Pe aceeași temă
La 20 august 1968, trupele statelor membre ale Pactului de la Varsovia, cu exceptia Romaniei, au patruns in capitala Cehoslovaciei pentru a rasturna guvernul reformator condus de comunistul Alexander Dubcek. Actiunea in forta, coordonata de la Moscova, a pus capat Primaverii de la Praga, o miscare intelectuala si politica care propunea revizuirea marxismului si reformarea regimului comunist. Intelectualii au criticat practica regimului comunist de a subordona creatia culturala intereselor partidului, iar reformatorii politici si-au propus crearea unui "socialism cu fata umana", care sa democratizeze sistemul comunist cu mentinerea dogmelor marxist-leniniste. Singurul lider comunist din statele satelite ale URSS care a criticat interventia militara din Cehoslovacia a fost Nicolae Ceausescu. La 21 august 1968, acesta a tinut, in balconul CC al PCR, un discurs prin care a calificat actiunea Pactului de la Varsovia drept "o mare greseala si o primejdie grava pentru pacea in Europa, pentru soarta socialismului in lume". Continuand linia initiata de Gheorghiu-Dej la 13 aprilie 1964, Ceausescu a sustinut ca "Problema alegerii cailor de constructie socialista este o problema a fiecarui partid, a fiecarui stat, a fiecarui popor", respingand astfel "doctrina Brejnev", care afirma dreptul URSS de a interveni in politica interna a celorlalte state comuniste.
Anul 1968 nu a adus contestarea politicilor doar in blocul comunist. In mai 1968, studentii francezi cu orientari politice de stanga au iesit pe strazile Parisului pentru a-si manifesta nemultumirea fata de conservatorismul generalului Charles de Gaulle si pentru a-si apara dreptul de a "purta pantaloni roz si parul lung". Revolta studenteasca, care a inspirat aparitia protestelor muncitoresti, fata de care a ramas separata, a fost reprimata prin forta armatei de Gaulle si a dus la dizolvarea Adunarii Nationale si la convocarea de alegeri anticipate.
VLADIMIR TISMANEANU
Primavara de la Praga si sfârsitul revizionismului Marxist
Pe 2 iulie 2008, Vladimir Tismaneanu, profesor de stiinte politice la University of Maryland si presedinte al Comisiei Prezidentiale Consultative pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania, a sustinut la Institutul de Cercetari Politice o conferinta despre revizionismul marxist. La acest eveniment au participat Cristian Preda, decanul Facultatii de Stiinte Politice a Universitatii din Bucuresti, Ioan Stanomir, profesor la aceeasi institutie de invatamant, si Catalin Avramescu, lector universitar la Facultatea de Stiinte Politice. Vladimir Tismaneanu a prezentat atat propria viziune cu privire la revizionismul marxist, cat si abordarea lui Daniel Chirot cu privire la modul in care Nicolae Ceausescu s-a raportat la miscarea revizionista, aparuta in cadrul sistemului comunist. Mentionam ca intre cartile scrise de Vladimir Tismaneanu se numara Mizeria utopiei. Criza ideologiei marxiste in Europa Rasariteana, aparuta in limba engleza la Editura Routledge, in 1988, si in traducere romaneasca la Polirom, 1997, o lucrare esentiala pentru intelegerea rolului marxismului critic in dezagregarea sistemelor comuniste.
Revizionismul marxist ca alternativa la inghetul totalitar
Punctul meu de vedere despre semnificatiile si implicatiile anului 1968 in Romania este identic cu pozitia asumata in paginile Raportului Comisiei Prezidentiale de Analiza a Dictaturii Comuniste. In aceasta comunicare nu ma voi focaliza pe mai 1968, ci ma voi referi la probleme conceptuale legate de eforturile revizionistilor marxisti de a liberaliza sistemele comuniste si de a readuce individul, fiinta umana in centrul reflectiei filosofice inspirate de Karl Marx. A existat un suflu liberal in 1968, un sentiment ca totul este posibil, ca imaginarul social poate fi desferecat. Se configura o noua viziune despre socialism, opusa dogmatismului cazon al sovietismului oficial. Sigur, daca privim lucrurile cu ochii nostri de azi, a fost vorba de o mare iluzie. Dar atunci, neomarxismul revizionist era un factor ce contribuia la disolutia universului inghetat al birocratiei totalitare si posttotalitare.
Mascarada pseudoreformista de la Bucuresti
Prima teza pe care o avansez legata de 1968 este ca, oricat de greu ar fi de crezut, a fost o vreme in care multi oameni l-au privit pe Ceausescu drept un marxist open-minded (deschis la minte), un comunist nationalist sau chiar un sustinator al socialismului cu chip uman. Ceausescu insusi a cultivat acesta imagine, iar unii intelectuali si tehnocrati romani au crezut in acesta demagogie, in timp ce observatorii din Occident il considerau aproape in unanimitate un fel de David est-european care il infrunta pe inspaimantatorul Goliat sovietic. Aceasta era perspectiva anului 1968. La o conferinta tinuta la Paris in 1987, organizata de Anex, Amber Bouzouglu, jurnalista la Le Monde, a formulat perfect modul in care s-a raportat presa occidentala (Le Monde, The New York Times, The Guardian) la Ceausescu. Fraza ei spune tot: "Cher monsieur, nous nous sommes tous faits eus" (Stimate domn, ne-a fraierit pe toti).
A doua teza pe care o sustin este ca Ceausescu a utilizat in chip cinic zdrobirea Primaverii de la Praga (invazia militara din 21 august 1968) ca pe o scuza pentru potentarea propriului cult al personalitatii. Ceausescu a creat o mitologie autoglorificanta in care el aparea drept eroul fara teama si prihana, simbolul legaturii dintre partid si popor. In 1968, s-a lansat pentru prima data ideea "PCR-Ceausescu-Romania". Deci, teza pe care o sustin este ca inceputurile cultului personalitatii nu se produc in 1971, asa cum s-a sustinut multa vreme, ci in perioada cuprinsa intre sfarsitul lui 1967 si 1968. Aceasta este perioada in care apare acest mecanism al dictaturii lui Ceausescu, care nu a existat in timpul lui Gheorghiu-Dej, ca instrument propagandistic. A existat cultul lui Stalin si un cult minor al lui Gheorghiu-Dej, care este incomparabil cu ceea ce s-a intamplat in timpul lui Ceausescu.
