Pe aceeași temă
Naziștii au fost judecați la procesul de la Nürnberg, în timp ce comunismul, sistemul cel mai criminal din istoria omenirii, încă rămâne nepedepsit. Cine este de vină pentru asta? Sovieticii? Americanii? Sau poate mass-media și universitățile occidentale dominate de gândirea de stânga?
Minunata omletă nouă și ouăle sparte
Tony Judt, istoric american și intelectual dezamăgit, decedat recent, remarca în ultima sa carte – volumul de conversații avute cu Timothy Snyder – faptul că secolul al XX-lea a fost secolul intelectualilor.
S-a întâmplat să fie, de asemenea, secolul celor mai mari crime în masă, printre care scala cea mai îngrozitoare au atins-o crimele comise în numele construirii unei lumi noi, mai bune - lumea comunismului. Tocmai intelectualii sunt cei care au fost - și încă sunt - capabili să justifice aceste crime, visând în continuare să gătească din posibilitățile umane o omletă perfectă și să justifice în numele acestei nobile idei orice ou spart, orice viață nimicită. Pentru că nu e viața lor.
Încercările de a pune în practică ideologia comunistă au determinat distrugerea a cel puțin 100 de milioane de oameni. Imaginați-vă că deodată dispar Franța și Anglia sau toată Coasta de Est a SUA - de la Boston și New York până la Miami –, exact asta înseamnă o sută de milioane de oameni. Dar victimele comunismului au murit în altă parte, în locuri atât de puțin interesante, cum ar fi Katyń, Kolîma sau pe undeva prin China, Vietnam, Cuba. Cine să-și mai bată capul cu ei, în lumea mare a elitelor politice și intelectuale din Europa de Vest și de pe Coasta de Est a Statelor Unite?
Lagăr soviectic la Kolima |
De ce comunismul a rămas nejudecat?
În primul rând, pentru că a fost adoptată versiunea conform căreia nu ar fi fost înfrânt, ci singur ar fi binevoit să accepte a împărți responsabilitatea și puterea cu sclavii săi, încheind un acord (compromis) cu Occidentul. Această versiune corespunde intereselor politice ale apărătorilor statu quo-ului – deopotrivă Departamentului de Stat al SUA, cât și celor invitați la diferite mese rotunde.
Al doilea motiv este acela că ideologia comunistă a parcurs în ultimii 90 ani marșul victorios prin instituțiile media și de învățământ ale Occidentului. La universitățile din Europa de Vest și America, la fel ca și în redacțiile mass-media cele mai influente, domină stânga-caviar, care continuă să șteargă de praf bustul bătrânului Marx (dacă nu și pe cele ale lui Stalin și Mao).
De la începutul anilor ‘90 ai secolului XX, vizitez cu regularitate biblioteci științifice din marile orașe ale Occidentului. Mă uit mereu pe rafturile de filosofie. După o scurtă pauză, imediat după 1990, din nou domnește pe ele marxismul. Acum chiar i se rezervă rafturi speciale, mult mai pline decât tot restul filosofiei. De la Louis Althusser la Slawoj Žižek - inspirația marxistă domnește.
Victimele nu sunt „la modă“
În prezent, împăratul acestei înțelepciuni este Alain Badiou, adorator francez al lui Mao. De mare trecere se bucură în continuare Eric Hobsbawm, istoricul comunist englez, dezvinovățind cu ușurință în sintezele lui crimele comise în numele acelei „idei frumoase“. O stea relativ nouă este Terry Eagleton, care încearcă să îmbine creștinismul cu marxismul dur.
În general, domină critica orânduirii capitaliste, în special a Americii, liberalismului, religiei, oribilei „burghezii“. Studiul profund, în trei volume, al ispitei totalitare conținute în marxism, publicat de Leszek Kołakowski, astăzi zace prăfuit. Aproape nimeni nu pune mâna pe el. Încă se mai vinde bine ura față de Occident, de sistemul politic, economic și etic pe care acesta a fost întemeiat. Și cine ar putea justifica cel mai bine această ură decât bătrânul Marx?
