Pe aceeași temă
Kremlinul se explica
In editia din 26 august 2008 a Financial Times a aparut articolul cu titlul Why I Had to Recognise Georgia’s Breakaway Regions in care presedintele rus, Dmitri Medvedev, explica de ce a recunoscut independenta Abhaziei si Osetiei de Sud. Va prezentam cateva extrase din acest articol.
Nu toate natiunile au propriul stat. Multe dintre acesÂtea traiesc fericite alaturi de alte natiuni intre granite coÂmuÂne. Federatia Rusa reprezinta un exemplu al coexisÂtenÂÂtei pasnice a mai multor naÂtiuni si nationalitati. Dar unele naÂtiuni gasesc cu neputinta sa traÂiasÂca sub tutela altora. Dupa praÂbuÂÂsirea comunismului, Rusia s-a impaÂcat cu "pierderea" a 14 foste reÂpublici sovietice, care au deÂveÂnit state independente, chiar daca aproximativ 25 de miÂlioaÂne de rusi traiesc in aceste state.
O parte dintre aceste natiuni nu au acordat miÂnoÂriÂtaÂtiÂlor respectul pe care acestea il meritau. Georgia a deÂpoÂsedat rapid Abhazia si Osetia de Sud de autonomie, a declansat un razboi periculos impotriva minoritatilor naÂtionale de pe teritoriul sau, a dislocat mii de oameni si a incurajat nemultumirile acestora. Actiunile Georgiei au generat un conflict pe care fortele de mentinere a pacii rusesti au incercat sa-l previna. Occidentul a ignoÂrat acesta situatie. Vestul i-a acordat sprijin preÂseÂdinÂteÂlui Georgiei, Mihail Saakasvili, care a deposedat de auÂtoÂnomie Adjaria si care nu a ascuns faptul ca intenÂtioÂneaza sa procedeze la fel cu Osetia de Sud si Abhazia. Occidentul a ignorat avertismentele Rusiei si s-a grabit sa recunoasca declaratia ilegala de independenta a KoÂsovo. Rusia a sustinut de nenumarate ori ca, dupa reÂcuÂnoasÂterea independentei Kosovo, Occidentului ii va fi imposibil sa le spuna abhazilor si osetinilor (si altor gruÂpuri minoritare din lume) ca ceea ce a fost bine pentru alÂbanezii din Kosovo nu este bine pentru ei.
In relatiile internationale nu poti aplica o regula pentru unele popoare si o alta regula pentru alte poÂpoare. In acest context, Rusia a incercat sa convinga GeorÂgia sa semneze un acord prin care sa se angajeze sa nu folosesca forta impotriva osetinilor si abhazilor. MiÂhail Saakasvili a refuzat un astfel de acord, iar in noapÂtea de 7-8 august am aflat de ce a facut acest lucru.
Rusia nu avut alta optiune decat sa respinga atacul georgienilor pentru a salva vieti. Alegerea de a ne imÂpliÂca in acest razboi nu ne-a apartinut. Rusia nu are plaÂnuri cu privire la reconfigurarea teritoriala a Georgiei. TruÂpele rusesti au patruns pe teritoriul Georgiei pentru a distruge bazele de unde a fost lansat atacul si apoi s-au retras. Soldatii rusi au restabilit pacea, dar nu au putut inÂÂÂlatura teama si aspiratiile osetinilor si abhazilor. PreÂseÂdinÂtiile celor doua republici mi-au cerut sa recunosc indeÂpendenta Abhaziei si Osetiei de Sud. Tinand seaÂma de dorinta liber exprimata a osetinilor si abhazilor si bazandu-ma pe principiile Cartei ONU si pe alte doÂcuÂmente de drept international, am semnat decretul prin care Federatia Rusa a recunoscut independenta OseÂtiÂei de Sud si Abhaziei.
Kosovo nu poate fi folosit ca precedent pentru Osetia de Sud si Abhazia
Rusia a sustinut cu consecventa integritatea teriÂtoÂriaÂla a Serbiei, invocand argumentul ca statutul pe care Kosovo il avea in federatia iugoslava era cel de proÂvincie, si nu de republica (precum Muntenegru). In viziuÂnea Moscovei, doar republicile fostei federatii puteau in mod legal si legitim aspira la independenta. Din aceasta perspectiva, Kosovo, o provincie locuita in proportie de 90% de albanezi, nu se califica pentru independenta.
