Jurnaliști de elită: corespondenții de la Washington

Sunt atât de rare momentele când jurnaliștii români sunt puși în situația de a intra în competiție reală, atât între ei, cât și cu presa internațională, pe teme importante care fac agenda media pe mapamond, încât laudele sunt cuvenite.

Brîndușa Armanca 13.06.2017

De același autor

 

La câteva ore de la conferința de presă co­mu­nă a președinților Trump și Iohannis la Casa Albă, jurnalistul Cristian Pantazi de la HotNews scria pe Facebook: „Am petrecut patru zile incredibil de intense în Wa­shington alături de ziariști su­per-profesioniști: Alex Giboi, Ramona Avramescu, Maria Geor­giana Toader, Raluca Lun­culescu, Dana Păcurar, Ali­na Paraschiv, Anielle Neuf. Plus operatori care au în­durat la greu oboseală și stres. Știu că presa română arată destul de rău, dar fiecare redacție are o coloană vertebrală formată din ziariști de primă mână“. Printre cei menționați de Pan­tazi se află și reporteri de la televiziuni sub­ordonate unor interese nelegitime, ca An­tena 3 sau RTV. Totuși, este un elogiu bine­me­ritat adus jurnaliștilor care, chiar sub pre­siu­nea politicilor suspecte ale unor patroni, se străduiesc să-și facă meseria. În mod ex­cep­țional, nu voi menționa mizeriile care curg post-festum în presa online și în unele te­leviziuni la adresa jurnaliștilor care au marcat puncte pe terenul profesionalismului. Ele ara­tă caracterele urâte ale semnatarilor, lipsite de consistență morală și mân­cate de invidie. Sunt atât de rare momentele când jur­na­liștii români sunt puși în si­tuația de a intra în competiție reală, atât între ei, cât și cu presa internațională, pe teme importante care fac agenda media pe mapamond, încât laudele sunt cuvenite.

 

În pregătirea unei vizite, echi­pa de comunicare a administrației pre­zi­den­țiale face unele negocieri, mai întâi cu acele redacții care solicită participarea (în mod inevitabil, numărul de participanți va fi limitat în ceea ce jurnaliștii americani numesc „pre­sidential bubble“ - bula prezidențială), apoi cu echipa de comunicare a țării vizitate. De­le­gația de de 21 de jurnaliști români (incluzând cameramanii) la această vizită nu pare să fi fost selectată pe criterii politice, din ea fă­când parte și propagandiști ostili președintelui Iohannis. Aceștia, de altfel, nu au produs nici știri, nici relatări demne de atenție.

 

O vizită la nivel înalt înseamnă pentru jur­na­liștii care îl însoțesc pe președintele statului o serie de pregătiri în avans. Sunt necesare acre­ditări, vize, preparațiuni de călătorie, de la asigurări de sănătate la aparatura necesară pentru captare și transmisie. Jurnaliștii tre­buie să stăpânească de preferință limba țării, dar cel puțin două limbi de circulație inter­națională, să aibă rezistența fizică necesară unor tururi de forță intense timp de câteva zile, pe orice vreme, să se poată acomoda, să respecte disciplina și regulile impuse de gazde, dar să se și descurce pentru a obține in­formații. Dar, dincolo de toate deter­mi­nan­tele pragmatice, e important profesionalismul, ce știe jurnalistul, ce cultură are, cât este de pregătit în materie de politică internațională, cât înțelege despre priorități, zone sensibile, re­lațiile cu țara sa și ce capacitate de in­ter­acțiune are. Se adaugă viteza de reacție, exclusivitățile, calitatea relatărilor și impactul lor. Pe acest teren au punctat câțiva jur­na­liști, ca Ramona Avramescu, Cristian Pantazi, Dana Păcurar, Raluca Lunculescu, reușind să stabilească agenda internațională și agățând pe pagina întâi a presei americane numele României. Buzz Feed menționează că „în mai puțin de un minut, un reporter modest din Ro­mânia [Ramona Avramescu-TVR] a reușit să facă ceea ce nu au putut liderii din 27 de țări și propriul staff al președintelui Trump: să îl determine să se angajeze la principiul apărării colective a NATO“.

 

Deși crede că, în mod nedrept, unele aspecte ale vizitei președintelui Iohannis la Casa Albă au fost obturate de interesul exagerat al presei americane pentru audierea fostului șef FBI, James Comey, profesorul Peter Gross de la Tennessee University, expert în mass-me­dia Europei Centrale și de Est, analizează ca pozitivă expunerea mediatică a României. Reuters, Fox News, Los Angeles Times, Chi­ca­go Tribune, Time digital, CNN și toate canalele care contează au consemnat pozitiv vizita, au menționat angajamentul președintelui ame­rican față de Art. 5 al Tratatului NATO, precum și atitudinea sa intransigentă față de co­rupție. Aflați în competiție reală, „modeștii“ jurnaliști români au făcut față cu brio exi­gen­țelor unei vizite importante, pentru care și pre­ședintele Klaus Iohannis s-a pregătit co­respunzător, lăsând o bună impresie. Astfel, publicul din România a primit informații cu­prinzătoare, interesante și a putut înțelege cum se așază România într-un context in­ter­național atât de răvășit.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22