De același autor
Conceptul „bună guvernare“ a ajuns un termen în vogă în ultimele două decenii, un accesoriu retoric chic, invocat deseori în cadrul conferințelor privind politicile publice. Programele de guvernare asumă, de obicei, conceptul în secțiunile introductive. Sintagma „bună guvernare“ trece, la nivelul opiniei comune, drept un tip de guvernare ideală sau optimă. Pe de o parte, sunt cei care idealizează valorile subsumate „bunei guvernări“, privită adesea ca o poțiune miraculoasă pentru statele slabe, cu capacități administrative și reformiste reduse. De partea cealaltă se află scepticii de serviciu, cei care consideră buna guvernare un cuvânt-valiză ambiguu, lipsit de rigoare. Faptul că vorbim astăzi de valorile subsumate principiilor de bună guvernare semnifică însă consfințirea lor în abecedarul civic al democrației.
Conceptul „bună guvernare“ a fost îmbrățișat, mai întâi, de elitele reformiste internaționale în contextul unei insatisfacții tot mai acute față de lideri și practici politice din țările în curs de dezvoltare. Sentimentul de frustrare al agendei reformiste a fost alimentat constant de întâlnirea cu lideri autoritari, corupți sau demagogi. Riscul consta în irosirea asistenței financiare prin mecanisme clientelare și corupte, urmată de stagnare și impas al reformelor.
Câteva observații preliminare se impun. Conceptul „bună guvernare“ apare spre finele anilor 1980, în documentele Băncii Mondiale, și se încetățenește în dezbaterile privind traiectoria țărilor în curs de dezvoltare sau eliberate de coșmarul socialist. „Buna guvernare“ devine, după colapsul comunismului, o pre-precondiție necesară pentru distribuirea ajutoarelor financiare internaționale. Cu alte cuvinte, relația dintre donor și țara beneficiară se schimbă astfel încât anumite criterii, preponderent politice, altele decât cele economice sau juridice, să fie îndeplinite. În al doilea rând, termenul „guvernare“ nu se reduce aici la ideea de guvern sau exercitarea puterii politice. Termenul are implicații mai largi și include atât activitățile guvernului, cât și ale altor organizații, publice sau private. Premisa este că politicile publice și obiectivele necesită acțiuni de cooperare între actori diferiți. Nivelul statului-națiune este doar o fațetă a guvernării în sens larg. Concepte precum „guvernare globală“, „bună guvernare universitară“, „politici de bună guvernare“, „guvernare fără guvernăminte“ semnalează atât un nivel supranațional, cât și unul instituțional sau corporativ al dezbaterii. Actori internaționali, Banca Mondială (BM), Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și Organizația pentru Dezvoltare și Cooperare Economică (OECD), au definit termenul „bună guvernare“ pentru a include managementul resurselor, la toate nivelurile, cu accent pe dezvoltare economică și socială. Ulterior, cercurile reformiste, politice și universitare au tractat conceptul în miezul discuțiilor despre politicile dezvoltării.
Astfel, într-o schiță de arheologie conceptuală, termenul „bună guvernare“ apare în 1989, în prefața studiului Sub-Saharan Africa – from Crisis to Sustainable Growth al Băncii Mondiale, instituţie care, în 1991, dedică subiectului și prima conferință, în relație cu temele economiei dezvoltării. În 1992, sintagma „buna guvernare“ primește una dintre primele definiții, în raportul Governance and Development – „factor decisiv în crearea și consolidarea unui mediu care stimulează dezvoltarea solidă și echitabilă, care constituie, totodată, o completare esențială a politicilor economice robuste“.
În acest raport, devenit locus classicus al dezbaterii privind „buna guvernare“, patru arii de bună guvernare devin prioritare pentru Banca Mondială, anume reforma sectorului public, responsabilitatea politică, cadrul legal al dezvoltării, și informație și transparență. Semnalul de alarmă privind eșecul parțial al politicilor de dezvoltare fusese tras de critici externe, dar și de evaluări interne ale Băncii Mondiale. Diagnosticul a fost numit „criză de guvernare“ și implica ideea că țărilor aflate în curs de dezvoltare le lipsesc anumite condiții instituționale, necesare pentru mecanismele democratice. O primă afirmare a principiilor de „bună guvernare“ a pornit de la acest consens, în ideea că asistența internațională necesită anumite condiționalități pentru succesul reformelor. Criza de guvernare sau guvernarea deficitară (poor governance) prezenta următoarele simptome: 1) eșecul unei separări nete între public și privat, cu deturnarea fondurilor publice spre câștigul privat; 2) lipsa unui cadru legislativ și guvernamental predictibil; 3) reglementarea excesivă; 4) priorități inconsistente cu dezvoltarea și alocarea eronată a resurselor; 5) decizii luate netransparent și în cadru restrâns. În tentativa de a identifica cauzele subdezvoltării, Banca Mondială a pus stagnarea țărilor în curs de dezvoltare din Africa pe seama crizei personalului calificat, corupției, concentrării puterii politice și moștenirii trecutului colonial.