Pe de o parte, Moscova respecta suveranitatea SerÂbiei, iar, pe de alta parte, sustine secesiunea enclavelor seÂparatiste Abhazia si Osetia de Sud, negand suveÂraÂniÂtatea Georgiei. Daca Moscova ar fi aplicat aceleasi stanÂdarde ca in cazul Serbiei, finalitatea logica ar fi trebuit sa fie o sustinere a suveranitatii si integritatii teritoriale a staÂtuÂlui georgian.
In plus, este serios chestionabila legitimitatea si leÂgaÂliÂtatea consultarilor populare care au validat indeÂpenÂdenta, organizate in cele doua foste enclave separatiste. Abhazia si Osetia sunt de facto protectorate rusesti, iar fortele de "mentinere a pacii" sunt departe de a fi actori impartiali. Dimpotriva, ele sunt parte a problemei. ConÂdiÂtiile in care au fost organizate cele doua referendumuri sunt departe de a fi democratice si transparente. Spre deoÂsebire de Abhazia si Osetia de Sud, referendumul din Kosovo a fost unul democratic, transparent si atent moÂnitorizat de catre organizatiile internationale, conÂfeÂrind legitimitate conducerii care a proclamat indeÂpenÂdenÂta. In Abhazia si Osetia s-a votat sub atenta monitorizare a soldatului rus. Tranzitia provinciei Kosovo spre indeÂpenÂdenta propriu-zisa a fost supravegheata de catre o adÂministratie internationala, Kosovo nefiind niciodata un protectorat al unei mari puteri, ci al ONU.
Un alt argument care confera legitimitate aspiratiilor kosovare la independenta este acela ca, prin Constitutia din 1974, provincia Kosovo primeste drepturi care de facto o transforma (in interiorul edificiului federativ iugoÂslav) in republica. Iar unul dintre drepturile pe care o reÂpuÂblica il are intr-o federatie este cel de secesiune. DimÂpoÂtriva, Osetia de Sud nu a avut niciodata un statut simiÂlar in cadrul URSS.
Un alt argument care legitimeaza independenta proÂvinÂciei Kosovo este acela ca populatia albaneza a fost victima unei campanii de epurare etnica lansata de catre guvernul de la Belgrad la ordinul presedintelui Slobodan MiÂlosević. Nu exista precedent similar in cazul Osetiei de Sud. Spre deosebire de Serbia presedintelui MiloÂseÂvić, Georgia este o democratie, iar un guvern democratic nu poate sa-si macelareasca propriii sai cetateni, desi diplomatia rusa a incercat sa acrediteze aceasta vaÂrianÂta, acuzandu-l pe Saakasvili de genocid.
A. WESS MITCHELL*
Pericolul "finlandizarii" Europei Centrale
Ce a urmarit Rusia prin agresiunea imÂpotriva Georgiei?
Miscarea Rusiei impotriva Georgiei a fost un semnal strategic cu influente maÂjore asupra geopoliticii globale. Miza deÂpaÂseste cu mult problematica exclusiv georÂgiana. Obiectivul principal a fost transÂÂmiterea unui mesaj clar ca Rusia este din nou o mare putere care are voinÂta si caÂpaÂcitatea de a rezista violarii spatiului conÂsiderat drept sfera sa traditionala de inÂfluenta si interes strategic.
Tactica utilizata de rusi este imediat reÂcunoscuta de cei familiarizati cu logica poÂliticii de putere specifica secolului XIX (cu realpolitik-ul de secol XIX): umilirea unei puÂteri mici, a statului-client, pentru a deÂmonÂstra limitele si incapacitatea patroÂnuÂlui sau, mare putere.
