Pe aceeași temă
RODICA CULCER
Agricultura, pariul imposibil
La 18 ani dupa ce Petre Roman, in calitate de premier, facea - in deplina necunostinta de cauza - afirmatia triumfalista potrivit careia agricultura ar fi "un pariu castigat", iata ca Ministerul Agriculturii este pus in situatia jenanta de a fi prins cu temele nefacute de Comisia Europeana si demascat de presa pentru ca si-a ascuns caietul sub banca. De fapt, ca orice sector de activitate guvernamentala, agricultura este departe de a fi "un pariu castigat"; mai mult, risca sa devina un pariu pierdut din cauza perpetuarii practicilor politice si administrative paguboase. Meditand asupra palmei usturatoare administrate de Bruxelles, prin suspendarea rambursarii fondurilor Sapard, ne dam seama ca nimeni niciodata nu ne-a facut atata rau cat ne putem face noi insine. Cum ar zice englezii, inapoierea din domeniul agriculturii si al dezvoltarii rurale este 100% man-made si tine de politizarea aberanta a administratiei si de perpetuarea practicilor corupte si abuzive, de lipsa de transparenta, precum si de metodele de recrutare a personalului care bareaza accesul persoanelor capabile la conducerea institutiilor de stat.
Sa privim, asadar, declaratiile ministrului Dacian Ciolos, din 21 august, in lumina a tot ceea ce stim despre politica romaneasca din ultimii 19 ani: nu va fi nevoie de analize sofisticate pentru a conchide ca gestionarea defectuoasa a evenimentelor legate de scrisoarea directoratului agriculturii, din 9 iulie, se datoreaza tuturor metehnelor cunoscute ale practicii politice si administrative romanesti. Astfel, autoritatile au dat dovada de o caracteristica lipsa de transparenta, ascunzand nu numai opiniei publice, ci si beneficiarilor de fonduri Sapard suspendarea rambursarilor de catre forul european. Or, daca teama de un scandal de presa mai poate fi inteleasa, neinformarea beneficiarilor este o dovada de incorectitudine si, in cele din urma, de lipsa de inteligenta, caci era logic ca unii dintre beneficiari sa puna intrebari mai devreme sau mai tarziu. Deducem, din informatiile vehiculate prin presa cu privire la intentiile ministrului Ciolos de a demisiona inca de acum o luna si mai ales din declaratiile ministrului dupa izbucnirea scandalului, ca ideea ascunderii intregii afaceri a venit de sus, poate chiar de la premier, care are nevoie de succese si realizari pentru a-si construi o imagine pozitiva, luminoasa, de sef de guvern competent, in vederea alegerilor. Se zvoneste chiar ca domnul Tariceanu se viseaza prim-ministru al unui guvern alcatuit exclusiv din ministri pesedisti, asa ca trebuie sa convinga opinia publica si masele pesediste ca este un manager capabil al economiei. Asa s-ar putea explica insistenta asupra mentinerii in functie a lui Dacian Ciolos si poate chiar asupra musamalizarii scandalului Sapard, caci nu "da bine la electorat" sa arati ca ai ratat obiectivul obtinerii finantarii europene. De altfel, frustrarile ministrului Ciolos au izbucnit la scena deschisa, atunci cand a afirmat ca intr-adevar isi reproseaza ca nu s-a ocupat mai mult de fondurile Sapard: "M-am concentrat, din punctul de vedere al fondurilor europene, pe APIA, pe problemele de la Bruxelles, pe ceea ce tine de un ministru. Atata timp cat in minister avem secretari de stat si directori ai unei autoritati, fiecare are responsabilitati". Evident, ministrul a spus mai mult decat a intentionat, acuzand implicit aparatul Ministerului Agriculturii ca nu-si face treaba. Tehnocratul capabil si scolit temeinic in Franta s-a revoltat pret de un moment pe politrucii ce i-au fost impusi si de care, iata, nu poate sa scape. Poate ca si dorinta sa de a demisiona a fost generata tocmai de exasperarea pe care i-a provocat-o incapacitatea aparatului din subordine de a performa la standarde europene. In mod logic, ne intrebam de ce nu i-a demis