Omul smintește locul. Muzeul de Artă „Ion Irimescu“ din Fălticeni sub blestemele directorului

Brîndușa Armanca | 16.07.2019

Directorul Teodor Brădățanu, în funcție din 2017, se împarte între muzeu, unde este un manager necruțător, și Biserica Adormirea Maicii Domnului, unde este preot milostiv.

SHARE 10

Pe aceeași temă

Cine trece prin dreptul Muzeului de Artă, o frumoasă clădire de patrimoniu renovată timp de mai mulți ani pentru a găzdui cum se cuvine donația testamentară a maestrului Irimescu, personalitate a Fălticeniului, vede la intrarea secundară o „expoziție“ neobișnuită: pe fiecare ochi de sticlă al ușilor largi se află lipit câte un avertisment, câte o decizie de sancțiune sau proces verbal, indicând o relație inflamată între conducere și angajați, în total 11 suflete.

Cu peste trei sute de sculpturi, o mie de lucrări de grafică și desen, cărți, documente, precum și colecția de artă și toate bunurile artistului etc., muzeul este descris ca fiind „cea mai bogată colecţie de autor din România şi una dintre cele mai reprezentative pe plan european“. Testamentul și actul de donație semnate de sculptorul Ion Irimescu, stins din viață la 102 ani, în 2005, au făcut posibilă înființarea muzeului în subordinea municipalității încă în timpul vieții sale, dar cu mai multe condiții. În Contractul de Donație nr. 2713/1998 se precizează că „în întreaga clădire Corp A vor fi expuse lucrările mele de sculptură și grafică din Fondul Irimescu, în expoziție permanentă panotată de mine, care nu va suferi nici o modificare, lucrările nu vor fi mutate sub nici o formă în alt loc de cum se află în momentul de față“. De asemenea, artistul a interzis scoaterea lucrărilor pentru expoziții itinerante în țară și în străinătate. După plecarea la pensie a directorului Gheorghe Dăscălescu, legatar și custode înscris în actul de donație, consiliul local a organizat în 2016 concurs pentru ocuparea postului de manager, conform OUG 189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură.

Precum s-a împământenit în România și s-a perfecționat sub guvernarea PSD-ALDE, legile se adaptează la rezultatul dinainte stabilit al concursurilor, promovând incompetența. Așa a fost și acum: în locul vechimii de 5 ani experiență în specialitate, adică studii de artă sau experiență managerială, condițiile de la art. 3 din regulament s-au schimbat în „vechime în muncă“, iar exigența studiilor de artă a fost extinsă cu sociologie, drept, comunicare etc. Domnul Brădățanu nu este doar preot, ci are și studii de drept. Întrebat dacă se consideră competent pentru funcția sa, d-l Brădățanu ne-a invocat regulamentul concursului, care îi permitea să participe, plus faptul că nu a avut contracandidat. Legatarii testamentari l-ar fi vrut director pe Liviu Mihăilă, preot și el, președintele Asociației Fălticeni Cultural, care însă nu avea susținere politică. Cât despre experiența managerială a actualului director, foști angajați s-au exprimat necruțător, spunând că n-a condus niciodată nimic în afară de mașini. Alte vicii ale concursului unde consiliul local încalcă regulamentul stabilit de el însuși ar fi: din comisie s-au retras legatarii testamentari după începerea procedurilor, deci totul trebuia luat de la capăt. Nu s-a respectat. Detaliile nu mai au importanță acum, după doi ani glorioși de management, pentru care nu există nicio urmă publică de evaluare, ale cărei rezultate ar fi trebuit postate „în 48 de ore“ pe site-ul primăriei. Conform regulamentului.