Exercitiul a vizat preponderent atrageÂrea atentiei a doua categorii de state. PriÂma a fost aceea a statelor mici din aproÂpiere, unde Moscova a sperat sa obtina un efect demonstrativ (prin maximizarea capitalului sau de intimidare si presiune), restabilind credibilitatea eficientei puterii ruÂsesti si fortandu-le totodata sa-si reconÂsiÂdere atitudinile prooccidentale. Tinta prinÂcipala vizata a fost de departe UcraiÂna, dar si alte state din Caucaz si Asia CenÂtrala, precum si anumite state din EuÂroÂpa Centrala aflate sub protectia umbreÂlei institutionale occidentale. Pentru acele puteri regionale care manifestau deja tenÂdinta, inca inainte de criza, de a se alinia cu o Rusie in plina ascensiune (Slovacia, Ungaria, Bulgaria), actiunea impotriva GeorÂgiei a urmarit consolidarea acestei diÂnamici de aliniere strategica cu obiecÂtiÂveÂle Moscovei. Pentru celelalte state, inÂÂclinate spre contrabalansarea Rusiei (PoÂloÂÂnia, Cehia, Romania), actiunea impoÂtriÂva Georgiei a urmarit alimentarea unor inÂcerÂtitudini legate de capacitatea Americii de a garanta securitatea regionala, reduÂcand la tacere acele guverne recunoscute pentru pozitiile lor agresiv proamericane.
Al doilea public vizat este format din majoritatea celorlalte puteri occidentale - in special Statele Unite. Mesajul care treÂbuia inteles a fost acela ca Rusia nu mai este actorul geopolitic inert al anilor ‘90 si ca ea revine formal la doctrina sa traÂdiÂtioÂnala, care ambitiona controlul asupra spaÂtiuÂlui sau de interes strategic - "strainaÂtatea apropiata". Prin precedentul georÂgian, Rusia spera sa descurajeze contiÂnuaÂrea intruziunii occidentale in acest spaÂÂtiu, fortand totodata Vestul sa-si ponÂdeÂreze interesele legate de Caucaz in schimÂbul obtinerii cooperarii si asistentei MosÂcovei pe alte probleme sensibile ale seÂcuritatii internationale.
Unipolaritatea a luat sfarsit
Ce trebuie sa invete Occidentul din aceasta criza?
Cea mai importanta lectie este aceea ca trebuie sa intelegem ca sunt limite obiecÂtive legate de cat de departe poate ajunge puterea Statelor Unite si, de aseÂmenea, ca exista consecinte ale tentatiei de a depasi aceste limite. Unipolaritatea a luat sfarsit. Nu putem pretinde un statut special sau faptul ca putem avea inÂfluenÂta oriunde, tot timpul. Nu putem conÂtinua sa ne sprijinim protejatul antirus aflat chiar in curtea din spate a Moscovei, sperand totodata ca putem obtine spriÂjinul Rusiei in demersurile fata de Iran. Trebuie sa ne fixam prioritatile. Trebuie sa alegem.
Cel mai mare pericol este legat de fapÂtul ca Statele Unite ar putea esua sa inÂÂteÂleaga schimbarile survenite in balanta de putere regionala (nu mai suntem in anii ‘90), continuand sa creada in extinderea neÂlimitata spre Est a spatiului geopolitic si ideologic occidental. Finalitatea probaÂbiÂla va fi o continua umilire internationala, pe masura ce Washingtonul se va vedea inÂcapabil sa onoreze garantiile de secuÂritate date noilor aliati, fiind fortat sa acÂcepÂte infrangerea si sa recunoasca limiÂtele propriei sale puteri in ceea ce priÂveste capacitatea sa reala de a gestiona o criza similara. Ceea ce va conduce la o acÂcelerare a declinului Statelor Unite.
Un al doilea mare pericol este acela ca Statele Unite s-ar putea retrage intr-o splendida izolare, cedand mult prea mult spatiu intr-un timp foarte scurt. Sunt anuÂmite voci care sustin ca SUA nu au interese vitale nici in Caucaz, nici in Asia Centrala si nici macar in spatiul Europei Centrale si ca ar trebui sa lasam aceste state sa se apere singure. Pe fond insa, aceasta ar fi reteta unui dezastru geopoÂlitic asigurat.
