Prezidentialele americane: ultima repriza

Octavian Manea | 29.10.2008

Pe aceeași temă

Alegerile prezidentiale din SUA au intrat pe ultima suta de metri.

Revista 22 va prezinta opiniile a doi prestigiosi experti americani in legatura cu prioritatile de politica externa ale viitoarei administratii. Primul interviu a fost acordat in exclusivitate de catre John Hulsman, expert in probleme euroatlantice la German Council on Foreign Relations si un sustinator al candidatului democrat Barack Obama.

Cel de-al doilea interviu a fost acordat cotidianului Le Temps de catre Robert Kagan, un influent ideolog neoconservator, unul dintre principalii consilieri pe probleme de politica inter­nationala ai candidatului republican John McCain.

Grupajul se incheie cu un text semnat de Justine A. Rosenthal si Dimitri K. Simes, publicat  in revista The National Interest si care sintetizeaza platformele politice ale celor doi candidati.

 

JOHN HULSMAN*

Structura de putere a lumii s-a schimbat fundamental

 

Ce va insemna o victorie Obama pen­­tru Europa?

Problema majora cu care se va con­frunta o presedintie Obama este legata de faptul ca vine pe un val imens de as­tep­tari si sperante. In Europa, nevoia de schimbare este profunda: 90% dintre ger­mani ar vota pentru Obama, in timp ce McCain nu ar avea nicio sansa. Daca Obama castiga, el trebuie sa confirme aceste asteptari. Ceea ce conteaza, insa, este raspunsul Europei la o presedintie Oba­ma care, in mod paradoxal, va cere mai mult de la Europa. Tensiunile dintre America si Europa nu vor disparea peste noapte.

In cazul Afganistanului, Obama va cere europenilor sa disloce mai multi sol­dati in partea de sud, pentru ca in joc se afla insasi credibilitatea Aliantei; NATO tre­buie sa demonstreze ca este capabila sa functioneze din nou ca o Alianta in ter­meni de distributie echitabila a riscurilor. In al doilea rand, pentru a revitaliza OMC (Organizatia Mondiala a Comertului) si in special procesul Doha, Europa si America trebuie sa decida reduceri majore ale sub­ven­tiilor destinate fermelor agricole. Este UE gata sa elimine, in numele combaterii sa­raciei globale, toate aceste bariere pro­tec­tioniste si sa-si reformeze Politica Agricola Comuna? Pe de alta parte, o pre­sedintie Obama va fi de acord cu Eu­ro­pa ca o eventuala bombardare a Iranului ar fi un dezastru strategic. Dar un Iran care detine arme nucleare este un risc inacceptabil pentru pacea si securitatea in­ternationala. De aceea, pentru a schim­ba calculul Teheranului, Europa si Ameri­ca trebuie impreuna sa propuna o formu­­la de constrangere mai ferma si mai efi­cien­ta. Cu cat este mai mare presiunea asu­pra Teheranului, cu atat este mai mi­­ca probabilitatea unei actiuni militare pre­ventive. Una dintre optiuni se refera la in­­ghe­tarea oricarei activitati investitionale occidentale in Iran, iar acest pas trebuie sa inceapa cu cei mai mari investitori eu­ro­peni - Germania si Italia. Sunt Ger­ma­nia si Italia pregatite sa renunte la bene­fi­ciile lor economice? Mi-e teama ca, par­cur­gand toata aceasta lista de imperative, cancelarul Merkel se va uita in jos si va spune: “Nu putem face nimic”. Atunci avem o problema. In acel moment se vor auzi voci care vor spune: “De ce ne pierdem timpul cu europenii? Ei nu vor face niciodata nimic”. Acesta este ma­rele pericol al unei presedintii Obama.

