De același autor
A crede că Turcia este „occidentală“ pentru că este membră NATO și „europeană“ pentru că bate la ușile de la Bruxelles este o eroare de analiză din partea decidenților occidentali, care confundă identitatea civilizațională a Occidentului cu interesele economice, strategice, instituționale.
Din 2002, de când Partidul Justiției și Dezvoltării (AKP) de inspirație islamistă a luat puterea în Turcia, semnalele unor schimbări de ordin economic, politic, socio-religios și strategic devin tot mai numeroase și mai preocupante: o identitate națională care se afirmă prin proliferarea moscheilor sau prin autorizarea pătrunderii faimosului văl islamic în școli, un regim politic care taie din vizibilitatea militarilor și croiește o revizuire a Constituției în sensul instaurării unui prezidențialism pe măsura lui Erdoğan.
Prietenii de ieri...
Politica externă a marcat și ea viraje care ridică semne de întrebare: fără să renunțe la adeziunea la UE, Ankara a dat o tentă „neootomană“ diplomației sale, întorcându-se spre lumea arabo-musulmană, și-a amintit de profitabilele țările asiatice, a rupt-o cu vechiul ei aliat Bashar al-Assad, apropiindu-se de dușmanii acestuia, rebelii suniți, ceea ce o silește la o atitudine ambiguă față de islamiștii jihadiști și chiar față de Statul Islamic... Decis să-și calmeze coreligionarii fideli cauzei palestiniene, Erdoğan, neîntrecut lider „islamo-populist“, a pus o surdină - treptat, desigur, pentru a nu-și dezamăgi aliații occidentali care îl ajutaseră să ia puterea – vechii prietenii turco-israeliene (nefericitul incident din mai 2010, când un comando israelian a ucis nouă militanți turci propalestienieni care încercau să forțeze blocada impusă de Israel contra fâșiei Gaza, a fost un pretext binevenit), fără a tăia totuși punțile cu Israelul, a cărui armată continuă să coopereze cu armata turcă.
Pentru o țară care și-a clamat întotdeauna angajamentul împotriva terorismului islamist, Turcia apare într-o postură cel puțin paradoxală atunci când oferă găzduire Hamasului – mișcare pe care NATO continuă să o considere teroristă -, după expulzarea lui din Damasc în 2011, când acceptă ca, prin biroul său instalat la Istanbul, Hamasul să recruteze tineri palestinieni care studiază în Turcia, Iordania sau Siria sau când ignoră taberele de antrenament unde sunt așteptați acești recruți.
Recep Tayyip Erdoğan, preşedintele Turciei
În Primăvara arabă (2011), Turcia a întors spatele foștilor ei aliați naționaliști ostili insurgenților islamiști (Siria lui Bashar al-Assad, Libia lui Gaddafi și, din 2013, Egiptul mareșalului-președinte al-Sissi). Ankara și-a pierdut creditul și în Liban și în Tunisia unde mizase pe Frații Musulmani. Susținându-i, pe de o parte, pe revoluționarii Frățiilor Musulmane și, pe de altă parte, subestimând capacitatea de reacție a forțelor ostile islamiștilor, Turcia a pierdut pe amândouă tablourile și a făcut să eșueze doctrina „inamicului zero“ la care visează premierul Davutoğlu.
Scopul scuză mijloacele
Strategia Ankarei urmărește răsturnarea regimului bassist de la Damasc, pentru a câștiga adeziunea maselor sunite solidare cu rebelii sirieni. Prin urmare, tot ce este susceptibil să-l îndepărteze pe Bashar al-Assad de la putere trebuie încurajat: rebelii suniți „moderați“ - susținere oficială -, Frontul Islamic - susținerea ceva mai neoficială, Armata Cuceririi, ba chiar și Statul Islamic. Ankara care, până nu demult, a refuzat aviației americane folosirea bazelor NATO pentru bombardarea pozițiilor Statului Islamic – deși piloții turci sunt antrenați de SUA și aviația turcă dispune de ultimele tehnologii ale industriei militare americane – nu se opune ca tinerii voluntari europeni să tranziteze Turcia pentru a merge să se alăture jihadiștilor în Siria. Trecerea unei evanescente frontiere între cele două țări a devenit o afacere rentabilă – costă 25 de dolari! Iar contrabanda cu hidrocarburi aducătoare de venituri fabuloase pentru Statul Islamic (două milioane de dolari pe zi) nu pare să preocupe în vreun fel autoritățile de la Ankara... La sfârșitul lui 2014, președintele