O restructurare radicala a politicilor reÂcenÂte de promovare a democratiei in faÂvoarea unei retrageri pe scara larga a anÂgajamentelor strategice i-ar incuraja pe rusi sa preia ofensiva geopolitica in alta parte, in regiuni unde interese mult mai mari sunt in joc - in special in Europa CenÂtrala. Desi este foarte putin probabil ca Rusia va incerca o actiune militara imÂÂpotriva statelor NATO din Europa CenÂtrala, totusi, o eventuala perceptie a indiÂfeÂrentei SUA ar putea incuraja Moscova sa incerce o misiune de "recunoastere geoÂpolitica in forta", sub forma intensiÂfiÂcaÂrii presiunilor asupra statelor din Europa Centrala aliniate Moscovei, sau prin inÂÂcercari de izolare in forurile occidentale a statelor cu tendinte de contrabalansare imÂÂpotriva sa, sau prin precipitarea unei crize care sa arate lipsa de consecinte a artiÂcoÂlului 5 al NATO.
Rezultatul ar putea semnala o reluare a patrunderii Rusiei in spatiul geopolitic ocÂcidental (un proces care deja este suÂfiÂcient de avansat). In timp, aceasta realiÂtate i-ar putea da Rusiei posibilitatea neuÂtraÂlizarii potentialului geopolitic al Europei Centrale prin "finlandizarea" si transforÂmaÂrea sa intr-o zona gri, aliniata Moscovei.
Politica de putere a Occidentului
Cum poate America influenta calÂculul cost/beneficiu al Moscovei?
Statele Unite au optiuni limitate pentru a raspunde invaziei rusesti sau schimbarii raÂdicale intuite in comportamentul MoscoÂvei. O dovada a slabiciunii pozitiei OcciÂdenÂtului o putem vedea in faptul ca, la o luna dupa invazie si in ciuda tuturor ameÂnintarilor enuntate de toti liderii OcciÂdenÂtului, trupele rusesti raman inca pe teriÂtoÂriul georgian.
Militar, Statele Unite sunt mult prea exÂtinse pe alte teatre operationale, pentru a face mai mult de cateva gesturi umanitare simbolice. Diplomatic, este foarte greu sa izolezi un stat membru permanent in Consiliul de Securitate, care detine relaÂtii privilegiate cu cele mai puternice state UE si al carui ajutor este esential in gesÂtioÂnarea amenintarii nucleare iraniene.
Pana in prezent, majoritatea optiunilor care s-au luat in discutie pentru a pedepsi Rusia - anularea unor exercitii militare coÂmune, eliminarea Rusiei din G8 - sunt peÂnalitati de prestigiu, care nu pot afecta deÂcisiv ofensiva geopolitica si statutul de mare putere al Rusiei. Miscarea Rusiei a urÂmarit obiectivele politicii de putere; la fel trebuie sa fie si raspunsul OcciÂdenÂtului. Rusia a aratat, intr-un mod care nu lasa loc pentru discutii, care sunt inteÂreÂsele sale primare si cat de departe este disÂpusa sa mearga pentru a le apara. VesÂtul trebuie sa faca o demonstratie siÂmilara.
Una dintre optiuni ar fi ca SUA sa-si anunte intentia de a-si transfera bazele sale militare din Europa de Vest in amÂplaÂsaÂmente noi din statele Europei Centrale. Aceasta ar implica o schimbare majora a politicii traditionale fata de Federatia Rusa, care a urmarit in mod premeditat sa evite desfasurarea de trupe in acest spatiu pentru a consolida legaturile de inÂÂcredere cu Moscova. O regandire a acesÂtor politici ar implica transmiterea unui puÂterÂnic mesaj ca SUA percep aceasta reÂgiune drept o prioritate strategica si ca au totodata vointa si capacitatea de a o apaÂra, folosind instrumente de putere tradiÂtioÂnala.
Reprezinta astazi acordarea unor gaÂrantii de securitate NATO unor state ca Georgia si Ucraina un pod prea inÂÂdeÂpartat?
Da, Georgia si Ucraina sunt in afara poÂtentialului NATO de acoperire strateÂgica si vor continua sa ramana astfel in viitorul apropiat. Dintr-un punct de vedere strict militar, Georgia este imposibil de apaÂrat. In plus, Ucraina nu este sigura daca vrea sa fie parte a NATO; multi ucraiÂneni prefera inca Rusia, Vestului. Pentru mult timp de acum inainte, UcraiÂna pare destinata sa ramana un stat-tamÂpon. Din ratiuni strategice, nu ar trebui sa o vedem dezvoltandu-se ca o extensie a Rusiei (statele-tampon au, in cele din urma, un rol strategic important). Dincolo de asta, exista putin sens politic si straÂteÂgic in demersul de a-i conferi acestei puÂteri izolate, divizate intern, statutul de aliat NATO.
