Pe aceeași temă
FRANÇOIS HAUTER*
Imperiul de portelan
In toata perioada cat a pregatit Olimpiada, China a proiectat in lume o imagine de forta si de soliditate. Numai ca reflectarea imaginii este inselatoare. Presiunea care se exercita asupra societatii chineze, politic condusa cu o mana de fier de putere si economic gatuita de o inflatie care depaseste 10% devine exploziva. Olimpiada are un efect pervers: raspandind in intreaga tara un mesaj de putere si de prosperitate, ea accelereaza acumularea revendicarilor sociale. Vazuta din interior, China este mai mult ca oricand un imperiu de portelan.
Raspunderea o poarta uriasele diferente de bogatie intre diversele provincii care nu fac decat sa potenteze egoismele administratiilor si populatiilor locale in asa masura incat, in interiorul fiecarei regiuni, iau nastere linii de inalta tensiune, iar intre centru si periferie apar opozitii puternice. Si, de asemenea, o raspundere importanta revine mentalitatilor liderilor celei de a patra puteri economice mondiale, care nu reusesc sa gandeasca o modernizare efectiva a sistemului lor politic si, in fata unei societati din ce in ce mai sofisticate, se dovedesc de o rigiditate psihologica ingrijoratoare.
Va sti oare China, aflata in plina metamorfoza, sa-si adapteze structurile de putere monolitice la exigentele "tarii reale"? Va sti ea, de exemplu, sa conceapa un model de confederatie capabila sa reuneasca, in jurul catorva valori comune, cele 22 de provincii atat de indepartate unele de altele pe toate planurile ca, de pilda, Guangdong si Tibetul?
Criza grava care a izbucnit, in primavara trecuta, pe "Acoperisul lumii" a aratat cat de acuta e problema, a subliniat imposibilitatea crescanda a unui acord intre disparitatile regionale ale acestei tari imense si discursurile unificatoare si simplificatoare ale propagandei oficiale. Ea a dezvaluit incapacitatea puterii de la Beijing de a accepta diversitatea culturala a acestei tari-continent. Ea ilustreaza modul in care o strategie obsedata de centralism, bazata pe cateva idei elementare, a putut sa duca la un impas.
O societate sub presiune
O privire de ansamblu asupra Chinei ne arata ca majoritatea revoltelor au la origine diferenta de venituri intre populatia rurala (o medie de 400 de euro pe an) si cea de la orase (1.500 de euro). Pe plan social, tara a ajuns sa fie un adevarat butoi de pulbere. In 2006, vrand sa le arate celor 73 de milioane de membri ai Partidului Comunist Chinez ca fenomenul coruptiei atinsese si ultimele limite imaginabile, presedintele Hu Jintao le-a prezentat o cifra uluitoare: in 2005, fortele de ordine chineze au avut de innabusit 87.000 de revolte taranesti, cu 50% mai mult decat in 2003. Erau miscari de furie spontane: tarani "dijmuiti" sistematic de functionari si alungati de pe pamanturile lor; muritori de foame, care isi vandusera sangele pentru a avea ce manca si fusesera contaminati cu virusul HIV; pensionari pacaliti de snapani; functionari ajunsi pe drumuri din cauza unor patroni care disparusera cu banii intreprinderii; oameni modesti carora promotori imobiliari escroci le subtilizasera economiile de o viata; studenti furiosi ca aruncasera economiile parintilor pe o diploma care nu le asigura un loc de munca. Recent, am asistat la exploziile de furie ale parintilor care si-au pierdut copiii in cutremurul din Sichuan si care cereau socoteala constructorilor acelor scoli de mucava...
87.000 de manifestatii violente pe an! Un calcul elementar ne arata ca la cinci minute a avut loc un protest.
