Pe aceeași temă
În 1991, independența Ucrainei a fost o surpriză, atât pentru cancelariile occidentale, cât și pentru lumea academică, universități, centre de expertiză.
Multă vreme Ucraina era considerată un candidat improbabil la statutul de țară-națiune. Un trecut îndepărtat comun și unul recent simbiotic au sporit confuzia privind identitatea națională a ucrainenilor. Cearta ruso-ucraineană nu privește doar chestiuni la zi, ci și, mai ales, capitole comune de istorie mai apropiată sau mai îndepărtată. Sunt ei niște ruși mai bruneți, care vorbesc o rusă cu accent polonez? Sau sunt o națiune diferită de cea rusă? În România, în ciuda apropierii geografice de acest spațiu, confuzia a fost și mai mare, din cauza absenței apetitului pentru cunoașterea slavilor de Est și a concentrării atenției decidenților exclusiv pe Republica Moldova.
Două națiuni, ucraineană și rusă, își revendică prima formă statală, cea de la Kiev. Au existat două Rus’? La Kiev, Rus’ este considerat un stat proto-ucrainean din care se alimentează mitologia statului separat de al celorlalți slavi estici. Traducerea denumirii statului în limba română, Rusia Kieveană, induce în eroare. Și nu doar în română. De fapt, statul se numea Rus’ și desemna un conglomerat etnic, din care mai târziu s-au format trei popoare, ucrainean, rus și bielorus. Manualele de istorie națională tipărite la Moscova și la Kiev încep cu lecția despre Rus’ Kieveană, pe care și-o revendică ambele națiuni. Spre deosebire de manualele rusești, care insistă pe unitatea Rus’, cele ucrainene pun în lumină diferențele, episoadele conflictuale dintre cele trei popoare ale slavilor de Est, accentuând faptul că primul stat kievean a fost ucrainean.
Războaiele fratricide, luptele dintre cnezate au fost generate și de sistemul de succesiune politică. Conflictele nu pot ascunde unitatea acestui spațiu al slavilor de Est. Relativa omogenitate se datorează mai ales absenței frontierelor interne, care să împiedice deplasarea popoarelor și diseminarea influențelor culturale. Râul Nipru, cea mai importantă arteră comercială din Europa de Est, parte a drumului „de la varegi la greci“, a contribuit la unirea diferitelor triburi slave într-un singur stat.
Creștinarea Rus’ la 988, în rit bizantin, ortodox a contribuit la unitatea slavilor de Est. În spațiul public se dezvoltă acum un stil comun; bisericile sunt construite după rețete bizantine de la Kiev, Novgorod până la Vladimir.
Chiar dacă istoricii ucraineni ar avea dreptate când spun că procesul de formare a celor trei popoare ar fi început încă din secolul al VII-lea, decisivă a fost invazia mongolă, căreia Kievul i-a căzut jertfă în 1240. Momentul marchează formal sfârșitul Rus’. Încă înainte de arderea Kievului, sunt consemnate două centre de putere, unul în Vest, Danilo din Halici, care negociază cu polonezii, ungurii și sârbii o cruciadă împotriva mongolilor, alta în Nord, Andrei Bogoliubski, mare cneaz de Vladimir. Cele două centre vor colabora uneori în războaiele împotriva mongolilor. Important de reținut este faptul că erau două centre, nu unul, iar ambele își revendicau moștenirea Kievului. De ce câștigă nordul, Vladimir, competiția cu sudul, cu Halici? Pentru că teritoriul de astăzi al Ucrainei era în bună parte ocupat de mongoli. Iar nucleul de la care s-ar fi putut reface statalitatea, Galiția, a fost ocupat în anii 1340 de Regatul Poloniei. Va urma anexarea Podoliei în anii 1360. Transcarpatia a intrat în stăpânirea coroanei Sf. Ștefan. Kiev și Volînia au fost anexate de Marele Ducat al Lituaniei. Pentru mai bine de două secole, cea mai mare parte a Rus’ de Sud era împărțită între Polonia și Lituania, care s-au asociat prin Uniunea de la Krevo, în 1385.
