Serban Mihailescu. Stim al cui ginere a fost Adrian Nastase, Serban Mihailescu - seful cancelariei lui Dascalescu, Dan Ioan Popescu - seful cancelariei ministrului Energiei, Cozmanca - seful consiliilor populare. Eu nu voi putea sa strig niciodata "Baieti, e timpul sa plecati, pentru ca nu mai puteti face bine Romaniei", atata timp cat spun "dar, cu exceptia mea"... Lumea trebuie facuta sa inteleaga ca aceasta clasa politica nereformata este cauza pentru care e foame la tara, pentru care noi am inceput sa nu mai avem libertate. Ati mai trait, din '90 incoace, sentimentul ca poate va asteapta baietii de la PNA pentru un film care sa fie prezentat seara pe toate televiziunile? Eu il traiesc, de vreo 2 ani. Eu trebuie sa consolidez ideea ca toti trebuie sa plece, pentru ca altfel veti ramane cu un Ion Iliescu foarte puternic la PSD, care va face politica guvernului din Kiseleff, si nu de la Palatul Victoria sau de la Cotroceni.
Guvernarea '96-2000 a fost cea mai buna pentru Romania
Alexandru Lazescu (GDS): Despre alegerile locale se spune ca, in general, sunt alegeri de gospodar. In orasele mari, sunt alegeri politice cu adevarat. Eu aici ma tem ca Alianta risca, dintr-un anumit calcul, sa piarda sanse bune daca intra intr-o logica de tipul: "cine administreaza mai bine orasul". E foarte greu sa convingi oamenii ca vei fi mult mai bun la administrarea tarii decat ceilalti. Iar PSD transmite acum urmatorul mesaj: "suntem corupti, avem probleme, dar macar cu noi mergeti inainte; ceilalti va dau in sant. Noi suntem un rau suportabil, in raport cu ce o sa va faca ceilalti".
Am doua propuneri care ar putea, cat de cat, sa mai netezeasca problema acestor competitii interne la alegerile locale: 1) macar acolo unde, la acest moment, sondajele arata ca PSD poate castiga din primul tur, ar trebui candidati pe liste comune; 2) sigur ca programul guvernamental ca atare nu poate fi inca facut public, dar extrageti cateva lucruri pe care le veti face diferit de ce se intampla acum in Romania. Mai cred ca, la un moment dat, va trebui sa anuntati - probabil ca nominal nu o veti putea face - un fel de guvern din umbra, poate dupa locale, pentru ca oamenii sa stie ca mariti aria de atac pe probleme, adica dati proeminenta publica unor oameni.
Dorana Cosoveanu (GDS): Am constatat ca, in momentul in care PSD spune invariabil ca intre '96 si 2000 nu s-a facut nimic, dvs. aveti atitudinea celui care incearca sa explice, sa se apere, de cele mai multe ori. Intre '96 si 2000 chiar nu s-a facut nimic? Romania a primit o haina prost croita in '90 si, chiar daca i s-a mai pus un volan, o fundita, un cordon, tot degeaba - haina e tot prost croita. Ar trebui sa spuneti ca ii veti face o alta imbracaminte, ca va fi altfel. Si sa explicati oamenilor ca raul nu e din '96-2000, ci din '90-'96.
T. Basescu: Eu am fost un aparator constant al acelei guvernari, pentru ca, in opinia mea, cea mai buna pentru Romania a fost guvernarea '96-2000. Singura guvernare care a schimbat ceva, a curatat un sistem bancar, a inceput marea restructurare a mineritului, a cailor ferate, a inceput marile privatizari, asta a fost. Guvernarea '92-'96 a avut ca principala caracteristica devalizarea sistemului bancar. Noi am inchis aceste ban ci. Acum, PSD ne lasa niste credite pe termene scurte si medii, pe care va trebui sa le platim in 2004, 2005, 2006, la fel cum ne-au lasat si data trecuta.
Radu Filipescu (GDS): O sa mergeti cu 3 sigle la alegerile locale: DA, PD, PNL?
