Pe aceeași temă
Chestiunea despăgubirilor de război era, şi în anii ’60, o problemă spinoasă, dar contextul era întrucâtva favorabil. În 1967, Bonnul reluase relaţiile diplomatice cu Bucureştiul şi se pregătea să pună pe masă o ofertă substanţială în mărci pentru ca etnicii germani să fie lăsaţi să plece din România. Tipic, Nicolae Ceauşescu căuta orice mijloc şi „nu precupeţea niciun efort“ pentru a găsi modalităţi de a stoarce cât mai mulţi bani dintr-o situaţie care îi convenea de minune.
Istoria pare uneori o glumă sinistră. O farsă crudă şi brutală care amestecă destinele indivizilor, grupurilor şi naţiunilor într-o manieră pe care nimeni nu o poate anticipa sau explica cu adevărat. Povestind-o, rămâne speranţa că poate cineva o va înţelege şi va trage vreo concluzie.
Una dintre aceste farse ale istoriei a fost ca soldaţii Wehrmacht-ului să poarte pe centiroane deviza „Gott mit uns“. Cu siguranţă, Divinitatea nu a fost alături de ei atunci când au aruncat întreaga lume într-un război devastator, care a costat milioane de vieţi şi a provocat distrugeri imense. Nici când au masacrat milioane de evrei, polonezi, ruşi şi, în general, pe oricine devenise țintă pentru ideologia dementă în slujba căreia s-au pus.
Au constatat ei înşişi că Dumnezeu i-a părăsit când au fost înfrânţi, când lumea lor s-a prăbuşit şi când au realizat că nu au fost eroi, ci doar ajutoarele unor asasini. Spre deosebire de cel care i-a condus pe drumul distrugerii totale, ei au rămas să plătească preţul pentru orbirea de care au dat dovadă atunci când l-au urmat. Germania a fost zdrobită complet, iar trufia a fost înlocuită cu umilinţa şi o uriaşă răspundere morală faţă de umanitate.
Milioane de germani plătiseră deja preţul suprem, dându-şi viaţa, chiar dacă unii dintre ei nu considerau că idealurile naziste se confundau cu patria şi familiile pe care le apărau. Mormintele lor erau înşirate în toată Europa, multe necunoscute, pentru că nimeni nu a dorit, o lungă perioadă de timp, să se îngrijească de sufletele celor care aduseseră atâta suferinţă asupra lor.
În cimitirul din satul din Moldova unde am crescut exista un şir de morminte neîngrijite, singurul semn că acolo fusese cineva înhumat fiind câteva cruci putrezite şi rupte. Mirat că mormintele erau lăsate în paragină, mai ales că celelalte din cimitir erau îngrijite după datină, am întrebat cine era îngropat acolo. Mi s-a răspuns că erau soldaţi care fuseseră ucişi în timpul retragerii trupelor germane după ruperea frontului de la Iaşi, în vara anului 1944. Din poveştile bătrânilor din sat am aflat că, după trecerea trupelor sovietice, au fost puşi să adune de pe lunca Bistriţei toţi morţii şi să-i înhumeze în gropi comune. Majoritatea erau soldaţi germani.
Foştii aliaţi ai românilor din prima parte a războiului nu se puteau bucura de respectul arătat soldaţilor sovietici „eliberatori“, cu atât mai mult cu cât regimul de la Bucureşti depunea eforturi considerabile ca perioada în care soldaţii români au luptat alături de cei germani să fie ştearsă din memorie. Se părea că soldaţii germani îngropaţi în România au fost uitaţi.
După câţiva ani, am remarcat o schimbare bruscă a aspectului mormintelor. Apăruseră cruci noi-nouţe purtând inscripţia „Mormântul soldatului necunoscut“, deasupra gropilor fusese adus pământ cernut şi plantate cîteva flori. Cineva îşi adusese aminte de ei…
Securitatea a murit! Trăiască Securitatea!
