De același autor
Cu o lună și ceva în urmă, Radek Sikorski, fostul ministru de Externe al Poloniei, artizanul, împreună cu Carl Bildt, al Parteneriatului Estic, a ținut o conferință la Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iași. A vorbit, inevitabil, și despre relația Occidentului cu Rusia, respingând discursul standard livrat de la Moscova conform căreia agresiunea din Ucraina și tonul belicos la adresa statelor din UE aflate pe Flancul de Est, care se întinde din țările baltice până în România, în fapt nu există și că, oricum, ceea ce vedem și auzim nu e nimic altceva decât o reacție firească la provocările venite dinspre Europa, sub imbold american.
La doar câteva zile distanță după aceea, Bucureștiul a fost vizitat de un fost premier francez, Dominique de Villepin. Oricine i-ar fi ascultat pe Sikorski și De Villepin rămânea cu impresia fermă că veneau din două lumi diferite, nicidecum dintr-un spațiu comunitar unde, în teorie, împărtășim cu toții aceleași valori și aspirații. Ceea ce a spus d-l De Villepin la București nu era în fond foarte diferit de ceea ce am auzit în repetate rânduri din gura lui Vladimir Putin, cu care, de altfel, fostul prim-ministru francez ne-a și amintit că s-a văzut în câteva rânduri. Iar opiniile sale nu erau nici pe departe unele izolate. Am auzit unele asemănătoare exprimate, după doar câteva săptămâni, de către Nicolas Sarkozy sau de către Frank-Walter Steinmaier, ministrul de Externe german, pentru care exercițiile militare NATO din Polonia și țările baltice sunt o dăunătoare și provocatoare „agitație războinică“(!), precum și de către Jean-Claude Juncker. În aceste condiții, nu e de mirare că lideri europeni de prim rang, ca Juncker sau Matteo Renzi, primul ministru al Italiei, nu au avut nicio problemă în a se alătura liderului de la Kremlin la Sankt Petersburg, unde a avut loc o reuniune care se dorește a fi un fel de Davos rusesc, în ciuda sancțiunilor impuse de UE Federației Ruse.
Realitatea e că entuziasmul față de politica de izolare a Rusiei, ca răspuns la agresiunea din Ucraina, și de coagulare a unei poziții europene ferme față de Moscova în domeniul securității scade foarte repede, imediat cum ieși din arealul țărilor din prima linie din Estul continentului. Și în Germania, și în Franța există voci influente și în spațiul politic, și în mediul de afaceri care își doresc o cât mai rapidă normalizare a relațiilor cu Kremlinul. Multe dintre acestea sunt, în plus, mai mult sau mai puțin deschis, și antiamericane, așa că ar saluta și încuraja o repliere în plan militar a Statelor Unite de pe continent, în paralel cu elaborarea unei noi formule de securitate în Europa care să includă explicit și Rusia. În paralel cu promovarea unei forțe armate comune pentru UE, demers susținut tot mai des în ultima vreme de lideri europeni de vârf. Efectul inevitabil fiind diminuarea rolului NATO, unde America este de departe prima vioară.
Până de curând, principala piedică în calea promovării, în mod treptat, a unei astfel de strategii a fost Marea Britanie. Însă acest obstacol a dispărut practic în urma Brexit-ului, așa că, în noul context, țările de pe Flancul Estic, care se opun ferm acestor evoluții, se văd brusc marginalizate. Partizanii Brexit-ului, care au susținut în campania care a precedat referendumul că securitatea europeană nu va fi deloc afectată, din moment ce în acest caz NATO este principalul actor, au ignorat, e greu de spus dacă în mod voit sau nu, acest gen de implicații care afectează major mai ales Estul continentului. După cum nota Timothy Garton-Ash într-un articol recent din The Guardian: „Vladimir Putin își freacă probabil mâinile de bucurie. Alegătorii englezi au dat o lovitură grea Occidentului în ansamblu, idealurilor cooperării internaționale, ordinii liberale și societăților deschise asupra cărora avuseseră în trecut o influență benefică“. După cum și pentru The New York Times: „decizia britanicilor de a se retrage în ceea ce unii critici au numit statutul de «Mică Anglie» este doar unul dintre numeroasele evoluții pe plan global care sugerează existența unui potențial în creștere de reașezare a relațiilor globale de putere, în domeniile politic și economic, în materie de granițe și ideologie“.
Acest ultim aspect nu a scăpat neobservat la Beijing. În deschiderea primei întâlniri care i-a reunit pe cei 57 de membri ai noii Bănci Asiatice pentru Investiții (controlată de chinezi), o concurentă declarată a Băncii Mondiale și a FMI, noul președinte la băncii, Ji Liqun, a ținut să sublinieze, într-o trimitere destul de transparentă la Statele Unite ca principal garant al actualei ordini mondiale, că „niciun imperiu nu a reușit să guverneze lumea la nesfârșit“. Toate aceste elemente fac ca Brexit-ul să aibă un impact pe termen lung mult mai substanțial decât cel circumscris efectelor de moment, în care a prevalat analiza componentei economice sau, în cazul celor care, exasperați de intruziunea excesivă, în creștere, a Bruxellesului în viața zi de zi a europenilor, speră că șocul va pune în sfârșit în mișcare o reformare substanțială a Uniunii Europene. Deși importante în plan imediat, aceste aspecte ar putea fi până la urmă mult mai puțin semnificative decât primele la scară istorică, atunci când vom rememora evenimentele derulate în aceste ultime săptămâni. Vom avea, de altfel, primele semnale relevante în acest sens chiar în zilele următoare, după ce vom ști cum se va finaliza, în materie de decizii majore în planul securității, reuniunea la vârf NATO de la Varșovia.