Erdoğan a refuzat să susțină forțele kurde asediate de luni bune în orașul de frontieră Kobane de către combatanții Statului Islamic (orașul a fost recucerit de kurzi în ianuarie 2015!). Fragilul acord de pace încheiat între turci și PKK în mai 2013 nu a ieșit deloc întărit în urma acestui refuz, iar succesul nesperat întregistrat de partidul kurd HDP la alegerile generale din 7 iunie 2015 (13% = 80 de deputați) nu a făcut decât să învenineze relațiile turco-kurde, pe fond de haos sirian și regional. AKP continuă să refuze integrarea forțelor kurde din Siria în programul de antrenament al rebelilor sirieni, instituit în aprilie 2015 de Qatar, Arabia Saudită și SUA. În fond, poziția Ankarei trădează o logică național-islamistă: nu jihadiștii suniți sunt marele dușman, ei nu sunt decât acele forțe care vor contribui la căderea regimului lui Assad. Pe de altă parte, ei pot fi întrebuințați în lupta împotriva dușmanului interior, care este iredentismul kurd al PKK turc. Cum acesta din urmă dispune de o bază de rezervă în Siria condusă de PYD (Partidul Uniunii Democratice), Turcia nu poate accepta în niciun caz propunerea occidentalilor, care ar vrea ca luptători din PKK turc să se deplaseze în Siria pentru a-i ajuta pe frații lor din PYD! Și pentru ca lucrurile să apară în toată complexitatea lor, se impune o nuanțare: animozitatea turcilor față de luptătorii din PKK și de aliații lor din Siria este compensată de o cooperare economică, politică și culturală foarte strânsă cu Kurdistanul autonom din Irak! După intervenția anglo-americană din 2003, acesta a devenit un aliat al Ankarei. Și doar în cadrul acestei alianțe pragmatice Ankara a acceptat să furnizeze o asistență logistică și un ajutor în materie de intelligence forțelor irakiene în luptă cu Statul Islamic. Mai departe Turcia nu poate merge: ea nu poate ataca direct ISIS decât în caz de legitimă apărare. Pe de o parte, pentru că principalii ei dușmani sunt kurzii sirieni independentiști și regimul de la Damasc și, pe de altă parte, pentru că nu are nevoie de o destabilizare internă sau de atentate teroriste care ar putea fi ușor puse la cale de celulele pro-ISIS și pro-Al-Qaeda infiltrate printre cele două milioane de sirieni refugiați pe teritoriul ei, Turcia preferă să rămână prudentă. Și cine ar putea-o învinui? Este adevărat că, odată ce și-a văzut eliberați 46 de ostatici ai Statului Islamic, Ankara și-a exprimat voința, în septembrie 2014, de a se alătura coaliției internaționale, cu condiția ca regimul lui Assad să fie desemnat ca țintă principală. Urmarea este că, împreună cu Qatarul și Arabia Saudită, Turcia susține Armata Cuceririi, o creație Al-Qaeda, în fapt jihadiști anti-Assad, care au obligat regimul sirian să lase estul țării în mâinile ISIS pentru a se concentra pe orașele Homs, Alep și Damasc.
Vocația Turciei de coridor strategic
Din 2013, Turcia a amorsat o apropiere de OCS (Organizația de Cooperare din Shanghai), dispozitiv creat de Rusia, China și țările turcofone post-sovietice pentru promovarea unei lumi multipolare și combaterea hegemoniei americane. Uitând de neînțelegerile care le-au opus de-a lungul istoriei, Turcia și Rusia au decis să-și intensifice schimburile, care ar trebui să atingă 100 de miliarde de dolari în 2020 (33 de miliarde în 2015). Sancțiunile luate împotriva Rusiei ca urmare a crizei ucrainene nu au făcut decât să le apropie: abandonarea proiectului ruso-european South Stream a fost prompt compensată de Turkish Stream. (Prea) târziu, occidentalii au înțeles că nu se pot folosi de turci pentru a-i pune la punct pe ruși. Alt atu puternic al Turciei este poziția ei de leader regional al prelucrării petrolului, grație unei dezvoltări masive a structurilor sale, ca și diversificării partenariatelor prin relațiile privilegiate cu țările „surori“ turcofone producătoare de petrol. În logica creării unei ordini multipolare eliberate de tutela americană și tablând pe argumentul islamic, Ankara lui Erdoğan a văzut în Teheran încă din 2002 un partener comercial și geopolitic de bază, a cărui importanță va crește după ridicarea sancțiunilor.
