Pe aceeași temă
Odată cu începerea campaniei pentru alegerile prezidenţiale, revista 22 a realizat o anchetă printre politologi şi sociologi, care au fost rugaţi să tăspundă următoarelor întrebări legate de scrutinul care va avea loc peste o lună:
- Stânga-dreapta sau PSD-anti-PSD - cum mai arată bazinele electorale ale celor două tabere?
- Cum va fi influențat electoratul de scandalurile publice (ofițerul acoperit, cazul Turcescu, dosarele Microsoft şi EADS)?
- Care sunt slăbiciunile și atuurile pricipalilor competitori?
ALEXANDRU GUSSI (politolog)
Deprecierea credibilității clasei politice
1. Substitutul raportului stânga-dreapta este din 1990 polarizarea în funcție de cel mai mare partid, care a fost totdeauna PSD, sub diferitele sale denumiri. Acuzat că este continuatorul PCR, acuzat că are o relație privilegiată cu instituțiile statului, raportul cu partidul lui Ion Iliescu a organizat viața politică din România postcomunistă. Este deci cu atât mai semnificativ faptul că, după intrarea în UE, deci din 2007, reperul principal s-a schimbat, devenind acela al raportului față de președintele Băsescu. Astfel, am asistat la crearea unei alianțe anti-Băsescu, o alianță întâi informală, apoi formală datorită USL. Această alianță a eșuat electoral în 2007, 2008, 2009, dar, când a participat unită în USL, a repurtat victorii zdrobitoare în 2012. Astfel, USL a permis PSD-ului să aibă acces, la început indirect, la un electorat care până atunci îi era ostil. După ruperea USL am văzut la alegerile europene că PSD a păstrat o parte din acest electorat situat mai ales în mediul urban. Abia turul doi al prezidențialelor va fi momentul adevărului: va reuși PSD să se impună datorită acestui electorat sau candidatul opoziției va putea mobiliza ca în trecut împotriva PSD? Răspunsul este imposibil de dat, deși tradiția prezidențialelor după 1996 nu este deloc favorabilă partidului condus acum de Victor Ponta. Mobilizarea anti-PSD este însă mai dificilă azi, din cauza paradoxului politicii românești: punctual, pare că există o confruntare bloc politic contra bloc politic, dar adevărul guvernării este acela al tuturor combinațiilor posibile între principalele partide.
2. Impactul acestor „scandaluri“ asupra sistemului politic va depăși cu mult, în timp și în importanță, alegerile prezidențiale. De altfel, tema luptei împotriva corupției nu este independentă de tema rolului jucat de serviciile de informații în viața noastră publică. Pe de o parte, imaginea din ce în ce mai documentată a corupției transpartinice duce la deprecierea continuă a credibilității clasei politice. Pe de altă parte, vedem cum, pe rând, trei directori de servicii de informații au veleități de a ajunge la vârful vieții politice.
Adevărata miză a următorilor ani va rămâne aceea a înlocuirii celor care au fost sau sunt acum pe punctul de a fi eliminați de pe scena politică. Candidații cei mai credibili în a pregăti această schimbare vor fi și cei care vor avea de câștigat de pe urma diverselor „dezvăluiri“. Dar impactul asupra campaniei va depinde mai ales de modul cum principalii candidați vor reacționa „la cald“ și vor ști să utilizeze credibil aceste teme.
3. În politică, în general, şi în campania electorală, în special, principalele atuuri devin și principalele slăbiciuni sau vulnerabilități. Pentru Victor Ponta, principalele atuuri vin din faptul că are în spate mașinăria PSD. Alt mare atu este calitatea lui de prim-ministru, poziție pe care a utilizat-o din plin pentru a-și face campanie electorală pe bani publici, dar iată că exact aceste atuuri sunt și vulnerabilitățile sale: identitatea PSD-istă este una „tare“, care polarizează destule antipatii, iar calitatea de șef al guvernului îl face o țintă mai facilă și îi aruncă în derizoriu una dintre temele campaniei sale, ideea că el ar reprezenta „schimbarea“.
Pentru Iohannis, atuurile principale vin din faptul că este susținut de două mari partide, dar asta creează și o vulnerabilitate, știind calitatea partidelor respective. Întreaga campanie face apel la mitul neamțului, dar evident că aceasta este și o vulnerabilitate. Un alt atu este faptul că vine din afara cercului inițiaților bucureșteni, fără a fi un baron. Dar asta pune implicit problema competenței. Vorba scurtă este și ea de aur, dar atunci când e conjugată cu lipsa de experiență în citirea de pe prompter se ajunge la momente penibile, care cer multă răbdare din partea susținătorilor săi.
