Ofensiva prezidențială și proiectul de țară

Mi-e teamă că, în ciuda avantajelor de moment, ideea „proiectului de țară“ e o capcană pentru Iohannis. România e traversată de multe falii sociale, istorice, culturale etc., consensul politic e iluzoriu

Alexandru Gussi 27.09.2016
SHARE 5

 

O imagine: liderii europeni adunați pentru foto­grafia de grup de după summit-ul de la Bratislava, în mijlocul primului primul rând se remarcă un Iohannis zâmbitor care, prin statura sa, își domină colegii, în fundal vedem un decor de oraș central-european, ar fi putut fi și Sibiul. O surpriză: după summit, președintele României nu pleacă la Adu­narea Generală ONU, îi cedează locul primului mi­nistru tehnocrat, al cărui mandat teoretic se în­cheie în mai puțin de trei luni. Alte câteva fapte: în loc să meargă la New York, președintele acuzat de adversari că se plimbă prea mult în afara țării alege să participe la diverse evenimente din țară, ți­ne zilnic discursuri și miniconferințe de presă transmise în direct; Iohannis reacționează prompt la votul împotriva ridicării imunității fostului mi­nistru Oprea și la manifestația din fața Palatului Parlamentului, reacții ce par să fi dus la demisia din Senat a celui în cauză; președintele se pro­nun­ță în week-end și pe marginea recentului cu­tre­mur. Toate astea, în timp ce a fost reactivată ins­ti­tuția purtătorului de cuvânt al președintelui.

 

Concluzia punctuală: Iohannis e mai activ, a în­ceput să vorbească liber folosind fraze mai lungi, acceptă să răspundă la întrebări care nu sunt ab­solut previzibile. Cu alte cuvinte, începe să co­mu­nice, iar acesta e un progres. Dar e și o schimbare de strategie: atacat direct sau indirect prin inter­me­diul guvernului, cu un PNL care pare că merge spre o înfrângere care ar fi și înfrângerea sa, pre­ședintele trebuia să reacționeze. Nu știm care vor fi consecințele în termeni de mobilizare electorală, dar scopul este cel de a-și păstra postura de re­pre­zentant al României non-PSD. Pentru asta nu e ne­voie să cobori pe frontul luptei partizane, e sufi­ci­ent să rămâi un fel de vigilent avocat al poporului împotriva abuzurilor clasei politice. Ceea ce și es­te, în consonanță cu fișa postului scrisă și rescrisă de predecesorii săi în această funcție.

 

Rămâne întrebarea dacă Iohannis va putea să joa­ce cu succes această carte, dar la ea nu vom putea răspunde decât după ce vom vedea compoziția gu­ver­nului de după alegerile din decembrie. Este în­să interesantă schimbarea de strategie și de tonus, o schimbare ignorată de o presă în general încre­me­nită în interesele pro- sau antiprezidențiale. Ad­versarii nu vor să-i recunoască niciun progres, par­tizanii nu vor să accepte de unde s-a plecat. Dar rezultatele se văd: un om vizibil inconfortabil în exercitarea funcției, crispat și nervos a devenit mai relaxat, mai bine în pielea sa. Schimbarea de dispoziție e de ordin psihologic și vine ca rezultat al exercițiului puterii. Elixirul puterii este ca po­țiunea magică luată de Asterix: deodată vezi cum liderii europeni te lasă în primul rând și au nevoie de votul tău, adversarii tăi tind să aibă diverse pro­bleme, iar prietenii sunt ocoliți de ele, dar nu destul cât să nu aibă nevoie de tine etc. Atunci înțelegi că instituțiile pot lucra în favoarea ta, asta după ce une­le au lucrat în defavoarea ta.

 

Dar schimbarea de stare psihologică nu era suficientă fără rezolvarea unei al­te probleme cronice: lipsa de discurs po­litic. Iohannis a fost primul pre­șe­din­te ales fără o identitate politică cla­ră. „Un alt fel de a face politică“ era simbolul lipsei de program, iar pre­luarea formulei „Corupția ucide“ do­ve­dea că după un an de mandat co­mu­nicarea politică rămăsese la nivel de slo­gan. Acum a fost găsit un concept mult mai complex: proiectul de țară. Unii spun că e un „simplu“ gest de ima­gine, ceea ce e o observație su­per­fi­cială. Proiectul de țară poate fi un „simplu“ program prezidențial, iar asta e deja ceva. Deocamdată, ideile din jurul acestui concept dau con­sis­tență intervențiilor prezidențiale.

 

Câștigul este net, care este însă pre­țul? O scenă: săptămâna trecută, Io­hannis îi întreabă pe elevii unui liceu din Câmpulung care au fost „cele do­uă mari proiecte de țară din anii ’90“, răspunsul unui tânăr vine prompt, „In­trarea în NATO și UE“, „Evident“, răspunde președintele, convins că exer­­cițiul de pedagogie a fost reușit.

 

Scena e semnificativă pentru zona din care este de ani buni vândută nece­si­ta­tea unui astfel de „proiect“. Elevii nu știau, dar președintele trebuie să știe că integrarea a fost obiectivul ina­mi­ci­lor consensului iliescian. Declarația de la Snagov din 1995 e mai mult un mit uti­lizat pentru a uita că România ace­lor ani rămăsese în zona de influență a URSS, apoi a făcut jocul Rusiei în timpul războaielor din fosta Iugo­sla­vie, devenind un partener relativ cre­dibil numai după alternanța din no­iembrie 1996, în timp ce PSD, alături de PRM, combăteau politicile pro-Vest până și în 1999. Adevărul e că nu a existat un real consens, iar invo­ca­rea unui precedent istoric fals e sem­nificativă și pentru șansele de reușită a unui astfel de proiect.