A treia teza pe care o sustin este aceea ca Ceausescu a fost un bolsevic inveterat. El si camarazii lui nu au dorit niciodata liberalizarea sau democratizarea sistemului politic din . Teza pe care o sustin memorialistii comunostalgici, gen Niculescu-Mizil, Manea Manescu si Dumitru Popescu, este ca, in 1966, 1967 si 1968, in s-a petrecut un fenomen de reformare din interior si de sus in jos a sistemului. Eu contest aceasta teza. Chiar si in cea mai putin represiva faza a sa, sistemul a ramas structural opus statului de drept si economiei de piata. Chiar si in acea perioada, partidul comunist si-a conservat monopolul puterii, iar Securitatea si-a continuat actiunile abuzive. Spre a cita o formula a disidentului Vasile Paraschiv, faradelegea a fost esenta sistemului, de la inceput si pana la sfarsit. Aici se afla distinctia capitala intre eforturile reformistilor de la Praga si mascarada pseudoreformista de la Bucuresti. Niciodata nu i-a trecut prin minte lui Ceausescu sa suprime realmente cenzura. A facut-o formal, ca gest strict propagandistic, ceva mai tarziu. In fapt, au aparut cenzuri si mai insidioase decat Directia Presei.
Revolta impotriva leviathanului birocratic stalinist
Revizionismul marxist a fost o directie intelectuala si politica intemeiata pe revolta impotriva leviathanului birocratic al stalinismului. Elementul central al revizionismului marxist a fost antistalinismul. Logica revizionismului avea sa duca la transcenderea strategiei initiale, deci la imbratisarea unei perspective opuse bolsevismului.
Ca fenomen local si global, revizionismul marxist s-a dezvoltat dupa moartea lui Stalin si a fost diferit de reformismul de la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. Tot revizionism a fost numit si acest reformism. Este vorba despre revizionismul asociat lucrarii Premisele Socialismului a lui Eduard Bernstein, fostul secretar al lui Friedrich Engels, o persoana cu legitimitate enorma in miscarea socialista. Pornind de la teza potrivit careia miscarea este totul, scopul nu conteaza, Bernstein propune tranzitia parlamentara fara violenta apocaliptica, fara revolutie proletara globala, spre un socialism democratic. Eu nu ma voi referi la acest reformism, ci la acel revizionism marxist, care se naste in Europa de Rasarit si Centrala si care are congeneri si parteneri de dialog in Franta si SUA pe cei care se rup de iluzia leninista, mai ales dupa revolutia maghiara din 1956.
La baza revizionismului marxist a stat o iluzie neomarxista inspirata partial din existentialismul sartrian, din scrierile lui Henri Lefebvre si cele ale lui Antonio Gramsci. Primul element al acestei iluzii era ca sistemul putea fi reformat de sus in jos, ca oamenii isi puteau pune sperantele in venirea unui lider luminat (ca Imre Nagy, Alexander Dubcek sau Mihail Gorbaciov). Al doilea element era ca o conducere luminata ar putea intreprinde reforme care sa duca, in prima faza, la liberalizarea sistemului si, intr-o etapa secundara, la democratizare. Revizionismul marxist a mizat pe o unitate de discurs intre propriul demers si cel al oficialitatii.
Dupa 1956, a devenit clar faptul ca recuperarea traditiei libertare a tanarului Marx nu se putea face decat impotriva, iar nu impreuna cu oligarhia profitocratica. Acest lucru a fost evident in cele 10 zile din timpul liberalizarii initiate de Imre Nagy in 1956. Incepand cu 1960, revizionismul marxist a devenit antibolsevic si, in final, a evoluat catre nonmarxism si antimarxism, pierzandu-si ratiunea de a fi.
Primavara de la Praga a fost "cantecul de lebada" al acestei iluzii revizioniste, iar "dialectica concretului" s-a consumat sub senilele tancurilor Tratatului de la Varsovia. Totusi, revizionismul marxist a dinamitat, a erodat pana la disolutie discursul apologetic initial, a propus un contradiscurs, a reabilitat tematica subiectivitatii si a negativitatii, a reintrodus tema persoanei. Totodata, revizionismul marxist a deschis portile catre o viziune postmarxista, in unele cazuri (cum a fost cel al lui Kolakowski) catre o viziune antimarxista.
Contestatari ai sistemelor "mitocratice" comuniste
Exista cateva nume care trebuie mentionate in ceee ce priveste revizionismul marxist.
In primul rand ii voi aminti pe François Furet, care rupe cu Partidul Comunist in 1956, Cornelius Castoriadis, Jean François Lyotard, personalitati de mare respiratie intelectuala care constituiau nucleul revistei Socialisme ou Barbarie. Pavel Tigrid, o figura de varf a exilului ceh si slovac in Franta, a scris in cartea Amère revolution (Paris, Albin Michel, 1977) despre rolul revizionismului marxist in destramarea sistemelor "mitocratice" de tip comunist (sistemele care sunt intemeiate pe suprematie, hegemonia mitului partidului, mitul revolutiei, al internationalismului). Tigrid (care avea sa devina ministru al Culturii in guvernul ceh la mijlocul anilor ’90) afirma ca primul sau unul dintre principalii revizionisti a fost Milovan Djilas. In Noua clasa, Djilas, un apropiat al lui Tito, devenit cel mai articulat critic al socialismului autoritar, sustine ca ceea ce s-a petrecut in Uniunea Sovietica si in Iugoslavia titoista a fost un fenomen de uzurpare, de bastardizare a marxismului prin leninism. Critica facuta de Djilas (pentru care a platit cu ani de inchisoare) viza paralizia institutionala, uzurparea puterii de catre noua clasa comunista. Departe de a fi fost implinirea umanismului marxist, inca idealizat de revizionisti, comunismul bolsevic era denuntat ca fiind apoteoza represiunii totalitare, imperiul minciunii, al dedublarii si al delatiunii. Aceste lucruri erau scrise de Djilas in 1954-1955. Astazi, aceste idei pot parea platitudini, dar in 1954-1955 erau lucruri fundamentale, de-a dreptul dinamitarde.
