De același autor
De ceva vreme, Klaus Iohannis ne vorbește permanent despre un nou „proiect de țară“ pentru România. În principiu, dacă ne uităm la cavalcada de evenimente la care asistăm, mai toate cu conotații negative, este un lucru absolut necesar. Cu condiția ca președintele să ofere și altceva decât o sintagmă pompoasă, aparent înțeleaptă și vizionară, dar total lipsită de conținut, dacă nu trasezi măcar câteva linii majore ale demersului și nu propui un cadru al discuției.
Într-adevăr, România are decizii majore de luat din perspectivă externă și reparații fundamentale de făcutpe plan intern la nivel instituțional. Fostul consilier prezidențial Iulian Fota descria inspirat actuala situație în care ne aflăm nu doar noi, ci și Europa, lumea occidentală în general, drept „sfârșitul vacanței“. În ceea ce ne privește, atunci când, la mijlocul anilor ’90, s-a luat decizia integrării euroatlantice, acesta a fost practic proiectul nostru de țară. La acea vreme, și chiar ulterior, atunci când am intrat în NATO și puțin mai târziu, în 2007, în UE, lucrurile arătau mult mai simplu. În ciuda tensiunilor intervenite în perioada războiului din Irak, legăturile transatlantice erau solide, nimeni nu le punea în vreun fel în discuție. Iar în ceea ce privește UE, singura problemă era, după cum spunea Ivan Krastev, care dintre vecinii săi va deveni în viitor membru. În timp ce Federația Rusă era departe de a fi percepută drept o amenințare. Cu alte cuvinte, noi, ca țară, nu aveam prea multe de făcut. Trebuia să ne raliem cuminte la indicațiile Bruxellesului, să mai punem ceva ordine în instituțiile de acasă și să ne bucurăm liniștiți de o lungă perioadă de pace și prosperitate.
Din păcate, aproape nimic din lumea serenă de atunci nu mai există astăzi. Doar în ultima lună am avut Brexit-ul, un nou atentat în Franța - care o aduce și mai aproape pe Marine Le Pen de fotoliul de la Élysée, și niște evenimente dramatice în Turcia, care au toate șansele să transforme o țară care era considerată o parte esențială a soluției pentru criza refugiaților și pentru asigurarea securității în zona flancului NATO din arealul Mării Negre într-o mare problemă. Și pentru NATO, și pentru Occident în general. Din cauza imprevizibilității regimului Erdoğan și a tensiunilor pe care acțiunile represive la care recurg autoritățile le vor induce în societate.
Marea problemă este că România are de luat în viitorul nu tocmai îndepărtat o serie de decizii majore, în condițiile în care avem un gol cumplit de lideri capabili să înțeleagă provocările cu care ne confruntăm și să fie în stare să facă, la un moment dat, alegeri dificile. Nu mai avem nici măcar oameni conectați în mod real la centrele de influență majore din spațiul nostru de interes. Și e greu de văzut ceva la orizont, dacă ne uităm la noul val. De pildă, la USB, mai nou la USR. Probabil sunt acolo destui oameni cu bune intenții, dar, dincolo de patina ideologică excesiv de stângistă și marota cu „raderea întregii clase politice actuale“, un deziderat utopic, care ignoră faptul că în fond o clasă politică nu este altceva decât expresia valorilor din întreaga societate, nu auzi alte lucruri de substanță.
În ultimele două decenii am utilizat cumva mecanic, fără nuanțe, sintagme ca „lumea occidentală“ sau „alianța euroatlantică“, din care făceam și noi parte. Nu am discutat serios cum vrem noi, ca romîni, să arate în viitor Uniunea Europeană: o federație sau un spațiu de cooperare extinsă între națiuni. De fapt, asta nu au făcut-o nici alții, acesta fiind unul dintre motivele pentru care s-a ajuns la Brexit. Pentru că acest tip de decizii fundamentale au ajuns să fie luate, oarecum pe sub masă, de personaje precum Juncker sau Martin Schulz, care tot aruncă în spațiul public conceptul nebulos „mai multă Europă“, ceea ce, în traducere liberă, înseamnă că mai toate deciziile importante se vor lua la Bruxelles. Vrem asta sau nu? Oricum, indiferent de răspuns, trebuie să fim conștienți că mulți europeni nu sunt deloc entuziasmați de această perspectivă. Să vedem, de pildă, ce se va întâmpla în Austria, unde alegerile prezidențiale vor fi reluate. Și pe ce alianțe ne bazăm în interiorul UE? Ideea de a ne ralia cuminte la motorul „franco-german“, fără a încerca să construim și alte alianțe în interior, s-ar putea să nu fie neapărat cea mai bună formulă, fie și din cauza faptului că nu știm ce ne vor aduce alegerile de anul viitor din cele două țări.
Pe de altă parte, auzim destule voci care cred că ar trebui să trecem repede la euro. Ele par excesiv de optimiste în privința capacității economiei noastre de a gestiona acest proces. Până una-alta, țările din sudul continentului, Grecia, Spania, Portugalia, chiar Italia nu au reușit să o facă cum trebuie. Ne vom descurca oare noi mai bine? E greu de crezut. Apoi, România e un stat cu instituții fragile și ineficiente. Vedem asta zi de zi. Și nu trebuie să ne uităm doar la marile scandaluri, de pildă din sănătate, ci la maniera în care funcționează multe dintre serviciile publice în relația cu cetățenii. Problema e că rezistența masivă la reformă e generalizată, cam în toate sectoarele. Rețele de influență extinse, de conivență cu structurile sindicale, au reușit până acum să blocheze majoritatea încercărilor de reformă din educație, din administrație, din sănătate.
România are într-adevăr nevoie vitală de ceea ce am putea numi un „proiect de țară“, ca demers de principiu. Există însă un mare semn de întrebare: avem oare, în acest moment, lideri capabili să articuleze și să implementeze un astfel de proiect, pe componentele sale internă și externă?