In primele luni de mandat trebuie fa­cute progrese semnificative; impreuna, Europa si America trebuie sa demon­stre­ze relevanta Aliantei, actionand eficient. Oamenii s-au saturat de atata vorbarie si de lipsa de rezultate. Trebuie sa functio­nam din nou ca o Alianta autentica, sa im­­partim riscurile guvernarii globale. In caz contrar, distractia s-a cam terminat. Euro­pe­nii nu pot sa il invinovateasca la ne­sfarsit pe G.W. Bush pentru esecul gu­ver­na­rii globale. Europa are o anumita ten­dinta spre izolationism, devenind deseori mult prea absorbita de eternele probleme interne ale constructiei comunitare. Dar Europa nu isi permite sa continue sa fie spectator, Europa trebuie sa devina ac­tor. Ironia consta in faptul ca momentul che­­ie al unei presedintii Obama va fi defi­nit mai degraba de reactia europenilor fata de aceasta, decat de actiunile con­cre­te intreprinse de Obama. Vom reusi sa depasim inertia, pasivitatea europenilor atunci cand vine vorba de asumarea unui plus de responsabilitate in gestionarea ame­­nintarilor globale? Aceasta-i in­­tre­ba­rea.

 

In 2000, neoconservatorii l-ar fi preferat presedinte pe McCain

 

Se spune ca politica externa a unei pre­sedintii McCain va fi definita de eli­tele neoconservatoare. Este adevarat? Si care vor fi consecintele sale pe plan international?

Nu este nicio indoiala ca senatorul McCain a fost capturat de elitele neocon­servatoare. Mai mult, Robert Kagan (unul dintre cei mai influenti intelectuali neo­conservatori) ii redacteaza majoritatea dis­cursurilor de politica externa. Se pare ca, in 2000, neoconservatorii l-ar fi pre­fe­rat presedinte pe McCain, nu pe George W. Bush. Insa, pe fond, a trece de la o administratie neoconservatoare incom­petenta la o administratie neoconserva­toare competenta nu este un progres. Spre exemplu, John McCain a fost foarte ferm, sustinand ca bombardarea Iranului este un risc acceptabil. Daca se va ajun­ge aici, in acel moment relatia trans­atlan­tica este pusa in mare pericol. Intre a bombarda Iranul si a-ti asuma riscul de a trai cu un Iran care detine arma nucleara, 90% dintre europeni ar prefera ultima varianta. John McCain crede exact opu­sul. Tind sa le dau dreptate europenilor. O eventuala bombardare a Iranului nu nu­mai ca nu va distruge programul nuclear al Iranului, dar, in acel moment, regi­mu­rile proamericane din lumea musulmana vor avea o grava problema de legitimitate. Relatia transatlantica nu s-a restabilit complet dupa invazia Irakului. Mi-e teama ca bombardarea Iranului va fi lovitura de gratie pentru parteneriatul transatlantic, ceea ce ar insemna pentru America un dezastru strategic.

Eroarea fundamentala a neocon­ser­va­torilor, in timpul administratiei George W. Bush, a fost aceea ca au inteles gresit struc­tura de putere a lumii. Ei au presu­pus ca lumea este unipolara, ca SUA sunt singura putere semnificativa care poate adopta fata de ceilalti politici de tip tabula rasa. Sigur ca nu este adevarat. Sa luam spre exemplu Iranul, un stat pla­sat intre Irak si Afganistan. Iranul are un imens capital de influenta asupra evo­lu­tiilor interne din Irak si Afganistan, este o pu­tere regionala semnificativa, chiar daca nu are niciun fel de influenta asupra altor parti ale lumii. America a uitat aceasta lectie. Suntem una dintre puterile majore, de departe cea mai puternica, dar nu sun­tem singuri. Asta nu inseamna ca putem face tot ceea ce vrem. Aceasta lectie s-a intors ca un bumerang impotriva noastra. Cand aud, astazi, ca neoconservatorismul este o idee buna, dar prost aplicata, imi reamintesc de fostii lideri comunisti care, dupa sfarsitul Razboiului Rece, spuneau ca ideologia comunista a fost o filozofie minunata prost instrumentata. Tuturor le raspund ca neoconservatorismul este o “revolutie permanenta” prin mijloace de­mo­cratice, dar ramane in esenta sa o “re­vo­lutie permanenta”. Neoconservato­ris­mul a fost o idee dezastruoasa prost im­ple­mentata.

Care este perspectiva strategica pe care o viitoare administratie ar trebui sa o formuleze in actualul context inter­na­tional?