La nivelul principalilor doi favoriți de a intra în turul doi este remarcabil faptul că tocmai Victor Ponta, care vrea să țină în viață sentimentul anti-Băsescu, este un candidat agresiv, pare chiar că încearcă să semene cu candidatul Băsescu din trecut sau cu o combinație hibridă între acesta și Băsescu - președinte care se ocupă de toate pentru toți. Prin contrast, Iohannis are o prezență în care sistematic încearcă să fie la polul opus stilului Băsescu. Cred că marcarea acestei diferențe de stil se va dovedi mai eficace decât obositoarea retorică anti-Băsescu pe care Ponta o repetă numai pentru a fi pe placul unei anumite televiziuni. Dacă până acum două săptămâni puteam bănui că Traian Băsescu, prin prezența sa pe scena publică, devine un paradoxal „agent electoral“ al lui Victor Ponta, iată că în ultima perioadă, Victor Ponta, prin stilul său în contrast cu cel al andidatului ACL, dar stângaci apropiat de cel al lui Traian Băsescu, pare a deveni cel mai bun agent electoral al lui Klaus Iohannis. Mai este deci timp pentru ca favoritul sondajelor să fie dat jos de pe artificialul său piedestal. //
SEBASTIAN LĂZĂROIU (sociolog)
Popor versus politicieni
1. Nici una, nici cealaltă. Sunt șanse mari ca la aceste alegeri să avem „poporul“ versus „clasa politică“. Două dosare de mare amploare au explodat sau vor exploda chiar în această campanie. Primul a fost Microsoft, al doilea se cheamă EADS. Ce au în comun aceste dosare și ce arată ele? Că există contracte cu suspiciuni mari de corupție care au traversat toate granițele politice și toate guvernările în ultimii 15 ani. Până la urmă, e și un experiment: oamenii se resemnează și se retrag în case sau se revoltă atât de mult încât fac cozi la secțiile de vot. Dar ambele dosare sunt bombe de mare putere care spulberă orice dihotomie clasică după revoluție: stânga-dreapta, comuniști-anticomuniști, PSD-anti-PSD. Clasa politică, în marea ei majoritate, are de dat niște răspunsuri în această campanie electorală. După eschivele pe care le-am văzut în dosarul Microsoft – mă refer la faptul că Senatul a pus lacătul pe ușă pentru ca doi senatori să nu poată merge în fața procurorilor –, cred că partidele actuale se îndreaptă spre o revoltă a românilor. Sincer să fiu, mi-aș dori ca această revoltă să își găsească expresia în alegerile prezidențiale, decât anul viitor, în stradă. Cred că apariția celor două dosare face inutilă orice analiză pe bazinele electorale. E foarte posibil ca, între alegătorii PSD, PNL, PDL sau PMP, să apară un sentiment de revoltă și candidații acestor partide să își diminueze considerabil baza electorală, oamenii pe care mizează.
2. Povestea cu serviciile secrete s-a dezvoltat pe trei direcții: candidatura bizară a lui Teodor Meleșcanu, autodeconspirarea lui Robert Turcescu și declarația președintelui cum că între actualii candidați avem un fost ofițer acoperit al serviciilor de informații (cu multe indicii care trimit spre Victor Ponta). Aceste trei elemente au creat o atmosferă care îmi amintește mai curând de începutul anilor ’90. Un straniu sentiment de nesiguranță al oamenilor, suspiciune față de clasa politică, liderii de opinie. Nu-mi dau seama cum s-ar putea converti aceste sentimente în voturi. Cert e că oamenii simt că în această campanie sunt prea mult „servicii secrete“ decât democrație, așa cum ar fi normal. Dosarele Microsoft și EADS, cum am spus, vor spulbera liniile pe care candidații partidelor parlamentare încearcă să le traseze, de exemplu, Ponta (Băsescu-anti-Băsescu) sau ceilalți (PSD-anti-PSD) și ne duc spre o altă demarcație, periculoasă, desigur - popor versus clasa politică –, dar, până la urmă, ăsta e rezultatul unei lungi perioade de lipsă de reprezentare.