Eu pledez pentru acest tip de lectura a revizionismului marxist pentru ca, stiu ca poate este putin socant, dar, din punctul meu de vedere, comunismul a fost invins, in primul rand, prin revolta intelighentiei critice in Polonia si Ungaria. Comunismul s-a prabusit ca urmare a delegitimarii proiectului sau ideocratic de catre intelectualii care erau banuiti a fi sustinatori ai acestui regim. Teza pe care o sustin in legatura cu revizionismul marxist este ca acesta s-a constituit ca reactie de protest din partea intelectualitatii de stanga.
Sunt importante si numele filosofului Ernst Bloch din Germania de Est, ale lui Jacek Kuroń si Karol Modzelewski din Polonia. Ultimii doi au trimis in 1964 o scrisoare deschisa (un text fundamental al revizionismului marxist) primului secretar al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, Wladislaw Gomulka. Scrisoarea acuza de pe pozitii trotkizante birocratizarea statului si exploatarea clasei muncitoare in regimurile comuniste de tip bolsevic. Cei doi erau asistenti universitari, Kuroń la sectia de pedagogie a Facultatii de Filozofie de la Varsovia, iar Modzelewski la Facultatea de Istorie. Impotriva acestora, autoritatile comuniste au declansat o campanie, iar argumentul principal al politiei secrete, al lui Gomulka si al sefului factiunii partizanilor a fost originea lui Modzelewski. Tatal acestuia fusese ministrul de Externe al Poloniei Populare. Prin urmare, argumentul celor aflati la putere a fost: "Iata cine condamna sistemul, cei care au profitat de binefacerile lui!". Nu putem vorbi despre destinul revizionismului marxist fara a mentiona revolta studenteasca de la Varsovia, din ianuarie 1968, inspirata de ideile unor Leszek Kołakowski, Krzystof Pomian, Zygmunt Bauman, spre a-i numi pe cei mai faimosi. Din opera lui Kołakowski au aparut cateva volume in romaneste, se pregateste acum la Curtea Veche traducerea masivei trilogii despre Marile curente ale marxismului. Editura Humanitas a publicat carti de Bauman si Pomian. Cred ca este urgenta publicarea unei antologii a eseului polonez contemporan. Aparatul ideologico-politienesc din Polonia s-a dezlantuit istoric, nu numai impotriva studentilor (au avut loc arestari, procese oribile, demascari publice), ci si impotriva profesorilor care au refuzat sa-si condamne studentii. S-a probat inca o data cata dreptate avea Kołakowski sa scrie: "Nu este socialista acea
Astfel, Michnik a notat ca "am constatat ca nu exista sub nicio forma socialism cu chipul uman, exista doar totalitarism cu dintii sparti". Revizionismul polonez a fost reprezentat de Jacek Kuroń, Adam Michnik, Leszek, Kołakowski, Jan Josef Lipski. Dupa Primavara de la Praga, revizionistii polonezi s-au intrebat: "Ce-i de facut?". Unii vroiau sa emigreze, altii vroiau sa ramana sa lupte in Polonia. Solutia cu care a venit Michnik a fost noul evolutionism sau proiectul societatii civile. Un proiect al lungului drum prin institutii, care a fost inspirat, pe de o parte, din Tocqueville, iar pe alta parte din Gramsci si care a devenit un proiect al hegemoniei culturale transformate in hegemonie politica. Infrangerea revizionismului marxist a fost preludiul genezei acelor miscari sociale ce aveau sa culmineze in sindicatul liber, autoguvernat Solidaritatea. Leszek Kołakowski a fost, pe drept cuvant, numit filosoful Solidaritatii.
Revizionismul iugoslav a fost reprezentat de grupul Praxis, care s-a destramat tragic prin resurectia nationalista, in momentul in care unii dintre liderii revizionismului iugoslav au devenit ideologii regimului Milosevič. In acest sens il voi mentiona pe cunoscutul filozof postmarxist Mihailo Markovič, care a devenit principalul ideolog al Partidului Socialist. Svetozar Stoianovič, autorul unei carti exceptionale despre promisiunile si tradarile socialismului, care a devenit apropiat consilier al lui Dobrica Cosič, in momentul in care acesta, altminteri un important romancier, a fost, ca presedinte al Iugoslaviei micsorate, principalul promotor al nationalismului sarb. Ulterior, si Stojanovič, si Cosič aveau sa inteleaga ca alunecasera intr-o directie extrem de periculoasa. Delimitarea lor de Milosevič a venit, insa, foarte tarziu si cu efecte aproape nule. Ljubomir Tadič, tatal actualui presedinte al Serbiei, a fost unul dintre prea putinii intelectuali revizionisti din acea
Scoala de la Budapesta a dezvoltat o analiza a dictaturii asupra trebuintelor umane (dictatorship over needs). Ágnes Heller, Ferenc Fehér, Mihály Vajda, György si Maria Markus, János Kis, György Bence au parcurs drumul de la neomarxism la liberalismul politic.
In Cehoslovacia, dupa tragedia din august 1968, s-a recunoscut ideologia drepturilor omului ca fundament al unei directii opuse minciunii dominante. Vaclav Havel nu a fost niciodata marxist, el vine din scoala lui Jan Patocka, deci dinspre fenomenologie. Charta 77 a inclus ganditori si activisti de varii orientari, inclusiv existentialisti, neomarxisti, liberali clasici, socialisti dezabuzati. Pentru chartisti, ideea cheie era sa traiesti in adevar, sa nu contribui la intarirea minciunii.
Comunismul nontotalitar, factor al dezintegrarii ideologice a comunismului
Magnatii ideologiei comuniste au detectat cat se poate de repede pericolul revizionist, mai ales ca era vorba de un curent intelectual ce se dezvolta in intregul bloc comunist. In 1958, lunarul literar de la Moscova, Moskva, scria "fie distrugem noi revizionismul, fie ne va distruge el pe noi. Nu exista o a treia cale". In Marea Enciclopedie Sovietica s-a scris ca revizionismul marxist era o "miscare ostila marxismului in interiorul miscarii muncitoresti, expresie teoretica a oportunismului".