Dacian Ciolos pe incapabili nici inainte sa provoace dezastre si nici macar dupa izbucnirea scandalului. La conferinta de presa, ministrul a vorbit despre vini si responsabilitati ale unor "persoane din conducerea APDRP" (care administreaza programul Sapard) "printr-o insuficienta implicare si printr-o cadere in rutina", a reprosat Directiei de Control Antifrauda si Directiei de Audit ale Agentiei ca nu au sesizat din vreme neregulile constatate de CE si nu le-au prevenit si a promis ca unii dintre cei vinovati vor fi inlocuiti, dar numai dupa rezolvarea problemei si reluarea platilor. Desigur, ministrul are dreptate, pana la un punct, pentru ca este presat de timp, iar o schimbare de amploare a personalului APDRP ar genera perturbari pe termen lung si ar intarzia reluarea decontarilor. Singura solutie pe care o are la dispozitie este un "hei-rup" de proportii sub presiunea opiniei publice si a Federatiei Sindicatelor din Agricultura "Agrostar" pentru a determina rezolvarea problemei. In al doilea rand, ministrul stie, probabil, ca nici nu ar putea numi in functiile-cheie persoanele potrivite din punct de vedere profesional, pentru ca aceste functii, ca orice functie legata de distributia banilor europeni, vor trebui negociate politic. Avem puternice suspiciuni ca si numirea lui László Klarik in fruntea APDRP a fost rezultatul unei astfel de nefericite negocieri: in septembrie 2006, domnul Klarik castiga concursul pentru functia de director al Agentiei care administreaza programul Sapard fara sa fi avut niciun contracandidat! Experienta ne invata ca aceasta este situatia tipica pentru un concurs aranjat, cu castigator dinainte stabilit la masa negocierilor. Putem presupune, probabil fara a gresi, ca si-a dorit si UDMR o agentie banoasa. De altfel, ascensiunea lui László Klarik in administratia centrala este legata de intrarea UDMR in coalitia de guvernamant in 2004, caci, inainte de a conduce APDRP, a condus o directie in Ministerul Administratiei si Internelor (devenit ulterior MIRA). Geologul din Covasna s-a specializat, e drept, in probleme de management al administratiei fondurilor europene, dar se pare ca, pe parcursul ascensiunii sale profesionale, a uitat tot ce a invatat. Altfel cum ar fi putut afirma cu aroganta incompetentului: "ceea ce-mi reprosez este ca nu am incercat sa fiu mai destept decat toti conducatorii agentiei care au fost inaintea mea". Pai nu tocmai asta i se cerea, sa fie mai bun decat cei care l-au precedat si care au atras doar critici si penalizari din partea Comisiei? De altfel, cu o candoare aproape induiosatoare, domnul Klarik recunoaste ca "ceea ce ne-a solicitat Comisia in acest moment este sa reconstruim toate procedurile din momentul 0. (...) deci poate ca ar fi trebuit sa fiu mai destept decat toti cei care au luat decizii inaintea mea, sa pun la indoiala toate deciziile luate anterior, sa nu am incredere in sistem". Intr-adevar, exact acest lucru i se cerea: sa creeze un sistem performant la standarde europene in locul vechiului sistem, in care marturisteste ca a avut incredere. Nu aceasta a fost tema concursului pentru ocuparea postului de conducere? Nu are rost, desigur, sa punem intrebari retorice al caror raspuns il cunoastem dinainte. Cum sa dezavueze László Klarik un sistem care l-a facut directorul uneia dintre cele mai importante agentii din administratia publica romaneasca fara sa merite? O fi el sistemul care face ca agricultura sa devina un pariu imposibil, chiar si in conditiile accesului la fonduri UE, dar este sistemul care pune o paine alba pe masa tuturor mediocritatilor cu proptele politice din aceasta tara, caci se bazeaza pe clientelism politic, si nu pe competenta. Toate guvernele de pana acum au muncit la constituirea lui si nu este guvernul Tariceanu acela care va avea vointa politica sa-l demonteze tocmai in prag de alegeri.