3. Victor Ponta este limitat de propriul partid – adică o treime din electorat. Intră în turul al doilea, dar îi va fi foarte greu să câștige. Ponta a ales, într-un final, să stea aproape de electoratul tradițional al PSD (sărind în apărarea figurilor reprezentative social-democrate în fața procurorilor și atacând justiția chiar) și îi va fi foarte greu să smulgă ceva din zona celor care sunt pentru statul de drept. În plus, economia reală îi atârnă ca un bolovan de picioare.
Klaus Iohannis are un mesaj de campanie destul de diluat, iar cele două partide care îl susțin au candidați alternativi (Tăriceanu, Meleșcanu – PNL, Macovei, Udrea – PDL). Nu îl văd să facă față unor dezbateri publice cu niciunul dintre actualii contracandidați. Singurul atu este forța partidelor din spate, dar, repet, acesta este mult diminuat de prezența candidaților alternativi. Nu are spontaneitate și nici backgroundul necesar în politică.
Monica Macovei nu are bani, nu are un partid în spate, de unde și lipsa sa de vizibilitate în media convenționale, însă are o valoare fundamentală, mai ales în contextul schimbării polilor pe tema corupție-anticorupție: integritatea. Dosarele Microsoft și EADS ar putea să îi deschidă o pârtie spectaculoasă spre al doilea tur.
Elena Udrea beneficiază de sprijinul președintelui în funcție și are forță financiară pentru a face o campanie stridentă, cam astea ar fi atuurile. Nu e pregătită pentru dezbateri grele, de conținut și duce în spate un capital negativ de imagine, care atârnă ca plumbul. //
VASILE DÂNCU (sociolog)
Politica fanilor, nu a bazinelor electorale stabile
1. Întrebarea este corectă, dar era potrivită acum 10 ani. Politica noastră s-a schimbat mult în ultimii ani, dar s-a întâmplat sub ochii noștri, iar noi nu ne-am dat seama. Un prim aspect a fost dezideologizarea. Electoratul nu mai este simplu de definit prin parametrii ideologici, practic nu mai este un bazin electoral în sens clasic. Cred că vorbim mai mult de fani politici, și nu electorat în sensul clasic. Un așa-zis electorat de stânga ar mai putea fi configurat, dar tot mai slab profilat, în schimb, electoratul de dreapta a fost risipit totalmente. În dreapta politică s-a încercat un candidat unic și au ieșit... patru candidați. Un alt aspect: stânga și-a angajat candidat de dreapta, vorbim de Tăriceanu, și asta creează destul de multă neînțelegere. Să nu mai vorbim că iluzia USL care duce singură la putere a fost cultivată de PSD și face încă victime în dreapta, care nu își găsește candidatul tipic. În plus, dreapta nu a încercat un program, cât de cât comun, un proiect de dreapta care să adune în jurul lui. În partea dreaptă a electoratului, respingerea lui Traian Băsescu de către noua coaliție face ca o parte a electoratului din ACL să pară oarecum nedumerit, nemobilizat. Efectul este resimțit de Iohannis: reușește să ia la vot doar vreo 60% din potențialul ACL. O parte a electoratului PDL pare neintegrat încă în ACL, așteaptă, trage cu ochiul la Traian Băsescu, la Udrea și la Macovei. Competiția dintre Udrea, Macovei și Iohannis creează o mare nedumerire și ceață. Nu pot interpreta altfel răspunsurile la o întrebare pe care am pus-o insistent în ultima vreme și la care am obținut răspunsuri care m-au descumpănit chiar și pe mine, care, de 25 de ani de când fac sondaje, am văzut destule rătăciri ale electoratului. Acum vreo câteva zile am întrebat: „Care credeți că este cel mai reprezentativ candidat la prezidențiale din partea dreptei politice, dintre cei care ați auzit că vor candida în acest an?“. Răspunsurile au fost: Iohannis 28%, Ponta 22%, Udrea 10%, Tăriceanu 10%, Vadim Tudor 2%, Macovei 2%, Dan Diaconescu 1%, niciunul 4%, nu știu 19%, nu răspund 2%. În această toamnă am mai pus întrebarea de câteva ori și am obținut rezultate asemănătoare. Distincția stânga-dreapta nu mai funcționează în percepția publică, din multe motive. Au dispărut programele politice, în contextul unui pragmatism sau situaționism exagerat, personalizarea politicii (băsism, pontism), tot mai mulți politicieni fără background cultural care comunică mai puțin conceptual, tot mai multă demagogie, din ce în ce mai multă violență politică îndreptată spre țapi ispășitori.
