Pe aceeași temă
Conflictul dintre Nicolae Ceauşescu şi Alexandru Drăghici este îndeobşte cunoscut şi a generat numeroase analize şi abordări istoriografice. Una dintre consecinţele acestui episod clasic de luptă pentru putere a fost redactarea, în 1968, a celebrului rechizitoriu privind crimele şi abuzurile organelor MAI, publicat integral pe site-ul CNSAS. Deşi este o sursă documentară de primă mână, respectivul material are două neajunsuri majore. În primul rând, este rezultatul unui efort dirijat de a face din Alexandru Drăghici singurul responsabil de toate ororile anilor ’50, ocultând total implicarea celorlalţi lideri ai partidului şi punând temelia mitului Securităţii Bune, care, chipurile, eliberată de influenţa malefică a sovieticilor şi de abuzurile „cozilor de topor alogene“, ar fi devenit, după 1968, patriotică şi naţională. În al doilea rând, cosmetizează convenabil anumite episoade considerate atunci compromiţătoare pentru cei care au schimbat rapid tabăra şi au rămas, în continuare, neatinşi în structuri. Din păcate, deşi studiul introductiv publicat de CNSAS este destul de explicit, nu puţini sunt istoricii din zilele noastre care încă se raportează la aceste documente în absolut, considerându-le o radiografie exactă a sistemului represiv şi ignorând cu totul contextul şi scopul pentru care au fost alcătuite. Cu respectivele amendamente, ele rămân remarcabile prin descrierea abuzurilor şi metodelor de exterminare din închisorile şi lagărele comuniste.
„Arheologie“. Schiţă în cărbune
Mult mai puţin cunoscut este faptul că în siajul acestei opere parţial ipocrite şi plagiate după Hruşciov, Nicolae Ceauşescu a declanşat o operaţiune de compromitere a lui Alexandru Drăghici şi a celorlalţi membri ai nomenclaturii dejiste. Motivul fundamental era unul politic, dar exista şi o puternică motivaţie personală, pe care o voi detalia doar pentru a permite o mai bună înţelegere a contextului în care au apărut acţiunile Îmbogăţirea şi Patrimoniul. Secretarul general ştia foarte bine că marile familii ale burgheziei roşii îl considerau un impostor ajuns întâmplător la conducerea partidului şi că nu fusese niciodată privit ca unul de-al lor. Tipic pentru întreaga noastră istorie, el ajunsese la vârf doar pentru că puternicii zilei nu au reuşit să se înţeleagă între ei şi s-au luptat până când au ajuns la concluzia că orice e preferabil unei victorii a adversarului. Alegerea lui Nicolae Ceauşescu nu a fost deci rezultatul vreunei strategii, ci al acestui război subteran de sumă zero, la fel ca şi epoca pe care o va deschide. Venit „de la bază“ (de fapt „de jos“), el nu avea nicio calitate care să-l impună în faţa „greilor partidului“, nici relaţii, nici inteligenţă, nici cunoştinţe doctrinare. Nu se remarcase decât prin obedienţă, agresivitate şi primitivism. Tocmai din cauza acestor handicapuri majore i-a fost în permanenţă frică de vechii ilegalişti şi de puterea simbolică pe care o aveau (vezi episodul Pîrvulescu), de legăturile lor de sânge şi de istoriile lor comune din anii de început, perioadă în care el fusese doar „băiat de mingi“.
Alexandru Drăghici |
Treptat, la fel ca în celebrul 1984 orwelian, i-a îndepărtat din poziţiile cheie, i-a izolat în cartierul lor din centrul Bucureştiului şi i-a pus sub supravegherea permanentă a Securităţii. Dar nu a îndrăznit să facă mai mult. I-a lăsat să se întâlnească pe holurile policlinicii Elias, să scrie memorii, să se plângă unul altuia de marginalizare, să iniţieze contacte timide cu Moscova (care îi cultiva tocmai pentru a-i arăta liderului de la Bucureşti că există alternativă, deşi ruşii erau primii care ştiau că aşa ceva era imposbil) şi să pună la cale lovituri de stat care aveau gradul de pericol al şedinţelor unei asociaţii de locatari. Nu-l deranjau cu adevărat decât ştirile care apăreau periodic la Europa Liberă despre dizidenţe şi nemulţumiri în rândul nomenclaturii. Aşa cum s-a dovedit, acestea erau mult exagerate şi rezultatul mai degrabă al unui wishful thinking, care se agăţa de orice fel de posibilă revoltă şi tentativă de schimbare. Fie ele şi inventate. În realitate, menţionarea pe post a marginalizării lui X sau a îndepărtării lui Y, ca semn al existenţei unei opoziţii în interiorul sistemului, era primită cu ostilitate de cei „persecutaţi“, pentru că nu făcea decât să atragă asupra respectivilor o nedorită atenţie din partea lui Ceauşescu şi a Securităţii. Şi le bara pe termen nelimitat drumul spre mult aşteptata reintrare în graţii.
