Guvernul alandala

Pas cu pas, PNL se transformă în frânarul reformelor promise de coaliție, fie ele și microscopice

Andreea Pora 13.04.2021

De același autor

Ca și cum nu ar fi îndeajuns tevatura din jurul lui Vlad Voiculescu, a cărui descăpățânare doar s-a amânat, pentru că liberalii nu se vor potoli până nu vor arăta useriștilor cine e stăpânul, mai este și conflictul din jurul legilor justiției și al lui Stelian Ion. Este al doilea pe lista PNL și deja tirul se reglează pe el. După Sănătate, aceasta e zona în care liberalii au un interes major. Iar Stelian Ion i-a supărat trecând peste binecuvântarea PNL atunci când a înaintat legile justiției, deși 80% din ele erau moștenite de la Predoiu. I-a transmis-o cu subiect și predicat Ludovic Orban, i-a reproșat-o Lucian Bode, atunci când a „exclus” trecerea poliției judiciare la parchete.

Sigur, într-o coaliție se pleacă de la prezumția că nu miști nimic fără să-ți consulți partenerii, altfel pățești ca la desființarea Secției Speciale, unde USR PLUS a fost nevoit să înghită broasca râioasă a superimunității oferite magistraților. Un compromis fără de care legea nu trecea din cauza șantajului făcut de UDMR cu mâna minorităților naționale, dar care nu a provocat mare deranj în tabăra PNL. Și nici pe Florin Cîțu nu l-a afectat prea mult sau, poate, a suferit în tăcere, nu cum se întâmplă cu tot ce are legătură cu pandemia. Acestea sunt momentele în care are limbariță, se lansează în tot felul de declarații cu iz politicianist, care însă nu au o legătură prea mare cu realitatea. De exemplu, ne spune că suntem pe un platou cu infectările de Covid și că de la 1 iunie vom scăpa de restricții, dar situația e atât de disperată, că Spitalul Foișor trebuie evacuat noaptea de zici că se anunțase vreun atac aerian. Una cu alta nu se pupă și asta pentru că, așa cum spune Beatrice Mahler, directoarea de la Nasta, cazurile reale sunt de patru ori mai mari decât cele oficiale. Prezentată ca pe cincinalele de pe vremea lui Ceașcă, draga de vaccinare chiar a intrat pe un platou (AstraZeneca e deja pe stoc) și nici gând de vreo strategie.

La Justiție va fi următorul scandal, iar miza nu e deloc mică. În primul rând, e clar că liberalii nu vor să dea din mână poliția judiciară, deși e promisiune din programul de guvernare, iar motivul e simplu: vor să aibă în continuare controlul informațiilor din dosare. Este ceea ce spun la unison magistrații, care cer de ani buni transferul la parchete al acelor polițiști judiciari care lucrează efectiv în cercetări penale, nu al celor care au doar o țidulă la mână, dar nu fac nimic . E vorba de vreo 6000-7000 de oameni și nu de 28.000, cum susține Bode. Cum să renunți la „dubla comandă” a unui ofițer de poliție judiciară? Nu-i mai bine să poată el fi ținut din scurt de șeful său de la poliție, cel de care îi depinde cariera, decât de vreun procuror asupra căruia nu ai influență? Sigur că e mai bine, mai ales dacă pe masa polițistului se află și vreun dosar „sensibil”. Nu-i mai simplu să-l scoți din dosar pe un polițist de la cercetări penale, trimițându-l să stea la filtre pe stradă sau la paza bolnavilor de Covid, dacă vrei să-l ții sub control? Este. Dar marelui reformist PNL nici că-i pasă, una e să scrii de ochii lumii în programul de guvernare și alta când ajungi la putere. Exact așa făcea și PSD. Iar premierul care promitea „Reformă cu orice preț” tace acum mâlc. Cum să supere partidul în plină cursă pentru șefie?

Ce să mai discutăm despre decizia Curții Constituționale prin care judecătorii trebuie să-și motiveze hotărârea în ziua pronunțării. Nu are rost să ne întrebăm de ce a dat CCR o astfel de decizie, justificată din perspectiva timpului impardonabil de lung în care se dau motivările în unele cazuri, dar aproape imposibil de aplicat în acest moment din cauza gradului de încărcare a judecătorilor (la nivel de ICCJ, unui judecător îi revin 1023 de dosare, iar la judecătorii, 1028 de dosare). Așa cum nu are rost să ne întrebăm de ce judecătorii CCR nu-și aplică lor înșiși o astfel de prevedere. Domniile lor au mult mai puține dosare pe rol, nu judecă în fiecare zi, dar scriu motivările în ritm de melc. Desigur, dacă voiau, puteau să dea un termen de aplicare, nu să procedeze exact ca în 2016, când au dat decizia prin care se interzicea SRI să mai asigure supravegherea tehnică în dosarele penale. Atunci, ministrul Raluca Prună a dat o OUG până când CCR și-a publicat motivarea, încercând să repare consecințele. Acum însă, coaliția nu mai vrea să dea ordonanțe pe justiție, pentru că, vezi Doamne, așa s-a pronunțat poporul la referendum. Cruntă ipocrizie, căci nu despre asta era vorba la referendum.

Dar asta-i situația. Așa că presiunile sunt pe Stelian Ion să facă repede un proiect de lege înainte să apară motivarea CCR, deși, potrivit juriștilor, poate conține nuanțe importante. Spre deosebire de alte decizii CCR care au fost întâmpinate cu o sfântă indignare și vorbe grele de premier și de Ludovic Orban, acum... tăcere.

Un alt motiv pentru care sunt supărați pe Stelian Ion și se pun de-a curmezișul legilor justiției e că avizul CSM la numirea procurorilor șefi va fi obligatoriu, deci președintele va trebui să țină cont de el. Ceea ce e foarte bine, dacă ne gândim la cazul Giorgiana Hosu. Dar nu de Iohannis le pasă, pentru că ei se văd dând viitorul președinte al republicii. Și uite așa, pas cu pas, PNL se transformă în frânarul reformelor, fie ele și microscopice. Iar Florin Cîțu conduce un guvern alandala. //

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22