Comisia Europeana suspenda platile Sapard
Comisia Europeana a suspendat platile prin programul Sapard pentru anul 2008 si cere Romaniei sa alcatuiasca un plan de masuri pana la sfarsitul lunii august. In urma unei misiuni de audit a Comisiei, care a avut loc in luna iunie, au fost semnalate mai multe deficiente ale sistemului de management si control. Romaniei i se recomanda reevaluarea unor proiecte, conformarea stricta la criteriile de acreditare si protejarea intereselor financiare ale UE.
Potrivit secretarului de stat Alice Batu, din Ministerul Economiei si Finantelor, citata de Mediafax, "Este vorba de numai câteva saptamâni si nu se poate vorbi de o cuantificare a unor sume. Toate platile vor fi reluate dupa ce vor fi îmbunatatite procedurile tehnice semnalate de Comisia Europeana".
Conform reprezentantilor Ministerului Agriculturii, au fost facute deja controale pe proiectele de risc si a inceput punerea in aplicare a planului de masuri pentru remedierea deficientelor.
La randul sau, ministrul Dacian Ciolos a vorbit despre schimbarile de personal si organizare, pe care intentioneaza sa le aduca Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP), care administreaza programul Sapard. (A.S.)
VLAD TARKO*
Psihoza agricola comunitara
Istoria Politicii Agricole Comunitare (PAC) europene este o poveste care arata poate mai bine decat oricare alta din ce cauza statul nu are ce sa caute sa intervina pe piata libera. Povestea PAC este atat de elocventa tocmai din cauza ca intentiile au fost intotdeauna bune. Efectele secundare au fost insa tot timpul aberante, in prezent ajungandu-se ca ele sa afecteze, fara nicio exagerare, intreaga piata mondiala a alimentelor, cu efecte dezastruoase in special asupra oamenilor din lumea a treia. Povestea PAC este elocventa si din cauza ca ea arata cum o politica, ce initial favoriza puternic un sector al populatiei (fermierii) in defavoarea celorlalti (cumparatorii), a ajuns, in cele din urma, sa-i dezavantajeze si pe primii, cu statul venind peste ei, agresandu-i prin amenzi aberante, incalcandu-le dreptul de a face ce vor cu proprietatea lor, dandu-le ordine despre ce si cum sa produca si obligandu-i sa nu produca pe o parte a terenului lor. In prezent, PAC este o relicva economica postbelica ce trebuie eliminata cu totul. Din pacate, europarlamentarii romani nu colaboreaza in acest sens cu cei suedezi, englezi, germani, olandezi si danezi si deci Romania contribuie la perpetuarea psihozei agricole europene. Dupa toate aparentele, Romania nu s-a dumirit inca asupra rolului si responsabilitatilor sale europene, UE fiind inca perceputa drept o entitate externa, si nu un club din care facem parte cu drepturi si responsabilitati depline.
Dupa al doilea razboi mondial, tarile europene s-au gandit ca au nevoie de o populatie cat mai bine hranita, asa ca i-au subventionat pe fermieri. Conform documentului Comisiei Europene pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala (CEADR), PAC pe intelesul tuturor 1: "Datorita PAC, agricultorii beneficiau de subventii si sisteme care le garantau preturi ridicate ce ii stimulau sa produca mai mult". Se pare ca autorii acestui document nu vad nicio contradictie intre aceasta propozitie si cea imediat anterioara: "PAC a pus accentul pe incurajarea cresterii productivitatii agricole, pentru a le asigura consumatorilor o aprovizionare constanta cu produse alimentare la preturi accesibile". Cu alte cuvinte, pe de o parte, PAC asigura fermierilor preturi crescute artificial si, pe de alta parte, se lauda ca asigura preturi accesibile cumparatorilor! Ni se cere sa credem ca acelasi produs costa diferit in functie de ce parte a tejghelei te afli. In realitate, PAC a presupus subventionarea produselor agricole, combinata cu controlul preturilor, in asa fel incat preturile sa nu poata scadea odata cu cresterea ofertei, asa cum s-ar fi intamplat in mod natural. Intr-o economie libera, atunci cand productivitatea creste si se produc mai multe lucruri, preturile scad multumita beneficiilor economiei de scala (dupa cum se intampla, de pilda, de 30 de ani in industria calculatoarelor). Insa eminentele din spatele PAC credeau ca, pentru a nu ne trezi fara mancare, fermierilor trebuie sa li se asigure preturi cat mai mari.