Deriva autoritară și megalomană a neo-sultanului Erdoğan
În iunie 2013, partenerii occidentali ai lui Erdoğan descopereau cu surprindere adevărata natură a regimului de la Ankara. Un regim tot mai marcat de autoritarismul președintelui – previzibil de altfel -, ale cărui manifestări au mers în paralel cu orientarea neootomană și eurasiatică a Ankarei, dar și cu îndepărtarea perspectivei integrării europene. Protestele și ciocnirile violente dintre poliție și manifestanții anti-AKP, care respingeau un proiect nefericit de reamenajare urbană a unei piețe simbolice din Istanbul (piața Taksim simboliza Turcia europeană, prosperă, laică și occidentalizată), au cristalizat negarea politicii autoritare a AKP, acuzat că vrea să instaureze treptat o „republică islamică“ prin măsuri liberticide și uneori de-a dreptul ridicole: interdicția de a se ruja pentru stewardesele de pe Turkish Airlines, interzicerea vânzării de alcool în băcănii între orele 22 și 6 dimineața, reducerea termenului legal pentru avort etc. Protestatarii denunțau condamnările la ani grei de închisoare pentru pretinse blasfemii antireligioase, ca și recrutarea unor imami plătiți de stat deveniți pletorici.
Ca orice autocrat veritabil, Erdoğan suferă de mania grandorii: palatul pe care și l-a construit măsoară 200.000 metri pătrați și are 1.150 de încăperi. Construcția din marmură albă a costat 500 de milioane de euro. Un al treilea aeroport construit la Istanbul va purta numele de Recep Tayyip Erdoğan, un nume cu care se mândresc deja o universitate și un stadion de fotbal.
Președintele își dă totuși seama că aceste semne, în fond puerile, ale puterii nu vor face din el echivalentul unui sultan atotputernic. El a mizat pe o victorie zdrobitoare la alegerile din iunie 2015, care i-ar fi permis să revizuiască Constituția (așa zicând, pentru a o adapta la „normele europene ale democrației“), dar o mobilizare fără precedent a opoziției liberale i-a răpit partidului lui Erdoğan majoritatea absolută. Visul acestui islamist deghizat era să arunce în aer ultimele zăvoare kemaliste - Constituția actuală, elaborată de militari în 1982 – care barează calea AKP spre reislamizarea profundă și definitvă a țării. Acest ultim asalt ratat contra modelului militaro-kemalist intră în suita logică a procesului de „dekemalizare“ lansat de AKP la sfârșitul anilor 2000. Atunci, ceea ce s-a numit „cazul Ergenekon“ a aruncat în închisoare un mare număr de personalități anti-islamiste acuzate de a fi complotat împotriva statului: foști ofițeri nostalgici ai regimurilor militare, kemaliști partizani ai „statului profund“, intelectuali laici, printre care mari figuri din media. În Turcia, peste 80 de ziariști zac în închisori pentru delicte de opinie și alți 500, ținta hărțuielilor judiciare recurente, li se pot alătura oricând. O situație care întreține un climat de teamă difuză și îndeamnă la o autocenzură dăunătoare obiectivității. Turcia a devenit una dintre țările cele mai restrictive din lume în materie de Internet, Facebook și Twitter. Din 2007, asupra opozanților apasă amenințarea „taxei subiective“ impuse de Ministerul Finanțelor actorilor economici recalcitranți: grupul de presă (laică) Doğan a fost condamnat la o amendă de 3 miliarde de dolari și, cu toate că a câștigat toate procesele contra guvernului la Consiliul de Stat, a trebuit să-și modereze tonul și să plece capul.
Ce concluzii?
Aceste încălcări ale statului de drept, ale drepturilor omului, ale libertății de expresie i-au atras Turciei, în martie 2011, cel mai sever raport din partea Parlamentului European. Dar, deși nu prea mai crede în aderare, Turcia nu va întoarce spatele Uniunii Europene. Pentru Erdoğan și AKP, integrarea nu este un scop în sine, ci un mijloc de a distruge vechiul sistem kemalist militar ostil islamiștilor și liberului schimb. Dacă într-o zi Turcia se va alătura UE, ea o va face în funcție de interesele ei naționale și identitare. În viziunea ei, nici NATO nu merită o abordare mai generoasă: de când cu războaiele din Irak și, mai cu seamă, prin jocul ei ciudat cu jihadiștii din Siria și cu Hamas-ul din Gaza, Ankara a arătat clar că respectă principiul de solidaritate atlantică numai când are un profit de pe urma lui.
A crede că Turcia este „occidentală“ pentru că este membră NATO și „europeană“ pentru că bate la ușile de la Bruxelles este o eroare de analiză din partea decidenților occidentali, care confundă identitatea civilizațională a Occidentului cu interesele economice, strategice, instituționale. O eroare de care, să sperăm, nu va avea să se căiască...
Traducere de LUMINIȚA BRĂILEANU din Politique Internationale, nr. 148, vara 2015
* Alexandre del Valle este eseist și editorialist.