 

Da, românii vor continuitate și dispre­țu­iesc partidele. Dar nu este consensul politic o iluzie iliesciană periculoasă, așa cum e și ideea golirii de sens a ale­gerilor parlamentare viitoare prin lan­sa­rea chiar acum a unui astfel de pro­ces? Nu este ambiția prea mare? Nu este „proiectul de țară“ chintesența „democrației cu epoleți“?

 

Mi-e teamă că, în ciuda avantajelor de moment, ideea „proiectului de țară“ e o capcană pentru Iohannis. Așa ceva poa­te funcționa într-o țară condusă pi­ramidal ca Federația Rusă, nu într-o țară europeană. România e traversată de multe falii sociale, istorice, cul­tu­ra­le etc., consensul politic e iluzoriu. Să ne amintim de procesul care a dus la semnarea unui Pact pe Educație și chiar la o nouă lege de reformare a aces­tui domeniu. Procesul s-a împot­molit la nivelul implementării, demon­strând că încercarea de a substitui prin­tr-o instituție a statului, Preșe­din­ția, o restanță a partidelor, elaborarea de politici publice, e o eroare. Cu atât mai mult, concretizarea într-o logică consensuală a unor eventuale obiec­ti­ve din „proiectul de țară“ e utopică. O utopie periculoasă nu doar pentru că hrănește speranțe colective ce se vor dovedi deșarte, dar și pentru că are ca principal scop înarmarea ins­ti­tuțiilor statului cu o legitimitate su­pra­politică, dincolo de alegeri și de ins­tituțiile (mai mult sau mai puțin) de­mo­cratice. //

Comentarii 5

claudiu - 10-02-2016

ei, universitatea romaneasca e nula, n-are oameni calificati, multi prosti, nu are tinta, se preda alan-dala fara logica, nu au traditie, n-au mediu intelectual, facultati in care se preda orice numai ce scrie pe firma nu ca in restul lumii (studii europene....atlantice....mondiale...?!....tot felul de stiinte...oficial stam bine dar reclama e mincinoasa.), material inexistent ori depasit ori lacunar (se citeste si se scrie dupa dictare!), scot studenti someri, fara competendete dobandite, vai de capul lor si aia care cheltuie pe chirie ca sa obtina o hartie (calitate-pret, e scump de fapt in Romania sa faci facultate, oricum marea majoritate de tarani anafabeti nici nu viseaza!), si niste pseudoprofesorasi care acuma mai scriu niste maculatura pe program POSDRU sau stiu eu ce... coruptie, nepotism, sinecuri, birocratie (cea mi faimoasa persoana pentru studenti in facultatea romaneasca e secretara si apucaturile ei menstruale, ca fara ea nu ajungi nicaieri!), mediu imbacsit cu fuduli si frustrati anchilozati in functie care nu fac nimic sau o freaca paralel la al doilea job de la stat sau privat...e dezastru cu ochiu liber! de multe ori e mai tare wikipedia decat ce se preda la facultate...Basescu a zis-o ca scoala romaneasca scoate tampiti, dar a uitat sa adauge ca ai nevoie de tampiti ca sa produci tampiti, nu? e un sistem futut de 25 de ani de schimbari-nonschimbari, haos! impreuna cu societatea falimentara, corupta, saraca, abandonata in care traim - e dezastru! cel mai tare e studentul care ia diploma si o sterge in afara la mai bine!

Răspunde

Titus Parjolescu - 10-02-2016

In politica este ca in agricultura, nu faci treaba la timp, pierzi. Iohanis a intarziat mult prea mult ca sa deschida gura si impresia de incompetenta s-a consolidat.

Răspunde

eu - 10-01-2016

noi avem o intelectualitate de groupthink - foarte sectara, niste clanuri, pline de antipatii personale, relatii guru, conflicte etc si multa politizare simplista, chiar inchirierea mintii - nu oameni independenti care judecat independent si cu un aparat tehnic pe care li-l da cunosterea chestiuni de la caz la caz - de asta se si propaga foarte usor, ca in politica, zvonuri, sentimente, excluziuni si reuniuni....e varza, in plus intelectualitatea, cu taberele ei, e si dominata de o generatie mai in varsta cu fixurile ei, care face si politica de stat si opozitie la aceasta, putin permeabila la noi idei,

Răspunde

tom - 09-30-2016

cei mai varza pseudointelectuali sunt grupul de la Dilema Veche, cu Plesu pe post de legionar comunist si Ghinea pe post de "burghez" tanar - care cica stie sa fac proiecte, dar n-am vazut nimeni de la el nimic sa faca decat articole sugubate de jumatate de pagina si sa se injure cu Mugiu-Pipidi ca a luat bani sa isi faca think tank cica european unde scriu niste briefinguri niste directori comunisti de ministeri ca compozitiile-referat de scoala, cu citate de project syndicate....asta e nivelul! sa te miri la o tara care nu are undeva statistici cu alegerile, datele de la BNR pe site nu se genereaza, universitatile n-au baze de date, n-au carti, n-au calculatoare, n-au silabusuri, se fac xeroxuri dupa cum vrea baronul sau se scriu idei generale de clasa a 7-a.....astia fac viata publica in Romania, sa te miri ca batem apa in piua pe loc?!

Răspunde

ion - 09-29-2016

GDS - grupul de presiune oliharhic pseudointelectual si clientelar., oliharhic, cu tot felul de cractere dubioase si extreme...un fel de PSD al lumii intelectuale romanetsi ratate si inexistente!...fiti seriosi! mai lasati-o balta

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22