Aș spune că electoratul pare mai mult o mulțime de fani și pentru Ponta, și pentru Iohannis sau Udrea. Ponta este avantajat, pentru că are și un partid ca nucleu, dar și în cazul lui funcționează această regulă. Fanii au un alt tip de adeziune, sunt alimentați mereu prin Facebook sau televiziuni cu emoții privind diferite atribute și evenimente și au multe caracteristici diferite față de vechile bazine electorale mobilizate sau mai puțin mobilizate. De exemplu, fanii politici sunt mai înțelegători cu eroul lor. Parcă nu „luptă“ cu atâta pasiune. Făcând studii pe atributele de imagine pozitive sau negative pentru candidați, observăm cu surpriză că și fanii lui Ponta, și cei ai lui Iohannis recunosc atribute negative pentru „eroul“ lor. Asta înseamnă o angajare mai lejeră, mai puțin fanatism, dar și mai slabă mobilizare la vot. Vedem că indecișii nu mai sunt atât de diferiți de cei deciși, deci este mai greu de prevăzut cu cine vor merge în turul doi. Cred că, așa cum s-a întâmplat și în 2009, în turul doi, cei care vor fi mobilizați în plus vor fi aproximativ egali între candidați. Traian Băsescu și Mircea Geoană au adus în turul doi un număr aproximativ egal de votanți în țară, plusul pentru Traian Băsescu fiind cei 70.000 veniți în plus la secțiile din străinătate.
Politica fanilor este diferită: se bazează pe industria vizibilității, are congrese politice care au importanță doar ca ritual, sloganele nu sunt acționale, caută doar să fixeze stări emoționale.
Deocamdată, Iohannis nu produce prea multă emoție, iar Ponta trebuie să nu facă greșeli mari care să mobilizeze electorat împotriva sa. Sigur, campania este încă la început, poate că cei doi candidați mai au strategii sau tactici secrete, ruperi de ritm sau lovituri de teatru, pregătite de ei sau pregătite de alții împotriva lor.
2. Cred că publicul s-a desensibilizat destul de mult, iar încrederea, fiind foarte scăzută, influențează mai puțin. Din păcate, am observat în ultimii ani o „amoralizare“ a electoratului, o depreciere a angajamentului moral, o lejeritate cu care sunt evaluați cei care candidează. Fanii lui Ponta și Johannis reacționează la fel, ei spun (în jur de 50%) că nu și-ar schimba votul dacă ar afla că cel pe care-l preferă este sau a fost „ofițer sub acoperire“. La nivelul întregului eșantion, sunt 27% care spun că este un lucru bun că un candidat ar putea fi ofițer sub acoperire, iar, la nivelul întregii populații, 41% spun că nu și-ar schimba opțiunea, iar 47% dintre români că nu și-au schimbat părerea despre jurnalistul Robert Turcescu. Și totuși, sunt sigur că afacerea Turcescu nu a fost o mărturisire pentru despovărarea conștiinței, ci o modalitate de a ține o emoție sus, pentru ultimele zile de campanie, când s-ar putea să fie pusă eticheta pe un candidat.
3. Spațiul este mic de răspuns cu precizie. Dar aș spune că Ponta are ca atuuri principale: un partid mare în spate, o temă de bază în campanie, pe care, dacă o va operaționaliza extins și cu imaginație, o poate transforma în deziderat social, un scor de pornire foarte bun și o experiență politică mai mare decât Johannis. Are ca slăbiciuni o anumită uzură generată de comunicarea abundentă și câteva caracteristici ale echipei de management comunicațional, care, în viziunea mea, mizează excesiv pe comunicare agresivă anti-Băsescu și neadaptând tacticile la o mare strategie. Cred că mai trebuie lucrat la povestea fundamentală a candidaturii lui Ponta, încă nu se vede toată narațiunea. Cred că turul doi se pregătește din turul întâi, când Victor Ponta nu trebuie să stea pe sofa, ci trebuie să comunice pentru turul doi, în timp ce Iohannis se luptă cu „frații“ lui de dreapta. Iohannis are o echipă care deocamdată nu se poate mobiliza, dar are avantajul unor fani politici care comunică în locul lui, mai ales pe Facebook. Este mai proaspăt și are avantajul că nu va comunica dezordonat, ci ajutat de teleprompter, deci va face mai puține greșeli. Oricum, este un candidat mai ușor pentru Ponta decât ar fi fost Crin Antonescu sau Traian Băsescu. //
BARBU MATEESCU (sociolog)
Divizarea spaţiului anti-PSD
1. În afară de electoratul tradițional al PSD, Victor Ponta se bazează atât în turul întâi, cât și în turul doi pe o susținere bună în rândul românilor cu vârsta între 30 și 50 de ani din orașele mari și foarte mari, precum și din partea tinerilor din orașele mici și din mediul rural. În rândul acestor grupuri, Ponta nu are nevoie să obțină majoritatea voturilor, ci doar destul de multe pentru ca acestea, împreună cu cele ale votanților de tradiție ai PSD, să îl ducă spre victorie.