Ce ramane, asadar, din acest "tezaur pierdut", spre a relua o imagine a Hannei Arendt? In discursul tinut la aniversarea a 20 de ani de la revolutia maghiara din 1956, Leszek Kołakowski a spus ca "visele privind intinerirea ori regenerarea comunismului, ori cele despre leninism care nu ar fi stalinism, toate aceste reverii au jucat totusi rolul lor in dezintegrarea unui sistem al carui punct slab este incapacitatea de a actiona fara o fatada ideologica menita sa-i asigure legitimitatea". Unica legitimitate pe care sistemele comuniste au avut-o vreodata venea din ideologie, din pretentia infailibilitatii lor epistemice, nu au avut nicio alta legitimitate deoarece teroarea nu poate fi factor nascator de legitimitate. Tocmai, spunea Kołakowski, "pentru ca a atras atentia asupra contrastelor grotesti dintre aceasta fatada a frazeologiei si realitatile tangibile ale vietii sociale, conceptul comunismului nontotalitar a devenit unul dintre principalii factori ai dezintegrarii ideologice a comunismului".
Ceausescu nu a revenit la stalinismul radical
In continuare, prezint punctul de vedere al lui Daniel Chirot*, tocmai pentru ca sunt convins ca adevarul nu este monocrom. Citez dintr-o corespondenta personala:
"Nu sunt de acord cu dvs. in totalitate. Desigur ca Ceausescu a fost un comunist, in sensul ca nu a intentionat niciodata sa transforme intr-o democratie. Ceausescu a crezut in socialism si introducerea economiei de piata in nu s-a aflat pe agenda lui. Ca orice bun politician, dictatorul roman a stiut cum sa minta. Teza dumneavostra sugereaza ca acesta nu a renuntat niciodata la stalinism. Eu nu sunt de aceeasi parere. Imi amintesc de perioada pe care am petrecut-o in , in 1970-1971, cand au existat schimbari tangibile si o mare doza de optimism. Nu cred ca Ceausescu s-a prefacut in mod cinic si sunt de parere ca acesta a crezut, chiar daca in mod eronat, ca ceea ce a facut era benefic pentru . Desigur ca a existat teroare, dar nu au existat arestari in masa. A fost un cult al personalitatii pentru ca, in toate dictaturile, liderilor le place sa fie iubiti si admirati. Totodata, nu au existat forte care sa li se opuna celor de la putere. Incepand cu 1971, Ceausescu a realizat trei lucruri. In primul rand, si-a dat seama ca noile cadre de partid, care fusesera promovate pe merit, nu-i vor fi loiale, pentru ca acestea nu respectau vechea garda. In al doilea rand, sustinatorii lui Ceausescu din PCR se temeau de aceste tinere cadre. La fel ca vechea garda, Ceausescu a realizat ca, daca va lasa deschiderea sa evolueze, liderii partidului si socialismul isi vor pierde legitimitatea.
In calatoria din Asia din 1971, dictatorul roman a descoperit un model mai promitator, regimurile lui Mao si Kim Ir Sen. Dupa intoarcerea din Asia, in Romania a inceput schimbarea si a inceput declinul lui Iliescu, care ar fi putut fi un potential succesor, daca tinerii reformatori ar fi ajuns la putere. Din nefericire pentru , modelul dur est-asiatic a fost un dezastru. Acest model nu a functionat nici in , sau Coreea de Nord. Dar Vietnamul si au optat pentru ceea ce Iliescu ar fi promovat in 1971 - introducerea capitalismului si mentinerea dictaturii de partid. Nu vom sti niciodata daca aceasta optiune i-a fost prezentata lui Ceausescu. Probabil ca acest lucru nu s-a intamplat.
Ceausescu nu era tipul de lider care ar fi putut promova o schimbare de asemenea proportii. Pentru Ceausescu, deschiderea economiei si pierderea controlului dictatorial ar fi dus la distrugerea comunismului. Din acest motiv a sustinut o linie care a dus la o catastrofa economica. Pentru a-si salva legitimitatea, care era in declin, a promovat un cult al personalitatii si a devenit din ce in ce mai dependent de secta personala care se afla in apropierea sa. Dictatorilor in varsta, ale caror politici au esuat, le este specifica transformarea in monstri rigizi si paranoici. Eu cred ca este corect sa-l condamnam pe Ceausescu pentru ca a ruinat si vietile a milioane de romani. Dar acest lucru nu inseamna ca in 1968 sau 1970 a fost doar un simplu manipulator care intentiona sa revina la stalinism. De fapt, Ceausescu nu a revenit niciodata la stalinismul radical, pentru ca nivelul terorii nu a fost nicicand mai mare decat sub Stalin, Mao, Enver Hodja sau in Coreea de Nord".
Ceausescu si camarila sa au manipulat demagogic sperantele de democratizare
Exista nuante care trebuie luate in consideratie, inclusiv cele legate de felul in care indivizii reali au interiorizat, au trait un moment istoric sau altul. Ceea ce am vrut sa spun in scrierile mele despre anul 1968 in Romania si promisiunile tradate (am avut un serial pe acest subiect in Evenimentul Zilei, in lunile iunie si iulie), ceea ce am sustinut in Stalinism pentru eternitate, ceea ce se scrie in Raportul Final este ca Nicolae Ceausescu si camarila sa (grupul aparatului de partid) au manipulat demagogic sperantele de democratizare ale cetatenilor Romaniei. Evident, in primavara lui 1968 batea un alt vant decat crivatul stalinismului integral. Ceausescu a pretins ca porneste pe drumul destalinizarii, dar a facut-o strict teatral, utilizand o dramaturgie a imposturii care a reusit sa impresioneze multa lume. Nu insa si pe Monica Lovinescu, care, in emisiunile ei de la Europa Libera, avertiza asupra absentei unor actiuni reale de liberalizare in Romania si cerea intelectualilor romani sa se sincronizeze cu semenii lor de la Praga.