Revanşa „burgheziei roşii“
Este absolut înduioşător să vedem astăzi istorici, ziarişti sau aşa-zişi experţi în comunism căutând să crediteze aceste „comploturi“ ale nomenclaturiştilor, care erau cunoscute de la un capăt la altul de Securitate, drept acte reale de opoziţie. Treziţi de revolta populară în decembrie 1989 din lumea lor încremenită la momentul raportului lui Hruşciov, „dizidenţii partidului“ şi-au tras rapid hainele pe ei şi şi-au reluat avântul revoluţionar de pe unde îl lăsaseră atunci când se îmburgheziseră sau fuseseră traşi pe linie moartă de noua orientare naţionalist-comunistă. Unii dintre ei, mai prudenţi, au aşteptat să fie informaţi de Securitate că pot ieşi din casă, alţii au dat telefoane ca să afle dacă „e voie“ să plece la Revoluţie. Incapabili să facă vreo deosebire între idealurile reale care scoseseră oamenii în stradă (adică suprimarea totală a comunismului) şi frustrările şi dorinţa de răzbunare a acestor oameni, neavând de fapt nicio idee ce urmează să facă mai departe, tinerii care şi-au riscat viaţa ca să-l alunge pe Ceauşescu le-au cedat locul cu un respect nemeritat.
Ajunşi datorită vidului de putere în poziţii la care nici nu visau, ei s-au organizat cu viteza cu care ar fi venit la CC, dacă i-ar fi chemat Ceauşescu, şi nu au avut nicio reţinere să-şi aroge meritele înlăturării regimului, să pretindă că au fost opozanţi, să afirme că au fost persecutaţi (în viziunea lor, „persecuţie politică“ însemna să fii înlăturat din funcţii) şi să purceadă la organizarea societăţii democratice după principiile de la 1956. Asta după ce i-au înlăturat din mers pe „diletanţi“ şi i-au cooptat pe cei care deveniseră perfecţi în rolul de mascote. Apoi au bătut palma, peste cadavrele celor ucişi în decembrie, cu Armata şi Securitatea lui Ceauşescu, salvându-le pe amândouă de o binemeritată furie populară şi primind în schimb cheile puterii, iar ca bonus pielea „tiranului“.
A fost, de fapt, revanşa lor nemeritată asupra celui care îi „trădase“ sau, cum s-a spus atunci, „a întinat idealurile comunismului“. Da. Întinase idealurile şi privilegiile lor. Nu doreau decât să remedieze aceste „greşeli“ şi atât. A trecut ceva vreme până când societatea românească a realizat cu stupoare că înfăptuise o revoluţie maghiară pe invers, adică înlocuise reprezentanţii unui regim „naţional-comunist“ cu nişte stalinişti. Noroc că restul lumii din jur mergea deja înainte.
Conflictul personal dintre Ceauşescu şi burghezia roşie terminat în decembrie 1989 începuse însă mult înainte. Atunci când, cu cinismul şi perversitatea răzbunătoare a omului ajuns mare după ce fusese mic, Nicolae Ceauşescu a trimis Securitatea Bună să controleze averile acumulate prin furt de „părinţii democraţiei populare“, sub pretextul că inventariază patrimoniul naţional. Primul pe listă, evident, a fost Alexandru Drăghici.
