Pe aceeași temă
Dalnic este așezat la poalele Munților Bodocului, în apropierea Târgului Secuiesc și a orașului Sf. Gheorghe. Din 2004, satul de nici 1.000 de locuitori a devenit comună autonomă prin referendum local, separându-se de Moacșa. Este satul natal al lui Gheorghe Doja (1470), locul copilăriei pictorului din epoca Biedermeier Miklós Barabás, aici s-au născut filozofii Dálnoki Nagy Lőrinc (1614) și Darkó Jenő (1880). Locul a dat doi comandanți de oști, generali în armata austriacă, Veress Lajos și Miklós Béla, devenit ulterior ministru. Comunismul a răvășit viața sătenilor, iar frumoasele conace și biserici au decăzut, unele ireversibil.
Conacul norocos
Autor: Andreea Pora
Doar cunoscătorii locului nimeresc din prima la Dalnic. Ceilalţi trec vâjâind de indicatorul stingher din vârful dealului. Noaptea n-ai nicio şansă. Dar chiar şi cunoscătorii terenului ştiu prea puţine despre lumea din spatele a ceea ce se vede cu ochiul liber. Farmecul şi bogăţia Dalnicului sunt undeva dincolo de frumuseţea naturii, a dealurilor rostogolindu-se tandru. Doar decojind ceapa istoriei locului şi a oamenilor lui poţi să le descoperi.
„Am trăit o viață întreagă privind ceasul mamei mele la mâna altei femei.“ Cuvintele dau târcoale prin salon, se târăsc poticnit printre mobile, înfășoară bufetul cu oglinda în care se răsfață cochetă o gerberă galbenă, se furișează pe sub covoare și poposesc obosite pe sticla lampadrului dintre fotolii. Toate aici sunt noi, unele aduse de la târgul din Negrești, altele de prin consignații.
Cele vechi, cu sufletul lor pitulat în cotloanele atâtor vieți care au făcut faima conacului, au fost date prăzii de comuniști. Supraviețuitoare sunt poveștile. Ochii bărbatului taie aerul felii-felii. „Am primit înapoi un singur lucru, o garnitură de dormitor. Mama își vedea mileurile și goblenurile făcute de mâna ei prin casele altora sau pe la expoziții. Venea plângând, dar nu îndrăznea să spună nimic.“ Zâmbește subțire, într-o dungă.
Borbáth Dezsö, stră-strănepotul lui Miklós, moșierul care a ridicat conacul din Dalnic pe la 1844 – construcția a durat zece ani –, știe arborele genealogic al familiei înapoi până în 1540. „Bunicul s-a căsătorit cu domnişoara Gál și era medic de circumscripţie, aici în Dalnic. Se căsătoreau numai între secui. Mama pictorului Barabás Miklós era din familia Gál.“ E mândru de asta și n-o ascunde. E mândru și că a reușit să supraviețuiască, și el, și conacul alb de pe coama dealului. Au avut, până la urmă, cu toții noroc, ceea ce nu-i lucru puțin în vremurile răvășite din ultimii 70 de ani. Te uiți în jur vezi că are dreptate.
Familia Borbáth e singura dintre cele cinci familii de mici nobili din Dalnic care a reușit să-și vândă cu noroc conacul. Casa, ca orice casă cu o viață atât de lungă, a văzut multe, a trăit ani de glorie și de ruină, de veselie și abandon, de bucurie și groază. Revoluția a prins-o ruinată, cu acoperișul spart, tencuiala crăpată, înconjurată de bălării. Acum e din nou frumoasă, a prins viață, iar sătenii din Dalnic o privesc cu uimire și invidie.