* Profesor de sociologie la University of Washington, Seattle, autor al unor lucrari clasice despre schimbare sociala, modernizare, tiranie si genocid.
JACQUES RUPNIK*
Cele doua primaveri 1968
La patruzeci de ani de la evocarea "ceasurilor fierbinti" ale "primaverilor" de la Paris si Praga, fara sa uitam Varsovia sau Berlinul, colocviile, dezbaterile si publicatiile ofera un contrast frapant intre Est si Vest, ca sa ne intoarcem la terminologia epocii. La Paris, comemorarile "psihodramei" (Stanley Hoffmann dixit) din mai 1968 gazduiesc si certificatul de autosatisfactie pe care si-l atribuie o generatie, si dorinta generatiei urmatoare de a pune mana pe mostenirea acestui mai, dorinta cu atat mai arzatoare, cu cat "luna" cu pricina a fost incriminata de un nou presedinte al republicii - pe care totusi Daniel Cohn- Bendit l-a taxat de saizecioptist fara stirea lui (se pare ca din mai 1968 n-ar fi retinut decat celebrul "sa profitam fara limite"). Praga pare mai putin dispusa sa comemoreze o infrangere dureroasa si pe un Alexandr Dubcek induiosator, fara discutie, dar care simbolizeaza o speranta cu aripile frante si o capitulare care promitea douazeci de ani de "normalizare". Multa vreme ocultat, aruncat peste bordul memoriei colective, iata ca 1968 revine in dezbatere, la Praga, prin republicarea, dupa patruzeci de ani, in Literarni Noviny, a doua texte de referinta scrise in focul evenimentelor, chiar dupa ocupatia operata de "tarile fratesti": unul de Milan Kundera, celalalt de Vaclav Havel.1 Primul spunea, in esenta, ca, desi a fost un esec, Primavara de la Praga va pastra o anvergura internationala, fiind prima tentativa, dintre modelele in vigoare in Est si in Vest, de a impaca socialismul cu democratia. La care Havel raspundea ca marile victorii ale Primaverii de la Praga (desfiintarea cenzurii, restabilirea libertatilor individuale si colective) nu faceau decat sa puna la loc ceea ce existase cu treizeci de ani mai inainte in Cehoslovacia si era inca fundamentul pentru majoritatea tarilor democratice. In acest sens, 1989 a fost un anti-1968: refuzul oricarei reforme in cadrul socialismului si alipirea cat mai grabnica de un Occident care trebuia imitat pana la amanunt. Dupa douazeci de ani, grila de lectura s-a schimbat: in contextul unei mondializari economice, ale carei efecte perverse incep sa apara la lumina zilei si al unei crize premature de reprezentare democratica, chestiunile legate de democratie, de piata si de "a treia cale", pe care le ridica primavara cehoslovaca din 1968, par sa se trezeasca la o noua actualitate.
Dincolo de asemanarile aparente
In aceasta perspectiva, Primavara de la Praga depaseste sistemul comunist din Europa de Est si capata o dimensiune transeuropeana, care a fost, uneori, asociata cu revoltele tinerilor care au inflorit cam peste tot in lume in 1968. Mai 1968 sau Primavara de la Praga par sa fie razmerite care, in contexte politice, desigur, diferite, semnifica o contestare a statu quo-ului impus de Razboiul Rece si de o cautare de modele de societate alternative.
Comparatia se datora, in mare parte, simultaneitatii "evenimentelor" din 1968. Faptul ca locomotivele lor au fost intelectualii si o generatie de studenti care, de la Praga la Paris (dar si la Berlin, la Berkeley sau la Varsovia), arbora aceeasi tinuta vestimentara, asculta aceeasi muzica si exprima aceeasi neincredere fata de institutiile puterii trimite la un "conflict de generatii", intr-un moment de "excitatie globala" si de "fraternitate incoerenta"2 care avea sa stea la originea unei convergente ulterioare intre disidentii din Est si stanga antitotalitara din Vest.
Cealalta paralela care se face se refera la unitatea in infrangere. Desigur, utopiile "saizecioptiste" sunt diferite, dar ele incearca sa conteste o ordine interna si internationala mostenita de la al doilea razboi mondial. De unde contorsiunile ideologice pe cat de bine intentionate, pe atat de indepartate de realitati (Praga, "revolutia consiliilor muncitoresti"3), care au reprezentat tot atatea reactii la "restabilirea ordinii" (Milan Simecka4) si la impartirea Europei.
Si totusi, simultaneitate nu inseamna similitudine. Pentru a ne convinge, e de ajuns sa mentionam cateva contraste intre cele doua "primaveri", care se prelungesc dincolo de 1989. In cartea sa despre perceptiile Primaverii de la Praga de catre stanga franceza, Pierre Grémion a studiat chestiunea din perspectiva discursului si a referintelor ideologice5. Ramane tema centrala, se accentueaza decalajul ideologic si se adauga socantul contrast de parcurs al "saizecistilor": de aproximativ trei decenii, francezii se mentin pe culmile influentei in establishment-ul cultural si mediatic, in timp ce omologii lor cehi apartin generatiei sacrificate, care nu a redescoperit libertatea decat in 1989 si posibilitatea de a reinnoda firul unei istorii intrerupte decat in jurul varstei de cincizeci de ani, cand o reorientare personala si profesionala fata de tanara generatie - cu ambitiile ei, cu capacitatea ei de adaptare si mai cu seama cu dispretul ei pentru iluziile Primaverii - nu mai este la indemana orisicui.