Victimele comunismului nu sunt „la modă“ în rândul cercurilor celor mai influente. Atunci când ministrul leton al Culturii, Sandra Kalniete, a îndrăznit să aducă vorba de memoria victimelor comunismului la deschiderea marelui Târg de carte de la Leipzig, în 2004, a stârnit un mare scandal european. Cum așa? Când în Portugalia are loc în același timp congresul a peste 100 de partide comuniste din lume, cum să condamne Europa moștenirea lui Marx și Lenin? Să amintești de niște „țărani ruteni“ morți de foame, de niște ofițeri polonezi „reacționari“ împușcați cine știe unde, de niște preoți răstigniți în numele progresuluui? Păi, asta e de-a dreptul fascism!
Să întrebăm de Coreea de Nord
Comunismul este încă nădejdea omenirii... Niciunul dintre intelectualii care propovăduiesc această credință nu pare să vrea să observe că teoria comunistă este încă pusă în practică în Coreea de Nord. Aș vrea chiar să întreb: doriți să construiți o a doua Republică Populară Democrată Coreeană, îmbunătățită?
Sau, poate, în numele idealurilor voastre nobile, ați fi dispuși să-i luați în întreținere, pe socoteala voastră, pe sclavii înfometați din lagărele comuniste din acea țară? Să zicem, câte zece pentru fiecare redactor de la Krytyka Polityczna de la Varșovia, câte douăzeci la fiecare profesor marxist de la Paris, Roma sau New York, câte doi la fiecare student de-al lor, fascinat de comunism, câte 100 la fiecare dintre influenții redactori care conduc cele mai bogate cotidiene, săptămânale și televiziuni - de la BBC la CNN, până la bietele lor clone de pe Vistula. Și deja câteva sute de mii de victime ale comunismului, victime actuale, care suferă acum, în acest moment, și-ar putea găsi o adevărată alinare... Ar fi, probabil, o faptă mai bună decât „cafeaua suspendată“ de la Starbucks.
De la întrebarea privind Coreea de Nord s-ar putea începe dialogul cu apărătorii moștenirii comuniste – dacă ei ar fi dispuși să discute. Dar mai degrabă nu sunt. Sunt dispuși să-i condamne pe toți ceilalți. „Iadul sunt ceilalți“ – este aforismul lui Jean Paul Sartre, filosof francez, un guru al revoltei contraculturale din anii ‘60, adorator consecvent al lui Mao Zedong. Cei ca el detestă să discute fapte. Să amintim, așadar, faptele.
Comunismul nu a câștigat alegeri democratice
Comunismul este o ideologie veche, teoretic deja apărută chiar în „Statul“ lui Platon, cu 24 de secole în urmă. Cu toate acestea, comunismului i-a dat forma matură a ideologiei abia Karl Marx, la mijlocul secolului al XIX-lea. Profet al revoluției, al distrugerii lumii vechi, el și-a exprimat nădejdea în crearea unui om nou, mai bun, în îmbunătățirea naturii umane. Și prin această mare nădejde a justificat violența.
Prima lecție a dat-o Comuna din Paris în 1871, trecând la executarea dușmanilor săi, până ce ea însăși a fost suprimată sângeros. Încă nu s-a reușit crearea omului nou, dar au fost uciși o mulțime de oameni „vechi“, în special preoți (printre care arhiepiscopul de Paris). Dar nu au fost reținute aceste victime, ci mai degrabă cele - într-adevăr foarte numeroase - ale represiunii împotriva Comunei. A rămas o legendă frumoasă.
Următoarea încercare de a pune în aplicare utopia comunistă a demonstrat mai mult. A avut loc în Rusia. Și, ca în fiecare dintre următoarele cazuri, comunismul nu a câștigat alegeri democratice, ci a fost impus cu forța de o minoritate de activiști ai acestei ideologii, hotărâți și organizați.
