De același autor
Săptămâna trecută, pe 9 mai, a fost Ziua Europei. Iar cum în 2017 se împlinesc 10 de ani de când România a devenit membru UE, Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, a decis să o sărbătorească la București. Ca de obicei, în astfel de momente se spun lucruri frumoase. Juncker a ținut să mărturisească că are „aproape o poveste de dragoste“ cu România și să ne dea speranțe că până în 2019, când vom deține pentru șase luni președinția UE, vom scăpa de MCV și vom intra în zona Schengen. Ne-a mai asigurat că în UE nu există state privilegiate și state de categoria a doua, că nu va exista o Cortină de Fier în interiorul Uniunii. Asta nu l-a împiedicat însă să vorbească despre ritmuri interne diferite, ceea ce în fond e un alt fel de a descrie o Europă cu două sau mai multe viteze.
Trimiterile la Europa sunt adesea confuzionante. Depinde cine le face, de ce le face și în ce context. După cum observă și Tony Barber în Financial Times, „campionii integrării europene obișnuiesc să se refere la UE, câteodată chiar la zona euro, ca și când ar fi sinonime cu Europa“. Ceea ce nu e deloc adevărat, din multe puncte de vedere. Unii ar putea spune că e vorba doar de o nuanță semantică şi nu trebuie să îi acordăm o importanță exagerată. Însă în actualul context internațional, cu un Brexit care se consumă într-o atmosferă care a devenit tot mai toxică în relația Londra-Bruxelles, cu o dinamică internă de regândire substanțială a funcționării UE, cu reașezări geopolitice majore în curs, nu poți să nu observi că între spațiul care descrie din punct de vedere geografic Europa și cel politic, economic, instituțional pe care îl vor ocupa în viitor actualele state membre ale Uniunii vor exista foarte probabil diferențe consistente.
Ca să înțelegem evoluțiile de acum de pe vechiul continent, încotro ne îndreptăm, este poate util să ne întoarcem în timp, în 1994. Atunci, Wolfgang Schauble, actualul ministru de Finanțe german, și Karl Lamers făceau public un important document de poziție al grupului CDU/CSU privind viitorul Europei: Überlegungen zur europäischen Politik (Reflecții asupra politicii europene). Documentul descria direcțiile de urmat în ceea ce privește proiectul european, de la extinderea în Est și abordările în materie de securitate la evoluțiile din interiorul UE în plan instituțional. Ceea ce e șocant e că ideile exprimate atunci par extrem de actuale și acum. Se discută despre introducerea unei monede comune ca despre elementul esențial al „Uniunii Politice“ (nu doar ca „un alt element al integrării“), despre intensificarea cooperării franco-germane, despre construcția unei componente distincte de politică externă și de securitate a UE, despre extinderea către Est (de remarcat, „în parteneriat cu Rusia!“) și, foarte important pentru noi, despre o „geometrie variabilă“ în materie de operare instituțională a UE pentru a nu afecta integrarea profundă a unui nucleu dur (Kern) coagulat, la rândul său, în jurul axei franco-germane. Un nucleu cu nu mai mult de 5-6 țări (Germania, Franța, Benelux) în care, de pildă, nici măcar Italia (una dintre țările fondatoare) nu urma să fie inclusă de la început!
Traseul de urmat propus era unul care avea în vedere explicit, ca punct final, o Europă federală în care Germania ar urma să „păstorească“ regiunea din nordul și estul Europei, iar Franța să se ocupe de partea de sud a continentului. În acest punct trebuie făcute două observații importante: 1) cei doi politicieni germani nu vedeau în acel moment în niciun fel România și Bulgaria - și nici într-un caz restul Balcanilor - ca parte a efortului de extindere către Est, ceea ce și explică diferențierea evidentă care se face și în acest moment între cele două țări și restul membrilor Uniunii (MCV, chestiunea zonei Schengen); 2) în document se exprimau încă de atunci dubii că Marea Britanie va accepta să se „topească“, ca țară, într-o viitoare entitate federală aflată sub bagheta Germaniei și Franței, ceea ce, din nou, prefigurează Brexit-ul de mai târziu.
O vreme, această viziune germană a fost parțial deturnată. Iată însă că Brexit-ul, spectrul unei Americi izolaționiste, nevoia de a descuraja valul populist eurosceptic din ultimii ani au readus pe tapet ideea de reîntoarcere la elementele fundamentale ale proiectului Schauble-Lammers din 1994, mai ales după victoria lui Macron din Franța. Este decisă deja consolidarea unui Kern european. Tony Barber crede că în termeni reali Europa care se configurează acum se va restrânge, la nivel politic, în jurul unei arii „al cărui nucleu central va fi fostul Imperiu Carolingian de acum 1200 de ani“, sub impactul evenimentelor dramatice care s-au consumat în ultima perioadă în Turcia, în Balcani, în Marea Britanie, în America și, mai ales, în Rusia.
Cât despre România, e limpede că nu vom fi, din rațiuni în mare parte obiective, nicidecum în „prima linie“, în ciuda asigurărilor politicoase ale lui Juncker. Și, dacă ne-am afla în situația de la debutul apartenenței noastre la UE, poate asta nu ar fi neapărat o poziție cu un grad de risc ridicat. Între timp a apărut Brexit-ul, iar Rusia respinge explicit statu quo-ul geopolitic european de după 1990. Ieșirea Marii Britanii din UE va amplifica influența exercitată de Franța și Germania în raport cu celelalte țări de pe continent. Țări din Est, ca Ungaria, Polonia sau România, cu sensibilități legate de suveranitate și sceptice față de inițiativele europene în materie de apărare sau migrație, care se văd expediate în afara unui grup tot mai strâns integrat în jurul Franței și Germaniei