Lumea anului 2008 nu este una pe care sa o fi studiat in facultate. Irakul ne-a aratat ca nu traim intr-o lume unipolara. Ame­rica nu se poate comporta precum Imperiul Roman, care numea Mediterana drept Mare Nostrum. Nu putem sa ne ghidam dupa modelul pe de o parte, noi, de cealalta, barbarii, astfel ca putem face orice dorim. Americanii nu sunt singuri in lume si nu pot pleca de la premise geo­po­litice atat de confortabile precum romanii. Pe de alta parte, nu ne aflam nici in lu­mea multipolara in sensul in care obis­nuia sa vorbeasca presedintele Chirac. El invoca multipolaritatea in speranta ca Franta isi va recupera grandoarea si influenta de altadata, ca va fi din nou o mare putere. In realitate, ne aflam intr-o lume intermediara: America este prese­din­tele “consiliului de administratie”, pri­mus inter pares, dar asta nu inseamna ca Statele Unite vor ocupa aceasta po­zitie pentru totdeauna sau ca nu mai exista si alti membri in “consiliul de ad­mi­nistratie” - puterile emergente, precum sta­tele BRIC (Brazilia, Rusia, India, Chi­na) sau Japonia. Aspectul cel mai deru­tant este legat de faptul ca fiecare pro­vo­care globala, pentru a fi gestionata efi­cient, necesita de fiecare data o alta for­mula, un nou “consiliu de administratie”. Traim intr-o lume care cere mai multa flexibilitate diplomatica, in care va trebui sa optam de o maniera in care sa nu alienam statele care se afla in dezacord cu noi, pentru ca, inevitabil, vom avea ne­vo­ie de ele a doua zi. Vom avea nevoie de elite cu aptitudini si formate de gandire diferite de cele cultivate de noi in ultima suta de ani, pentru ca navigam intr-un teri­toriu complet necunoscut. In consecinta, as fi in favoarea unui presedine tanar, unul care nu percepe lumea prin lentilele Raz­boiului Rece, pentru ca nu aceasta este viziunea de care avem nevoie - o ver­siune bipolara si maniheista a lumii, perceputa exclusiv in alb si negru. Or, McCain este blocat intr-o mentalitate de Razboi Rece, percepand SUA mult mai puternice decat sunt in realitate, pe fon­dul unei lumi tot mai multipolare. Dimpo­tri­va, Obama ia in calcul aproape instinc­tiv ascensiunea statelor BRIC si a altor centri de putere, aproximand mult mai corect realitatea.

Este foarte putin probabil ca politica externa americana sa functioneze in absenta unei intelegeri a rolului si pozitiei pe care SUA il au in noua structura de pu­tere. Primul principiu care ar trebui sa ghi­deze elaborarea politicii externe ameri­ca­ne a fost formulat de Edmund Burke - im­perativul etic de a avea curajul sa privim lumea asa cum este ea in realitate. Si sa incercam sa formulam politici publice care pornesc de la o lume reala. Iar reali­tatea ne spune ca puterea Statelor Unite a intrat intr-un declin relativ fata de as­cen­siunea statelor BRIC. America va ramane pentru mult timp de acum inainte primus inter pares. Dar sunt si alti membri in “con­siliul de administratie” care conteaza si pe care trebuie sa ii implicam in formu­larea deciziilor. Daca noua administratie va incerca sa ii ignore, va face aceeasi eroare ca si neoconservatorii: se va pre­gati pentru o lume care nu mai exista si va ajunge sa se intrebe de ce politicile sale nu functioneaza. Structura de putere a lumii s-a schimbat fundamental fata de mijlocul anilor ‘90.

 

Intre Liga Democratiilor si “marea pace capitalista”

 

Senatorul McCain, dar si anumiti con­silieri ai lui Obama au propus crea­rea unei Ligi a Democratiilor. Cum eva­­luati aceasta propunere?

