Angelism și complicitate

Spre deosebire de situația Convenției Democratice din anii ’90 și de aceea a Alianței D.A. din anii 2000, astăzi opoziția pare a fi constitutiv, nu circumstanțial, incapabilă de unire.

Andrei Cornea 06.02.2018
SHARE 22

De același autor

 

A surprins neplăcut pe mulți faptul că, după că­de­rea Guvernului Tudose, în cadrul discuțiilor de la Co­troceni cu partidele, opoziția nu a propus un can­didat comun și, de fapt, PNL și USR nu au pro­pus nici măcar câte un candidat propriu. Chiar da­că acesta n-ar fi fost nominalizat de președinte, de­oarece nu avea cum să răstoarne actuala ma­jo­ri­tate, gestul în sine ar fi avut o importantă sem­ni­ficație simbolică. Ar fi prevestit o alianță pre­elec­to­rală a opoziției (PNL, USR și PMP) și posi­bi­li­ta­tea unei platforme comune. Ar fi crescut șansele opo­ziției la viitoarele alegeri sau în cazul, pro­ba­bil, al unei noi crize guvernamentale, dar i-ar fi cres­cut autoritatea și influența în conflictele poli­ti­ce actuale. În orice caz, gestul ar fi demonstrat ie­șirea din pasivitate (PNL) și negativism (USR). Tre­bu­ie observat aici că experiența din 1996 și din 2004 arată că PSD nu poate fi învins în alegeri par­la­mentare decât de o coaliție preelectorală, chiar da­că – așa cum s-a întâmplat în 2004 – postelec­to­ral se mai pot adăuga formațiuni politice.

 

Evidența acestei situații – legată de structura elec­to­ratului românesc – face ca refuzul opoziției de a face propuneri să sugereze că PNL și USR în fapt și în mod neexplicit nu-și doresc ajungerea la pu­te­re. Poate să pară absurd ceea ce zic, dat fiind că menirea unui partid politic este să caute să ajungă la putere și astfel să-și realizeze programul politic. Și, totuși, cred că aceasta este situația.

 

PNL, incapabil de o adevărată unificare internă și ob­sedat, pe de o parte, de concurența cu USR, de atrac­­ția care ar reprezenta-o pentru foștii PDL-iști PMP-ul lui Traian Băsescu, dar și de tentația unor vechi PNL-iști de a sări în barca ALDE-ului lui Tă­riceanu, pare încremenit în pasivitate. Preferă să men­țină ceea ce are – primari, consilieri, par­la­men­tari –, să condamne din când în când, fără en­tu­ziasm, politicile pesediste și să aștepte să mai câș­tige câteva procente la viitoarele alegeri din cau­za relei guvernări a adversarului. Alianța de ani buni cu PSD (chiar și înaintea USL) a lăsat ur­me adânci în partid și mulți o regretă. A desemna un candidat la funcția de prim-ministru ar putea strica echilibrul fragil de putere dintre aripile par­ti­dului, iar a accepta o platformă comună cu ce­le­lal­te două partide din opoziție ar fi văzută de mulți liberali drept o colaborare cu inamici mai primejdioși decât PSD. Pe scurt, PNL se complace în pasivitate, care, nu o dată, aduce bine a cola­bo­ra­re tacită cu PSD și ALDE.

 

Nici USR, de partea sa, nu pare a avea nici cea mai mică dorință de o alianță preelectorală – ceea ce în­seamnă că acest partid nu-și dorește de fapt pu­te­rea. Fără îndoială, partidul s-a activat odată cu no­ua conducere, a dus o meritorie și mediatic uti­lă lup­tă de gherilă în parlament pentru întâr­zie­rea vo­tării legilor justiției. Dar USR practică deocamdată „angelismul“ politic și crede că electoratul său (în bună parte acesta s-a suprapus cu manifestanții #rezist) susține această ati­tu­dine. S-ar putea să aibă dreptate. În esen­ță, USR se vrea o „mișcare“ postideologică mai curând decât un partid clasic: mili­tea­ză pentru o bună guvernare și o relație co­rec­tă a puterii cu societatea, la modul ge­neral. E proeuropean și critic vehement al atitudinii PSD-ALDE față de justiție. Foar­te bine. Pe de altă parte, însă, USR se te­me de „înregimentare“ în politică, se te­me să nu devină un „partid“ precum ce­lelalte; de aceea, vede încă în alianțe o is­pită diabolică și crede probabil că, numai șicanând PSD și guvernarea, își poate rea­liza aspirațiile, demonstrând totodată că e „altceva“ decât partidele „vechi“. Evi­dent, se înșală și el, și partea din elec­to­ra­tul său care crede asta: politica înseamnă și alianțe, și luptă pentru putere și mai ales pentru accesul la guvernare. În­seam­nă, vorba lui Carl Schmitt, să „faci dis­tinc­ția dintre dușman și prieten“. Nu-i în­jositor să guvernezi, ci să guvernezi in­competent și mai ales în interesul unor ma­fii. Marea și utila diferență nu este în­tre politică și „antipolitică“, ci între po­li­tică în interes general și politică în interes propriu și de grup. Radicalismul „an­ti­po­litic“, chiar dacă el rămâne civic, de­mo­cra­tic și proeuropean, e o eroare. Și nu nu­mai că el limitează posibilitatea părții mai ac­tive și mai instruite a societății de a avea un cuvânt important în guvernarea ță­rii, dar și, în mod practic, oferă PSD-ului un nesperat ajutor.