Ion Stănescu a ajuns în fruntea Consiliului Securităţii Statului în 1968, ca rezultat al răfuielii lui Nicolae Ceauşescu cu Alexandru Drăghici. Activist cu vechime şi membru în CC al PCR, el trebuia să simbolizeze intrarea Securităţii într-o epocă a legalităţii socialiste, în contrast cu epoca de tristă amintire Dej. O acţiune de epurare, de fapt, care a culminat cu faimoasa anchetă internă a Comisiei de Partid privind crimele şi abuzurile săvârşite de organele Ministerului de Interne. Securiştii buni i-au anchetat pe securiştii răi şi Nicolae Ceauşescu a putut prezenta la Plenara CC al PCR din 22-25 aprilie 1968 un raport care i-a îngrozit şi indignat pe tovarăşi.
Câte fapte odioase săvârşise Alexandru Drăghici sub oblăduirea lui Gheorghiu-Dej! Şi nimeni n-a ştiut! Au căzut victime chiar din sânul Partidului! Lucreţiu Pătrăşcanu a fost asasinat? În închisori au fost trimişi oameni nevinovaţi? Tortură la Piteşti? Au fost exterminaţi oameni la Canal? Stupoare şi indignare!
Cu Nicolae Ceauşescu în frunte, în postura de plagiator al lui Hruşciov, tovarăşii şi-au spălat păcatele, aruncându-le în cârca lui Dej şi Drăghici. Cât despre Securitate, era clar că trebuia adusă la ascultare, că prea făcuse atâtea fără ştirea Partidului! Pentru a marca definitiv ruperea de trecut, noua structură s-a ales cu numele de Consiliul Securităţii Statului, o conducere chipurile colectivă şi un preşedinte civil. Se intra într-o nouă eră, dar, cum aveau să constate ulterior tovarăşii, nu Partidul avea să controleze Securitatea, ci chiar denunţătorul abuzurilor înaintaşilor: Nicolae Ceauşescu.
În funcţia de preşedinte al CSS, noul şef l-a adus pe olteanul cu nume schimbat Ion Stănescu (se numise Silaghi). Jurist (deci legalist!), absolvent al Şcolii de Ofiţeri Politici Nr. 2 din Oradea a Ministerului de Interne (deci din sistem), al Şcolii Superioare de Ştiinţe Sociale „A.A. Jdanov“ de pe lângă CC al PMR (deci doxă de carte), el lucrase ani de zile în Direcţia Organizatorică a CC al PCR, fix pe linia controlului şi instruirii cadrelor din MFA şi MAI1. Cât de bine controlase el cadrele reieşea clar din chiar ancheta care l-a propulsat în fruntea Securităţii. Comicul grotesc a fost o componentă de bază a comunismului românesc şi a rămas una dintre moştenirile lui perene.
Fără să se lase încurcat de detalii, de genul celor de mai sus, activistul de partid a trecut rapid la treabă, dornic să-şi dovedească priceperea. De altfel, ideile novatoare ale lui Stănescu (despre care vorbeşte cu duioşie şi Mihai Pacepa) vor fi cheia spre inima lui Nicolae Ceauşescu (el însuşi un mare inovator). Cum se întâmplă adesea cu cei care caută să iasă în evidenţă în faţa şefului, o idee l-a ridicat în ochii Secretarului General, iar una în plus l-a mazilit, în 1973, la Secţia Gospodăriei de partid a CC al PCR.
Asta este, însă, o altă poveste. În 1968 Ion Stănescu era omul potrivit la locul potrivit. Rămânea doar să se afirme.
Un tovarăş care pune just problema
Abia trecuseră şase luni de la instalarea sa în funcţie, când, la 10 octombrie 1968, Ion Stănescu a arătat că este capabil să se ridice la nivelul pretenţiilor. La data menţionată, el redactează o Notă-Raport adresată conducerii PCR, care purta indicaţia „Strict Secret de Importanţă Deosebită“2.
Prima parte a Notei este o laudatio al activităţii CSS, care, desigur, acţiona în baza sarcinilor trasate de conducerea de partid şi de stat şi merită menţionată pentru a înţelege exact contextul subiectului despre care vom vorbi.