Peste doi ani, raportul Development in Practice. Governance al Băncii Mondiale din 1994 consacră principiile „bunei guvernări“: „proces de luare a deciziilor predictibil, deschis, informat (un proces transparent); o birocrație cu standarde etice profesionale; un executiv responsabil față de acțiunile sale; și o societate civilă robustă care participă la problemele publice; deasupra tuturor guvernând principiul domniei legii“. Noutatea constă în accentul pus pe rolul societății civile și, în textul documentului, pe importanța drepturilor omului. Astăzi, există o imensă literatură dedicată „bunei guvernări“, care a stârnit și profunde perplexități, și mult optimism. În perspectivă, în acest corpus de texte, se cristalizează încrederea că putem determina practici de bună guvernare, priorități de dezvoltare și bune politici sectoriale.
La scurt timp după apariția termenului, în jargonul de circulație restrânsă al Băncii Mondiale, alte instituții internaționale preiau agenda bunei guvernări, oferind definiții similare. Spre exemplu, OECD lansează în 1995 raportul Participatory Development and Good Governance, unde „buna guvernare“ se definește astfel: 1) domnia legii; 2) managementul sectorului public; 3) controlul corupției și 4) reducerea cheltuielilor militare excesive. Valoarea domniei legii (rule of law) susține că „un mediu juridic predictibil, cu un sistem de justiție obiectiv, robust și independent este un factor esențial pentru democratizare, bună guvernare și drepturile omului“. Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) adoptă și el principiile bunei guvernări, în 1994, folosind ca parametri definiționali următoarele condiții: 1) pluralism democratic; 2) domnia legii; 3) o economie mai puțin reglementată, administrație mai curată și mai puțin coruptă (Human Development Report, 1994).
Toate aceste definiții de început ale principiilor de „bună guvernare“ nu trebuie privite ca fiind rigide, fixate în jargonul agendei reformiste. Ele poartă amprenta unor priorități instituționale diferite, a epocii în care au fost redactate și a unor lentile diferite prin care a fost examinată realitatea politico-economică. În ultimele două decenii, literatura privind „buna guvernare“ a explodat pur și simplu, unele voci fiind sceptice în fața inflației de abordări. Desigur, în spatele formulelor seci și fade se încleștează supoziții mai adânci despre evoluția statului-națiune, economia de piață, globalizare, rolul corporațiilor în ordinea mondială, impactul societății civile în democrații etc.
Cât privește literatura noastră de specialitate, subiectul nu a suscitat un interes substanțial, chiar dacă valorile bunei guvernări au fost mereu în agenda publică. Printre excepții se află apariția recentă a cărții The Quest for Good Governance: How Societies Develop Control of Corruption, semnată de Alina-Mungiu Pippidi (Cambridge University Press, 2015). Premisa autoarei este că politicile de dezvoltare a unei țări depind, mai înainte de toate, de instituțiile politice, de a căror stabilizare depind, la rându-le, instituțiile economice și investițiile.
Disputele în jurul conținutului „bunei guvernări“ nu se vor încheia prea curând. Unele voci susțin că agenda reformistă a „bunei guvernări“ rămâne mult prea ambițioasă, altele afirmă că termenul a ajuns un balast conceptual. Altele extind principiile de bună guvernare în relație cu politicile Internetului și cele digitale. „Buna guvernare“ înseamnă un set minim al standardelor de guvernare, nu descoperirea unui panaceu pentru tarele sociale. Pentru sceptici, „buna guvernare“ reprezintă încă un ideal, cumva contrariant, de vreme ce întreaga istorie a reflecției politice este străbătută de acest fir roșu, al căutării unui model de instituții bune.
Reflecțiile privind buna guvernare au generat totuși un consens în ceea ce privește opusul sintagmei, perechea polară a bunei guvernări. Guvernarea nocivă (bad governance) – personalizarea puterii, corupția endemică, lipsa drepturilor omului, guverne lipsite de responsabilitate sau legitimitate electorală, lipsa transparenței și a consultării, hărțuirea societății civile – devine, în contextul actual al deziluziilor politice, un adversar comun, separat de clivajele clasice de partid.