„Vile lângă lac“. Şcoala MAI
Primele rapoarte întocmite de Corpul de Control trimis să analizeze modul de gestionare a fondurilor MAI în mandatul lui Alexandru Drăghici s-au înscris direct pe linia urmărită de ancheta privind abuzurile organelor de Securitate. În plus, i-au mai asigurat lui Nicolae Ceauşescu un deliciu suplimentar, pentru că erau legate şi de activitatea consilierilor sovietici de pe lângă MAI, calul favorit de bătaie al liniei lui „naţionaliste“. Concluziile, însă, nu aveau să-l fericească pe deplin.
Nota-Raport nr. 19148 din 4 iulie 19681 descria modul în care a fost organizată găzduirea în vilele speciale a ofiţerilor sovietici, sosiţi la Bucureşti între 1948-1949, cu misiunea de a organiza Securitatea. Pentru a-i caza au fost „eliberate 35-40 de apartamente din unele vile din parcul Herăstrău“ şi a fost înfiinţată o comisie pentru dotarea lor cu mobilier şi „obiecte de uz casnic“, comisie care lucra sub directa conducere a lui Teohari Georgescu. Unele bunuri se găseau deja (întâmplare fericită!) „în depozitele MAI“, mai precis la Steagul Roşu, fiind confiscate, aşa cum am văzut, de la „duşmanii poporului“. Totuşi, nivelul de confort cu care oamenii lui Teohari doreau să câştige simpatia „profesorilor de la Răsărit“ a necesitat o căutare mai complexă. Astfel, aşa cum precizează Nota-Raport menţionată, „s-a dat ordin să se procure şi să se folosească bunuri de cea mai bună calitate“. Şi s-au „procurat“.
La 8 mai 1968, Ion Popescu, zis Bibiţi (sau Bibi), cel care fusese numit, în condiţii extreme, mandatar al fostei Case Regale, a fost chemat la sediul Securităţii Reghin şi pus să dea o declaraţie privind soarta bunurilor rămase la Săvârşin, după plecarea Regelui Mihai. Ar fi de menţionat că această calitate, acceptată se pare cu inimă grea la insistenţele Regelui şi doar după asigurările lui Petru Groza, l-a costat scump. În anii ’70, omul pe mâna căruia rămăseseră formal în 1948 bunuri în valoare de sute de milioane de lei trăia într-o sărăcie lucie, într-o cameră mizeră din Reghin şi făcea memorii către Nicolae Ceauşescu pentru a obţine măcar strictul necesar existenţei. Nu numai că acesta nu era deloc interesat să onoreze promisiunile predecesorilor săi, cum că Ion Popescu nu va avea de suferit şi va beneficia de o rentă (tot ce trebuia să facă era să semneze, şi a semnat, trecerea „în proprietatea statului“ a tot ceea ce îşi doreau „reprezentanţii poporului“), dar încerca să scoată de la el, cu ajutorul Securităţii, alte informaţii legate de diverse bunuri (tablouri, bijuterii etc.). Se presupunea în mod fals că acesta le-ar fi ascuns în conivenţă cu fostul suveran. Era doar un episod din vânătoarea declanşată de Securitate pentru a pune mâna pe ceea ce mai rămăsese din averea fostei Case Regale, vânătoare care a durat mai bine de 50 de ani şi ale cărei detalii, actuale şi astăzi, sunt prea complexe pentru a fi descrise aici. În 1968, însă, Nicolae Ceauşescu şi „patrioţii“ de la Securitatea Bună preocupaţi de „patrimoniul naţional“ erau interesaţi în primul rând de ceea ce puteau recupera de la Drăghici şi baronii lui Dej. Asta pentru că declaraţia lui Ion Popescu se lega direct de ancheta în desfăşurare în acţiunea Îmbogăţirea.
Castelul de la Săvârşin al Casei Regale
Conform relatărilor mandatarului Casei Regale, castelul de la Săvârşin a fost preluat şi pus sub pază în noaptea de 3-4 ianuarie 1948 de către Serviciul Economic al CC al PMR, condus de Mihai Levente. Ulterior, la Bucureşti, s-a organizat rapid Fondul pentru interese superioare de stat al Preşedinţiei Consiliului de Miniştri, în fruntea căruia a fost numit în calitate de administrator Avram Bunaciu, care deţinea şi funcţia de ministru al Justiţiei. Amintitele interese superioare de stat apar astăzi, în lumina documentelor, periculos de apropiate de noţiunea de furt organizat şi legalizat. Iată de ce.