Astazi avem o perceptie unipolara, un set de instrumente bipolare (mostenite din epoca Razboiului Rece), pe fondul unei lumi tot mai multipolare. De aici apa­re problema. America nu mai este o pu­tere dominanta. Avem nevoie de in­stru­men­te noi, dar Liga De­mo­cratiilor rama­ne o idee nostalgica, pentru un alt timp; este o formula care a functionat aproape fara fi­sura in timpul Razboiului Rece, pen­­tru ca teama de dominatia so­vie­tica era atat de covarsitoare, incat ori­ce inte­re­se nationale divergente treceau pe un plan secundar. Dar, astazi, o Liga a De­mo­cratiilor neglijeaza faptul ca in mod fundamental statele democratice ajung sa fie deseori in dezacord pe aspecte ce tin de politici publice. Franta si Germania, doua democratii solide, s-au aflat intr-un dezacord total cu obiectivele SUA privind Irakul. A fi o democratie nu inseamna ca, in mod automat, vei fi in consens cu ce­le­lal­te democratii. A fi democratie nu pre­de­ter­mina si pozitionarile in planul politicii ex­terne. Vom crea inca o institutie care nu poate lua decizii eficiente.

Pe de alta parte, din punct de vedere al deficitului de guvernare globala, nu re­zol­va nicio problema. Democratiile sunt esen­tiale in acest demers, dar nu sunt sufi­ciente. Sa luam, de exemplu, incal­zi­rea globala. Avem nevoie de China. In rea­litate, o alianta a democratiilor nu ar pu­tea rezolva nici macar o singura pro­ble­ma fara implicarea nondemocratiilor. Puterea este si va ramane un aspect cen­tral al relatiilor internationale, iar un pro­cent semnificativ va continua sa fie deti­nut de state nondemocratice. Pentru a pro­gresa in probleme care tin de pacea si securitatea internationala (Irak, Iran, Darfur, Coreea de Nord), democratiile tre­bu­ie sa lucreze contextual cu nonde­mo­cratiile, atunci cand interesele comune per­mit acest lucru.

Ce optiuni au America si Europa in­­tr-o lume care tinde sa fie definita de as­censiunea statelor BRIC?

Astazi, pozitia Americii este similara celei a Imperiului Britanic de secol XIX. Atunci, britanicii au trebuit sa-si restruc­tu­re­ze drastic perspectiva pe care o aveau asupra balantei de putere la nivel global. America are nevoie de o politica similara, a retragerii inteligente (o restructurare fa­cuta cu discernamant strategic a unor an­ga­jamente supraextinse) conservand pe cat se poate pozitia sa de putere si apa­ran­du-si interesele primare, acordand, in acelasi timp, celorlalte puteri regionale spa­tiu de manevra, atunci cand in joc sunt interese secundare.

Provocarea strategica principala a co­munitatii euroatlantice, in urmatorii 25 de ani, va fi integrarea puterilor emergente in­­­tr-un sistem de norme si reguli definit de Europa si SUA. Daca nu vom reusi sa le transformam in state care sunt interesate sa fie parte a unui sistem de norme euro­at­lantice, ele vor deveni puteri antisistem si vom ajunge sa traim in jungla. O com­po­nenta esentiala a acestei strategii este “ma­rea pace capitalista”. Stimulentul pe care il avem si despre care nimeni nu vor­beste este capitalismul. Nu trebuie sa con­­vingi statele BRIC ca modelul capi­ta­list functioneaza, pentru ca acestea sunt dovada vie a acestui lucru. Traim intr-un sistem global, in care toate marile puteri uti­lizeaza aproape acelasi sistem econo­mic, iar asta este o oportunitate fara pre­ce­dent. Trebuie sa le convingem sa ac­cep­te regulile OMC, sa intre intr-un spatiu al normelor. Este in interesul nostru ca Chi­na sa continue sa creasca, sa pro­gre­se­ze, sa-si sporeasca nivelul de prospe­ri­tate economica. Toti suntem in favoarea ca­pitalismului. Cu cat China este mai pluralista, extinzandu-si din ce in ce mai mult clasa mijlocie, cu atat mai bine pen­tru Statele Unite. Sa o transformam din interior, pentru ca, sa nu uitam, capi­talis­mul este o forta inerent revolutionara. In plus, China va avea un interes funda­men­tal in conservarea sistemului care ii asi­gura prosperitatea economica, astfel ca nu va fi tentata sa conteste statu-quo-ul, fara a risca propria sinucidere econo­mi­ca.