În primăvara anului 1940, aproximativ 22.000 de polonezi au fost executaţi de NKVD în pădurea Katyn şi aruncaţi în gropi comune. |
Monumentul simbolic al lui Cain
Să nu uităm: comunismul cu democrația, ca și comunismul cu libertatea, sunt legate între ele numai prin întrebarea pe care a formulat-o cel mai clar conducătorul revoluției din Rusia, Lenin. Întrebarea este: care pe care? Aceasta este esența comunismului – lupta pe viață și pe moarte, mai ales pe moarte. Fie comunism, fie democrație. Fie comunism, fie libertate.
Pentru victoria revoluției din Rusia, Lenin a avut nevoie să creeze prima poliție politică totalitară din lume: CEKA (Comisia Extraordinară), în fruntea căreia, la o lună după revoluția de la Petrograd, în 1917, l-a pus pe Felix Dzerjinski. Cine vrea să vadă cum lucra această organizație poate să caute filmul lui Alexandr Rogojkin Cekiștii, din 1992. Este vorba de ucidere pe bandă, în sensul cel mai literal. Numai în anii 1937-1938, lucrătorii acestui oficiu (sub denumirea de NKVD) au executat mai mult de 670.000 de „dușmani“.
Cu toate acestea, împușcarea nu a fost suficientă. Comunismul a trebuit să facă imediat pasul următor: mâna dreaptă a lui Lenin la înfăptuirea Revoluției, Leon Troțki, dăduse deja în 1918 dispoziție să se creeze lagăre de concentrare. Primul lagăr a apărut la Sviajsk, lângă Kazan. Troțki a dat ordin ca acolo, în mijlocul lagărului, să se construiască un monument, monumentul lui Cain - ca simbol al revoltei omului împotriva lui Dumnezeu.
Gulag - răzvrătire împotriva lui Dumnezeu
Și, într-adevăr, Gulagul - sistemul de lagăre, inițiat de Troțki - este cel mai înfricoșător memento al rebeliunii omului împotriva lui Dumnezeu și în special împotriva poruncii a cincea: să nu ucizi.
Apărătorilor comunismului le place să amintească faptul că lagărele de concentrare existaseră mai de înainte – le-au făcut englezii în timpul războiului cu burii în Africa de Sud. Este adevărat. Dar să rămânem la fapte: lagărele britanice aveau scopul de a izola populația civilă de partizani doar pe durata războiului. Imediat după război, ele au fost dizolvate. Au murit în ele, din cauza bolilor și malnutriției, 27.000 de persoane. A fost o crimă, deși neplanificată.
Lagărele din țara sovietelor au „lucrat“ timp de peste 70 de ani. Au murit în ele, conform calculelor lui Robert Conquest, cel puțin 42 de milioane de oameni. Dacă lagărele engleze din Africa de Sud au fost o crimă, atunci ce au fost lagărele destinate construcției comunismului?
După Uniunea Sovietică, ele s-au dovedit a fi „necesare“ în China (alte zeci de milioane de victime), Vietnam, Cuba, Coreea, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia... Fiecare dintre acele victime avea un nume și un prenume, fiecare era cineva, ca de pildă Osip Mandelstam, cel mai mare poet rus al secolului XX (martirizat în Gulag, în 1938), sau Vasil Stus, cel mai mare poet ucrainean al secolului XX (martirizat în Gulag, în 1985, când Uniunea Sovietică era condusă de Gorbaciov)...
Paturile de pușcă și lipsa de credință în superioritatea comunismului
Au fost mai fost și alt mari „experimente“ ale construcției omului nou sovietic în procesul de modernizare a întregii societăți: lichidarea religiei, „dechiaburizarea“ și colectivizarea satelor, lupta împotriva elementului „naționalist“ ucrainean (operațiunea „Marea Foamete“) sau polonez (operațiunea poloneză a NKVD-ului din 1937: 111.091 de persoane împușcate). În timpul fiecăreia dintre aceste operațiuni au fost înregistrați de la câteva sute de mii la mai multe milioane de morți.
Apoi, în numele consolidării patriei proletariatului mondial, a fost necesară alianța cu Hitler. Steaua roșie lângă svastică, steagul roșu al Internaționalei a III-a lângă steagul brun al celui de-Al III-lea Reich. Pactul Ribbentrop-Molotov, împărțirea Poloniei și agresiunea împotriva Lituaniei, Letoniei, Estoniei, Finlandei. Din nou, deportări în masă, execuții și, în cele din urmă, simbolul acestei serii de succese a Țării Sovietelor: masacrul de la Katyń.