De recuperat, micii moșieri și-au recuperat, în timp, aproape tot. Încet, încet, conacele în ruină, pământurile și pădurile s-au întors la stăpânii lor adevărați, la moștenitorii supraviețuitori. Unii, deja bătrâni, chinuiți de suferințele îndurate în timpul deportărilor sau de alte și alte pierderi, au abandonat lupta, alții au dus-o până la capăt. Moșii și strămoșii lor, cei care au ridicat, îngrijit și iubit conacele, sunt fie sus pe câte-un deal, sub o cruce de piatră roasă de ploi, pe care numele de abia se mai deslușește, fie așezați în cripetele și cimitirele familiei, undeva la marginea proprietății, căci așa era obiceiul în Dalnic. Familia rămânea împreună, vii și morți la un loc, să se supravegheze unii pe alții. Să nu uite de unde au plecat, ce trebuie să facă în viață și unde vor ajunge. Tatiana Beczásy, apriga strănepoată a celui supranumit „Regele lintei“, privește pe fereastra sufrageriei strămoșii odihniți în cripta din fundul grădinii care înconjoară cât vezi cu ochii casa. Câțiva din neamul Hadnagy, mici moșieri înnobilați cu ordinul „piele de câine“, sunt în vârful dealului, la liziera pădurii, în tovărășia unor rugi de mure, de unde ochii cuprind coamele Dalnicului. Bătrânul Borbáth și sora lui își beau cafeaua în pridvorul casei străjuite de pe deal de mica criptă albă a familiei. Construcția se vede de departe, din mijlocul satului, pentru aducere aminte a bunelor și relelor.
Detronarea Regelui lintei
La vreo 200 de metri mai sus de bustul lui Gheorghe Doja, sau Dózsa György, depinde din ce direcție vrei să-l privești, dinspre Vechiul Regat sau dinspre Ținutul celor Trei Scaune, pe stâlpul din dreapta unei porți o inscripție săpată în piatră amintește de vremurile în care lintea era suverană. „Ridicată în 1922 când pe 100 kg de linte s-au primit 2000 de lei.“ Găselniţa cu lintea a fost a moșierului István Beczásy, familie de origine armeană, ajunsă pe meleagurile secuiești pe la 1850. O idee care i-a înmulțit averea. Inginer cu studii în Germania, s-a întors cu tehnologiile vremii, a asanat terenurile mlăștinoase din Dalnic, a construit canale și s-a apucat de linte. Simplu de cultivat, ieftină și gustoasă, lintea din Dalnic mergea la export. Organizat, nu cum se întâmplă acum cu cartoful. Societatea Albina se ocupa și de colectare, și de vânzare. Beczásy a ajuns „Regele lintei“. Pe cel puțin 50 de hectare din moșia ce depășea 150 se punea linte. Din linte se făcea o ciorbă la fel de bună ca cea de fasole, își aduc aminte cu nostalgie bătrânii satului, cu ceva afumătură și tarhon în ea, te lingi pe degete. Atunci era mâncarea săracului. Acum e o delicatesă recomandată de nutriționiști și medicina naturistă. Alte timpuri, alte mode, alte gusturi. Lui István Beczásy, moștenitorul unei părți a moșiei, i-au fost însă apoi potrivnice toate. Întors în Dalnic după revoluție, fostul moșier a reușit treptat să-și recupereze pământurile. A reluat afacerea cu lintea, dar n-a mers. A încercat s-o vândă pe la Târgu Secuiesc, prin Brașov sau Sfântu Gheorghe, dar degeaba, nu mai era piață, lintea fusese detronată de comuniști și de vălmășeala noilor vremuri, de mentalitate, dezorganizare și setea unora de îmbogățirea pe repede înainte. A dat chix. Sute de kilograme au ajuns la porci. Cartoful a rămas rege. Cât o mai fi.
Ca la Paris
Privind conacele ca pe o femeie frumoasă ruinată de vârstă, din care au rămas doar ochii, osatura trăsăturilor și un farmec discret al zâmbetului, e suficient să închizi ochii și să-ți imaginezi. Acolo, în mijlocul sufrageriei, trona masa de 12 persoane la care se aduna familia Hadnagy. Erau mulți, frumoși și veseli. Lipit de un perete, bufetul cu intarsii, deasupra, tabloul stră-străbunicului, cu ochii împungând sever aerul, cerând socoteală. Servitorii aduceau mâncarea din bucătăria de alături, garnisită cu toate cele – cuptor de pâine, chiuvetă la care curgea apa, un podișor pictat în care adăsta vesela adusă de la Viena, tigăi și crătițoaie cât roata carului, cuțite din oțel nemțesc. Mirosul se ducea pe geamul mare ce dădea în grădina din spate. Din sufragerie se vedea sera învelită cu geamuri comandate special la Sfântu Gheorghe. Conacul din satul pierdut în inima secuimii avea confort ca la Paris, spun bătrânii Dalnicului. Baie cu mozaic pe jos, cadă cu picioare de leu date cu bronz și, lucru rar, apă caldă la robinet. Cazanul duduia seara la ora îmbăierii.