 

* Expert in probleme euroatlantice la German Council on Foreign Relations (Berlin).

 

 

ROBERT KAGAN*

Un presedinte american va apara in primul rand valori si interese americane

 

Sunteti consilier al candidatului re­publican John McCain. Daca va fi ales presedinte, va promova o politica ex­terna diferita de cea a predecesorului sau?

Viitorul presedintele al SUA, indiferent daca este Obama sau McCain, va men­ti­ne mai multe constante ale politicii exter­ne americane. Prioritatea numarul unu a pre­sedintelui McCain va fi aceea de a ga­ran­ta securitatea interna. Tara noastra este amenintata de teroristi pregatiti sa fo­lo­seasca arme de distrugere in masa. De asemenea, o presedintie McCain se va axa pe reconstruirea relatiilor cu natiunile de­mocratice, pentru ca reputatia Americii a avut serios de suferit. Chiar daca euro­pe­nii ii sunt mai favorabili lui Obama, to­tusi Europa ar putea fi surprinsa de McCain. Candidatul republican este pregatit sa ia ma­suri ferme in lupta impotriva incalzirii glo­bale. A luat deja pozitii publice impo­tri­va metodelor de tortura, ceea ce i-a creat probleme chiar in propriul sau partid. A pro­mis ca va inchide inchisoarea de la Guan­tanamo din prima zi a mandatului sau ca presedinte al SUA.

Credeti ca alegerea lui Obama ca pre­sedinte va fi o catastrofa pentru Ame­rica?

Alegerea lui ca presedinte va genera un entuziasm enorm. El ar putea utiliza acest capital de simpatie in beneficiul Ame­ricii si al lumii. Insa Barack Obama nu se va putea ridica la inaltimea astep­ta­rilor europenilor. In definitiv, el va fi un pre­sedinte american care va apara valori si interese nationale si mai ales viziunea Statelor Unite asupra lumii pe care de­se­ori Europa nu o impartaseste. Presedintii Kennedy, Reagan si chiar Clinton au for­mulat o politica externa clasica, bazata pe o America puternica ce apara valorile de­mocratice in lume. Politica externa a nou­­lui presedinte nu va fi diferita de cea a predecesorilor sai.

Va continua noua administratie “doc­trina Bush”?

Anumite persoane considera ca “doc­tri­na Bush” consta in raspandirea demo­cra­tiei in lume si in promovarea razboiului pre­ventiv. Pentru mine nu exista o “doc­tri­na Bush”, iar Casa Alba a incetat sa mai vorbeasca de asa ceva. Dar daca ma intrebati daca noul presedinte va con­si­de­ra important sa promoveze democratia in lume, raspunsul meu este da. Va apara el intotdeauna ideea conform careia pu­te­rea militara americana este o componenta esentiala a politicii externe americane? Ras­punsul este din nou da. Isi va rezerva un nou presedinte dreptul de a actiona uni­lateral? Raspunsul este da, indiferent daca vorbim de McCain sau de Obama.

In ultima dumneavoastra carte, pro­puneti crearea unei Ligi a Demo­cra­tii­lor. Este acesta un raspuns dis­pro­por­tio­nat in fata amenintarilor actuale?

Principiile care sustin democratia, care ramane sistemul de guvernare cel mai dezirabil, sunt contestate si atacate de catre autocratii. Rusia si China con­si­dera ca forma lor de guvernare ar trebui ras­pandita. Nu vad de ce ar fi o problema sa reunim democratiile liberale in scopul identificarii celor mai potrivite mijloace pentru apararea principiilor lor. Pe acelasi principiu, exista un G8 sau Organizatia Conferintei Statelor Islamice. In plus, nu va exista o astfel de Liga daca statele de­mocratice nu o vor dori. Statele Unite nu pot pur si simplu sa creeze o Liga a De­mo­cratiilor.

Bilantul administratiei Bush in Irak si Afganistan este considerat ca fiind mediocru chiar de catre o parte a re­pu­bli­canilor. Dvs. ce ati schimba in stra­te­gia Washingtonului?