Prima diferenta este de ordin politic sau "ideologic": "societatea de consum", contestata de miscarea pariziana, nu avea nimic reprehensibil pentru cei care aspirau sa iasa din douazeci de ani de penurie socialista. Libertatile asa-zis "burgheze" si alegerile, aceasta "capcana" care trebuia aratata cu degetul, in locul carora trebuia instalata democratia directa, nu erau defel de dispretuit pentru cei care, iesind din totalitarism, incercau sa restabileasca drepturile civice si libertatile elementare de exprimare si de asociere, ca o conditie prealabila pentru recompunerea unei ordini politice. Piata si capitalismul erau respinse de gosismul francez, in timp ce la Praga, Ota Sik propunea o "a treia cale" intre etatismul socialist oriental si capitalismul occidental. Incercarea de a depasi acest clivaj ideologic si economic era in ultima instanta un alt mod de a depasi divizarea Europei. "Intoarcerea in Europa", sloganul "revolutiei de catifea" din 1989 exista deja in aspiratiile cehoslovace din 1968. Filosoful Ivan Svitak, unul dintre copiii teribili ai Primaverii de la Praga, formulase aceasta prezenta in felul urmator: "La intrebarea de unde, cu cine si unde mergem, se poate raspunde concis: din
Libertate pentru unii, revolutie pentru ceilalti
Forta motrice a Primaverii de la Praga a fost aspiratia catre libertate, in vreme ce la
Lirismul revolutionar si vocabularul lui Mai ’68 ii aminteau lui Kundera de instaurarea regimului socialist in 1948 si de destinul poetului Jaromil, eroul romanului sau Viata este aiurea, in vreme ce saizecistii cehi erau mai aproape de ironia si de scepticismul personajului principal al unui alt roman al lui Kundera, aparut la Praga in 1968, Gluma. De unde si decalajul dintre spiritul unei revolte juvenile la
Desuetudinea limbajului politic folosit la
Si atunci, care sunt motivele lipsei de succes ale liderului contestatiei berlineze pe langa studentii cehi? "Rudi era incontestabil un orator fara pereche; discursul lui avea un plan logic, clar. Dar tocmai aceasta rationalitate ridicata la rangul de utopie te nelinistea. In discursul lui perfect desfasurat nu mai ramanea loc pentru o gluma sau pentru o slabiciune omeneasca. Fara aceasta rationalitate critica, l-ai fi luat spontan drept un demagog milenarist - si pe deasupra neamt: adica ceva déjà vu. Dar ar fi fost nedrept, pentru ca era incredibil de sincer".
Au trebuit sa treaca zece ani pentru ca, doar cu cateva zile inainte de a muri, Rudi Dutschke sa revina asupra orbirii gosismului occidental fata de primenirea ceha; iar pentru el, "imperialismul" nu putea sa fie decat american: "N-am mare lucru de spus despre mai ’68 in Franta; in primul rand pentru ca eram in spital si mai ales pentru ca, gandindu-ma retrospectiv, evenimentul important din 1968 nu a fost Parisul, ci Praga. Pe vremea aceea nu eram in stare sa ne dam seama"9.
In timp ce "noua stanga" occidentala voia sa revigoreze marxismul, curatandu-l de mizeriile staliniste, cehii se cazneau, dimpotriva, sa-l dilueze la maximum. Socialismul "cu fata umana" putea sa se impace cu marile curente de gandire la moda in anii ’60: de la psihanaliza la structuralism, de la crestinismul progresist la "noul roman", de la "revolutia stiintifica si tehnica" si de la "teoria convergentei" a lui Radovan Richta10 la redefinirea europenitatii.
Mostenirea culturala
Mai-ul parizian a voit sa puna cultura si Universitatea in slujba unui proiect politic. Anii ’60 cehi marcau, dimpotriva, un proces de emancipare (provizorie) a culturii din menghina structurilor politice la putere si au fost un preludiu la zguduirile din 1968. Aceasta distantare a culturii, in raport cu ideologia puterii, avea o dimensiune eminamente politica. Criza politica a regimului nu incepe odata cu alegerea lui Dubcek in fruntea partidului, la 5 ianuarie 1968, ci cu discursurile de ruptura tinute la Congresul scriitorilor din iunie 1967 de Ludvik Vaculik, de Milan Kundera sau de Antonin Liehm. Ziarul emblematic al lui Mai 1968 era Action, cel al Primaverii cehoslovace era Literarni Noviny, organul Uniunii Scriitorilor, care se vindea in 250.000 de exemplare intr-o tara de 15 milioane de locuitori. Anii ’60 vor ramane o "varsta de aur" in cultura ceha - fie ca vorbim de literatura (Josef Skvorecky, Ludvik Vaculik, Milan Kundera, Ivan Klima), de teatru (Vaclav Havel, Pavel Kohout, Otomar Krejca) sau de "noul val" in cinematografie (Milos Forman, Ivan Passer, Jaromil Jires, Vera Chytilova, Jan Nemec, Jiri Menzel)11 - in care se deseneaza alta paralela cu ceea ce se impunea in momentul acela in Franta. Extraordinara bogatie a vietii culturale a fost inlesnita de circumstante exceptionale, in care creatia s-a emancipat de cenzura, fara sa se lase vrajita nici de sirenele pietei. Este o vitalitate care contrasteaza frapant cu relativa sterilitate culturala (de la Praga, dar si de la
Aceasta mostenire culturala asociata lui 1968 a cunoscut un destin diferit dupa infrangerea celor doua "primaveri": la Praga a fost sistematic distrusa de regimul "normalizarii", iar principalii ei reprezentanti au fost haituiti, interzisi sau obligati sa se exileze. In Franta, dimpotriva, si in general in Occident, aceasta mostenire s-a prelungit mult dincolo de esecul utopiei radicale a lui Mai: ecologia politica, feminismul, multiculturalismul, dar si contestarea modelului traditional al familiei sau noua pedagogie antiautoritara in invatamantul secundar - tot atatea semne ale influentei durabile pe care le-a lasat aceasta mostenire unei generatii care s-a instalat la posturile de comanda ale principalelor institutii culturale si mediatice ale tarii. Saizecistii cehi sunt o generatie pierduta. Atunci cand, dupa douazeci de ani, s-a produs schimbarea, ei isi cautau un al doilea suflu improbabil. Omologii lor francezi au stiut sa converteasca esecul politic al lui Mai 1968 intr-o victorie culturala ale carei etichete "bobo" (burghez-boem) si "lib/lib" (liberal/libertar) nu sunt altceva decat o prescurtare pentru a desemna mutatiile inregistrate de o generatie autosatisfacuta de "hegemonia" (in sens gramscian!) pe care a reusit sa o exercite asupra elitelor culturale si politice ale tarii.