Elitele chineze sunt la curent cu aceste tensiuni si fac eforturi sa le calmeze, impartind bani manifestantilor si pedepsindu-i cu severitate pe conducatorii acestor disperati. Pentru moment, reusesc sa izoleze protestele, prin interzicerea oricarei publicitati in jurul revoltelor si prin controlul draconic al mediilor de informare. Dupa parerea lor, nemultumirile se explica prin amploarea problemelor care isi asteapta rezolvarea si prin dimensiunile tarii. In cercurile puterii de la Beijing se afirma ca echilibrarea provinciilor bogate cu cele sarace va dura nemasurat de mult. Japonia a avut nevoie de treizeci de ani ca sa stabilizeze efectele politicii industriale inaugurate in anii 1950. La fel si Coreea de Sud, unde reteta incropita in anii 1960 nu a dat rezultate decat prin anii 1990. In China, adevarata punere la punct a economiei a inceput in anii 1990. Se poate deci aprecia ca drumul spre armonia sociala va fi lung si greu de parcurs.
Numarul din ce in ce mai mare al revendicarilor ar putea explica rigiditatea din ce in ce mai neclintita a Partidului, punerea sub interdictie a informatiei si numarul crescand de arestari ale manifestantilor. Acestia provin din toate zonele societatii: cetateni obisnuiti, care cer respectarea drepturilor lor elementare sau "intelectuali" - ziaristi si avocati - care incearca sa exploateze faliile sistemului, largind cat mai mult limitele impuse libertatilor individuale.
Cadrele de prim plan ale PCC afirma ca aceste incercari fac imposibila organizarea unui scrutin democratic astazi, in China. Cum majoritatea chinezilor sunt nesatisfacuti de conditia lor, este sigur ca PCC ar fi maturat de valul nemultumirii populare. Si ca un guvern de populisti iresponsabili s-ar instala la putere. Argumentul comunistilor chinezi este arhicunoscut: tara nu e destul de bogata, prin urmare nici destul de matura, pentru a-si oferi luxul democratiei.
Dintre cele zece natiuni cele mai bogate din lume, China este singura care nu este o democratie si care este hotarata sa ramana o exceptie. In Hong Kong, comunistii nu vor sa auda de votul universal, desi o imensa majoritate a populatiei il cere cu insistenta si principiul "o tara, doua sisteme", conceptualizat de Deng Xiaoping, s-ar preta perfect la aceasta experienta. Adevarul este ca PCC refuza democratia in fosta colonie britanica pentru ca partidul sau local, botezat Alianta Democratica pentru Progres, nu a invatat cum se castiga niste alegeri libere, desi Beijingul i-a pus la dispozitie mijloace financiare nelimitate.
In mod paradoxal, aceasta strategie monolitica a PCC impinge China spre o implozie care, in istorie, i-a fost intotdeauna nefasta. Cum sa concepi o strategie globala pentru o tara in care exista bogatul Hong Kong, dar si provinciile mizerabile Gansu sau Shanxi din China continentala? Intr-un sistem atat de rigid, cum sa impaci forta si diversitatea, unitatea nationala si complexitatea situatiilor, interesul general si milioanele de cazuri particulare?
PCC a incercat sa o faca - fara succes. Regiunile autonome, Tibet sau Xinjiang, sunt "autonome" doar cu numele. De indata ce un oras este considerat "strategic" (orasele din Chongqing, porturile Shenzhen sau Tiensin, noile orase din coloniile de asezari chinezesti in provincia Xinjiang), el este plasat sub controlul direct al Consiliului Afacerilor de Stat de la Beijing. In materie de centralism, Partidul stagneaza inca in epoca maoista.
Situatia este cu atat mai daunatoare cu cat revolutia chineza, ca si revolutia franceza, a distrus toate verigile intermediare care asigura coerenta societatii. Si nu a reusit, cum nu a reusit nici Republica franceza, sa le inlocuiasca. De aici si neputinta PCC de a lua pulsul societatii civile; tot de aici tendinta ei de a improviza cand reactioneaza si chiar de a reactiona exagerat la un fenomen social neprevazut.