In mod natural, multe state din Europa Centrala ar vrea sa vada atat Georgia, cat si Ucraina in Alianta. Insa a incerca sa digeram acum aceste state, pe fondul staÂrii de criza in care se afla NATO, ar inÂÂsemna sa facem mult mai mult rau decat bine. Daca ele ar fi admise in Alianta si RuÂsia ar provoca o criza in care NATO ar fi incapabila sa raspunda, din cauza diviziunilor sale interne, articolul 5 ar fi expus ca o litera moarta, ca fiind lipsit de relevanta. Acest lucru ar lasa Europa Centrala - care are nevoie si valorizeaza articolul 5 mai mult ca orice altceva - intr-o situatie mult mai proasta decat inainte de admiterea lor.
A vorbi acum despre un membership NATO pentru Georgia si Ucraina este ca si cum un cuplu aflat in pragul divortului ar discuta despre adoptarea unui copil. Mai intai sa ne preocupam de refacerea si consolidarea mariajului, a casniciei euÂroÂatlantice si de hrana si hainele ultimei runde de adoptati.
Cum pot Occidentul si Statele Unite gesÂtiona pe termen lung o Rusie aflata in plina ascensiune, agresiva si natioÂnaÂlista?
Retrospectiv, criza georgiana va fi cel mai probabil vazuta ca un punct de fricÂtiune in trecerea la o noua configuratie a puterii globale. In prezent, Statele Unite au o perceptie unipolara si un set de inÂstruÂÂmente bipolare, intr-o lume crescand multipolara. Aceasta realitate nu poate conÂtinua. Noul mediu ne va cere sa reganÂdim interesele Americii mult mai stringent si sa raspundem mai flexibil. Provocarile care vor aparea sunt similare celor intamÂpinate de aranjamentele fluide de putere specifice sfarsitului de secol XIX.
Navigarea prin aceasta noua realitate ne va cere sa urmam o politica a retragerii inteligente (o restructurare facuta cu disÂcernamant strategic a unor angajamente supraextinse), conservand pe cat se poaÂte puterea si aparandu-ne interesele priÂmaÂre, dar in acelasi timp acordandu-le ceÂlorlalte mari puteri spatiu de manevra, atunci cand sunt in joc interese secunÂdare.
Mai intai trebuie sa ne consolidam baÂza geopolitica din Europa Centrala si de Est, formata din cele mai estice state memÂÂbre NATO. Din punct de vedere istoÂric, numai atunci cand acestea s-au aflat la adapost, sub umbrela de securitate a OcÂÂcidentului, Statele Unite au putut, in singuranta, sa isi indrepte atentia dinspre spatiul euroatlantic catre probleme mai inÂÂdepartate. Consolidarea credibilitatii puÂteÂrii americane in aceasta zona (a solvabiÂliÂtatii garantiilor de securitate asumate de Statele Unite) ar trebui sa devina o prioÂritate covarsitoare pe termen scurt, care sa preceada orice incercari de a proiecta inÂfluenta americana si mai spre Est.
In al doilea rand, trebuie sa fixam liÂmite si granite. Imediat ce am reafirmat rolul de centru de gravitate al Europei CenÂtrale pentru Statele Unite, ar trebui sa trasam o linie rosie in jurul acestui spatiu si sa telegrafiem Moscovei ca avem inteÂrese vitale aici; ca este zona care trebuie sa ramana in afara influentei si interfeÂrenÂtei Rusiei; si ca vom reactiona daca aceasta granita va fi depasita. Un astfel de mesaj trebuie trimis de urgenta, cat mai curand cu putinta, pentru a reasigura aliatii din Europa Centrala si pentru a descuraja Rusia sa testeze angajamentul de aparare asumat de Statele Unite fata de fostele state comuniste.
