De același autor
Ce eforturi suntem dispuși să facem pentru a nu rămâne în ultimul vagon al construcției europene, acela care, la nevoie, poate fi decuplat?
Dincolo de complexa problematică a valului de refugiați, săptămâna trecută am fost martorii primului produs original al președinției Iohannis: situarea României alături de cele mai eurosceptice state din UE. Această surprinzătoare poziționare fusese pregătită intern prin cultivarea mediatică și aparenta instituționalizare a unui mesaj naționalisto-apocaliptic. Această automarginalizare a României ridică grave semne de întrebare asupra procesului decizional care ne-a adus aici.
Ce a vrut să demonstreze țara noastră forțând un vot în care, prin definiție, știam că vom fi puși în minoritate? Deocamdată, știm perfect ce au vrut țările care ne-au fost tovarășe în această aventură: să transmită opiniilor lor publice că au făcut tot ce se putea, că întreaga responsabilitate revine instituțiilor europene și celorlalte state, nu și guvernelor care s-au opus. În auxiliar, marginalizatul și prorusul Viktor Orbán s-a detașat în lider și reprezentant al euroscepticilor de pretutindeni.
Problema principală nu e atât că România s-a alăturat anumitor state, ci bănuiala că motivația acestei alăturări este similară cu a acestora, împingându-ne în zona suveraniștilor, în zona țărilor în care clasa politică și mediatică se specializează într-o periculoasă pedagogie eurosceptică. Nu este deci vorba despre o decizie punctuală, ci despre o atitudine într-un moment de criză majoră, o atitudine care este privită ca fiind relevantă pentru starea noastră instituțională, pentru predictibilitatea României, pentru cultura politică dominantă.
Poți să înțelegi lipsa de apetență a celui mai sărac de a fi solidar cu cel mai bogat, poți să observi lipsa de empatie drept o caracteristică a psihologiei noastre colective, reliefată și în recentul studiu publicat de Daniel David. Dar e greu să înțelegi lipsa de realism a poziției României, în condițiile în care majoritatea elitelor politice vest-europene regretă acceptarea noastră în UE. Noi acum le dăm argumente în plus, argumente care vor fi utilizate când ne va fi lumea mai (puțin) dragă.
E ironic faptul că intrarea în Schengen a fost recent reafirmată ca un obiectiv major. Faptul că, împreună cu Bulgaria, suntem ținuți afară rămâne un semn al neîncrederii în capacitatea noastră instituțională, iar momente precum cel din 2012 au întărit această neîncredere. Obiectivul României nu trebuie să fie simpla intrare în Schengen, ci depășirea acestei neîncrederi. Diminuarea marii corupții este un pas esențial în acest sens, dar în această perioadă evenimentul principal este rămânerea ca premier a cuiva trimis în judecată. În acest context, România este, deocamdată, și mai puțin credibilă. Responsabilii de politica noastră europeană trebuiau să știe că, și din acest punct de vedere, era cel mai prost moment pentru a deveni încăpățânați.
Anul trecut, discursul naționalist și pe alocuri xenofob al campaniei lui Victor Ponta a eșuat lamentabil. Anul acesta, un discurs de extracție similară, promovat pe aceleași canale media, se regăsește învingător. Astfel, ceva important din semnificația victoriei lui Iohannis din 2014 dispare în neant. Speranțele de atunci tind să se transforme în dezamăgire chiar înainte de a vedea un guvern de culoarea politică a președintelui. Problema acestuia vine și din faptul că are un prim-ministru fantomatic și că împarte vedeta numai cu generalul Oprea. Iohannis a fost proiectat ca fiind unicul responsabil de gestionarea acestui dosar. Prin conferințe de presă decalate față de fluxul evenimentelor și mai ales prin promovarea unei intransigențe deplasate, șeful statului a ieșit din această primă probă de foc mai slăbit decât a intrat.
Slăbit intern, fiind acum criticat mai ales de cei care l-au incitat să se arunce într-o apă în care nu știe să înoate. Din acest punct de vedere, poate părea o capcană, oricum, e sigur că adversarii președintelui au drept obiectiv decredibilizarea acestuia înainte de orice schimbare de guvern.
Slăbit mai ales pe plan european, pentru că a fost purtătorul unui fals discurs principial. La acest nivel mai bine îți justifici egoismul decât să vrei să pari principial și să te citească toți ca pe un fățarnic.
O falsă explicație a acestei situații este că presiunea publică și atacurile lui Ponta l-ar fi obligat pe președinte să joace „politic“ această carte. Președintele mai are patru ani în față și un astfel de calcul de moment este greu de crezut. Explicația este mai adâncă și ne arată stadiul actual al instituțiilor noastre. Cele care se ocupă de politicile europene sunt opace, decalate, nefuncționale. Cele politice (parlament, guvern, președinte) reacționează prost la crize, atunci când nu le declanșează chiar ele. Aceste instituții sunt în general ocupate de oameni care s-au săturat de faptul că nu mai pot face chiar orice, că Europa „le mai dă peste mână“. În acest moment, o criză de încredere a românilor în UE și a partenerilor europeni în România nu ar face decât jocul acestei clase politico-instituționale.
În plus, Iohannis are marea șansă că nu reprezintă PSD condus onorific de Ion Iliescu, pentru că ar fi fost acuzat că face conștient jocul Federației Ruse. Dar și faptul că a legitimat, poate fără să vrea, tentația unei replieri naționaliste este greu de înțeles și de scuzat.
Ce eforturi suntem dispuși să facem pentru a nu rămâne în ultimul vagon al construcției europene, acela care, la nevoie, poate fi decuplat? Tocmai pentru că e în criză, trenul UE accelerează. Vrem să riscăm să continue fără noi?