Rateurile dezvoltarii economice
Aceasta structura centralizata nu este lipsita de avantaje: cele ale unor intreprinderi solid gestionate. Prin vointa publica, 400 de milioane de persoane au scapat de saracie in ultimele cinci decenii. In zece ani, China s-a dotat cu 80.000 de km de autostrazi si cu aeroporturi ultramoderne, chiar si in orasele "mici" (de doua milioane de locuitori). Din 1980, ritmul anual de dezvoltare a depasit 9%. In fiecare saptamana intra in tara investitii straine de peste un miliard de dolari. China fabrica astazi peste 75% din jucariile vandute in lume, 58% din imbracaminte, 38% din telefoanele mobile. Conform datelor OCDE, peste doi ani ea va deveni primul exportator mondial, iar economia ei va fi a patra de pe glob. In 2010, va depasi economia Frantei si a Marii Britanii.
Neajunsurile acestui "model" copiat dupa cel al Statelor Unite sunt si ele mai mult decat evidente. Sectorul financiar a ramas pe cat de opac, pe atat de preistoric. Asa cum am mai spus, inegalitatile se accentueaza, peste 60% din populatie traieste departe de centrele urbane dinamice ca
Guvernul chinez a hotarat ca problema trebuie rezolvata si si-a fixat doua obiective. In primul rand sa accelereze urbanizarea tarii. Sute de orase noi ies din pamant pentru a permite tinerilor casatoriti sa aiba mai mult spatiu in noile locuinte. Rezultat: o puternica intensificare a consumului intern si o accelerare a cresterii economice, care ar trebui sa ajunga la 11% in 2008. Preschimbarea a 500 de milioane de tarani, care traiesc in gospodarii minuscule (1/8 de hectar, in medie), in muncitori mic-burghezi: este tinta pentru urmatorii cincisprezece ani. Ar mai trebui, de asemenea, ca intreprinderile de stat, in care lucreaza jumatate din cele 600 de milioane de muncitori si care controleaza 57% din activele industriale, sa fie transformate in masini de facut profit. Inca un ideal incert: desi aceste firme au concediat 16 milioane de lucratori in ultimii zece ani si desi numarul lor a fost redus de la 300.000 la 150.000, profitabilitatea nu depaseste niciodata 3%. De altfel, aceste conglomerate nu produc mai mult de 15% din avutia nationala. Impovarate de datorii colosale, care ameninta stabilitatea sistemului financiar, ele sunt minate de cadrele PCC, care le conduc dupa bunul lor plac, organizand cu buna stiinta falsificarea documentelor contabile.
Al doilea obiectiv-aspiratie al centrului este de a reusi sa se impuna in fata cadrelor locale. Cu doi ani in urma, Zhang Baoqing, fost ministru adjunct la Educatie, declara ca problema cea mai grava era ca ordinele emise de autoritatile centrale nu prea trec dincolo de zidurile care inconjoara Zhongnanhai (Cartierul General al puterii situat in umbra Cetatii interzise). Relatiile dintre centru si regiuni au devenit atat de precare incat refacerea lor este o mare bataie de cap. Obiectivul declarat al lui Hu Jintao este de a indrepta excesele politicii de industrializare salbatica din anii 1990. In slujba acestui scop, el isi propune sa micsoreze diferentele de bogatie dintre regiunile de coasta si cele din interior, sa amelioreze protectia mediului inconjurator si sa reinstaleze un sistem de protectie sociala, care sa le garanteze celor mai saraci ingrijiri minime. Aceste prioritati nu intrunesc unanimitatea. In orice caz, ele nu sunt si prioritatile functionarilor din provincie, care doresc mentinerea unei cresteri economice puternice, indiferent de costul social si care, de exemplu, in domeniul protectiei mediului, nu sunt de acord sa inchida uzinele poluante. Aceleasi autoritati regionale resping ideea de a-si folosi fondurile pentru promovarea scolii publice sau pentru internarea in spitale a bolnavilor saraci (in momentul de fata, in spitalele din exista cinci niveluri de ingrijiri, in functie de veniturile pacientului). Angajamentul presedintelui care a promis sa "puna poporul pe primul plan" este mai greu de infaptuit pe teren.