Dupa cum era de asteptat, daca subventionezi ceva si tii pretul fixat mare, obtii cantitati excesive din acel ceva, "excesiv" insemnand mai mult decat se vinde. "UE a ajuns sa se confrunte dintr-o data cu excedente aproape permanente din principalele produse agricole, dintre care unele au fost exportate (cu ajutorul subventiilor), in timp ce altele a trebuit sa fie depozitate sau dispersate in interiorul UE". Cu alte cuvinte, guvernele europene iau prin taxe banii din buzunarele nonfermierilor pentru a le asigura fermierilor preturi crescute artificial. Fermierii se bucura si produc o gramada. Dar consumatorii nu mai au banii sa cumpere toate aceste produse. Si ce fac guvernele europene? Iau si mai multi bani, prin taxe, de la nonfermieri, pentru a-i ajuta pe fermieri sa exporte produsele in afara UE. Dar nici asta nu-i suficient pentru ca nici cei din afara UE nu vor produsele europene scumpe, iar atunci te trezesti cu depozite tot mai mari de produse pe care nu le vrea nimeni. Si ce fac atunci guvernele europene? Iau inca si mai multi bani, prin taxe, de la nonfermieri pentru a plati pentru spatiile de depozitare: "Excedentele au fost retrase de pe piata prin subventionarea depozitarii produselor (sistemul de interventie publica) sau prin exportarea subventionata a produselor in terte tari pentru a evita o cadere a preturilor la poarta fermei". Oricine crede in mitul ca supraproductia ar fi o consecinta naturala a capitalismului ar trebui sa fie mai atent la rolul interventiei statului in aceasta poveste!
"Pentru a evita o cadere a preturilor la poarta fermei" - pana acum totul e bine pentru fermieri. Lor le convine. In raport, la sectiunea Un rezultat cu care ne mandrim(!), CEADR scrie: "Imbunatatirea eficientei fermelor si stimulentele oferite de PAC au condus la o crestere majora a productiei alimentare din anii ’60 incoace. S-au inregistrat cresteri spectaculoase ale nivelurilor de productie si autoaprovizionare. In acelasi timp, au crescut veniturile fermelor, in multe cazuri prin cresterea dimensiunii acestora pe masura ce unii agricultori paraseau sectorul agricol, iar fermele se uneau". Cu alte cuvinte, in pofida subventiilor si ajutoarelor, fermierii tot plecau de la tara la oras! De fapt, industrializarea din tarile europene, realizata in mare masura datorita economiei de piata (job-urile din orase sunt mai atractive decat cele de la tara), a fost cu mult mai puternica decat industrializarea fortata (organizata de stat) din statele comuniste. Dupa decenii de agresiune impotriva taranilor (li s-au furat terenurile, nationalizarea fiind incheiata cu chiu cu vai de-abia in 1965) si dupa decenii de mutare fortata a taranilor la oras, Romania tot are jumatate din populatie in mediul rural. Industrializarea occidentala, relativ guvernata de economia de piata, a fost si ceva mai cu cap decat cea din tarile comuniste, ei avand mai putini monstri industriali alde Tractorul Brasov, cu care de 15 ani tot nu stim ce sa facem, din cauza ca inchiderea unor uzine atat de mari afecteaza atat de multi oameni.