Blesteme manageriale

Printre comunicările lipite pe ușa Muzeului de Artă „Ion Irimescu“, una ne-a atras în mod special atenția: „Decizia nr. 26/25.06.2019 privind sancționarea cu avertisment scris a angajatei T.E... gestionar custode sala 1... pentru nerealizarea sarcinilor de serviciu stabilite prin fișa postului... prin faptul că nu s-a permis vizitatorilor muzeului accesul la grupul sanitar, aceștia fiind nevoiți să își facă nevoile în curtea muzeului“. O situație delicată în care trebuia luată o măsură, însă expunerea la vedere a sancțiunii, urmată de un Proces verbal și o Notă, și acestea afișate, este bizară. La fel, anunțul public că se constituie o comisie de inventariere care să investigheze vizita făcută de fostul director „singur, fără supraveghere, în încăperea Fond documentar Ion Irimescu etc., precum și cu privire la bagajele acestuia...“. Practic, întreaga bucătărie a muzeului e pusă pe ușă, indicând cel puțin o inabilitate managerială de a rezolva problemele instituției, pricepere pentru care directorul este plătit cu 6.000 lei lunar (aflăm tot de pe ușă). L-am întrebat pe d-l Brădățanu de ce procedează așa: „Nu avem un avizier special, iar unii angajați nu vor să se conformeze și nu își îndeplinesc obligațiile“, ne-a lămurit managerul. Mai sunt și procese pe rol cu angajații, unele deja câștigate în primă instanță, despre care aflăm de la director că „unii au găsit de cuviință să dea în muzeu“ pentru niște salarii. Foști și actuali angajați care au contactat redacția revistei au semnalat, sub promisiunea confidențialității, un comportament inadecvat al directorului: de la atitudinea arogantă, la isterii și blesteme (Doamne păzește!), care fac imposibilă comunicarea instituțională. Primii vizați sunt oamenii predecesorului. Majoritatea tace și înghite, pentru a-și păstra locul de muncă. Fiindcă la Fălticeni, oraș de nici 25.000 de locuitori, cel mai mare angajator este consiliul local.

Inventarul fără de sfârșit

Muzeul „Ion Irimescu“ este finanțat de consiliul local cu o subvenție anuală în jurul sumei de 200.000 lei, din care cea mai mare parte merge pe remunerarea personalului. După ce clădirea cu două corpuri a fost restaurată din fonduri europene de fosta conducere, investițiile s-au diminuat firesc, iar tăierile de fonduri au devenit uzuale. Prin Contractul de management 2017-2021, noul director s-a angajat la multe: creșterea publicului, diversificarea ofertei de expoziții și acțiuni culturale, schimbarea graficii promoționale, lărgirea grilei de personal calificat, înregistrarea la OSIM a siglei Irimescu etc. Cele mai simple măsuri, ca, de exemplu, constituirea consiliului științific și a consiliului de administrație au deficiențe, fiindcă din primul lipsește tocmai omul de specialitate, muzeograful, iar din cel de-al doilea lipsește un angajat al instiuției, deciziile fiind luate astfel de doi consilieri locali împreună cu directorul. N-am aflat cum a ieșit evaluarea anuală pe 2017 și 2018, fiindcă d-l Brădățanu ține pentru el secretul, invitându-ne să ne adresăm primăriei, dar sigur e că marele inventar anunțat ca o prioritate nu s-a săvârșit. „Nu știți ce am găsit când am venit, o situație improprie, fără evaluări, expertize și clasificări ale patrimoniului“, s-a plâns directorul. Au fost controale de la Ministerul Culturii, a venit și Curtea de Conturi în 2017, iar Poliția a fost sesizată cu plângerea R/5 1192/13.06.2019.

Lipsesc lucrări din muzeu? Greu de spus, în lipsa unui inventar clar. Totuși, un registru consemnează că în decembrie 1989 revoluționari fălticeneni au spart în fața primăriei sculpturile în gips reprezentându-i pe Elena și Nicolae Ceaușescu, iar cele în bronz au fost topite de artist, fapt consemnat în actele adiționale ale donației. Fostul director a constatat și dispariția câtorva lucrări ale unor artiști locali (Orac, Bălan) din sediul primăriei, care le împrumutase înainte de 1989 de la muzeu pentru decorarea interiorului. Însă nimic n-ar lipsi din donația maestrului Irimescu, patrimoniul de valoare al muzeului. Legatarii testamentari, obligați prin document să se întâlnească anual și să analizeze situația patrimoniului, au dubiile lor în privința intențiilor managerului. Cum comunicarea este deficitară, aud și ei diverse zvonuri: că s-ar urmări scoaterea lucrărilor în expoziții peste hotare, în Lichtenstein, că se toarnă lucrări fără autorizare etc. Testamentul maestrului Irimescu precizeză la art. 4 că „Totalitatea lucrărilor donate de mine muzeului prin Contractul de Donație nr. 2713/1998 și prin prezentul testament nu vor părăsi sub nici o formă sau motiv incinta muzeului (nu vor fi împrumutate pentru eventuale expoziții)“. Între două slujbe, preotul-manager Brădățanu nu prea are timp să clarifice lucrurile. Ce nu stă scris pe ușă nu se cunoaște. //

Fotografii de pe Wikipedia, de pe site-ul muzeului și din arhiva personală.

TAGS:

Comentarii 8

Ion - 08-07-2019

Mihai tu comentezi si pentru muzeu?Credeam ca esti platit numai pentru PSD si primar.

Răspunde

Aurelia Mihailovici - 08-02-2019

Ce să mai spui. Aceeași cloacă, aceeași lipsă de profesionalim, angajări pe pile și interese politice. Caracatița s-a dezvoltat, prin răbdarea noastră și lunga așteptare în schimbarea venită de la sine.