Maniera in care a fost condus razboiul din Irak a fost o grava eroare. Am sustinut acest lucru, impreuna cu John McCain, in­­­ca din vara lui 2003. Nu am avut suficien­te trupe desfasurate in teren. Strategia ad­ministratiei americane a fost ridicola pentru ca pleca de la premisa ca Statele Unite nu vor fi responsabile de gestio­na­rea situatiei dupa prabusirea regimului Saddam Hussein. Cand invadezi un stat trebuie sa o faci cu toate mijloacele nece­sare. Nu am facut-o, iar americanii si in pri­mul rand irakienii au platit un pret scump. Contest insa argumentul euro­pe­ni­lor, imbratisat si de Obama, conform ca­ruia nu avem suficienti soldati in Afga­ni­stan din cauza Irakului. Nu avem sufi­cien­te trupe in Afganistan tocmai pentru fap­tul ca am adoptat si aici o strategie simi­la­ra celei din Irak. Rumsfeld a preferat sa se bazeze pe fortele afgane antitalibane, si nu pe o prezenta semnificativa a arma­tei americane.

Este declinul superputerii ameri­ca­ne o realitate accentuata de criza eco­nomica?

La fiecare doi ani, europenii spera sa asiste la declinul Americii. Nu cred nici ma­car intr-un declin relativ al Statelor Uni­te. Mi-ar placea sa imi spuneti cine (la ni­ve­lul sistemului international) isi mareste puterea pe fondul declinului Statelor Unite. China se inarmeaza destul de pu­ter­­nic, insa puterea militara americana creste mult mai repede. Noi cheltuim in jur de 600 de miliarde de dolari in fiecare an pentru aparare.

 

* Ideolog neoconservator, consilier pe probleme de politica externa al candidatului republican John McCain.

 

 

Adaptare dupa Le Temps, 21 octombrie 2008

 

 

JUSTINE A. ROSENTHAL, DIMITRI K. SIMES*

Votul orb

 

Probabil ca, din punct de vedere al politicii externe a Sta­telor Unite, ne confruntam cu unele dintre cele mai importante alegeri din istoria noastra recenta. America nu duce doar razboaie in Irak si Afganistan, dar este, in acelasi timp, amenintata de provocari pe termen scurt, mediu si lung, mergand de la atacuri teroriste si secu­ritate energetica la armele nucleare iraniene, renasterea Rusiei si ascensiunea Chinei.

Mai presus de toate, exista temerea ca, asa cum a de­monstrat-o recentul conflict dintre Rusia si Georgia, este de-ajuns un singur eveniment pentru ca toate aces­te probleme sa se transforme intr-o furtuna imediata, de­vas­tatoare. Imaginati-va doar un atac american sau isra­e­lian asupra Iranului. Potentiale consecinte: o replica a Iranului impotriva fortelor americane si a aliatilor aces­tora din regiune, izbucnirea unei noi terori islamiste glo­ba­le indreptate impotriva Statelor Unite, explozia pre­tu­rilor la energie, colapsul dolarului accelerandu-se, in timp ce China opteaza pentru pastrarea rezervelor intr-o moneda mai sigura, si o Moscova furioasa, care decide ca e timpul sa dea Georgiei o noua lectie, prin recursul la forta.

Chiar daca votul fiecarui american depinde, intr-o ma­sura mai mare sau mai mica, de politica externa, acesta va conta cu siguranta. Politicile anterioare au avut deja im­pact asupra americanului de rand. Preocuparea noas­tra pentru Balcani ne-a distras atentia de la ame­nintarile te­roriste dinainte de 11 septembrie. Esecul in a dezvolta o politica energetica viabila atat in tara, cat si peste ho­tare a dus la cresterea pretului benzinei si la o prezenta militara covarsitoare in Orientul Mijlociu.

Cu siguranta, aceste probleme au cauze multiple - multe dintre ele neputand fi controlate, in totalitate, de catre Statele Unite -, dar atunci cand americanii sufera din cauza inflatiei, stau la cozi interminabile in aero­por­turi sacrificandu-si viata privata in numele sigurantei pu­blice, acest lucru nu se datoreaza unui destin prestabilit sau planurilor inevitabile ale adversarilor Americii, ci, mai degraba - si intr-o mare masura -, propriilor noastre de­cizii.