Un sistem intre modernitate si deziluzie
Pe plan politic, momentul nu este propice descentralizarii si nici vreunei forme de democratie participativa a provinciilor. Constatam, dimpotriva, o intarire a structurilor PCC. Presedintele Hu Jintao doreste sa imbunatateasca eficacitatea sistemului la fiecare nivel de decizie. Ar vrea, mai cu seama, sa oblige provinciile sa se conformeze unei "orientari politice corecte". Ceea ce vrea sa spuna, de fapt, ca are de gand sa impuna respectarea ordinelor venite de la Beijing in provincii in care principalul vector al cresterii - si deci al dezvoltarii - ramane coruptia!
De unde hotararea de a centraliza in capitala toate deciziile privitoare la transferurile de terenuri (taxele asupra vanzarilor de terenuri au devenit o sursa de finantare de prima importanta pentru guvernele locale) sau la poluare. Beijingul cauta noi modalitati de a evalua activitatea functionarilor din provincii: sanctiuni prea severe ar risca sa destabilizeze ansamblul edificiului politic. Reactia centrului este conceputa in cadrul Consiliului Afacerilor de Stat, care se compune din cei mai buni tehnocrati formati in cele mai bune scoli din lume, rodati in organizatii internationale gen Banca Mondiala. Vechii "politici", din generatia lui Jiang Zeming, si-au pierdut din influenta: dintre cei 25 de membri ai Biroului Politic, restructurat anul trecut, 18 sunt fosti guvernatori de regiuni. Si doi dintre noii membri ai Comitetului Permanent al Biroului Politic (noua la numar, devotati sefului PCC, Hu Jintao) sunt unul specialist in domeniul sanatatii publice (Xi Jinping, 54 de ani) si celalalt, un om care a lucrat multa vreme in provinciile sarace (Li Keqiang, 52 de ani). PCC seamana din ce in ce mai mult cu un club de tehnocrati, elementele tinere fiind recrutate, astazi, la iesirea din universitati, dintre cei mai straluciti studenti.
Dezastrul din a confirmat ca trecerea de la propaganda la comunicare este o urgenta. In urmatorii doi ani, in acest domeniu ar trebui sa apara mari schimbari. Partidul devine mai populist; se straduieste sa adopte starea de spirit a unei generatii de "mici imparati" ultranationalisti, mandri de sacrificiile facute de generatiile precedente si care, astazi, nu au decat o ambitie: sa repuna China pe locul care lor li se pare normal - primul. Adevarul este ca in lumea intreaga, diplomatia chineza se cramponeaza sistematic de pozitiile propagandei sale. Rezultatul este dezolant: intr-un scandal cum a fost acela al revoltelor din , aroganta chineza reduce la zero ecoul punctului de vedere al Beijingului pe langa opiniile publice occidentale.
La randul lor, clasele mijlocii din sunt in fierbere. Inflatia reduce marja de manevra a familiilor care, speriate de viitor si dezgustate de regim, nu-si permit decat un consum redus. "Ne aflam la apogeul iluziilor pierdute" ne spunea un cadru din sectorul privat, rezumand un sentiment foarte raspandit. "Oamenii au inceput sa stie ca studiile nu le asigura neaparat un loc de munca, slujba pe viata fiind doar o amintire, ca a vorbi engleza sau o limba straina nu-ti asigura o pozitie intr-o societate internationala, ca nu te mai casatoresti pentru restul zilelor, ca a avea copii nu-ti garanteaza, in nici un caz, ca se vor ocupa de tine la batranete, ca