T. Basescu: La Bucuresti va fi DA, la Cluj tot DA, iar acolo unde mergem separat, vor fi PD si PNL.
R. Filipescu: Ar fi important sa mergeti pe DA mai mult.
T. Basescu: Daca mie si d-lui Stolojan ne-ar fi placut mocirla, ne opream drept in PSD. Eu mai caram si partidul dupa mine. De asta nu am acceptat compromisurile. Puteam avea un mandat linistit la Primaria Capitalei, sustinut de domnii de la PSD, dar costul ar fi fost destul de mare pentru Romania. Daca am fi format un monolit politic, in marea alianta social-democrata, inchideam viitorul Romaniei pentru multa vreme. Si daca vreau sa schimbam PSD de la putere, nu este pentru ca il antipatizez pe Nastase sau pe Iliescu; chiar cred ca nu se mai poate. Daca tara asta mai sta 4 ani sub PSD, ea va fi greu adusa vreodata la bunastare.
Necesitatea unei noi conceptii despre stat
H.-R. Patapievici: Ca sa fiti o alternativa, trebuie sa invatam ceva din esecul guvernarii '96-2000. Sentimentul meu este ca cei care au venit atunci la putere au intrat intr-un dispozitiv institutional care au observat ca le vine bine. Si au incercat sa mearga cu el. Trebuie sa aveti o noua conceptie despre stat, pentru ca toata problema in croiala hainei despre care vorbea Dorana Cosoveanu este o noua viziune despre ansamblul institutiilor care formeaza statul roman. In aceste institutii exista un pilon, de care eu, ca membru in Colegiul CNSAS, m-am ciocnit constant si care reprezinta o cheie; e vorba de Serviciile Speciale. SRI este o institutie mult mai puternica decat isi imagineaza laicii, o institutie cu care si Presedintia, si Parlamentul, si Guvernul se pun de acord intotdeauna. Daca nu lucrati asupra unei noi conceptii despre statul roman, nu facem altceva decat sa peticim statul lui Dej, Ceausescu si Iliescu. Daca intrati tot in dispozitivul statal pe care l-a facut Iliescu si vedeti ca se mai poate modifica putin, nu ajungem departe.
Dupa 2000, Romania a fost confruntata cu o formatiune numita PRM. Sunt doua cai de a interpreta PRM: 1) facem abstractie de principiul democratic care spune ca omul este liber sa-si exprime opinia si diabolizam tot sectorul de electorat care a votat PRM; 2) spunem ca e vorba de niste lideri descreierati care au momit oameni nevinovati, ingenui si de buna-credinta in principiu, si atunci diabolizam liderii.
T. Stolojan: In Austria, liderul unui partid cu nuante extremiste a facut un pas inapoi si si-a trimis partidul la guvernare. Uniunea Europeana s-a scandalizat, a dat un avertisment, dar a trebuit pana la urma sa accepte ceea ce votul a aratat in tara respectiva.
H.-R. Patapievici: Deci conceptia dvs. este ca Vadim = PRM?
T. Stolojan: PRM este un partid condus de Vadim, de care, indiferent ce gandeste un membru sau altul, asculta cu totii. Deci "disparitia" lui Vadim face ca PRM sa nu existe, practic, in Romania, ca forta politica. PRM a scazut foarte mult in sondaje, pentru ca oamenii sunt debusolati - nimeni nu mai stie ce e cu Vadim: nu mai e antisemit, nu mai e cu Antonescu? Pe plan local insa situatia e diferita. Acolo, PSD va face combinatie mult mai usor cu PRM. Pe nimeni nu intereseaza, in Uniunea Europeana, daca PSD s-a inteles cu PRM pentru a castiga un consiliu judetean. Alianta va trebui sa se descurce in fiecare judet in functie de situatia respectiva. In nici un caz nu putem accepta sa avem protocoale, intelegeri pe plan central cu PRM.
Pagini realizate de Razvan Braileanu