Vestul Rus’ a păstrat tradiția contactelor cu puterile apusene. Galiția, considerată astăzi de unii istorici ca primul „stat național“ ucrainean, avea legături cu Roma, iar în 1253, reprezentanții cneazului Galiției au primit din partea papei o coroană, care marca recunoașterea lui Danilo drept „rege al Rus’“, ceea ce asigura supremația Haliciului în fața Vladimirului din Nord. Anexarea Galiției de către Polonia taie legăturile cu restul Rus’. Astfel că, refacerea statalității slavilor estici începe de unde poate, din Nord-Estul îndepărtat, practic de la periferia Rus’, de la Vladimir.
Articolele din dosarul integral, semnat de Armand Goşu, îl puteţi citi doar în ediţia print a rivistei 22, pe care o puteţi procura prin abonament sau direct de la chioşcurile de ziare.
Evenimentele de la sfârşitul săptămânii trecute din Ucraina – revenirea la Constituţia din 2004, eliberarea Iuliei Timoșenko, fuga preşedintelui Ianukovici, numirea unui preşedinte interimar – nu ar fi fost posibile fără rolul decisiv al marilor puteri europene.
Totul a început pe fondul unui maraton diplomatic avându-i în prim-plan pe miniştrii de Externe ai grupului de la Weimar (Germania, Franţa şi Polonia). La un moment dat camerele de luat vederi au surprins un schimb de replici între Radosław Sikorski şi unul dintre liderii opoziţiei ucrainene: „Dacă nu sprijiniţi acest aranjament, atunci alternativa este Legea marţială, armata. Cu toţii veţi fi morţi“. Deal-ul negociat de reprezentanţii UE, încheiat la 21 februarie, prevedea ca în termen de 48 de ore să fie adoptată o lege specială care să reinstituie Constituţia din 2004, precum şi formarea unui guvern de unitate naţională în următoarele 10 zile. Celelalte coordonate fundamentale vizau necesitatea unor ample reforme constituţionale care să echilibreze puterile preşedintelui, guvernului şi parlamentului, precum şi organizarea de alegeri prezidenţiale nu mai târziu de luna decembrie. Între timp, ambele părţi îşi luau angajamentul de a evita recursul la violenţă şi de a lua o serie de măsuri pentru normalizarea vieţii publice prin retragerea „forţelor“. Sigur, vorbim în cele din urmă de un compromis. Iar „compromis înseamnă că nimeni nu a primit sută la sută din ce îşi dorea“, după cum a punctat Sikorski.
Deşi deja depăşită de evoluţiile din ultimele zile, Europa insistă pentru măsuri care să păstreze spiritul acordului de la 21 februarie: „Avem o sursă legitimă de autoritate la Kiev, un parlament ales democratic, al cărui lider şi-a asumat şi rolul de preşedinte interimar. Este o sursă de autoritate care trebuie să unifice ţara. Trebuie să fie inclusivă, să reprezinte spiritul compromisului pe care acordul îl prevedea şi trebuie să respecte diversitatea etnică şi regională a Ucrainei“, a spus Sikorski într-o intervenţie la CNN.
În următoarele luni, Ucraina intră într-o etapă extrem de sensibilă. Aşteptările populaţiei sunt imense, în contextul unei maşinării birocratice măcinate de corupţie, al unui stat aflat în slujba unor interese oligarhice, pe fondul unor elite decredibilizate, cărora li se cer rezultate rapide. Mai mult de atât, nevoia de cash, într-un moment în care Ucraina traversează valea plângerii economice, este urgentă. Carl Bildt avertiza pe Twitter că „lecţia revoluţiilor sugerează nevoia de a te concentra imediat pe prima zi de după. Şi pe ziua imediat următoare. Altfel riscăm ca totul să meargă în direcţia greşită“. Tocmai această conştiinţă i-a împins pe miniştrii de Externe din Marea Britanie, Polonia şi Suedia să pledeze la unison pentru „un sprijin internaţional radical“ care să garanteze accesul Ucrainei la surse de finanţare esenţiale „pentru viitoarea sa stabilitate“. Deja se vorbeşte de un veritabil precedent Marshall care ar putea să reunească Statele Unite, UE şi FMI în acordarea unui bail-out economic noului guvern ucrainean.