În urma „intensificării activităţii informativ-operative, pe linia aducerii de valută în ţară /…/ în perioada 1 ianuarie 1965 – 30 septembrie 1968 au fost rezolvate pozitiv cu sprijinul organelor de miliţie, al Băncii Naţionale a RS România şi al Ministerului Afacerilor Externe, un număr de 300 de cazuri de succesiuni, conturi, depozite şi repatrieri, care s-au soldat cu transferarea în ţară a unor sume totalizând 6.943.296,09 dolari SUA şi a unei cantităţi de 101,216 kg. Aur“. În tradiţia depăşirilor planului de producţie, Stănescu îi anunţa pe tovarăşi că „a fost dezvoltată baza de lucru şi în prezent sunt lucrate circa 1.200 cazuri, care totalizează peste 35.000.000 de dolari SUA“.
Posibilele comentarii referitoare la natura patriotică a activităţii descrise mai sus (se aducea valută în ţară, nu?) şi la legalitatea ei (Securitatea, în bunătatea ei, ajuta diverşi cetăţeni să-şi recupereze drepturile din străinătate), sunt spulberate de exemplele „mai semnificative“ pe care le dă preşedintele CSS.
„Cazul MAYER [nume conspirativ – n.n.] în valoare de 2.000.000 de dolari SUA, reprezentând contravaloarea unor bunuri rechiziţionate în timpul războiului de armata hitleristă şi aparţinând acestuia. Neexistând posibilităţi legale pentru reconstituirea tuturor actelor necesare dovedirii pretenţiilor păgubaşului, s-a acţionat pe linia confecţionării [!?!] şi procurării documentelor necesare şi a identificării unor persoane care au fost folosite ca martori în favoarea lui MAYER. În Berlinul Occidental – unde se judecă această cauză - magistratul care instrumenta cazul a fost influenţat şi cointeresat din punct de vedere material, ceea ce l-a determinat să dea hotărârea în favoarea lui MAYER. Rămâne ca Ministerul de Finanţe al RFG să emită ordonanţa de transferare a sumei.“ Singurul regret era că CSS a acţionat „fără a utiliza în suficientă măsură şi alte căi care dau posibilitatea creşterii eficienţei activităţii pe linia aducerii de valută în ţară“.
Se preconiza, totuşi, o îmbunătăţire substanţială a activităţii pentru că se primiseră „indicaţii de la Conducerea de partid“. Într-o succesiune halucinantă sunt enumerate câteva din ideile pe care CSS urma să le implementeze: înfiinţarea în străinătate „în ţări capitaliste cu o concentrare mai mare de emigraţie românească /…/ a unor restaurante şi magazine cu specific românesc (!?!)“ (cei care fugiseră din ţară din cauza regimului comunist urmau să-l sprijine, cumpărând produse tradiţionale vândute de oamenii Securităţii), „influenţarea unor persoane din ţările occidentale, care au rude ori cunoscuţi în ţara noastră şi care doresc sau caută mijloacele necesare pentru ajutorarea materială a acestora“ (cei care doreau să trimită colete cu alimente sau îmbrăcăminte rudelor rămase în ţară erau încurajaţi să cumpere în valută produse româneşti de la birouri comerciale deţinute de informatori ai Securităţii).
Cu o remarcabilă toleranţă, diametral opusă eforturilor depuse de unii dintre subalternii săi de a distruge comunităţile religioase de orice orientare, preşedintele CSS recomanda acceptarea diverselor donaţii în valută „pe care unele culte religioase doresc să le facă corespondenţilor lor din ţară“ şi chiar sprijinirea cultului penticostal din Occident „să construiască case de rugăciuni, să salarizeze personalul acestora etc.“. Vaticanul oferise un avans de 12.500 dolari pentru construirea unei biserici în Orşova, propuneri similare fiind făcute şi de protestanţi şi adventişti. „Apreciem că aceste propuneri pot fi acceptate de către organele de resort, deoarece duc la intrarea de valută în ţară prin Banca Naţională a RS România, care le pune la dispoziţie contravaloarea în lei.“
Grija pentru dezvoltarea spirituală a cetăţenilor României era dublată de o atentă îngrijire a sufletelor celor plecaţi dintre noi. Pentru a nu ştirbi cu nimic meritul autorului, redăm pasajul aflat la punctul 4: „Organizarea plăţii în valută de către persoane interesate din străinătate pentru întreţinerea mormintelor rudelor din ţară, construirea de pietre funerare şi cavouri, înmormântări, parastase pe întreg teritoriul ţării “(!?!).
