De același autor
Îngrijorările legate de maniera în care gestiunea relației cu Rusia poate afecta securitatea pe continent nu sunt doar în Estul Europei, ci și în partea de Vest a acestuia.
Împins cu totul în culisele agendei publice de tragedia de la clubul Colectiv și amplele proteste de stradă care au urmat, mini-summit-ul NATO de la București a fost în esență expresia îngrijorărilor fostelor state comuniste din Estul continetului față de lipsa de unitate din interiorul unei organizații confruntate cu acțiunile agresive ale Rusiei. E interesant de remarcat că evenimentul, care totuși a reunit la București nouă șefi de state, a fost în mare parte ignorat de presa occidentală. Îngrijorările țărilor în cauză nu sunt gratuite. Gesturi și declarații venite în ultima vreme dinspre două capitale importante, Berlinul și Parisul, au provocat temeri privind inițierea unui demers de „normalizare“ a relațiilor cu Rusia. Au marșat pe această idee, exprimată anterior și de Jean Claude-Juncker, atât vicecancelarul german Sigmar Gabriel, cât și fostul președinte francez, Nicolas Sarkozy, în cursul unor vizite pe care ultimii doi le-au făcut recent în capitala Rusiei. Într-un discurs ținut la Institutul de Relații Internaționale al Universității de Stat din Moscova, Sarkozy, care ulterior s-a întâlnit și cu Vladimir Putin, a spus că politica occidentală de izolare a Rusiei nu are niciun sens. „Fără Rusia, nu putem formula răspunsuri adecvate la crizele severe cu care ne confruntăm și oricine uită rolul fundamental pe care îl joacă Rusia face o greșeală.“
Această schimbare de abordare a fost bineînțeles remarcată la Kremlin. Un articol apărut în Sputnik, rețeaua media oficială a regimului destinată străinătății, pe marginea vizitei lui Sigmar Gabriel are titlul semnificativ: „Va risca Germania să provoace mânia Washingtonului reînnodând legăturile cu Rusia?“. Estimând, în continuare, că o astfel de decizie ar putea duce la fricțiuni cu blocul țărilor din Europa de Est, unde influența americană este semnificativă.
Există mai multe motive pentru care lideri ca Sigmar Gabriel, Sarkozy și parțial chiar Angela Merkel își doresc o reapropiere de Moscova. Ele sunt de natură economică, mai ales în cazul Germaniei, țin de speranța că Rusia ar putea fi de folos în Siria, micșorând presiunea fluxurilor de refugiați, dar au la bază și considerente de politică internă. Există în Germania un lobby influent în zona afacerilor, dar și în cea politică care nu a agreat de la început impunerea unor sancțiuni Rusiei. La rândul său, Nicolas Sarkozy se află într-o competiție directă cu Marine Le Pen, liderul Frontului Național, care, alături de alți lideri ai unor formațiuni de extremă dreapta din Europa, s-a plasat de partea Kremlinului în chestiuni precum Ucraina sau Siria.
Astfel de poziții provoacă iritare și îngrijorare în multe din țările din blocul estic, cu precădere în Polonia, România și statele baltice, pentru că Ungaria și Slovacia au relații relativ cordiale cu Kremlinul. Ele condamnă, mai voalat sau mai deschis, atitudinea duplicitară din unele capitale europene care, în timp ce fac trimitere la „valorile fundamentale europene“ atunci când abordează chestiunea imigranților, folosesc, pe de altă parte, argumente geopolitice atunci când militează pentru încălzirea relației cu Rusia, deși exact acele valori sunt violate pe scară largă la Moscova.
În fine, mai este și chestiunea antiamericanismului, cultivat destul de agresiv în Europa Occidentală atât de cercurile stângii progresiste, cât și de formațiunile de extremă dreaptă. Am văzut recent o expresie a acestui tip de atitudine în Parlamentul European, unde a fost adoptată, e drept, destul de strâns, cu 285 de voturi pentru și 281 împotrivă, o rezoluție prin care se cere statelor membre în UE „să renunțe la orice acțiune penală împotriva lui Edward Snowden, să-i ofere protecție și să refuze extrădarea dacă aceasta este cerută de o terță parte, ca o recunoaștere a statutului său de «whistleblower» și apărător al drepturilor omului“. E adevărat, rezoluția nu este obligatorie și majoritatea observatorilor sunt de părere că e foarte puțin probabil ca vreun stat din UE să riște o deteriorare a relațiilor cu Washingtonul oferindu-i azil lui Snowden. Însă ea relevă, o dată în plus, atitudini larg răspândite în Europa, care erodează legăturile transatlantice, fundamentale pentru aranjamentele de securitate de pe continent.
Trebuie spus că îngrijorările legate de maniera în care gestiunea relației cu Rusia poate afecta securitatea pe continent nu sunt doar în Estul Europei, ci și în partea de Vest a acestuia. Fostul secretar general NATO, Anders Fogh Rasmussen, avertiza recent că „atitudinea împăciuitoare față de Rusia nu va duce la pace, ci, din contra, doar va prelungi conflictul“. Și, oarecum surprinzător, chiar în Germania, Joschka Fischer, fost ministru de Externe și timp de două decenii liderul Partidului Verzilor, o formațiune de stânga, a găsit și el cu cale să exprime o poziție similară. „Rusia este vecinul nostru, așa că trebuie să ajungem la un modus vivendi în relația cu Moscova. Însă ambițiile geopolitice ale Rusiei fac din ea o amenințare continuă pentru pacea Europei. Iată de ce o solidă relație transatlantică rămâne indispensabilă pentru Europa, alături de o reconsolidare a capacității sale de apărare.“
În ce măsură astfel de avertismente vor avea ecou atunci când liderii europeni vor trebui să decidă, spre sfârșitul anului, prelungirea sancțiunilor față de Rusia rămâne de văzut. Pentru că, dacă vor fi evidențiate cu acest prilej, la nivel de abordare formală, atât o falie transatlantică, cât și una Est-Vest, Moscova va lua act de faptul că atitudinea sa agresivă aduce beneficii.