Imediat ce am semnalizat hotararea noastra privind apararea Europei CenÂtrale, trebuie sa fim pregatiti sa incheiem inÂtelegeri, sa facem tranzactii, sa impaÂcam Rusia atunci cand interesele sale sunt in joc, iar cele ale Vestului sunt seÂcunÂÂdare. Este un lucru controversat a-l spuÂne si dificil si foarte dureros de pus in pracÂtica. Insa este foarte probabil ca, in anii ce vor urma, Rusia sa transforme acest tip de intelegere, de negociere in tacÂtica sa principala pe relatia cu OcÂciÂdenÂtul. In consecinta, Washingtonul trebuie sa inceapa o evaluare obiectiva a inteÂreÂseÂlor sale. Sunt interesele pe care SUA le are in Ucraina si Georgia de o imporÂtanÂta egala cu cele din Orientul Mijlociu? Fara a initia astfel de tranzactii, astfel de schimburi, trebuie totusi sa le intelegem logica pentru a fi pregatiti sa le folosim ca moÂneda de schimb atunci cand in joc se vor afla interese vitale.
* Director de cercetare la Center for European Policy Analysis (CEPA), Washington D.C., un think tank dedicat studiului Europei Centrale.
Ce poate face Europa?
Anders Aslund, profesor la Georgetown University, fost consilier economic al guvernului rus, a propus in articolul The West Should Use Economics to Rein Russia (Finacial Times, 4 septembrie 2008), 5 masuri pe care UE le poate adopta pentru a raspunde politicii externe agresive a Rusiei:
- Stabilirea unei politici energetice comune a UE care sa impuna Rusiei respectarea regulilor cartei energetice.
- Aplicarea de catre Comisia Europeana de masuri antitrust asupra Gazprom pentru a elimina monopolul gigantului energetic al Rusiei.
- Verificarea activitatilor oficialilor rusi suspectati de practica spalarii banilor.
- Preluarea de catre UE a regulilor de transparenta americane cu privire la activitatile de lobby, pentru a elimina cazurile de tip Gerhard Schroeder .
- Publicarea de catre Agentiile de Informatii occidentale, in cazul in care acestea exista, a dovezilor faptelor de coruptie ale lui Putin si ale apropiatilor acestuia, pentru a-i discredita in fata rusilor.
TOM GALLAGHER
O Europa divizata
Summit-ul UE de la 1 septembrie a araÂÂtat clivaje semnificative in ceea ce priÂvesÂte raspunsul care trebuie dat indraznetei tentative ruse de a mutila independenta Georgiei, prin desfasurarea puterii sale miÂlitare adanc in teritoriul unui stat memÂbru al Organizatiei Natiunilor Unite, cu o atiÂtudine prooccidentala. Nicolas Sarkozy a afirmat destul de vag ca "vom fi obliÂgati sa luam diferite cai de actiune" in caÂÂzul in care o retragere rusa completa din Georgia nu are loc pana la 15 octomÂbrie, data la care se va desfasura urmaÂtoaÂrea reuniune a liderilor UE. Insa identiÂfiÂcarea unei platforme comune este putin proÂbabila pana la acea data, oricat de ameÂnintatoare continua sa fie actiunile RuÂsiei in "vecinatatea sa apropiata".
Europa Bruxellesului vs. Europa statelor nationale
Acesta este sfarsitul festivismului in spaÂtiul european post-nationalist, in care eurofilii prezisesera fara indoiala nasterea unei noi Europe, care are la baza rezolÂvaÂrea pasnica a conflictelor, statul de drept si extinderea unui spirit de cooperare inÂÂtre state, fie ca aceasta urma sa fie conÂduÂsa de social-democrati si liberali increÂzaÂtori, cleptocrati cinici sau fosti agenti din politiile secrete transformati in capiÂtaÂlisti de succes.
Fata in fata cu aspiratiile imperiale reÂnasÂcute ale Rusiei, limitele puterii soft euÂroÂpene au fost demascate intr-un mod foarÂte crud. Sustinatorii unei Europe bazaÂte pe adeziunea solemna la principii uniÂverÂsale nu erau nicaieri de gasit in luna auÂgust a acestui an, atunci cand forta miliÂtaÂra a Kremlinului a lovit Georgia. Benita Ferrero-Waldner si Javier Solana, cei doi coÂmisari care coordoneaza politica exterÂÂna si de securitate a UE, s-au evidentiat prin lipsa lor in momentele cheie ale criÂzei. In schimb, exponentii democratiei naÂtioÂnale, care cred ca statele angajate in cooÂperare mutuala trebuie sa-si pastreze proÂpriile capacitati de aparare, au fost cei mai hotarati in tentativa de a impiedica reÂnasÂterea gangsterismului in politica euÂroÂpeana.