În legătură cu spațiul în genere identificat în România ca fiind „dreapta“, e important să ne dăm seama că, spre deosebire de 1996 sau 2004, nu mai există alte electorate consistente cu care să se poată realiza în turul doi o alianță formală (Petre Roman) sau informală (Corneliu Vadim Tudor). În acest context, divizarea spațiului anti-PSD în ceea ce privește cheia de citire a evenimentelor recente din istoria României poate avea efecte hotărâtoare asupra rezultatului final. Nu este exclus ca numele viitorului președinte să depindă de 250.000 de votanți, care, în mod individual, vor trebui să decidă dacă primează votul anti-PSD sau antipatia față de un reprezentant al altui segment anti-PSD decât cel căruia îi aparțin votanții respectivi.
2. Înainte de aceste scandaluri, corupția nu mai juca rolul determinant în formarea percepțiilor publice pe care îl avea înainte de alegerile prezidențiale din ultimul deceniu. De urmărit dacă toate aceste evenimente care sunt în desfășurare și n-au fost încă măsurate ca impact, la data scrierii acestui material, vor avea rolul de a schimba agenda publică. Sunt sceptic în această privință: cu excepția Monicăi Macovei, nu există un vector politic semnificativ care să nu fie deja mânjit de acuzații în ceea ce privește corupția (bazate pe dovezi sau speculații). Pentru o mare parte din public, contează aspectele economice, despre care în precampanie s-a discutat puțin spre deloc.
3. Victor Ponta are susținerea celei mai bune organizații de partid din România - deși aveau mai puțini primari decât PNL și PDL luate împreună, social-democrații au obținut la europarlamentare un scor cu 10% mai bun. Intenția de vot pentru Ponta este mare în rândul categoriilor numeroase în totalul populației și care, de asemenea, au o prezență mare la vot. Ceea ce trage în jos scorul candidatului PSD este brandul acestui partid, precum și capacitatea candidaților care îi sunt ostili de a mobiliza segmente de populație extrem de diferite (ceea ce nu ar fi fost cazul dacă exista o candidatură unică).
Campania lui Klaus Iohannis este atacată din toate părțile, el reprezentând un adversar important atât pentru Ponta în perspectiva turului doi, cât și pentru ceilalți competitori în perspectiva turului unu. Brandul nemțesc are o reputație solidă în România, iar Iohannis a confirmat apartenența sa la acest brand prin stilul de comunicare și prin profilul sobru al campaniei. Impactul candidaturii lui Iohannis în Transilvania este considerabil, candidatul ACL urmând să obțină în primul tur în această zonă un scor cu 7-10% mai bun decât cel al lui Traian Băsescu din 2009.
Elena Udrea a mobilizat o bună parte din electoratul fidel președintelui, însă nu are la dispoziție organizații puternice de partid, iar profilul său comunicațional din ultimii 10 ani îndepărtează multe voturi care altfel s-ar fi îndreptat în mod automat spre candidatul desemnat de Traian Băsescu drept urmașul său.
Călin Popescu Tăriceanu se află într-o situație aparte. El și Ponta cumulează 46-48% din totalul voturilor de tur unu, însă e neclar cum se vor împărți acești votanți pe 2 noiembrie.
Campania Monicăi Macovei este inventivă, însă timpul limitat avut la dispoziție reduce capacitatea de transmitere a mesajelor de-a lungul și de-a latul României.
Ca observație generală, România este o țară mult prea mare și prea eterogenă pentru ca o campanie prezidențială să se lanseze cu două-trei luni înainte de ziua votului. Într-un astfel de scenariu (în care s-au pomenit toți candidații, cu excepția lui Ponta), scrutinul măsoară mai degrabă imaginea candidatului, așa cum a fost ea definită de-a lungul anilor care au precedat votul. În special după o perioadă de confruntări majore, cum a fost intervalul 2010-2014, e nevoie de resurse enorme pentru a schimba coordonatele acestei imagini sau, în funcție de situație, chiar pentru a o impune în spațiul public. //
CITIȚI ȘI