Răspunde

calinescu - 08-01-2019

Stimabile anonim, in pricipiu, ar trebui sa apreciati faptul ca, mi-am asumat comentariul, cu numele, tocmai pentru ca am demnitatea de a nu ma ascunde dupa nick-name-uri stupide, sau .....anonime.Pe care de consecinta, imi asum ceea ce comentez aici (interesant e ca un comentariu n-a mai aparut, poate stie proprietarul siteului de ce) Nu stiu cine sunteti (bine, de fapt, stiu...dar pentru placerea artei...zicem ca nu) insa eu sunt un om liber, si nu cred ca e necesar "sa ma sesizati" cand merg pe undeva in vizita. Am si mama in Falticeni...pe-acolo nu "m-ati sesizat"? In alta ordine de idei, bag sama ca am ajuns si un fel de tortionar....ar fi interesant de stiut, care din cei doi angajati ai muzeului sunt oripilati ca i-am dirijat spre fapte inimaginabile,sau mai rau..i-am constrans... dar pentru asta, convins fiind ca detineti si probele necesare nu doar strigati "hai cu egalarea" pe aici...exista organe de cercetare.Drept pentru care, va puteti adresa acestora, dand astfel dovada si de un deosebit simt civic. Functiile mele, nu importa....oricum, nu-s un lautar uns de tat-su muzeograf dar daca tot sunteti curios...ocup o functie publica si lucrez cu legislatie. Sperati degeaba ca nu va repetati...ca tot o faceti, numai ca ar trebui sa stiti ca popii iau si nu prea dau....deci, e gratis si cu toata dragostea. Domnule Ionel...fiecare are propriul grad de apreciere, eu consider ca sunt la zi cu procedurile administrative, dvs. considerati ca nu, si nici n-am sa le citesc degraba. De fake-urile din muzeu, daca sunt, vor raspunde cei care au avut, si cei care au in gestiune colectia muzeului.Cel putin asa cred...si asa ar trebui sa fie. N-am cunostinta despre comisia de care spuneti, nu-mi desfasor activitatea in muzeu, deci nu stiu nici cine i-a fugarit, ori daca au plecat de bunavoie, etc....Ce se zvoneste...este ca exista deja niste plangeri penale in lucru...amu....ramane de vazut si cum se vor solutiona.

Răspunde

Ionel - 07-30-2019

Domnule Călinescu nu cred ca sunteți la zi nici cu procedurile nici cu legislația privind cultura si cultele si consider ca nici nu o sa fiți prea devreme. De fake-urile din muzeu cine raspunde? Cand au fost schimbate și unde se afla originalele? Sau nu ati aflat de evaluarea esuata a organismelor privind evaluarea exponatelor din Muzeul Irimescu ce au plecat in regim de urgență parca fugariti de ceva odios?! "De ma voi scula pe multi am sa popesc si eu" va zic...

Răspunde

Anonimus - 07-30-2019

Domnule Călinescu, dumneavoastra de unde aveti atatea date despre muzeu? Nu cumva ati fost pus de conducere sa postati comentariul acesta? V am sesizat de mai multe ori acasa la domnul manager al muzeului , si am auzit ca ati constrans anumiti angajati sa recurga la fapte inimaginabile. Si as vrea sa stiu dumneavoastra ce funcții aveti de va permiteți să le dati sfaturi celorlalți sa mai citească legile ? Să știți că ceva nu e ok la mijloc nici cu dumneavoastră nici cu conducerea muzeului? Si sper sa nu ma repet , cu cat ati fost platit pentru comentariul acesta?

Răspunde

nick - 07-18-2019

De ce are doua locuri de munca la ....stat?!Pentru ca ......poate(deviza psd)!

Răspunde

Puiu - 07-16-2019

O rusine ce a ajuns Muzeul Ion Irimescu. Afise in geam cu abaterile angajatilor? Cel mai mare muzeu de autor din estul europei isi spala rufele in curte? Parinte, mergi mai des pe la biserica si asculta ce mai spune fratele matale la slujba despre dusmanie.

Răspunde

calinescu - 07-16-2019

Intradevar, titlul articolului, este foarte inspirat (cam singura chestie din toata tentativa asta lamentabila de a discredita). Locul ala a colcait prea mult timp...este nevoie intradevar de omul care sa sminteasca locul. Pana una-alta, daca tot ati trecut testul titlului, ar fi interesant sa puneti putin mana si pe carte, sa invatati ceva legislatie, proceduri, etc si sa mai scrieti un articol, mai interesant decat acesta. Intrebarea care se pune e...platesc, sau nu platesc, alde Dascalescu?

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22