Este foarte probabil ca se va vorbi mult mai putin in viitor despre un orgaÂnism de aparare al UE menit sa substituie NATO, care a fost promovat cu nerabdare de eurofilii care urmaresc sporirea puterii Goliatului de la Bruxelles. Doua state neutre, Suedia si Finlanda, care sunt conÂstiente de miscarile de expansiune ruse din zona arctica, precum si de presiunile la care sunt supuse Statele Baltice, iau in conÂsiderare in mod serios, pentru prima data, aderarea la NATO. Chiar si Joschka Fischer, veteran german al Verzilor si fost paÂcifist, a cerut adoptarea unor masuri urÂgente in vederea consolidarii capacitatilor de aparare ale statelor UE. Fostul minisÂtru de Externe a lansat de asemenea un apel pentru restabilirea unei politici enerÂgeÂtice comune a UE. Aceasta a fost disÂtruÂsa in 2005 de aliatul sau, Gerhard SchroeÂder, pe atunci cancelar, cand acesÂta a semnat un acord energetic bilateral cu Vladimir Putin, afectand Polonia si StaÂteÂle Baltice. Schroeder a continuat sa inÂsisÂÂte ca Rusia este neinteleasa, ca raÂmaÂne o democratie si ca aceasta actioneaza intr-un sens defensiv, afirmatii pe care un poÂlitician american ar fi ezitat sa le faca in ceea ce priveste Republica Chile a geneÂraÂlului Pinochet. In loc sa fie un paria in inÂteÂriorul ierarhiei UE, Schroeder, in preÂzent membru in consiliul de administratie al firmei rusesti care construieste conducÂta baltica, continua sa influenteze formuÂlaÂrea politicilor germane. Vechiul sau aliat, Frank-Walter Steinmeier, ministrul gerÂman de Externe, este personajul central care sustine o abordare de tipul "totul este neschimbat" odata ce amintirile refeÂriÂÂtoare la ruperea Georgiei incep sa se diÂsiÂpeze.
Pe parcursul razboiului de propaganda care a insotit aceasta criza, Rusia s-a puÂtut baza pe o armata uriasa de oameni, in special din Europa, condusi de o ideoÂloÂgie antioccidentala militanta. Numarul inÂteÂlectualilor si indivizilor cronic nemulÂtuÂmiti este cel putin la fel de mare ca in timÂpul Razboiului Rece. Datorita interactiunii cu invatamantul superior din statele UE, un numar din ce in ce mai mare de roÂmani li se alatura. Inainte de 1989, astfel de oameni erau adesea idealisti deziluÂzioÂnati care vedeau de departe Uniunea SoÂvieÂtica ca pe o civilizatie stralucitoare. AsÂtazi, succesorii lor sunt cinici furiosi, caÂrora nu le pasa daca mafiotii sunt in poziÂtii de putere si care sunt in stare sa spriÂjiÂne orice forta care poate opune rezistenta Americii. Au inundat Internetul, descriind "geÂnocidul" realizat de Georgia in teriÂtoÂriile sale secesioniste si salutand votul de 99% la referendum in favoarea indepenÂdenÂtei recunoscute de Rusia drept o exÂpreÂsie a democratiei in actiune. Prim-miÂnisÂÂÂtrul Tariceanu s-a aliat discret acestei banÂde de indivizi care neaga realitatea atunci cand s-a pronuntat, la cateva sapÂtaÂmani de la invazia rusa, impotriva stiluÂlui autocratic de conducere al nationalisÂtiÂlor din Caucaz. "Crima" lui Traian BasesÂcu nu mai este faptul ca seamana cu VlaÂdiÂmir Putin, ci cu Mihail Saakasvili. In conÂseÂÂcinta, Rusia nu are nevoie sa organiÂzeÂze o campanie de propaganda clandestina penÂtru ca actiunile sale sa fie percepute inÂÂÂtr-o lumina favorabila. Sentimentul antiocÂciÂdental al urii de sine hranit prin interÂmeÂdiul unui invatamant superior, perfectionat de UE prin sistemul Bologna, ca de altfel si de importante segmente ale presei, comÂpenseaza din plin slabiciunea fortelor miÂlitare conventionale rusesti.