Cu toate acestea, daca incercam sa ne dam seama pe ce pozitie se afla candidatii la presedintie in privinta pro­vocarilor majore cu care se confrunta Statele Unite, pre­cum si tipul de decizii pe care ei le-ar lua in calitate de presedinte, s-ar putea sa avem ghinion. Inca stim foar­te putine - iar ceea ce stim nu pare sa ne ofere linis­tea necesara.

 

McCain si prozelitismul democratiei mondiale

 

Da, John McCain este un erou de razboi care a in­­frun­tat administratia Bush in chestiuni legate de tortura. Da, a avut o cariera de succes. Intr-adevar, trebuie sa-i acor­dam credit pentru meritul de a fi sprijinit, inca de la in­­­­ceput, operatiunile din Irak. Si, pentru o vreme, senatorul de Arizona s-a dovedit a fi chiar un pragmatic atent. Scep­tic in a sprijini guvernele altor tari si interventia mi­litara a Statelor Unite in Haiti, Somalia si, initial, in Bosnia - in absenta intereselor nationale vitale -, era pre­gatit sa imbratiseze o reconciliere cu Vietnamul co­mu­nist - atunci cand aceasta era in interesul nostru.

Dar McCain, mai mult decat altii, a inceput sa-si piar­da inclinatia realista in perioada de triumf a Americii, din anii ‘90, venind cu o viziune expansiva a rolului Sta­telor Unite in lume - cedand astfel tentatiei de a domina. Cu toate ca este inconjurat de o serie de personalitati cu o statura aparte si o judecata limpede, senatorul McCain pare sa-si fi format propria viziune asupra lumii si sa-si asculte consilierii, insa fara a le urma sfatul. A luat-o in jos pe panta prozelitismului democratiei mondiale, incon­ju­randu-se de consilieri neoconservatori si adoptandu-le visele cele mai indepartate, in ciuda erorilor acestora in pro­blema irakiana. Desigur, pozitia lui McCain potrivit ca­reia situatia din Irak se datoreaza unor executii tehnice esuate, mai degraba decat unor calcule strategice gre­site, este sortita esecului. Unii s-ar putea intreba daca nu este vorba de ambele.

Desi senatorul McCain pare foarte sincer in de­cla­ratii, candidatul republican nu le face deloc viata mai usoara celor care incearca sa-i inteleaga viziunea, con­tra­zicandu-se, facand diverse afirmatii eronate sau vor­bind fara a avea dinainte un plan bine stabilit. De exem­plu, cu mult inainte de criza georgiana, a cerut, in mod re­petat, excluderea Rusiei din G8, cu toate ca isi de­cla­rase intentia de a colabora indeaproape cu Moscova pe dosarul nonproliferarii nucleare. Nici consilierii sai nu sunt de acord cu comentariile privind G8, dar senatorul se incapataneaza sa-si sustina ideea, in ciuda imprac­ti­ca­bilitatii ei. Inca de la izbucnirea conflictului ruso-geor­gian, McCain a fost de partea lui Mihail Saakasvili, fara a intelege ca, de fapt, calculul gresit al liderului georgian in atacarea pozitiilor rusesti din Osetia de Sud a fost cel care a declansat raspunsul agresiv al Moscovei. Pe lan­­ga scaparile sale frecvente - ca aceea ca exista o pro­ble­ma serioasa la “granita dintre Irak si Pakistan” -, McCain are tendinta de a simplifica si de a-si reafirma, in mod exagerat, pozitia.