Apoi, s-a terminat prietenia cu Hitler, a început războiul – încununat de cucerirea unei jumătăți din Europa. La Varșovia, Praga, Budapesta, Sofia și București triumfă comunismul. Dar nu pentru că au vrut aceasta cetățenii țărilor din această parte a Europei, ci pentru că sistemul le-a fost impus prin violență străină, venită din Țara Sovietelor. Ei nu doreau acea „idee frumoasă“. A trebuit, așa cum scria Miłosz, să le fie scoasă în bătaie cu patul puștii sovietice „alienarea“ din capete, adică lipsa de credință în superioritatea comunismului asupra libertății și „vechii“ identități.
„Gloatele înfometate din Europa de Est“
Violența imperială sovietică a sprijinit organizațiile comuniste minoritare din țările cucerite, le-a dat puterea. Folosindu-se de sprijinul Moscovei, al Armatei Roșii și al diviziilor NKVD (de exemplu, în Polonia până în 1947 au fost staționate două divizii ale NKVD), aceste organizații - cum ar fi PPR (Partidul Muncitoresc Polonez), apoi PZPR (Partidul Muncitoresc Unit Polonez) – s-au coagulat, au crescut, s-au protejat prin aparatul de violență, prin „cekiștii“ lor, au construit lagăre pentru „dușmani“, i-au împușcat, i-au ucis în stradă - ca în 1956, 1970 și în anii 1981-1982. Au devenit puternici, chiar și numeric.
Aceste milioane de oameni, oameni care au ocupat funcții-cheie în întreaga structură a puterii, erau interesați să nu fie condamnat comunismul, deoarece prin aceasta ar fi fost puse sub semnul întrebării conștiința lor, precum și conexiunile ce îi legau de unchii și mămicile lor din NKVD, UB (Securitatea poloneză), PCUS, din nomenclatură... Ei erau mult prea puternici în societățile pe care le controlau pentru a permite așa ceva.
Pe de altă parte, când a fost clar că sistemul comunist pierde disputa la nivel mondial cu Occidentul, liderii politici din țările occidentale - ca George Bush Sr., François Mitterrand – nu au vrut altceva decât să evite bătaia de cap și noua responsabilitate pentru „gloatele de înfometați din Europa de Est“.
Femei deţinute mergând să muncească la Canalul Dunăre-Marea Neagră. |
Comunismul și speranțele elitelor
Numai de nu s-ar dizolva prea devreme Uniunea Sovietică - cerea Bush în timpul vizitei sale la Kiev, în 1991. Moscova, chiar dacă e „roșie“, cel puțin este un partener stabil pentru jocurile interimperiale. Este, de asemenea, un partener pentru mari interese economice, așa cum știa și cancelarul RFG Helmut Schmidt, cel care a dezvoltat cooperarea în materie de gaz cu Moscova lui Brejnev.
Cea mai cinică Realpolitik și speranța unor profituri de afaceri fac să se închidă ochii față de crimele comunismului. Atașamentul elitelor intelectuale din Europa de Vest și America pentru ura lor ideologică nu lasă să le moară speranța că totuși comunismul este o alternativă frumoasă la lumea pe care aceste elite ar vrea să o distrugă.
Faptul că această alternativă a fost deja construită în practică le trezește cu atât mai multă mândrie. Comunismul este măreț, deoarece - repeta Hobsbawm - a încetat să mai fie o teorie și a devenit practică. Iar dacă această practică a ucis milioane de oameni, cu atât mai rău pentru victimele acestui „măreț experiment“.
* Prof. Andrzej Nowak este istoric, publicist, predă la Universitatea Jagiellonă, este profesor la Institutul de Istorie al Academiei Poloneze de Științe.
Articol publicat pe portalul www.interia.pl. Traducere din limba poloneză și adaptare de ANCA CERNEA