locuinta pe care ti-ai cumparat-o in centru poate fi daramata de pe o zi pe alta. Viata mea in orasul asta, unde ma apuca durerea de cap de cum ies din casa din cauza poluarii insuportabile, este munca, munca si iarasi munca." Si mai este si perspectiva innebunitoare a imbatranirii populatiei: politica unicului copil nu numai ca a reusit, dar a reusit prea bine. Piramida varstelor s-a inversat. Peste zece ani, un tanar va trebui sa plateasca pensia a patru adulti. devine o tara saraca inainte de a deveni o
Constient de duritatea vietii de fiecare zi si de rasturnarea accelerata a tuturor valorilor - notiunea de egalitate a devenit o farsa pe parcursul a trei generatii - guvernul incearca sa-si revalorizeze legitimitatea, adunand poporul in jurul unui proiect comun. Asa se face ca Olimpiada de la Beijing a luat amploarea unui "proiect national". "Hotararea guvernului chinez de a organiza Jocurile Olimpice s-a bazat intotdeauna pe factori politici", afirma Li Datong, care conducea un supliment al cotidianului Tineretului, inainte de a fi concediat. "Dupa represiunea inarmata a miscarii democratice din piata Tienanmen in 1989, acest guvern si-a alienat comunitatea internationala, in timp ce, in interiorul tarii, legitimitatea i s-a clatinat. Avea deci o nevoie disperata sa-si imbunatateasca imaginea." Asa cum subliniaza Luc Richard, pe drept cuvant: "Inca din 1990, Deng Xiaoping a anuntat ca isi va depune candidatura pentru a gazdui Olimpiada. Aceasta a devenit un obiectiv politic prioritar, la fel ca si apararea nationala sau aprovizionarea cu energie... In , inainte de a reprezenta un oras, o provincie sau
Dupa triumful Jocurilor Olimpice, "dinastia rosie" va fi inaltat cele mai frumoase focuri de artificii. Pentru a ineca nemultumirile, ani de zile, inainte si in timpul acestor Jocuri Olimpice, ea a deschis zagazurile unei propagande nationaliste care a magulit 1,3 miliarde de ego-uri. Numai ca, insuruband prea strans capacul pe oala sociala, conducatorii chinezi risca sa-l vada ca explodeaza. Nicicand in istorie, sportul nu a reusit sa salveze regimurile autoritare si impopulare.
* Redactor-sef si reporter important la Le Figaro. Fost corespondent al aceluiasi ziar în Africa, Statele Unite si China. Autor, intre alte publicatii, al volumului Planète chinoise, ed. CarnetsNord, 2008.
Traducere si adaptare dupa Politique Internationale, nr. 120, vara 2008, de Luminita Braileanu
TRAIAN UNGUREANU & T.R.U.
Paravanul olimpic
Nimic mai binevenit decat kitsch-ul stabil al ceremoniilor oficiale. Intr-un anume fel, de mult si bine rodat, enorma incompetenta stilistica a ceremoniilor de stat garanteaza ceva esential: imobilismul geopolitic. Nimeni nu e, adica, agitat de idei si viziuni noi, de pulsiuni care anunta ca lumea trebuie remodelata, in numele si prin mijloacele colosale ale unei noi ambitii globale. Cand e sterp, inept, stangaci - oricum, dar nu coerent si ofensiv - ceremonialul de stat spune ca lumea sta bine, iar viitorul e previzibil. Cand, insa, trece in alegorie, fabricand mesaje si solutii, ceremonialul de stat devine festival vizionar. Iar lumea are de ce se teme. Cine a vazut spectacolul de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Beijing a privit, chiar fara s-o stie, prin intrarea in secolul XXI.