La 10 iunie 1948, Săvârşinul a fost „repartizat“, prin decret al Consiliului de Miniştri, Ministerului de Interne, care „a evacuat castelul şi a transportat toate lucrurile la Bucureşti“. Trebuie spus că la Săvârşin se găseau în 1948 şi bunuri (veselă, covoare, mobilier, lenjerie etc.) care proveneau de la castelul de vânătoare de la Lăpuşna, aduse aici în anul 1943, în timpul ocupaţiei hortiste a Transilvaniei de Nord. Acest detaliu explică, între altele, în ce fel a ajuns la Lica Gheorghiu, fiica favorită a lui Dej, serviciul pentru 24 de persoane, comandă specială făcută de Carol al II-lea la celebra firmă de porţelanuri cehoslovacă Epiag, care făcea parte din inventarul castelului de la Lăpuşna.
Dacă o mare parte dintre bunurile de la Săvârşin şi-au găsit locul rapid prin casele vârfurilor nomenclaturii, celelalte, împreună cu ce se luase de la alte castele (Peleş, Pelişor, Bran) şi din vilele de la Sinaia, au fost folosite pentru utilarea apartamentelor destinate consilierilor sovietici. A fost preferat mobilierul din lemn de nuc, mahon şi trandafir (stil florentin sau Ludovic XIV), covoare persane originale (de Buhara sau afgane), veselă de cristal şi tacâmuri de argint. Pereţii au fost decoraţi cu tablouri de Tonitza, Luchian, Grigorescu, Băncilă sau „pictori străini“ (300-400! de bucăţi, conform martorilor din epocă) şi au fost aduse lustre, decoraţiuni şi bibelouri de mare valoare. Unul dintre cei care au participat la acţiune, prof. Dumitru Ghişe, va declara timid în 1968 că „(...) sunt convins că o bună parte din ele sunt obiecte de muzeu“. Posibil, dar, înainte de toate, erau proprietatea cuiva.
În ciuda faptului că multe dintre aceste bunuri fuseseră pur şi simplu luate direct, fără nicio plată, doar pe baza unor procese-verbale de mână, în momentul când ele au fost introduse în respectivele vile, s-au întocmit forme de predare în care figurau preţuri „de achiziţie“. Astfel, conform actelor oficiale găsite în 1968 la Ministerul de Interne, pentru utilarea vilelor consilierilor sovietici se făcuseră „achiziţii de la particulari şi de la Consignaţia“ (!?!). Care Consignaţie se pare că vindea în acei ani, la liber, tablouri originale de Grigorescu şi covoare de Buhara. Astfel, între 1949-1952, fuseseră cheltuiţi circa 40.000.000 de lei, în valoarea dinaintea reformei monetare, bani care proveneau din fondul CIS (Cheltuieli Informative Speciale) şi care se decontaseră direct din bugetul MAI. Dacă faptul că Ministerul de Interne plătise o avere ca să cumpere bunuri aflate în propria custodie este „o ciudăţenie“ în orice epocă, ce s-a întâmplat ulterior pune în umbră scandalurile din zilele noastre privind întrebuinţarea fondurilor speciale destinate serviciilor secrete.
Asta pentru că anchetatorii au aflat că majoritatea obiectelor pentru care se cheltuiseră atâţia bani „se evaporaseră“ odată cu plecarea consilierilor sovietici. Dar asta nu înseamnă că ei sunt autorii acestei dispariţii misterioase. Autorul a fost un „artist“ local, mult mai cunoscut publicului pentru actele sale sângeroase şi mai puţin pentru „acte caritabile“ şi pasiunea sa pentru „frumos“.
„Ali Baba şi peste 40 de hoţi“. De Alexandru Drăghici
Începând din luna iulie 1954, consilierii sovietici au început să părăsească RPR şi au predat autorităţilor române apartamentele în care fuseseră cazaţi. Pe măsură ce aceştia plecau, locuinţele „au fost date în folosinţă unor cadre cu funcţii de conducere, lăsându-li-se în custodie şi bunurile existente“. Cadrele erau exclusiv din conducerea Ministerului de Interne şi au beneficiat aproape instantaneu de o incredibilă ocazie.