Insa situatia nu a ramas roza nici pentru acesti tot mai putini fermieri occidentali tinuti in carca de restul populatiei. Motivul a fost ca statele europene nu mai stiau ce sa faca cu muntii de alimente inutile si au sfarsit pana la urma prin a-i blama pe fermieri. Dar inainte de a ajunge la asta, primul pas a fost sa denumeasca acesti munti de alimente inutile "stocuri de interventie", sugerandu-se ca au nu stiu ce rol strategic, daca ramanem vreodata, Doamne fereste, fara mancare. O alta strategie este zgandarirea mandriei nationaliste a autosuficientei - "Producem aproape totul" se lauda si astazi CEADR -, in pofida faptului ca beneficiile autosuficientei reprezinta un mit economic cunoscut de peste 150 de ani, de la respingerea Corn Laws din Marea Britanie (care erau sustinute prin acelasi argument absurd al presupusului interes strategic al autosuficientei agricole).
Ultima oara cand Europa Occidentala a ramas fara mancare a fost in 1845-1850, cand au murit 100.000 de oameni in Europa Continentala si un milion doar in Irlanda, iar cauzele acestui dezastru au fost, pe de o parte, absenta tehnologiei (a pesticidelor si a ingineriei genetice) fara de care a fost posibila distrugerea recoltelor de cartofi de catre un parazit, si, pe de alta parte, tocmai legile protectioniste care impiedicau importurile de cereale. (Unii istorici considera ca acest dezastru umanitar a fost ceea ce a declansat revolutiile de la 18482). Ultima oara cand Romania a trecut printr-o asemenea criza a fost in 19473, cand, intr-un singur an, au murit de foame intre 20.000 si 40.000 de persoane; cauza a fost seceta si controlul preturilor (tinute artificial mici). Incepand din 1945, productia agricola a Romaniei a scazut brusc la 38%. Jumatate de milion de oameni au fost salvati de ajutorul primit de la Statele Unite, gestionat de Crucea Rosie si de armata americana. Daca in Europa de Vest politica statului a fost de a controla preturile la mancare in asa fel incat sa fie cat mai mari, in Europa de Est statul a facut exact opusul, proprietarii de pamant fiind considerati "exploatatori". Agricultura romana a fost distrusa de sistemul comunist prin controlul preturilor, exproprieri si asociatii fortate (CAP-uri) si nu si-a revenit nici pana astazi.
In ceea ce priveste Europa Occidentala, situatia a devenit tot mai absurda in sens invers, in 1993 atingandu-se apogeul: peste o suta de milioane de tone de cereale pe care nu voia nimeni sa le cumpere!4 Dupa cum ne asigura Comisia, au fost luate anumite "masuri" si in 1996 muntii de alimente inutile aproape au disparut (cel putin temporar). Nu va faceti insa iluzii, atunci cand vine vorba de "Psihoza Agricola Comunitara" ratiunea n-are trecere; principiul este de a opune absurdului un absurd si mai mare. Masura care a fost luata la nivel european a fost razboiul impotriva agricultorilor care produc prea mult: "In perioada anilor ’80-’90, UE a introdus in politica agricola unele masuri ce incercau sa limiteze productia de produse excedentare. S-au utilizat diverse masuri: cote fixe la productia de lapte, cu penalizari in caz de depasire; limitarea suprafetelor cultivate/numarului de animale pentru care un agricultor putea cere subventii; scoaterea terenurilor din circuitul agricol, initial voluntara, apoi obligatorie, pentru a le impune agricultorilor sa lase o parte din terenuri necultivate. Treptat, aceste politici au dat rezultate, iar excedentele s-au redus". Cu alte cuvinte, in loc sa actioneze impotriva cauzelor, si anume sa elimine interventia statului pe piata agricola si sa permita preturilor sa scada la nivelul lor natural determinat de cerere si oferta (asa cum au facut, de pilda, Australia si Noua Zeelanda), statele europene au actionat asupra efectelor (cu exceptia notabila a Suediei). Acest lucru are drept consecinta o crestere si mai mare a irosirii banilor contribuabililor. Doar ca acum nu mai castiga nimeni. Daca, inainte, fermierii castigau si consumatorii pierdeau, acum toata lumea pierde. Numai "tehnocratii" europeni au un sentiment caldut de implinire - ei, chipurile, si-au facut treaba. Efectul dorit a fost atins, mijloacele nu conteaza.