Nimic din toate astea nu mai e acum. Doar în pod a supraviețuit bazinul din fontă în care se aduna apa pompată cu caii din rezervorul aflat la marginea pădurii, ce a înaintat parşiv pas cu pas, acoperindu-l.
Soba de pe la 1908, încă impunătoare, domina sufrageria golașă, din fântâna arteziană aflată în fața casei a rămas doar un cerc de piatră, năpădit și el de buruieni. Până și piatra cu inscripția „piele de câine“, titlul nobiliar al familiei Hadnagy dat de Sigismund Báthory, de pe frontispiciul conacului, a fost luată. Nu de țigani sau de chiriașii care s-au înstăpânit peste casă după 1990, ci chiar de bătrânul István Hadnagy. Când a vândut casa, în 2005, nu l-a lăsat inima să nu ia cu el ultima relicvă a gloriei de odinioară. Conacul ruinat îi depășea cu mult forțele, satul îl primise ca pe un înstrăinat ce era, așa că a vândut.
Vremuri noi
„Când am cumpărat voiam să fac o pensiune specială, în care să fie ca la începutul secolului XX. Am luat credit, dar a venit criza și toate socotelile mi-au fost date peste cap. Dacă ar fi stabilitate legislativă și fiscală, aș porni la drum. Dar nu-i“, povestește Benedek Levente, actualul proprietar al conacului Hadnagy.
„Tot ce-am putut face a fost să conserv clădirea, să nu se degradeze și mai tare. Am reparat cele două turnuri, le-am învelit în tablă zincată, că intra ploaia înăuntru. Acum încerc și eu să vând. Casa s-a degradat mult după revoluție, înăuntru a fost băgată o familie de asistați social, nu de țigani, un soi de chiriași, dar care nu plăteau nicio chirie și care au lăsat-o să se părăginească și au stricat și ce mai rămăsese. După ce a recuperat-o, domnul István cu greu a putut să scape de ei, a trebuit să le dea stâna și grajdul, iar acum ei locuiesc chiar în aceste anexe, care sunt în fața conacului. Uitați-vă și dumneavoastră cum arată.“
Și casa de vizavi, „conacul mic“, care aparținea tot unuia dintre frații Hadnagy – Gyula –, a avut o soartă asemănătoare.
„După 1990 aici au stat oameni fără adăpost, care au pus pe foc până și podelele. Băgau caii înăuntru. S-a distrus tot, era baie din aceea de pe la 1930, apă, nimic nu a mai rămas. Până în revoluție a mai fost cum a mai fost, erau locuințe de serviciu pentru cadre didactice, iar și mai înainte depozit al IAS-ului. Eu când am cumpărat, am vrut să fac pensiune, am renovat exteriorul complet, podul, dar în interior nu am mai putut să fac mare lucru. M-am oprit și pentru că te omoară ăștia cu birocrația ca să dai drumul la o pensiune“, oftează supărat Farkas István, noul proprietar.
Văzute de departe, lucrurile nu sunt chiar așa negre. Pentru cei străini de loc, imaginea este fermecătoare, bucolică. Livada din fața conacului respiră liniște și bogăție. Crengile copacilor sunt îndoite sub greutatea merelor uriașe și roșii, zeama îți umple gura, căci nimeni nu te oprește să iei, în spate se vede casa proaspăt zugrăvită, nici n-ai zice că-i lipsește atât de puțin ca să-și deschidă ușile. Peste drum, deși părăginit, conacul Hadnagy e impozant, poți lesne să-ți imaginezi cum ar arăta refăcut și ce zile desprinse de lume ai putea petrece acolo. Doar dacă ar avea și el norocul conacului Gál, în care a investit compania Moll. Spre deosebire de femei, caselor li se poate reda tinerețea.