 

Așadar, spre deosebire de situația Con­ven­ției Democratice din anii ’90 și de aceea a Alianței D.A. din anii 2000, astăzi opoziția pare a fi constitutiv, nu circumstanțial, in­ca­pabilă de unire. Vreau să spun că, dacă vechile alianțe erau divizate de rivalități între lideri și conflicte ideologice și de in­te­rese circumstanțiale, ele au avut în co­mun, totuși, măcar ambiția și dorința de a guverna în numele interesului public, de dragul cărora s-au unit. Și au avut și lideri capabili să accepte compromisuri – de la Corneliu Coposu la Valeriu Stoica și Traian Băsescu. Astăzi, cu excepția poate a mi­cu­lui PMP, opoziția nu dă semne că mai vrea să guverneze: unii se complac într-un blat discret cu PSD, alții cred că se mânjesc in­trând pe un teren mocirlos. Sigur, PNL mi-ar putea răspunde că pasivitatea sa e con­diționată de „angelismul“ USR, așa cum și acesta ar putea obiecta la critica mea că nu se poate alia cu un partid care nu a uitat încă de USL. Dar asemenea ex­plicații n-ar justifica aproape nimic.

 

Mă întreb dacă, în această situație, preșe­din­tele Iohannis n-ar putea contribui la depășirea acestor falii. Poate că da, dar ar trebui măcar să încerce. Or, nu sunt deloc sigur că și dorește. Presupun că și el, ca și mulți alții, speră că PSD va cădea sau se va scinda prin propriile sale erori și riva­li­tăți interne. O opoziție unită, puternică, se argumentează, n-ar face decât să-l revi­goreze, să-i redea coeziunea în jurul lide­ru­lui. În acești termeni înțeleg și „ca­pi­tularea“ lui Iohannis înaintea lui Dragnea la numirea premierului Viorica Dăncilă. Nu-i exclus ca această cădere să aibă loc la un moment dat. Totuși, cred că Româ­nia nu va putea fi guvernată bine, chiar și fără PSD, dacă opoziția și puterea nu se vor duela cu arme și armate comparabile deopotrivă la alegeri și între alegeri. A nu lupta cu toate resursele politicii pentru pu­te­re înseamnă, de fapt, a nu merita pu­te­rea, chiar și în situația când ai ajuns, prin cine știe ce complex de împrejurări, la ea. Sunt periculoși politicienii care fac orice de dragul puterii; dar sunt periculoși și politicienii care se comportă ca și când a avea puterea e echivalent cu o indignitate. Platon spunea că oamenii buni se simt obli­gați în anumite circumstanțe să ia pu­te­rea, de teamă să n-o lase pe seama celor răi. Dar dacă ei nu fac nimic din ceea ce i-ar aduce cât mai aproape de putere în­seam­nă nu numai că nu sunt buni po­li­ti­ci­eni, ci și, pur și simplu, că nu sunt buni.