Odata ce statul si-a asumat rolul de a le dicta fermierilor cum sa-si faca treaba, a fost deschisa poarta catre un nou tip de restrictii extinse cu pretexte ecologiste si/sau de protectia consumatorului. "Consumatorii europeni doresc alimente sigure si sanatoase", declara CEADR. "UE doreste sa se asigure ca toti cetatenii sai consuma alimente cu standarde ridicate de calitate." Insa preferintele consumatorilor se manifesta intr-un singur fel: prin ceea ce cumpara sau nu cumpara. Daca UE restrictioneaza piata alimentelor, interzicand unor produse sa mai ajunga pe piata, nu face decat sa restrictioneze dreptul consumatorilor de a dori sau nu ceva. "Europenii" la modul colectiv-unitar nu exista, poate ca unii europeni prefera alimente produse in ferme high-tech ultra-sigure, in timp ce altii prefera alimente produse prin metode traditionale cu un gust mult mai bun, in timp ce altii prefera alimente produse din plante modificate genetic mult mai ieftine. Toate formele de productie au avantaje si dezavantaje si nu este treaba UE sa faca aceste judecati de valoare in locul producatorilor si consumatorilor. Altfel spus, nu este treaba politicienilor sa se bage in seama ca intermediari inutili si ultracostisitori intre producatori si consumatori. "UE doreste sa se asigure ca toti cetatenii sai consuma alimente cu standarde ridicate de calitate." Cine este acest UE care "doreste" chestii?! Si eu fac parte din UE, chiar daca doresc sa consum numai junk-food, E-uri si alimente infestate cu pesticide (daca nu gasesc din cele modificate genetic).
In ultimii ani, exista si o reactie impotriva macar a unora dintre aceste absurditati, cum ar fi propunerea Suediei de a elimina toate subventiile agricole5, sustinuta de Germania, Olanda, Danemarca si Marea Britanie - din pacate, nu si de Romania. Ceea ce a deschis ochii multora este tocmai efectul pe care PAC l-a avut si il are asupra Africii si a tarilor in curs de dezvoltare. Oferind fermierilor europeni subventii pentru a putea intra pe piete straine, PAC distorsioneaza aceste piete, efectul fiind de multe ori de a-i aduce la faliment pe fermierii locali; iar dezvoltarea economica urbana sau industriala din aceste tari, adeseori, nu este suficient de mare pentru a putea prelua (suficient de rapid) tot acest surplus de forta de munca potentiala. Pe de alta parte, UE interzice importurile de produse din aceste tari pe o serie intreaga de criterii arbitrare, pretextul fiind protectia consumatorului european. Insa consumatorul european nu este un copil de doi ani care sa aiba nevoie de asemenea protectie, ci este unul dintre cei mai bine informati si grijulii consumatori din lume. Aceste interziceri sunt ipocrite, adevaratul motiv pentru care sunt interzise nefiind protectia consumatorului, ci perpetuarea "protejarii" fermierilor europeni - chiar daca acest lucru este in defavoarea intereselor restului populatiei europene (care ar putea avea acces la alimente si mai ieftine, si nu doar la cele produse de cateva mari corporatii). Am mentionat deja pretul pe care fermierii europeni au trebuit sa-l plateasca pentru aceasta "protectie": pierderea dreptului de a decide ce sa faca cu propria lor proprietate, de a fi suverani pe fermele lor.