Ministrul de Externe polonez Radosław Sikorski (centru) la Kiev pe 21 februarie, alături de ministrul de Externe al Germaniei, Frank-Walter Steinmeier, şi de liderii opoziţiei ucrainene |
Şi totuşi, discursul se îndreaptă acum într-o altă direcţie, cu mize esenţiale pentru securitatea întregii Europe. Revine în prim-plan spectrul iugoslavizării şi al separatismului regional. În zona filorusă, sub influenţa Congresului de la Harkov, se vorbeşte chiar de activarea unor miliţii fidele preşedintelui Ianukovici. S-a recuperat până şi ameninţarea făcută de Putin în 2008 pentru a intimida extinderea NATO, prin care chestiona artificialitatea graniţelor statului ucrainean. Însă nu poate fi fum fără foc. Altfel nu se explică urgenţa cu care liderii Vestului s-au grăbit să avertizeze Rusia să nu încurajeze cartea separatismului. În cele din urmă, ce nu văd criticii lui Sikorski este faptul că, prin echilibristica sa, el a încercat să evite un moment care oferea Moscovei pretextul reactivării „doctrinei Medvedev“, sub imperativul protejării etnicilor ruşi. De aici insistenţa pe respectarea drepturilor minorităţilor etnice, lingvistice şi religioase, pe compromis şi pe formule care să integreze diversitatea regională şi identitară a Ucrainei.
Pe de altă parte, Sikorski, asemenea unui tenisman care ştie să-şi plaseze mingile cu o precizie chirurgicală, a adus în teren un jucător dintr-o altă ligă. „Frontierele Ucrainei sunt de fapt garantate prin Memorandumul de la Budapesta de către Statele Unite, Marea Britanie şi Rusia“, a precizat Sikorski în emisiunea lui Fareed Zakaria de la CNN. Cu alte cuvinte, din 1994, momentul în care Kievul a renunţat la arsenalul său de arme nucleare, Washingtonul a devenit garantul integrităţii sale teritoriale. Este o garanţie de securitate reafirmată ulterior chiar de Administraţia Obama, în octombrie 2009, la Kiev, prin vizita lui Alexander Vershbow, pe atunci un înalt oficial al Pentagonului. La câteva ore distanţă de la intervenţia lui Sikorski la CNN, Susan Rice, consilierul pe probleme de securitate al lui Obama, spunea despre o eventuală intervenţie a trupelor ruseşti în favoarea lui Ianukovici că „ar fi o gravă eroare. Nu este în interesul Ucrainei, al Rusiei sau al Europei să vedem ţara scindată. Reîntoarcerea violenţei şi escaladarea situaţiei nu este în interesul nimănui“. Simbolic, toate aceste declaraţii au valoarea enunţării unei veritabile „linii roşii“. Oare o va traversa Moscova? //
Constituția din 2004 – medicament pentru Ucraina
Două crize politice majore, cea din 2004 și cea de acum, 2013-2014, s-au rezolvat prin administrarea unui tratament identic: Constituția care transformă Ucraina într-o republică parlamentară, în care președintele are mai mult un rol decorativ.
Simona Solomon |
Vineri, 21 februarie 2014, cu o majoritate de 386 de voturi, Rada Supremă de la Kiev a decis revenirea la Constituția din 2004, care limitează puterea președintelui și întărește autoritatea parlamentului. Revenirea la Constituția din 2004 era decisă la punctul 1 al Acordului de soluționare a crizei din Ucraina, semnat de către președintele Viktor Ianukovici, reprezentanții opoziției - Vitali Kliciko (UDAR), Oleg Tiahnibok (Svoboda), Arsenii Iațeniuk (Batkivșcina) -, cei trei mediatori ai Uniunii Europene (miniștrii de Externe ai Poloniei, Franței și Germaniei) și doar parafat de trimisul special al Federației Ruse, Vladimir Lukin, care nu a avut mandat să semneze.
