De același autor
Mixajul dintre calculele politice sau geopolitice și respectul pentru valori umane fundamentale nu e niciodată agreabil. Însă chestiunea capacității UE de a face față uriașei provocări a migraţiei nu este nici pe departe una secundară.
Doar de la începutul anului 2015, peste 300.000 de imigranți, majoritatea din Siria, Irak, Sahel, Libia sau Eritreea, au ajuns în Europa. În timpul periculoaselor traversări pe mare în ambarcațiuni improprii și supraaglomerate, cel puțin câteva mii dintre aceștia și-au pierdut viața. Alții au sfârșit la fel de tragic, precum cei găsiți asfixiați la granița dintre Ungaria și Austria. Masiva migrație către Europa prosperă a devenit unul dintre subiectele constante în mass-media. Televiziunile au transmis încontinuu reportaje din taberele de refugiați sau din punctele de recepție din Grecia sau Italia. Nu e de mirare că, în acest context, întreaga discuție a căpătat puternice accente emoționale. Dar, oricât de importantă ar fi dimensiunea umană a crizei, nu putem ignora celelalte aspecte. Pentru că întrebarea de fond este dacă, abia ieșită (pe moment) din criza grecească care a zguduit din temelii zona euro, construcția europeană mai poate suporta un nou șoc, probabil chiar mai traumatizant.
E o provocare majoră, pe care o recunosc chiar și cei care spun răspicat că UE are datoria morală, în acord cu valorile fundamentale care stau la baza întregului proiect, să absoarbă enormul flux de imigranți din Orientul Mijlociu și din Africa. „Chestiunea imigrației, una viscerală, într-un fel în care nu este văzută cea a monedei unice, a creat fracturi între populațiile din țările din UE și guvernele lor, între statele membre, între însăși UE și valorile sale fondatoare“, scrie François Heisbourg, în Financial Times.
Imigranţi trecând graniţa dintre Serbia şi Ungaria
Mixajul dintre calculele politice sau geopolitice și respectul pentru valori umane fundamentale nu e niciodată agreabil. Însă chestiunea capacității UE de a face față acestei uriașe provocări nu este nici pe departe una secundară. Ultimul Eurobarometru indică, pentru prima oară în cei 42 de ani de când se face această cercetare sociologică, că, pentru europeni, chestiunea imigrației ocupă primul loc în temerile și preocupările lor. Consecințele nu sunt greu de ghicit. În plan politic, marii beneficiari sunt partidele populiste, antisistem, aflate oricum pe val. În Suedia, Finlanda, Olanda, în Germania, unde mișcarea antiislamică Pegida capătă tot mai multă susținere. În timp ce, în Franța, un scenariu în care Marine Le Pen, liderul Frontului Popular, ajunge la Palatul Elysée, nu poate fi nicidecum exclus. Cum va arăta o Europă în care chiar și doar parte dintre decidenții politici vor avea această extracție nu este greu de ghicit.
Și mai este și chestiunea referendumului din Marea Britanie, de la sfârșitul anului 2017, privind rămânerea țării în UE. Până acum, sondajele de opinie indică un avantaj al curentului proeuropean. Însă analiștii avertizează că actuala criză a refugiaților ar putea schimba cu totul datele problemei. Or, o ieșire a Marii Britanii din UE ar da peste cap toată construcția instituțională europeană actuală. Pentru un grup întreg de țări, Londra reprezenta principala contrapondere la axa franco-germană. Fără Marea Britanie, resentimentele față de Berlin acumulate în timpul crizei euro ar deveni sensibil mai pronunțate. Oricum există fricțiuni mari pe tema migrației. Slovacii au anunțat că vor primi doar refugiați creștini. Peste 70% dintre polonezi resping ferm ideea de a primi refugiați din Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Iar pentru Viktor Orbán, Ungaria reprezintă un bastion de apărare a valorilor europene împotriva invaziei unor oameni „cu alte rădăcini civilizaționale“, încurajați de „cercuri liberale iresponsabile“.
Ajungem astfel într-un punct extrem de delicat, dar puțin discutat din cauza presiunii abordărilor în cheia „corectitudinii politice“. Tot acest imens flux de imigranți este copleșitor de sorginte islamică. Or, chiar dacă eliminăm ideea că printre sutele de mii de imigranți s-ar putea infiltra militanți ISIS, acest aspect are toate șansele să amplifice și mai mult tensiunile sociale deja existente în Europa Occidentală. Comunitățile musulmane rejectează masiv integrarea în restul societății. În unele dintre acestea funcționează chiar un sistem de reglementări de tip Sharia incompatibil cu normele legale din statul respectiv. O parte dintre miile de moschei existente au devenit centre active de promovare a radicalismului islamic. Sigur, cercurile de stânga ne explică că nu este nicio legătură între Islam și terorism. Însă aproape toate atentatele teroriste din ultimii ani au fost de inspirație islamică.
Deja teama față de acțiunile teroriste, amplificată de atentatul recent, din fericire dejucat, din trenul Thalys din Franța, pune serios în discuție menținerea acordului Schengen. Unii observatori cred că actuala criză a refugiaților ar putea determina, chiar în 2016, decesul acestui aranjament esențial pentru libera circulație în interiorul UE, un element fundamental al întregului proiect european.
În contrapondere, alte voci, între care și The Economist, subliniază faptul că actualul flux migrațional masiv ar putea reprezenta o soluție pentru criza demografică prin care trece Uniunea. O criză care va avea un impact negativ enorm asupra pieței muncii și care riscă să paralizeze în următorii 15-20 de ani toate mecanismele de protecție socială și de asistență medicală de pe vechiul continent. Este o perspectivă care nu poate fi ignorată. Ceea ce nu elimină însă întrebarea: ce fel de Europă vom avea peste câteva decenii?