Inventatorii scrisului nu pot citi (pe Internet)
Ceremonialul de stat asternut vreme de patru ore la Beijing e preambulul copt si pictograma incheiata a lumii in care riscam sa traim, a mutatiei generale de mentalitati de care ne apropiem, pe masura ce ne plictisim de propozitiile clasice ale democratiei. Simbolistica oficiala a marelui festival de stat chinez a desfasurat unul si acelasi mesaj. A fost vorba tot timpul de disciplina de mase, incordare coordonata la nivel mega demografic si expansiune robotizata. Noutatile aparente au venit din supradotarea tehno si din referinta istorica insistenta. Nu e nimic nou, de fapt, in aceste doua aparente schimbari de discurs. Tehnologia frenetica si covarsitoare e noul mediu comun, noua plasma national-uniforma care inlocuieste sau, mai degraba, ascunde vechea unitate conforma a maoismului. Partidul nu mai tine sa vorbeasca nonstop, dar administreaza, in schimb, un continuum tehnologic la fel de vid, inexpresiv si inevitabil ca versetele maoiste. Referinta istorica insistenta, repetitia bizara a imaginilor prin care autoritatea organizatoare chineza a tinut sa ne instiinteze ca lumea se sprijina pe stiinta arhaica si inteligenta chineza nu e decat masca precara a unui sentiment rudimentar. Nationalismul chinez revine - tot ca substitut recomandat al maoismului - si ne spune ca vechea problema istorica nu s-a resorbit sau vindecat: oficiala sufera de un fabulos complex de inferioritate pe care e gata sa il basculeze resentimentar in pretentii paranoice de suprematie. Asa lucreaza acea nevroza a primatului universal pe care au trait-o sau o traiesc micii sau marii gelosi si toti surclasatii predemocratici: sarbii, rusii si, din cand in cand, cu mijloacele unui nationalism de ipsos, românii. Da, China a inventat hartia si s-a pus devreme pe scris, dar a continuat blocand Internetul, cu minutie tipica, asa cum constata, acum, la Beijing corespondentii straini. Lista "site-urilor subversive" de care vorbeste Partidul Comunist Chinez nu e cunoscuta, dar e usor de banuit. Cine a incercat sa acceseze site-ul Amnesty International a incercat degeaba si are sorti de izbanda numai daca se repede, cu tot cu laptop, undeva la un metru in afara granitelor de stat chineze. Raportul Amnesty International asupra situatiei drepturilor omului in nu trebuie cunoscut in . La fel, insemnarile corespondentilor prezenti la
Statuia Libertatii e senila
CIO, de mult specializata in proxenetism festivalier, a inchiriat Jocurile Olimpice unui regim pe care se poate conta: China a pus pe masa, fara ezitare, un plan de cheltuieli de 40 de miliarde de dolari, a ordonat reformularea Beijingului, a incadrat caravana sportiva cu o forta de 100.000 de militieni si "agenti speciali" si a construit, pana la ultimul surub, la timp si impecabil, stadioane, hoteluri, aeroporturi. Poporul era, oricum, de mult construit si ramanea doar de dat la slefuit, iar de asta s-au ocupat, cu un succes enorm, ultimii 20 de ani de capitalism de partid. Economia a luat-o razna spre supraproductie, chinezii au secretat o clasa de parveniti intens dopati cu consum si lumea intreaga a aflat, cu recunostinta, ca undeva, intre Himalaia si Pacific, a inceput hipereruptia unui vulcan producator de bunuri, de orice bunuri de consum. ghicise ca lumea din afara a devenit o aglomerare uriasa de consumatori de marfuri si credit. In consecinta, Marele Zid Chinezesc s-a ridicat si a lasat sa se reverse in toate directiile o maree comerciala care a inundat mai intai casele occidentalilor care nu si-ar fi permis niciodata marfuri occidentale la preturi occidentale. Handicapul consumatorului european si american de rangul doi a devenit bogatia regimului comunist chinez si, infinit mai grav, anestezicul perfect al nervului politic democratic. Modelul chinez a convins, in primul rand, marele conglomerat al claselor mijlocii si comune ale Occidentului, promitand prosperitatea pe cheltuieli minime si punand in evidenta costurile "nerezonabile" ale democratiei. Intre viata conflictuala, dinamica si problematica a societatilor libere si pensionarea morala subventionata masiv prin consum, tot mai multi au inceput sa opteze pentru ipoteza calmului de inspiratie chineza. La capatul acestei simpatii inca nerostite, mai strajuia critic doar reputatia inacceptabila a statului comunist chinez ca opresor de popoare si cetateni prizonieri, ca vanator de fetusi, organizator de avorturi colective si cenzor stapan pe continutul presei, dar si pe planul de investitii admise sau pe lista de imprumuturi aprobate de bancile "independente". Dar daca toate astea sunt iluzii? Daca toata critica realitatii interne a regimului comunist chinez nu e altceva decat o bolboroseala liberal-rituala depasita? Daca Statuia Libertatii e senila? Banuiala si-a facut loc subliminal si astepta un pretext major pentru a deveni concluzie: Jocurile Olimpice.