Constituția din 2004 este un produs al compromisului încheiat între putere și opoziție la finele Revoluției Portocalii, izbucnită pe fondul protestelor privind fraudarea alegerilor prezidențiale de către Ianukovici (pe atunci prim-ministru), care ar fi fost scos învingător în competiția cu Viktor Iușcenko, candidatul opoziției. Odată cu izbucnirea protestelor, fostul președinte, Leonid Kucima, a renunțat să-l mai susțină pe Ianukovici și a început să negocieze cu opoziția implementarea unei reforme constituționale care să asigure transferul de putere dinspre președinție către parlament. Leonid Kucima a promovat aceste amendamente odată ce devenise clar că Iușcenko va fi președinte, și nu Ianukovici. Iușcenko a fost de acord cu propunerea lui Kucima, fiind convins că viitoarele alegeri parlamentare programate pentru anul 2006 vor fi câștigate de partidul său, ceea ce nu s-a întâmplat. Rada Supremă a aprobat modificarea cu 402 voturi dintr-un total de 450, noua lege fundamentală intrând în vigoare la 1 ianuarie 2006. Kucima a semnat imediat amendamentele constituționale, cu toate că articolele 155 și 159 ale Constituției din 1996 erau încălcate. Aceste articole cereau ca proiectul de lege să fie adoptat cu cel puțin 300 de voturi, de două ori, în cadrul unor sesiuni parlamentare consecutive și aprobat de Curtea Constituțională înainte de adoptare. Reforma constituțională votată prin violarea procedurii constituționale putea fi oricând declarată neconstituțională, invalidarea sa fiind mult mai ușor de realizat decât adoptarea unei noi Constituții de către un parlament divizat. Niciunul dintre opozanții lui Iușcenko n-a declarat neconstituțională legea supremă până în anul 2010. Motivele: pe de-o parte, incapacitatea acestora de a-și asigura imediat obținerea postului de președinte, iar pe de altă parte, lipsa a 300 de voturi în parlament pentru amendarea Constituției și sprijinul a 10 judecători ai Curții Constituționale din numărul total de 18, acesta fiind numărul minim de voturi necesar pentru a declara legea drept neconstituțională.
Însă, în septembrie 2010, odată cu câștigarea alegerilor prezidențiale de către Viktor Ianukovici, acest lucru a devenit posibil. Curtea Constituțională a declarat legea fundamentală din 2004 drept neconstituțională, în urma unei petiții venite din partea a 252 de deputați (membri în partidul lui Ianukovici) și a optat pentru revenirea la Constituția din 1996, care acorda președintelui Ucrainei puteri mult mai mari. Cum a reușit Ianukovici să inverseze procesul constituțional? A dezvoltat în timp mecanisme pentru a ține Curtea Constituțională sub control. În 2005, a profitat de pe urma expirării mandatului de nouă ani al judecătorilor de la Curtea Constituțională și a blochat numirea altor judecători până în toamna anului 2006, când și-a asigurat majoritatea în parlament și poziția de prim-ministru, iar apoi i-a înlocuit pe judecătorii independenți cu unii loiali, care îi ofereau garanția că noua structură a Curții nu îi va crea probleme la alegerile din 2010. Odată cu abrogarea Constituției din 2004, Ianukovici a câștigat dreptul de a-l desemna și demite unilateral pe primul ministru, de a numi și destitui orice ministru, de a-i numi pe procurorul general, șeful Serviciului de Securitate, șeful Fondului Proprietății de Stat și al Comitetului Antimonopol. Prin revenirea la Constituția din 2004, președintele nu mai are dreptul de a-l numi pe primul ministru, acest atribut aparținând Radei Supreme, și nici dreptul de a desemna toți miniștrii, în sarcina sa fiind doar numirea ministrului Afacerilor Externe și a ministrului Apărării. De asemenea, el nu-l mai poate numi unilateral pe procurorul general, șeful Fondului Proprietății de Stat și al Comitetului Antimonopol, pentru aceasta având nevoie de consimțământul parlamentului.
Revenirea la Constituția din 2004 nu oferă certitudinea funcționării corecte a celor trei puteri în Ucraina. Rolul său este doar acela de a încuraja crearea unor partide politice mai puternice, un guvern care răspunde pentru acțiunile sale și coaliții mai responsabile.