Calul troian al Kremlinului
In scopul extinderii teritoriului sau, dar si pentru stabilirea unor sfere de influenta imperiala, Rusia pare determinata sa foÂloÂseasca deopotriva amenintarile agresive si manipularea dependentei Vestului de resursele sale energetice. Insa ar putea fi chiar si o pornire nihilista de a reactiona vioÂlent fara a calcula consecintele imeÂdiaÂte. Spre deosebire de era sovietica, cei care ocupa astazi Kremlinul nu sunt moÂtiÂvati de o ideologie clar identificabila. Este foarte nesigur pana si in ce masura ii puÂtem descrie pe acestia ca nationalisti, deÂoaÂrece par mult mai putin preocupati, chiar si decat conducatorii de astazi ai RoÂmaÂniei, de refacerea economiei, a sisteÂmeÂlor de sanatate si educatie sau de anuÂlaÂrea diferentelor uriase dintre cei foarte bogati si cei saraci. Exista, asadar, o componenta de nepasare cinica la nivelul leadership-ului rus si care ar putea reacÂtioÂna periculos de imprevizibil in eventualiÂtaÂtea unei confruntari cu Vestul.
Dar, daca state precum Germania sunt gata sa accepte si sa ofere Rusiei zoÂne majore de influenta in vecinatatea sa, asta ar putea conduce la hranirea apetiÂtuÂlui unui regim care sanctioneaza fara mila slaÂbiciunea si lipsa de fermitate. GerÂmaÂnia este singura tara UE care se bucura de legaturi comerciale foarte avantajoase cu o Rusie dezindustrializata. Este totoÂdaÂta si forta din spatele supranatioÂnalisÂmului european care preseaza pentru transferul suveranitatii vechilor state naÂtioÂnaÂle spre confuza retea de institutii suveÂraÂne de la Bruxelles. Vom vedea, cu siguÂranÂta, o opozitie sporita, chiar si din parÂtea celor mai putin eurosceptice state, in cazul in care Germania isi va indemna parÂtenerii politici sa ii urmeze exemplul: abanÂdonarea propriului nationalism, proÂmoÂvand in acelasi timp o politica de conciÂlieÂre, de calmare a Rusiei.
Ce-i de facut?
Este foarte clar ca UE nu poate oferi staÂtelor non-NATO garantii pe care nu le poate onora. Se poate insa solidariza cu Georgia si poate preveni, prin parghiile pe care le detine, stergerea sa de pe harÂÂta. Ar trebui sa ofere Ucrainei programe de asistenta tehnica de care ar beneficia loÂcuitorii sai (spre deosebire de cele pe care le-a derulat in Romania din 2000 pana astazi). Mai mult ca oricand, Turcia a devenit o tara cheie pentru securitatea reÂgionala in spatiul Marii Negre, dar UE, prin pozitiile sale recente, a pus in pericol relatiile cu un stat care in mod traditional a privit spre Occident. Prejudiciile create de axa franco-germana, care conduce UE, trebuie depasite, astfel incat Turciei sa i se ofere perspectiva unui viitor sigur, in interiorul unei arhitecturi europene baÂzaÂte pe cooperare. Pentru ca o astfel de solidaritate sa aiba sens, rivalitatea dintre UE si NATO trebuie sa inceteze, in aceÂlasi timp cu prejudecata oarba fata de StaÂtele Unite. Administratia Bush, aflata la fiÂnaÂlul mandatului sau, nu a reusit sa gesÂtioÂneze cu mai multa competenta criza georgiana si a fost luata prin surprindere de capcana intinsa de rusi lui Saakasvili. Dar, in conditiile in care puterea soft euroÂpeaÂna se topeste in furtuna pornita brusc spre Vest dinspre stepele rusesti, Statele Unite singure raman principala garantie ca numeroase parti ale lumii vor fi guÂverÂnaÂte de conducatori alesi in mod demoÂcratic.
(Subtitlurile apartin redactiei)
Dosar realizat de Octavian Manea, Ileana Racheru si Mariana Nebesnea.
Coordonator Armand Gosu