Ghiuleaua lui Gábor Áron
Autor: Brindusa Armanca
Printre obiectele interesante, dar deloc decorative pe care le poți pipăi în salonul Conacului Gál din Dalnic este o ghiulea ciupită de rugină, de vreo 15 centimetri diametru. E așezată pe un fel de scrin pitic din lemn, cu trei gemulețe. În interiorul bizarei piese de mobilier se aprinde un bec și atunci se poate vedea că gemulețele sunt negative fotografice pe sticlă, datând probabil de la începutul secolului XX, după automobilul care se profilează în negativ. Ce este cu aceste rare relicve fotografice n-am reușit să descifrăm. Atât doar, că ele au fost găsite în timpul renovărilor conacului, fără indicații. Cu ghiuleaua de tun, însă, a fost o întreagă tevatură: muncitorii au dezgropat-o și au plecat cu ea. Farkas Bánffy, șeful șantierului de restaurare, a cerut-o înapoi, ca aparținând zestrei conacului, și a primit-o în schimbul unei lăzi de bere. A dus ghiuleaua la Muzeul Național Secuiesc din Sf. Gheorghe și a aflat că este, cel mai probabil, una dintre cele slobozite din tunurile legendarului Gábor Áron, erou al secuilor. La Muzeul Național Secuiesc ne-am dus și noi, István Biró, artist fotograf, și cu mine, să vedem cu ochii noștri tunul și să aflăm întrega poveste.
Pentru istoria secuilor, momentul 1848 a fost unul de glorie, chiar dacă sfârșitul a fost dramatic. Multe dintre libertățile garantate de Diploma leopoldină, promulgată de împăratul Leopold I în 1691, fuseseră afectate de regulamentele Curții de la Viena și mai ales de creșterea taxelor. Când a pornit valul revoluționar dinspre inima Europei, secuii n-au rămas impasibili, ci s-au organizat urmându-l pe generalul Bem pentru a-și recâștiga drepturile pierdute, dar înainte de toate independența. Prudenți, austriecii nu așezaseră trupe de artilerie în secuime, pentru a evita vreo răscoală când armamentul ar fi putut fi folosit împotriva Imperiului. Deci tunuri nu existau în Ținutul Secuiesc, la Trei Scaune sau în împrejurimi. Fiu de grănicer, Gábor Áron servea în acei ani ca militar în Regimentul 2 Grăniceri și avusese parte de instruiri la Alba Iulia și la Viena, unde a văzut nu doar cum se folosește un tun, ci și cum se fabrică. Când a aflat că nobilii și comandanții ezită să se arunce în luptă împotriva trupelor habsburgice aliate cu cele țariste, fiindcă înzestrarea armatei era inferioară, Gábor Áron ar fi spus: „Domnilor! Aud că domnii ofiţeri superiori afirmă că trebuie să ne plecăm în faţa inamicului, deoarece nu este muniţie, nu sunt tunuri. Domnilor, dacă numai aceasta este problema, vă spun că în decurs de două săptămâni vor fi tunuri şi muniţie câtă este nevoie“. Asta se întâmpla în 16 noiembrie 1848, dacă e să-i dăm crezare contemporanului său, cronicarul Balázs Orbán. „Vor fi tunuri!“ a devenit o misiune, o chemare la luptă, un jurământ de credință, pe care copiii maghiari îl învață la școală și este inscripționat pe clădirea istoricei adunări, care găzduiește azi biblioteca din Sf. Gheorghe.