40 de miliarde si alte maruntisuri
Spectacolul grandilocvent de la Beijing a proclamat succesul formulei chineze si a redus la soapta pretentiile interminabile ale rigorismului democratic occidental. Investitia a meritat. Regimul comunist a pus la bataie 40 de miliarde, a umplut lumea cu institute subventionate care plaseaza mesaje pro-Beijing in mediile occidentale si a rostit cateva angajamente pe care nu le va respecta niciodata. Imaginea Chinei e sus si va deveni aproape inatacabila, cu costuri mult mai mici decat desfiintarea cenzurii, justitia independenta, alegeri libere si alte blestematii din lista de baremuri democratice. Cealalta parte contractanta, CIO, a judecat mult mai simplu: 3 miliarde castig net, din drepturi de televizare, bilete de stadion si licente de tatuare cu logo-ul olimpic a produselor McDonald’s, Panasonic, Samsung, Kodak, Visa etc. Cu o precizare tocmai buna pentru sufletul si confortul birocratiei olimpice: 8% din profit se duce in salariile functionarilor CIO. Mai exact, 24 de milioane de dolari. Si mai exact: greutatea Olimpiei, in arginti. De rest, adica de lucrarile de optimizare si amenajare exterioara ale contractului, se ocupa o presa hipnotizata si foarte sarguincioasa producatoare de mituri confortabile. Asa a aparut tema Olimpiadei care convoaca o audienta de 3-4 miliarde de telespectatori (cifra e un fals obtinut prin insumarea audientelor potentiale, nu reale, ale retelelor de televiziune care transmit in direct sau difuzeaza stiri de la Olimpiada). Si tot asa a inceput sa circule fantezia despre turismul entuziast care aduce venituri solide statului chinez si muncipalitatii Beijing (de fapt, turismul e moderat, iar veniturile sunt anulate de zecile de mii de invitati subventionati sau decontati din fonduri publice). Mizer. In cele din urma, zecile de miliarde tocate de regimul comunist chinez, ca si miliardele incasate de CIO sau narcoza mitomana a presei sunt maruntisuri. In spatele acestor detalii lacome sau prostesti se ascunde o problema de dimensiuni si consecinte istorice: comutarea la destin socialist prin frauda.
Georgia face jonctiunea cu Tibetul
Paravanul olimpic camufleaza ascensiunea noii tentatii colectiviste a umanitatii. Noua partitura presupune o societate consensuala care primeste dreptul la confort ieftin si diversificat, cedand, la schimb, statului protector toate vechile sale libertati politice si de constiinta. China si Rusia renovata de Putin dezvolta, cu mare eficacitate propagandistica, exact acest tip de regim socialist postsocialist, culegand, pe parcurs, fidelitate interna si prestigiu extern. China si Rusia: cei doi utilizatori ai paravanului olimpic. China - prin simbolism de stat, Rusia - la cald, prin banditism de stat. La Beijing, mii de sportivi continua sa joace, de cele mai multe ori inocent, intr-o farsa organizata de aparatul de propaganda chinez. La Moscova, nucleul politic al statului imperial-mafiot rus a calculat cu precizie criminala ca poate lovi mortal Georgia, in timp ce restul lumii se holbeaza la "marea sarbatoare a pacii" de la Beijing. a facut jonctiunea cu Tibetul. Conjunctia chino-rusa duce in aceasi directie (spre asfixia sau mituirea traditiei democratice occidentale) si foloseste mijloace de propagare similare. Nu, insa, noi. Caci voluntarismul national, planificarea armoniei, unificarea opiniei si acordul organic societate-conducator sunt experiente viscerale verificate. Nazismul german a pornit la drum exact in acesti termeni. Nu stim daca istoria se va repeta, dar aflam, cu aceasta ocazie, ca memoria istorica a umanitatii e precara. Aflam, de asemenea, care e valoarea de intrebuintare a Jocurilor Olimpice. Fostele Jocuri Olimpice. Actualul paravan olimpic.