De același autor
Dacă nu există accidente de parcurs, la sfârșitul lui 2019 ne așteaptă noi alegeri prezidențiale. Acestea vor fi prefațate în mai 2019 de cele europarlamentare, alegeri politic semnificative tot în raport cu cele prezidențiale. Totuși, mulți se întreabă de ce prezidențialele sunt așa de importante, atunci când cele din 2014 n-au putut nici măcar să provoace schimbarea unui prim-ministru delegitimat în alegeri?
E adevărat că păstrarea lui Victor Ponta a dat o lovitură logicii (semi-)prezidențialiste a sistemului nostru politic, dar asta și pentru că simpla lui retragere ar fi provocat reconfigurarea întregii majorități parlamentare. În plus, era vorba de un nou președinte total inexperimentat la nivelul puterii centrale.
După trei ani de mandat, la nivel public Iohannis pare că bate apa cât să nu se înece. Totuși, până și în aceste condiții, rolul său rămâne important și are o cotă de încredere incomparabilă cu cea a partidelor. Nu știm dacă își va asuma până la urmă rolul de lider politic, dar și în actuala paradigmă a discreției instituționalizate rămâne un actor inconturnabil al jocului politic. Asta nu face decât să întărească ideea că instituția prezidențială rămâne decisivă în contextul constituțional românesc, ceea ce face ca alegerile prezidențiale din 2019 chiar să fie obiectivul politic major al tuturor jucătorilor politici.
Evoluțiile de pe scena politică din 2018 nu trebuie deci anticipate ca fiind o simplă consecință a rezultatului războiului actual din PSD, ci ca o consecință a modului în care lideri politici și șefi de instituții pregătesc anul electoral.
Din această perspectivă, interpretarea evenimentelor care probabil că se vor succeda cu repeziciune nu trebuie să se oprească la iluzia cronologică a raportului cauză-efect între evenimentul petrecut azi și cel care se va petrece mâine. Actorii jocului își fac o programare a acțiunilor lor, care pornește de la obiectivul final: cine va fi șeful statului. E o programare invers cronologică, care urmărește ca atletul susținut să fie în formă maximă la momentul cursei, în timp ce adversarii acestuia să ajungă la start cât mai slăbiți, eventual să nu mai ajungă deloc.
În acest sens, ne amintim de surprinzătoarea retragere din cursa din 2000 a pe atunci președintelui Constantinescu. Acest precedent e semnificativ pentru importanța anilor preelectorali, pentru că, în 1999, chiar la începutul acestuia, au avut loc mineriadele susținute de opoziția de atunci (PDSR și PRM), care, prin instrumentalizarea mediatică asigurată în primul rând de trustul lui Voiculescu, au erodat iremediabil încrederea în șeful statului.
Acel precedent e util și pentru a ne reaminti că cele trei guverne conduse de premieri tehnocrați au fost numite tot în ani preelectorali (Stolojan în 1991, Isărescu în 1999, Cioloș în 2015). Motivația e simplă: prezența unor prim-miniștri care nu sunt legați de un anumit partid are vocația de a bloca o posibilă derivă populistă, dar e și pe placul partidelor, care fug de responsabilitate. După populismul economic din 2017, nu e exclus ca în jurul unui astfel de scenariu să se încropească o nouă majoritate parlamentară. Fie și numai pentru că cineva va trebui să achite costul derapajelor fiscal-bugetare.
Deocamdată, acest scenariu pare imposibil pentru că actuala majoritate nu va fi ușor de fisurat. Totuși, e deja fragilizată de faptul că roata ei de rezervă, UDMR, nu mai pare așa dispus să-i facă jocurile. Dar principala lovitură poate veni chiar din interiorul PSD. Faptul că PSD nu se poate rupe a devenit o idee preconcepută. Ea va fi testată în acest an preelectoral. E adevărat că precedentele rupturi, ApR și UNPR, au venit atunci când partidul era în opoziție. Scenariul rămâne improbabil, dar nu e imposibil.
O simplă schimbare în interiorul coaliției și o eventuală înlăturare a lui Dragnea e mai probabilă, dar aici vestea proastă e că agenda Dragnea e identitară pentru majoritatea politicienilor PSD-ALDE, chiar dacă acesta ar fi înlăturat, locul lui va fi luat de un produs politic similar.
Nu este însă exclus ca Dragnea să reziste utilizând varianta suspendării președintelui, dacă acesta nu acceptă un nou premier propus de PSD. Precedentele suspendări au fost și ele în perioada preelectorală, prima, din 2007, chiar în anul preelectoral, a doua, cea din 2012, cu numai câteva luni înainte de alegeri. În 2007, varianta suspendării/demiterii părea inițial una fantezistă, acum aproape că s-a banalizat, deși ea rămâne o minilovitură de stat în absența unor argumente constituționale indiscutabile. Dar azi o suspendare ar putea degrada și mai mult legitimitatea majorității parlamentare.
Asta ne duce spre o variantă care pare și ea imposibilă: alegerile anticipate. Spun pare pentru că, atâta timp cât e o posibilitate constituțională, e sigur că actorii politici o iau ei înșiși în considerare, chiar dacă e o soluție de ultim resort. Aici mai poate fi notat faptul că anticipatele chiar erau imposibile în contextul complicatului sistem electoral din 2008 și 2012, atunci când nu era posibil să garantezi majorității faptul că după alegeri își va regăsi fotoliile de parlamentar. Actualul vot pe liste face ca varianta anticipatelor să fie pe masa de joc.
Trecerea în revistă a acestor câteva scenarii politice ne îndeamnă să conchidem că unele dintre variantele care azi ni se par imposibile sau improbabile riscă să se concretizeze. Forțele opuse sunt azi prea echilibrate ca soluția care se va găsi să fie una simplă.