Gábor Áron s-a dovedit un geniu tehnic, reușind să toarne peste 70 de tunuri între ianuarie și iunie 1849, primele la topitoria ascunsă în pădurea Bodvaj, apoi la atelierul clopotarului János Kiss și, în fine, la Tg. Secuiesc, în atelierul lui Turóczi Mózes, unde s-au fabricat peste 60 de tunuri, din 313 clopote donate de satele ținutului Trei Scaune. Lucrările scrise despre aceste isprăvi vorbesc despre o adevărată performanță, fiindcă atât compoziția minereului, cât și tehnologia de turnare au fost adaptate din mers, cu un spirit inovativ excepțional. Se știe că pentru un singur tun era nevoie de 4-5 tone de minereu de fier și 6 metri cubi de cărbune, ceea ce nu era ușor de procurat în condiții de clandestinitate. Mai târziu, când tunurile s-au făcut din clopote, din bronz în aliaj cu 10% plumb, țevile aveau tendința să crape, iar inventivitatea și experiența lui Turóczi au fost salvatoare. Cronicile spun că inamicii nu aveau la ’48 mai mult de 120 de tunuri, deci cele 74 ale lui Gábor Áron i-au putut ține în loc un timp pe ruși. Tunuri au fost, dar artileria inamică și numărul mare de atacuri, uneori trei pe zi, au înfrânt rezistența secuilor, așa că în 18 iunie 1849 trupele țariste au ocupat Târgu Secuiesc. În retragere, secuii au decis să îngroape tunurile rămase, pentru a nu fi capturate de inamic. Devenit comandantul artileriei independente secuiești, Gábor Áron moare pe câmpul de luptă în 2 iulie, doborât de o fatidică ghiulea inamică. O pictură cât peretele a lui Jenő Gyárfás, expusă la muzeu, evocă tragicul moment. Peste o lună moare și poetul revoluției, Sándor Petőfi, care scria în poezia Secuii, compusă la Caransebeș în 17 aprilie 1949: „Ei merg în faţa morţii, Ca alţi oameni în faţa miresei;/ Îşi pun flori lângă pălărie/ Şi cântă pe câmpurile de luptă./ Sângele secuiesc încă nu s-a corcit!/ Fiecare picătură valorează cât o perlă scumpă!“.
De aici încolo, adevărul istoric și legenda se amestecă, aruncând o cortină de ceață peste fapte. Dar tunul, cel puțin unul, există. Și ghiulele, gemene cu cea din salonul conacului. Le-am fotografiat din toate unghiurile la Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe. Tunul expus a fost găsit în 1906 în timpul unor lucrări din curtea spitalului orășenesc, îngropat, așa cum zice legenda că ar mai fi încă vreo 12 nedescoperite. Tunul are, conform cartotecii de inventar de la Muzeul Național de Istorie din București, unde a zăcut din 1971 până în 2011, 157 cm, 800 kg și este descris astfel: „La mijlocul ţevii sunt două mânere ce folosesc la căratul piesei; în partea inferioară se găseşte o protuberanţă necesară la transport. Ţeava tunului are şase inele care-i măresc rezistenţa. Între inelele 5 şi 6 se află un orificiu prin care se introduce fitilul de aprindere a explozibilului“. În perioada 2007-2010, mai multe expediții științifice și militare au încercat să identifice locurile unde ar mai putea fi îngropate tunuri din epocă, pe urmele mărturiei tunarului Elek Joós, care scria că vreo 12 bucăți ar fi fost ascunse în pământ pe culmile Bucinului, la 600 metri de drumul care ducea la han, în timpul retragerii între Gheorghieni și Sărata. Dar nici detectoarele de metal moderne, nici săpăturile n-au scos la iveală altceva decât câțiva creițari și o plăcuță militară, semn că armata pașoptistă a trecut pe acolo. Concluzia istoricilor militari ar fi că tunurile au fost găsite mai târziu de austrieci și topite. După 1850, secuii aveau să plătească îndrăzneala de a fi încercat să își câștige libertatea. Atunci s-au desființat regimentele grănicerești din secuime, iar armele au fost interzise. Memoria lui Gábor Áron a fost mai curând prohibită de-a lungul vremii, în diverse circumstanțe istorice, ceea ce nu i-a împiedicat pe secui să îl celebreze, să-l glorifice și să pună o floare la mormântul din Eresteghin. Iar ghiuleaua ciupită de rugină din salonul Conacului Gál, care resuscită o întreagă epocă și o poveste eroică, a meritat recuperată în schimbul unei lăzi de bere.