Privirea şefului Securităţii s-a oprit şi asupra unor acţiuni în desfăşurare, care puteau fi îmbunătăţite. În chestiunea vânzării evreilor, Stănescu propunea ca acestora să li se „acorde dreptul de a pleca din ţară cu automobile, frigidere, televizoare, maşini de cusut, covoare, etc. de provenienţă românească asupra cărora să se perceapă o taxă plătibilă în valută de către rudele acestora din străinătate“.
Nu ştim, în stadiul actual al cercetării, câte parastase şi înmormântări a intermediat Securitatea, nici câte maşini de spălat Albalux sau frigidere Fram au dorit evreii vânduţi de statul român să ducă în Israel. Este posibil ca elucubraţiile lui Stănescu să nu fi fost aplicate niciodată; în caz contrar, Securitatea ar fi, într-adevăr, singurul serviciu secret care a avut un compartiment funerar.
Mult mai serioase şi cu implicaţii mult mai complexe au fost planurile referitoare la un subiect fierbinte: reparaţiile de război.
Ele figurau în Nota-Raport la capitolul „Întreprinderea de acţiuni în RFG în vederea obţinerii de reparaţii pentru daunele materiale şi morale cauzate de către nazismul german persoanelor de naţionalitate evreiască domiciliate în România şi care, în conformitate cu o recentă lege, sunt îndreptăţite să primească din partea RFG indemnizaţii forfetare“. Amintitul Mayer, pe care Securitatea îl ajutase să găsească documentele care îi trebuiau şi să câştige procesul cu statul vest-german, urma să acţioneze pentru influenţarea avocatului Reiter Martin, „persoană influentă pe lângă Ministerul de Finanţe al RFG, administratorul celor 80.000.000 de mărci destinate despăgubirilor“. În acelaşi timp, se dorea şi obţinerea de pensii din partea RFG în favoarea cetăţenilor români de naţionalitate germană care au avut de suferit în urma războiului (invalizi, văduve, orfani, părinţi ai celor dispăruţi).
Chestiunea despăgubirilor de război era, şi în anii ’60, o problemă spinoasă, dar contextul era întrucâtva favorabil. În 1967, Bonnul reluase relaţiile diplomatice cu Bucureştiul şi se pregătea să pună pe masă o ofertă substanţială în mărci pentru ca etnicii germani să fie lăsaţi să plece din România. Tipic, Nicolae Ceauşescu căuta orice mijloc şi „nu precupeţea niciun efort“ pentru a găsi modalităţi de a stoarce cât mai mulţi bani dintr-o situaţie care îi convenea de minune. Şi-a adus aminte că pe teritoriul României se află înmormântaţi soldaţi germani şi, gândindu-se că acest fapt istoric ar putea fi un atu în negocieri, a cerut să se întocmească o evidenţă a lor. Acţiunile Monumentul, Recunoştinţa şi Recolta au primit aprobarea CC al PCR.
În care se analizează problema din punct de vedere juridic
La 14 martie 1970, la solicitarea CC al PCR, s-a întocmit un Punctaj3, în care se analizau posibilităţile obţinerii de reparaţii de război de la RFG. Lucrarea era însoţită şi de un scurt istoric al problemei, semn că specialiştii de la Securitate nu stătuseră degeaba şi se informaseră atent asupra subiectului, conform ordinului.