După ce le-a oferit pe tavă locuinţele respective, Alexandru Drăghici a semnat referate întocmite de colonelul Bogdan Hary, şeful Direcţiei Administrative, şi de generalul-maior Alexandru Mureşanu, adjunct „pentru Spate“ (Direcţia Spate din MAI) al ministrului, prin care „cei interesaţi puteau cumpăra bunurile date în custodie, integral sau în cantităţi parţiale, după cum doreau“. Dintr-o mişcare de stilou, bunurile „de muzeu“ au trecut din proprietatea MAI în posesia ştabilor din minister. Cred că merită să descriu procedeul de „cumpărare“, asta doar ca să nu existe vreo posibilă interpretare „legalistă“. Şi, tot din acest motiv, o să-l prezint fără comentarii, în citat, conform concluziilor anchetei din 1968.
„(...) În ceea ce priveşte fixarea preţurilor, sub pretext de conspirativitate şi că nu pot avea acces în vilele MAI persoane din afara ministerului, nu au fost constituite comisii de specialişti. Operaţiunea de valorificare s-a realizat pe plan intern, fiind trimişi în acest scop subalterni ai col. Bogdan H., care nu aveau pregătirea necesară şi posibilitatea de a aprecia la justa valoare obiectele în cauză. Mai mult, li s-a indicat ca la fixarea preţurilor să se ia echivalentul celor din sectorul de stat la care să mai scadă un procent de uzură între 10-30%, deşi, aşa după cum s-a arătat, majoritatea bunurilor reprezentau valori mari, fiind vorba de mobilier masiv de diferite stiluri, covoare persane originale, obiecte de artă etc., care de fapt nu se găseau în magazine pentru a se putea face un echivalent al valorii. În afara cestui aspect, menţionăm că unii tovarăşi care deţineau funcţii de răspundere şi care au ocupat apartamentele cele mai bine dotate, au fost nemulţumiţi de preţurile fixate iniţial şi au solicitat ca la unele obiecte (mobilier, covoare, lustre etc.) să li se facă reduceri. (...) Din verificările făcute a mai rezultat că pe lângă faptul că s-au fixat preţuri derizorii, creându-se posibilitatea ca sumele datorate să fie plătite în 12 rate, totuşi au fost unii tovarăşi care şi-au lichidat debitele după cinci ani sau chiar mai mulţi ani.“2
Sunt menţionaţi şi câţiva dintre beneficiarii acestui târg extrem de avantajos: „Alexandru Ion, fost ministru adjunct, Crăciunoiu Victor, şeful fostei Direcţii politice a MAI, Şerb Ion, fost locţiitor ministru, Dumitru Ion, fost prim-secretar al raionului de partid al MAI etc.“.
Rezultă că Alexandru Drăghici era extrem de darnic cu subalternii când venea vorba despre împărţirea „prăzii“. Ancheta a scos la iveală faptul că biroul său din minister semăna cu peştera lui Ali Baba, deşi hoţii din poveste depăşeau cu mult numărul de 40. Mulţi dintre cei câteva mii de angajaţi ai Ministerului de Interne purtau în acei ani la încheietura mâinii ceasuri de aur Doxa, semn clar că, fie te bucurai de „aprecierea“ lui Drăghici, fie erai unul dintre „băieţii deştepţi“, care ştiau deja cum vor merge lucrurile. O întâmplare anecdotică din acei ani vorbeşte despre un evreu care venise la Miliţia Capitalei să raporteze că magazinul său de bijuterii fusese spart de hoţi. După ce a observat că toţi, de la ofiţerul de la poartă, până la şeful Serviciului judiciar, purtau ceasuri, inele sau brăţări care îi fuseseră furate, a renunţat să mai facă vreo plângere.
Aşa cum era de aşteptat, Drăghici şi-a păstrat „partea leului“. Cât despre familie, trebuie spus că slăbiciunea sa pentru soţia sa, Martha, îl făcea să nu-i refuze practic nimic...
(Va urma)
Prima parte a acestui text poate fi citită aici.
note
1. ACNSAS, Fond Documentar nr. 12383, vol. 1, f. 62-69
2. ACNSAS, Fond Documentar nr. 12383, vol. 1, f. 64-66