Toata lumea recunoaste in prezent ca e ceva in neregula cu PAC, inclusiv Comisia Europeana. Insa politica oficiala de reforma a PAC este mult mai insignifianta decat propunerea suedeza: "In trecut, cu cat agricultorii produceau mai mult, cu atat primeau mai multe subventii", ne povesteste CEADR. "In viitor, marea majoritate a ajutoarelor destinate fermierilor vor fi platite independent de cantitatile produse. In cadrul noului sistem, agricultorii vor continua sa primeasca plati directe cu scopul de a mentine stabilitatea veniturilor, dar legatura cu productia a fost eliminata. In afara de aceasta, agricultorii trebuie sa respecte standarde de protectie a mediului, de siguranta a alimentelor si de protectie a plantelor si animalelor. In cazul nerespectarii acestor standarde, vor risca reduceri ale platilor directe de care beneficiaza."
Aceasta reforma poate ca suna bine pentru oricine cunoaste efectele secundare ale PAC din trecut (muntii de alimente inutile si falimentarea agriculorilor din lumea a treia), insa are de fapt in vedere permanentizarea starii de servitute a fermierilor europeni fata de stat. Chiar daca la nivel declarativ se spune: "Eliminarea legaturii dintre subventii si productie (denumita de obicei «decuplare») ii va face pe agricultorii UE mai competitivi si mai orientati catre piata. Acestia vor fi liberi sa produca ceea ce este mai profitabil pentru ei, bucurandu-se totodata de dorita stabilitate a venitului". In realitate, este vorba doar de wishful-thinking. Interventia pe piata, prin subventii masive date dupa orice criteriu, oricat de bine intentionate, ii decupleaza pe producatori de consumatori. Daca banii cei mai multi vin nu multumita satisfacerii cererii pe piata, ci multumita satisfacerii cererilor birocratilor europeni, atunci producatorii nu se vor interesa de piata, ci de dorintele birocratilor. Este exact ceea ce s-a intamplat si pana acum. Lupul isi schimba parul, dar naravul ba!
Exista un oarecare model de reforma agricola pentru Europa: reforma din Australia si Noua Zeelanda. In prezent, Australia si Noua Zeelanda au unele dintre cele mai putin reglementate agriculturi din lume si nu au deloc subventii pentru agricultura. Cu toate acestea, fermierii lor nu au probleme in a concura pe piata internationala cu produsele subventionate din Europa si din Statele Unite; dimpotriva, starea agriculturii lor este mult mai buna, tocmai pentru ca, pentru a putea face fata concurentei, au fost nevoiti sa inoveze si sa dezvolte tehnologia agricola mai bine decat oricine altcineva. Nu e intamplator ca cea mai buna vaca din lume6 e din Australia. Tocmai de aceea, efectul pe termen lung al PAC, fie el si reformat, nu este deloc favorabil fermierilor europeni, pentru ca le asigura ramanerea in urma. Desigur, UE nu doreste acest lucru, insa asta este ceea ce se obtine multumita structurii de stimulente pe care o creeaza cadrul sau institutional. Ceea ce trebuie sa faca UE este sa usureze tranzitia fermierilor catre economia de piata, si nu sa continue traditia de distorsiune a pietei, cu efecte negative imprevizibile la nivel global. Iar cea mai buna cale de a-i ajuta pe fermieri este sa ii lase liberi sa faca ce vor cu proprietatile lor. Acestia, si nu birocratii care n-au vazut in viata lor o vaca decat la Discovery Channel, sunt cei care stiu cel mai bine cum sa fie agricultori.
1) Accesibil pe site-ul Comisiei Europene.
2) Helge Berger & Mark Spoerer, Economic Crises and the European Revolutions of 1848, The Journal of Economic History (2001), 61: 293-326, Cambridge University Press.
3) http://www.cadi.ro/texte_general_arhiva/An_American_Chronicle_of_Romanian_Communism.pdf.
4) Comisia Europeana pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, Politica Agricola Comuna pe
intelesul tuturor, graficul de la pagina 7.
5) The Local, Sweden: Abolish EU farm subsidie.
6) Vlad Tarko, The Best Cow in the World: The new frontline of the most efficient agriculture, Softpedia.com, 28 aprilie 2006.