De același autor
Pe măsură ce se află mai multe în legătură cu erorile serviciilor de informații și ale polițiilor din diferite țări europene în prevenirea unor atacuri teroriste, precum cel de la Bruxelles (aflăm, din păcate, prea puțin despre succese), o întrebare se pune imediat, la care cetățenii diferitelor state europene vor trebui să răspundă: cât de puternice vrem să facem aceste servicii și aceste poliții? Iar dacă suntem de acord că trebuie să le facem mai puternice și mai eficiente decât sunt, urmează niște consecințe pe care va trebui să le asumăm. Suntem oare pregătiți?
De exemplu, se vorbește despre cooperarea nesatisfăcătoare a serviciilor secrete naționale. Cooperarea nesatisfăcătoare nu este însă un accident: într-adevăr, serviciile secrete au rămas o prerogativă a suveranității naționale a statelor UE, păzită deocamdată cu gelozie. Mi se pare evident că o „punere în comun“ a securității europene ar fi o lovitură decisivă dată prerogativelor de suveranitate ale statului-națiune. Dar sunt cetățenii Europei dispuși să admită abandonarea acestei decisive forme de suveranitate națională sub o formă instituțională sau o alta? Iar asta într-un moment când populiștii de mai pretutindeni susțin resuscitarea națiunilor, abandonul monedei unice, ieșirea din UE ori chiar demantelarea UE? Problemele de securitate devenind azi globale și transfrontaliere, e limpede că o mică națiune europeană (și toate națiunile europene sunt „mici“ în fond, nu doar Belgia) nu se poate apăra eficient de un fenomen global, precum terorismul islamic, decât într-o unitate tot mai puternică cu ceilalți parteneri. Nu devin „Statele Unite ale Europei“ nu doar un deziderat ori o utopie, ci o necesitate, după cele întâmplate la Paris și Bruxelles în ultimul an?
Dar cetățenii Europei trebuie să mai răspundă și la alte întrebări pe care, ipocriți adesea, politicienii evită să le pună direct și în clar:
- Sunt, de exemplu, ei, cetățenii, dispuși să confere polițiilor drepturi speciale: percheziții fără mandat (ca în Franța acum, sub starea de urgență), ascultarea pe scară largă a convorbirilor telefonice și, mai ales, un anume control asupra sacrosanctului Internet – locul tuturor libertăților și defulărilor? Ceea ce fac chinezii, rușii sau turcii pe scară mare, ceea ce se întâmplă parțial și în SUA (cazul NSA) este acceptabil și pentru europeni, care se mândresc cu libertățile lor și cu respectul drepturilor omului și i-au criticat adesea pe ceilalți?
- Mai mult: vor fi europenii dispuși să permită polițiilor lor ca, în caz de necesitate (dar cine decide „necesitatea“, în afară de poliția însăși?), să exercite interogatorii „dure“ asupra unor deținuți (precum Salah Abdeslam, supraviețuitorul atentatelor de anul trecut de la Paris)? Asta înseamnă, ca să nu ne jucăm cu cuvintele, forme de tortură. Este ceea ce au făcut sau fac americanii și israelienii, de pildă, atât de criticați de mulți dintre europeni.
- Și fiindcă veni vorba despre israelieni: vor accepta europenii să exercite presiuni eventual asupra familiilor celor arestați pentru terorism, mergându-se până la expulzarea lor din locuințe sau din anumite cartiere? Asemenea pedepse colective s-au dovedit eficace în teritoriile palestiniene. Sunt dispuși europenii să le accepte și pentru cartiere precum Molenbeek din Bruxelles?
Asemenea măsuri dure devin aproape obligatorii, în condițiile în care vorbim cu seriozitate despre un „război împotriva ISIS“. Se admite că războiul cere măsuri care restrâng libertățile constituționale. Atâta doar că, în cazul de față, nu știm cum și când se va termina războiul și mai ales cine îl va declara încheiat. Și, bineînțeles, nu știm dacă polițiile și serviciile secrete nu vor abuza și profita de restrângerea garanțiilor constituționale. De fapt, ca să fim mai exacți, știm: știm sigur că, mai mult sau mai puțin, vor abuza. Așa este în firea lucrurilor ca puterea mai puțin controlată să nască abuzuri. Statul „Big Brother“ – imens, fără frontiere, cu restricții limitate – e posibil la un moment dat. Dar ne convine? Și să nu ne facem iluzii că, fie și cu distopia intrată în viața de zi cu zi, vom avea liniște totală. Așa cum se vede, chiar regimuri manifest autoritare și cu poliții dure, precum Turcia, Egiptul, chiar Rusia, nu reușesc să evite atacurile teroriste.
Nu spun deloc că trebuie mers atât de departe. Dimpotrivă. Poate că un anume risc de securitate trebuie acceptat, deoarece mulți s-ar putea să considere că reprezintă un preț prea mare pierderea sau golirea de conținut a unora dintre libertățile esențiale pe care s-a clădit Europa. Poate că mozaicul „micilor“ națiuni, ceva mai lax confederate, este de preferat monolitului unei federații. Poate că preferăm disputele și compromisurile noastre interminabile, cu anumite riscuri de securitate, unei uniformități mai eficiente. Pe de altă parte, poate că nu „viața“ pur și simplu este valoarea supremă, ci, vorba lui Aristotel, numai „viața bună“, adică viața împlinită, demnă de un om liber. Cât de mult, prin urmare, suntem dispuși să plătim? - aceasta-i întrebarea. Răspunsurile nu pot fi decât foarte diferite, ținând seama de diversitatea oamenilor și a circumstanțelor. Iar deciziile nu vor fi simple. Dar măcar întrebarea ar trebui să ne-o punem cu toții cu claritate și fără ipocrizie.