Posteritatea celor doua "primaveri"
Dincolo de neintelegeri, mai exista si o posteritate diferita a miscarilor din 1968. Cea a Primaverii de la Praga inseamna, in primul rand, esecul reformei din interior a regimului comunist, care a discreditat definitiv perspectiva "revizionista" dubcekiana in Est, dar a inspirat eurocomunismul in Vest (de care a incercat, intr-un tarziu, sa-si agate vagonul si PCF, aflat in cautare de credibilitate pentru aderarea lui la "Programul comun" - care va fi in anii ’70 referinta partidelor de stanga).
Ce ramane din esecul de la Praga 1968 este "moartea clinica a marxismului in Europa" (Kołakowski) si perestroika lui Gorbaciov, care a intarziat douazeci de ani. Mai ramane cealalta Primavara 1968, a primenirii societatii civile si a "cetateniei regasite", evocata de Vaclav Havel12. Ivan Svitak rezuma astfel "celalalt" program din 1968: "De la dictatura totalitara spre societatea deschisa, lichidarea monopolului puterii, controlul efectiv asupra elitei puterii printr-o presa libera si o opinie publica. De la gestionarea birocratica a societatii si de la cultura prin «capcanele liniei oficiale» (termenul ii apartine lui C. Wright Mills) spre aplicarea drepturilor fundamentale ale omului"13.
Aceasta mostenire, care depaseste cadrul marxismului oficial, si-a gasit prelungirea, un deceniu mai tarziu, in disidenta.
Prin asezarea in chiar miezul demersului ei a drepturilor omului, a societatii civile si a culturii europene, disidenta central-europeana (ceha mai cu seama) a avut un impact defel neglijabil asupra stangii antitotalitare din Franta, intr-un context politic si intelectual nou de post-1968. Aceasta stanga a descoperit ca, retrospectiv, Mai '68 avea si o componenta anticomunista, in masura in care o miscare gosista contesta strategia PCF, ramas credincios dincolo de orice considerent preocuparii moscovite de a apara "ordinea", adica diviziunea Europei. Punandu-si intrebari despre originile totalitarismelor din secolul XX, despre Gulag si despre "barbaria cu fata umana" (B.-H. Lévy), "noii filosofi" postsaizecioptisti au facut drumul inapoi pe filiatiile intelectuale si politice, de la bolsevismul ruso-sovietic, pana la "maestrii ganditori" germani (André Glucksmann) si pana la Iluminism si au regasit pe acest drum unele dintre preocuparile ganditorilor disidentei cehe - incepand cu Jan Patocka si Vaclav Havel. Altii, ca Alain Fikielkraut si Danièle Sallenave (in Mesagerul european), s-au aratat sensibili, in anii ’80, la redescoperirea Europei centrale ca "occident kidnapat" (Kundera) si au fost dispusi sa regandeasca Europa in dimensiunile ei de cultura si civilizatie, si nu doar de "piata comuna". Astfel, antitotalitarismul, drepturile omului, redescoperirea societatii civile si a ideii europene au favorizat reintalnirea tardiva a saizecioptistilor de la
* Jacques Rupnik este director de cercetare la CERI - Sciences-Po.
1. Milan Kundera, Cesky udel (Destinul ceh) si Vaclav Havel, Cesky udel?, in Literarni Noviny (52/1), 27 decembrie 2007. De la publicarea acestor texte din 1968, saptamanalul a publicat vreo douasprezece contributii. Redactorul sef, Jakub Patocka, se intreaba, in introducere, cand va ajunge dezbaterea ceha acolo unde a fost acum patruzeci de ani.
2. Paul Berman, Revoltele din 1968. O fraternitate incoerenta, in F. Fejtö si J. Rupnik (dir.), Primavara cehoslovaca 1968, Bruxelles, Complexe, 1999, p. 267; cf. de asemenea cartea sa consacrata mostenirii intelectuale si politice a lui 1968, The Tale of Two Utopias. The political journey of the generation of 1968, New York, Norton, 1996.
3. Cf. Capitolul introductiv al lui J.-P. Faye la Praga, revolutia Consiliilor muncitoresti, Seghers/Laffont, 1977, p. 8-56 (culegerea de documente selectate de V.-C. Fisera ofera elemente importante pentru intelegerea dinamicii Primaverii de la Praga, care si-a atins dimensiunea mai radicala prin miscarea consiliilor dupa invazia sovietica).
4. Milan Simecka, Restabilirea ordinii, La Découverte, 1979.
5. Pierre Grémion, Paris/Praga. Stanga in fata cu reinnoirea si cu regresiunea cehoslovaca, 1968-1978, Julliard, 1985.
6. In Student (Praga), 10 aprilie 1968.
7. Milan Kundera, prefata la romanul lui Josef Skvorecky, Miracol in Boemia, Gallimard, 1978, p. 4.
8. Milan Hauner, in Student (Praga), 24 aprilie 1968.
9. Intrebat la Frankfurt, cu cateva zile inaintea mortii sale, in aprilie 1978, care este mostenirea lui 1968, Rudi Dutschke a insistat asupra faptului ca important a fost nu Mai-ul parizian, ci ceea ce se petrecuse la Praga si ca eroarea majora a miscarilor contestatare a fost ca nu au inteles acest lucru. Interviu cu J. Rupnik realizat in mai 1978 si publicat intr-un dosar despre Bilantul 1968-1988 de catre L’Autre Europe, nr. 20 (1989), p. 115-117.
10. Cf. Radovan Richta, Civilizatia la rascruce, Paris, 1969.
11. Antonin Liehm, Filme vazute de-aproape, experienta cehoslovaca, White Plains, N. Y., International Arts and Sciences Press, 1974.
12. Vaclav Havel, Cetatenia regasita, introducere la F. Fejtö si J. Rupnik (dir.), Primavara cehoslovaca 1968, op. cit., p. 11-13.
13. Student, 10 aprilie 1968.
14. N.R. Ii invitam pe cititorii care doresc sa continue aceasta reflectie sa se refere la J. Rupnik si F. Fejtö, Primavara cehoslovaca din 1968, Editura Complexe, nr. ed. 2008 ca si la excelenta lucrare a Alexandrei Laignel-Lavastine, Spirite din Europa. In jurul lui Czeslaw Milosz, Jan Patocka, Istvan Bibo, Calmann-Lévy, 2005.