Temeiul legal pe care intenţionau să îl folosească era legea, intrată în vigoare la 1 octombrie 1953, prin care statul vest-german acorda despăgubiri „victimelor persecuţiilor naziste pentru motivul că au fost adversari politici ai nazismului sau din motive rasiale, de credinţă sau ideologice şi prin efectul acestor măsuri şi-au pierdut viaţa sau au suferit vătămări ale integrităţii corporale a sănătăţii, libertăţii sau prejudicii în drepturile sale de proprietate, avere, în profesiunea sau în îndeletnicirea lor economică“. De drepturile prevăzute beneficiau şi „urmaşii unui persecutat care a fost omorât sau a fost pus în condiţiuni care i-au cauzat moartea sau a murit ca urmare a vătămărilor corporale cauzate“. Singura condiţie era ca „statul pe teritoriul căruia domiciliază persoana îndreptăţită la despăgubiri să aibă relaţii diplomatice cu RF a Germaniei“, condiţie îndeplinită, cum am văzut, în 1967.
Informaţiile Securităţii, foarte precise, de altfel, arătau că în urma negocierilor duse, pe linie oficială, 12 state primiseră diferite sume drept despăgubiri, între care: Danemarca – 16.000.000 de mărci, Norvegia – 60.000.000 de mărci, Grecia – 115.000.000 de mărci, Olanda – 125.000.000 de mărci, Austria – 96.000.000 de mărci, Franţa - 400.000.000 de mărci.
Dintre ţările socialiste, Iugoslavia şi Cehoslovacia duceau negocieri cu RFG în 1970, în vreme ce Ungaria se înţelesese cu Bonnul încă din 1968 să primească 150.000.000 de mărci, după reluarea relaţiilor diplomatice. Protocolul fusese parafat, dar, din cauza invaziei sovietice din Cehoslovacia, nu mai fusese semnat.
Un impediment în calea obţinerii despăgubirilor era faptul că România renunţase „în numele său şi în numele cetăţenilor săi la orice pretenţie împotriva Germaniei şi a cetăţenilor germani“ prin art. 28, alin. 4 din Tratatul de Pace de la Paris, din 1947. Pentru a depăşi această situaţie, analiza sugera să se folosească precedentul Italiei, care renunţase, în acelaşi mod ca şi România, la pretenţii împotriva Germaniei. Totuşi, la 2 iunie 1961, autorităţile vest-germane făcuseră cunoscut celor italiene că „cererile depuse de cetăţenii italieni în conformitate cu legea federală de despăgubiri susceptibile a fi respinse de autorităţile de despăgubiri germane în consideraţiunea dispoziţiilor articolului 77, alin. 4 din Tratatul de Pace cu Italia din 10 februarie 1947 vor forma obiectul unei proceduri speciale. /…/ Guvernul RFG a şi luat măsuri spre a nu se mai ridica obiecţiuni din art. 77, alin. 4“.
În loc să urmeze calea legală şi diplomatică, Prezidiul Permanent al CC al PCR hotărâse, la 27 mai 1969, ca de problema despăgubirilor de război să se ocupe Securitatea, cu indicaţia „de a face tatonări pentru obţinerea unor despăgubiri folosindu-se cazurile de evrei care au suferit în acea perioadă, fără a angaja statul în discuţii directe“.
Unul dintre motivele pentru care Conducerea de partid şi de stat dorea evitarea unui acord direct cu RFG era subliniat în acelaşi document la capitolul Inconveniente: „În final, statul nostru va trebui să-şi asume o obligaţie formală ca prin primirea sumelor ce se vor stabili se sting orice alte pretenţii viitoare“. Or, era bine să nu stingi o problemă cu aşa frumoase perspective.
În plus, cazul prezentat de Ion Stănescu în Nota-Raport din 1968 îl convinsese, se pare, pe Nicolae Ceauşescu, că se pot obţine bani frumoşi din despăgubiri de război folosind documente falsificate şi martori mincinoşi.
Ca de obicei, când i se înfăţişa o metodă originală de furt, Secretarul General o dorea implementată la scară industrială.
(Va urma)
* CNSAS, Direcția de Investigații
Note