 

Obama nu are o viziune globala convingatoare

 

Dar daca ne uitam la dreapta esichierului politic, pur si simplu nu putem scapa, nici aici, de agenda do­mi­nan­ta a “libertatii”. Cu toate ca Obama pare mult mai tem­perat si nuantat in declaratiile privind politica exter­­na, unul dintre principalii sai consilieri, Anthony Lake, este un sustinator fervent al ligii democratiilor, aceeasi utopie neoconservator-liberal-interventionista promova­­ta de McCain. Iar aceasta idee a unei noi aliante nu va functiona, servind numai la crearea de noi disensiuni geo­politice, intorcand China si Rusia (impreuna cu alti importanti aliati nondemocratici) impotriva Statelor Unite si transformand promisiunea lui Obama - aceea a unui tip de diplomatie multilaterala agresiva, pentru a crea o pre­siune internationala puternica asupra Iranului - intr-o utopie.

La fel ca McCain, nici Obama nu este intru totul un can­didat rau. Trebuie sa-i acordam credit, pentru ca s-a opus, inca de la bun inceput, invadarii Irakului, dar era pe-atunci doar un senator al statului Illinois, avand ac­ces limitat la politica internationala. Este greu de stabilit in ce masura opozitia lui s-a bazat pe o evaluare prag­ma­tica a situatiei, mai degraba decat pe un pacifism tra­ditional de dreapta, specific Partidului Democrat. Odata ales in Senat, Obama nu a devenit o voce importanta in dez­baterile pe tema razboiului. Mai mult, in ciuda fap­tului ca a devenit presedintele Subcomitetului Senatului pentru Afaceri Externe, se pare ca proaspatul senator a fost inlaturat de la dezbaterile de politica externa, pana cand campania prezidentiala l-a obligat sa-si for­me­ze propria expertiza in domeniu.

Cu exceptia notabila a dorintei sale de a discuta cu liderii Iranului fara a stabili dinainte conditiile (dar, asa cum ne reamintesc cosilierii sai, nu fara o pregatire prea­la­bila), candidatul democrat nu a oferit o viziune globala convingatoare, dar nicio sugestie despre cum va trata problemele internationale urgente. Senatorul Obama a fost destul de evaziv in legatura cu planul sau de retragere a trupelor americane din Irak. Iar atunci cand este mai clar, pe teme precum China, Sudan sau Bal­ca­nii, simplifica problemele, incurca faptele si ofera ace­leasi clisee conventionale despre “comunitatea inter­na­tio­nala” din vechiul repertoriu al politicilor de tip neo­conservator si liberal-interventionist. Aceasta poate sa sugereze prezenta, in echipa de politica externa a lui Obama, a catorva dintre membrii administratiei Clinton, cu state vechi in abordarea eronata a prioritatilor in poli­ti­ca externa a Statelor Unite, printr-o neglijare a ame­nin­tarii teroriste si indepartare a potentialilor parteneri.

Cu siguranta, campaniile electorale nu ofera cel mai bun ghid pentru ce poate face un candidat odata ales in functie. Sa luam, de exemplu, rasturnarea, cu aproape 360 de grade, a discursului lui George W. Bush din cam­pania pentru alegerile prezidentiale din 2000, al unei Americi vazute ca o putere umila. E posibil ca, odata ajuns la Casa Alba, senatorul McCain, aflat sub pre­siu­nea responsabilitatii, sa revina la radacinile sale realiste. Poate ca senatorul Obama isi va alege consilieri care sa fie mai apropiati inclinatiei sale analitice. Dar acestea vor fi mai mult rezultatul propriei lor vointe si mai putin al unor platforme program coerente prezentate elec­to­ra­tu­lui american, care va vota in noiembrie fara a-si putea face o idee clara despre directia in care va conduce tara ori­care dintre cei doi candidati.

Odata noul presedinte ales, aceia care doresc solutii practice si oneste - fie ca e vorba de politica externa sau de alte probleme cu care se confrunta societatea ame­ricana - vor trebui sa coopereze pentru crearea unei coalitii bipartite, care sa propuna politici realiste, ba­zate pe o politica externa in interesul national, fara a tine cont de stereotipurile trecutului legate de stanga si dreap­ta politica. America merita macar atat.

 

* Dimitri K. Simes este editor, iar Justine A. Rosenthal este redactor-sef al The National Interest.

 

Adaptare de Cristina Spatarelu dupa editia online a The National Interest, 3 septembrie 2008

 

(Subtitlurile apartin redactiei)

 

Dosar realizat de Octavian Manea

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22