Traducere din Études, nr. 4.085, mai 2008, de Luminita Braileanu
Si eu am fost la Praga
In 1968, intentionand sa scriu o carte de reportaje despre Primavara de la Praga, am facut o calatorie de doua luni in Cehoslovacia. Primavara se parguise deja, era in iunie, in iulie, avantul extraordinar spre libertate, spre asa-numitul "socialism cu fata umana", atinsese paroxismul odata cu Manifestul Celor Doua Mii de Cuvinte al lui Ludvik Vaculik, prin care opinia publica spunea "nu" comunismului din Cehoslovacia, singura tara din Est in care, in urma cu 20 de ani, in 1948, alegerile fusesera castigate de comunisti real, nu prin frauda.
Am strabatut Cehoslovacia in lung si in lat, de la Praga la Plzeň, de aici la Ceské Budèjovice, la Brno, la Kosice, dar am avut timp sa cautam in registrele parohiale din Senja date despre inmormantarea lui Gheorghe Sincai, cel fara mormant, iar la Zvolen sa aprindem lumanari in cimitirul eroilor romani cazuti in 1945 pentru eliberarea Muntilor Tatra. Peste tot am intalnit oameni fericiti, cu fetele infrumusetate de bucuria libertatii, cu vorba desclestata din crisparea dedublarii, cu mintea iluminata de speranta ca vor scapa de umilirea dictaturii.
Veneam dintr-o tara in care, de asemenea, se petrecusera schimbari importante, dar la noi conducatorii vorbeau in limbaj de lemn, iar oamenii de rand se temeau inca de reversibilitatea reformelor, nu aveau curajul sa riste sa se abata de la normele rigide ale vietii cotidiene de pana atunci.
In privinta Cehoslovaciei, romanii aveau presentimentul ca lucrurile nu se vor sfarsi cu bine. Activistii de partid de moda veche vorbeau chiar, in surdina, de "contrarevolutia" care, chipurile, ar urmari - dupa modelul Budapestei, din urma cu 12 ani - sa vanda tara occidentalilor. Se temeau de valul de libertate care s-ar fi putut rostogoli si la noi, primejduindu-le viitorul de aparatcici. Cenzura devenise mai flexibila, dar cand era vorba de Cehoslovacia sanctiona orice asemanare care s-ar fi putut face cu noi. Se puteau invoca anii fasti ai "Micii Intelegeri" interbelice, dar cand era vorba de ideologie delimitarea era drastica.
Incepusem sa public fragmente din viitoarea carte, cand, la mai putin de 3 saptamani de la intoarcerea in tara, am aflat, la 21 august, ca tancurile sovietice, insotite simbolic de transmisionisti, infanteristi si alti militari din Polonia, Ungaria, R.D. Germana si Bulgaria au invadat Cehoslovacia. Socul a fost puternic si impertinenta acestui gest, care sfida toate legile internationale, parea neverosimila. Si, totusi, era adevarat. Tancurile cu stea rosie, in fata carora tinerii praghezi se asezau curajosi ca niste baraje umane, au ocupat Orasul de Aur, sfaramand cu senilele lor piatra cubica de pe stravechile ulite.
Am facut parte din multimea uriasa care a protestat in Piata Revolutiei de azi impotriva invaziei. Furnicarul de oameni, cu pancarte scrise in graba, stangaci, se revarsa din fata fostului Comitet Central pana mult dincolo de Biserica Kretzulescu si pe Strada Stirbei, pana la Biserica Luterana. Nu am mai vazut, pe urma, atatia oameni iesind sa-si manifeste libertatea pana la 22 decembrie 1989.
Am asistat, in zilele urmatoare, la un gest de solidaritate prin care romanii ii protejau pe cehii si slovacii surprinsi de invazie pe litoralul nostru, in zona Bucuresti sau pe sosele, sau altundeva. Am vazut, in ziua de 23 august, un autocar Skoda, oprit in fata Maternitatii Polizu, unde o turista fusese internata, iar ceilalti 40 de pasageri asteptau solidar pe trotuar, inconjurati de bucuresteni care le adusesera paine, sandvich-uri, racoritoare.
Din pacate, valul intunecat al represiunii a ajuns curand, de la Praga, si la Bucuresti. Printre altele, cenzura a oprit si serialul de reportaje despre Cehoslovacia pe care incepusem sa-l public in Gazeta literara. Curand, cuvinte ca "invazie", "primavara" sau chiar numele eroului Jan Palach (cel care si-a dat foc in Piata Wenceslas, in semn de protest) au devenit subversive si au inceput sa fie interzise. Curand, doctrina "suveranitatii limitate", lansata de Brejnev, a inceput sa dea frisoane si la Bucuresti, unde prudenta si frica s-au reasternut ca inainte, anuntand parca, insidios, sumbrele constrangeri ideologice din iulie 1971, care, fara tancuri si fara aviatie, au asaltat constiinta romanilor supunand-o terorii mentale.
Nu as mai fi scris aceste amintiri, pe care le-am evocat, oricum, cu alte prilejuri, daca nu as fi descoperit in Georgia de azi acelasi scenariu din 1968 si din anii ce au urmat.
Pe de alta parte, nu as mai fi scris aceste amintiri, pe care le-am evocat, oricum, de atatea ori, daca nu as fi observat cat de pasional si cu cata comprehensiune defectuos-ironica se vorbeste, de cateva luni incoace, in presa din Vechea si Noua Europa despre frivolul si rasfatatul "Mai Contestatar" din Franta, Germania si Italia, care, in comparatie cu dramatica si autentica Primavara de la Praga, a fost un simplu spectacol de sunet si lumini.
Iluziile si deziluziile celor 15 milioane de cehi si slovaci, solidaritatea pe care le-au aratat-o sute de milioane de oameni in august 1968, dar si metodele de reprimare, pe care le descoperim noi, atat de perene, merita un moment de meditatie.
Pagini coordonate de Ileana Racheru