De același autor
Războiul civilizațiilor a existat și există, dar asta mai ales în mintea celor care cred în așa ceva. E tipul de profeție care se autoîmplinește. În anii ’30, atunci când s-a născut islamismul, mulți gânditori radicali musulmani interpretau deja istoria în termenii unei ciocniri a civilizațiilor, așadar cu mult înainte de Samuel Huntington. „Orientalismului“ occidental (în sensul dat de Edward Said, de privire condescendentă, stereotipală sau disprețuitoare asupra Orientului) i s-a răspuns cu un antioccidentalism feroce, care s-a potențat după război prin retorica anticolonială. Rezultatele se văd și astăzi, chiar mai mult decât altădată, pentru că discursul antioccidental este foarte răspândit în lumea islamică, inclusiv în medii moderate.
Dar predictorul principal nu este religia. Cuvântul cheie este „ideologie“. Vorbim de un „ism“ și, ca orice construct ideologic, este rezultatul unei hibridări. Religia este o sursă importantă, chiar esențială, dar vorbim despre anumite lecturi radicale ale Coranului, canonizate în medii radicale și instrumentalizate politic sau terorist. Prin selecție și interpolare, învățătura islamică a fost filtrată în cheie jihadistă în medii musulmane care trăiesc acut crizele modernității și în care lecturi tradiționale, mainstream, ale Islamului nu sunt accesibile sau atractive (de exemplu, la mulți dintre musulmanii de a doua generație din Occident). Cum vedem din istorie, cărțile sfinte pot fi folosite pentru a justifica multe lucruri. Dar Biblia nu explică Inchiziția. Iar critica Talmudului nu poate justifica antisemitismul, așa cum credeau A.C. Cuza, Nicolae Paulescu și C.Z. Codreanu.
Miza este să înțelegem rolul pe care referențialul religios îl joacă în imaginarul terorist. S-au scris biblioteci întregi despre asta, dar este clar că dezbaterile din ultimii ani au fost dominate de jurnaliști și oameni politici, care, fatalmente, simplifică și distorsionează realități complexe pentru a încăpea în coloanele unui articol sau pentru a ajuta la atingerea unui scop politic.
Nu există Islam la singular, există multe lumi fragmentate, foarte diferite între ele și deseori conflictuale. Și nu există nici măcar o instanță religioasă centrală de tipul Papei sau Sfântului Sinod care să ofere iluzia suprareglementării acestor lumi. Adevărul crunt este că știm foarte puține despre lumile islamice, iar mulți se mulțumesc să judece definitiv doar pe baza dereglaților criminali care ne vin dinspre Orientul generic. Terorismul are un efect metonimic, deși mulți dintre musulmani simt că nu este o poveste despre ei.
Paradă a militanţilor ISIS în oraşul sirian Raqqa
Recomand cartea lui Roger Griffin Terrorist’s Creed. Fanatical Violence and the Human Need for Meaning. Griffin este unul dintre cei mai cunoscuți specialiști din lume în interpretarea fascismului și a totalitarismului, iar acest lucru l-a ajutat să înțeleagă mai bine fenomenul terorist. O altă carte importantă, scrisă de Robert Jay Lifton, are un titlu care rezumă foarte bine telos-ul terorist: Destroying the World to Save It.
Ceea ce în ochii lumii civilizate apare ca o barbarie criminală și sadică este, pentru mentalitatea teroristă, justificabil și necesar. În dublu sens. Pe de o parte, violența teroristă este raționalizată ca o metodă extremă, dar potrivită într-o confruntare asimetrică, pentru destructurarea modernității de tip occidental, a democrației, a umanismului liberal, globalizării, secularizării și tot așa. Pe de altă parte, violența distructivă, nihilistă, este valorificată ca un act refondator, ca un nihilism pozitiv. Această idee să găsește și în cultura occidentală, dar probabil ce o face particulară în cazul terorismului islamist este dozajul mare de religios din formula explozivă.
Cei care predică terorismul, în moschei radicalizate din Occident și Orient, pe site-uri și rețele de socializare, în diferite forme de sociabilitate clandestină desenate de conspiratori, se văd ca o minoritate luminată (Griffin ne spune că ideea avangardei leniniste a jucat un rol important în tactica politică islamistă) care oferă acces la o lectură nouă, izbăvitoare, a învățăturii musulmane. Accesul este ca o convertire suplimentară și presupune schimbare individuală și sacrificiu, în schimbul eroizării.
Oricât este de greu de tradus în limbaj rațional, teroriștii au convingerea că fac un act eroic și vizionar care este menit salveze lumea. Care lume este prea orbită și coruptă în acest moment ca să înțeleagă.
Islamiștii reușesc performanța de a descrie invidiata prosperitate occidentală într-o perspectivă apocaliptică, ca infern dincolo de aparențe, și să „vândă“ distopia Statului Islamic ca alternativă în care viața morală este posibilă prin rigorism religios, iar împlinirea personală, ieșirea din viața mediocră, din „teroarea existențială“, este asigurată prin sacrificiu eroic. „ISIS a făcut terorismul sexy“, ne spune tot Griffin. Într-adevăr, întrucâtva succesul ISIS ține, circular, de propriul succes, de spectacolul propriului succes. ISIS a pus în practică o formulă a Islamismului statist, mult mai dură decât teocrația iraniană sau terorismul instituționalizat al talibanilor din Afganistan. Printr-o combinație de teroare disuasivă, disciplinare religioasă, propagandă maniheistă, petrol furat și succese în operațiuni militare și teroriste, ISIS are forță de apel la tineretul anomic atras de extatica violenței și ideea de ordine nouă. Fundamentalismul islamic face ca terorismul ISIS să fie milenarist, redemptiv și fanatic.