Comentarii 22

Liviu din Timisoara - 02-12-2018

Domnule Costin Sandu, ma numesc Liviu Mocanu si activez, cu putinele mele forte, pe undeva prin cercetare. Mi-am dat o tarzie teza legata direct de metode de calcul cuanto-chimice si modelare in materiale, cu intentia cinstita de a cauta legaturi intre structura microscopica ale acestora si proprietati macroscopice, precum si incercarea de a pune bazele acestui mod de abordare in cadrul institutiei in care functionez. De aceea, in ceea ce priveste cercetarea,imi asum toate opiniile. Detest, de cand ma stiu, impostura. Dumneata faci o legatura constanta intre Funeriu Daniel si Basescu. Pe mine nu ma intereseaza absolut deloc aspectul asta. Insa afirmatiie dumneavoastra legate de activitatea si capacitatea celui mai sus mentionat, trebuie sustinute cu dovezi de netagaduit. Da, si-a dat teza in colectivul unui nobelist , a fost un elev cu premii la fazele internationale ale Olimpiadei de Chimie ...si, punand in paranteza activitatea dumnealui din Japonia , a fost acceptat la Munchen, cu un proiect finantat cu 4 milioane de Euro : doua din fonduri UE si alte doua din partea guvernului german. A pacalit pe toata lumea ? Astept sa completati paranteza cu date concrete. In ceea ce priveste impactul dumnealui in cercetarea interna, a propus si realizat o sesiune in care evaluatorii proiectelor erau si straini. MULTI si-au rupt atunci dintii ! Tot el a cerut implementarea camerelor la Bac ...fiindca deja subiectele puteau fi procurate inainte de examene. Da, a deranjat multa lume ....printre care si pe cei ai caror elevi, ajunsi in clasa a XII-a , nu stiu un binom la patrat sau sa lucreze cu fractii . Sa le fie rusine tuturor profesorilor care la definitivat nu iau nici un prapadit de 7. Si nu sunt putini. Si nu stiu daca clasa zero este cel mai mare neajuns al devenirii unui elev. In schimb, iata un sistem de invatamant care, preia un elev la 5-6 ani, il tine zilnic 5- 6 ore si ajunge ca prin clasa a VIII-a sa se puna problema gardianului in scoala, ca element de siguranta. Serios ...se le fie rusine tuturor alora din cancelarie, fiindca ei sunt " specialistii " comunicarii dascal-elev si dascal- familie. Si-i bag in P---da mamii lor pe aia care arunca toata resonsabilitatea pe familie si sistem, pe programa. Fiindca eu, cand intru in clasa, n-am treaba nici cu sistemul, nici cu familia ( iar programa poate fi adaptata concret) ...ci cu niste minti de copii.

Răspunde

Costin Sandu - 02-09-2018

Domnule Liviu, cunosc prea bine evoluția politică a ușor agramatului și extrem de servilului Funeriu. Funeriu e omul oportunităților, cam cum e Cristian Preda sau o muscă de bălegar. Cum a făcut cu știința. la fel a făcut cu politica. La știință, s-a fofilat în laboratorul unui nobelist, unde i s-a oferit șansa definitivării unui doctorat. Notorietatea lui științifică a fost covârșitor datorată colectivului de elită din care a făcut parte. Impactul lui științific s-a dovedit a fi de impostură atunci când, asigurându-i-se un grant impresionant postdoctoral, nu a publicat absolut nimic cu banii aceia, ba - mai rău - a virat-o-n politică, ajungând cel mai tare alchimist printre politrucieni. Perioada lui japoneză a fost mai curând de activist decât de cercetător, ajungând un soi de ideolog băsist. Atunci când Băsescu a venit în Japonia, don Funeriu a sărit din două-n două treptele amfiteatrului unde se întâlnea cu românii aflați la studii sau muncă în Japonia, ca să dea primul mâna cu lăboiul prezidențial și să-și ofere serviciile cu mult tam-tam. Nu degeaba - a calculat viteza aceluiași lăboi care a lovit un copil, pentru a-l exonera de vină, sugerând că a fost un trucaj. Nu mai cădeți în extaz contemplativ, Funeriu e un golănaș științific, un cercetător și politician cu performanțe minuscule față de pretenții. Leu-paraleu cu subalternii și milog față de șefi. Mare reformist care a distrus sistemul de învățământ românesc introducând aberații nepotrivite cu realitatea, precum clasa zero. Nu cred că e vreo diferență majoră între acest hiperactiv de vodevil și miniștrii oribili pesediști. cel puțin în ceprivesc agramatismele.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-09-2018

Pai l-a declarat geniu financiar pe Valcov. Nu va lipsi mult ca-l va aseza langa Mircea Vulcanescu . ( Vad ca se poarta, vezi cazul Voiculescu ). Mai nene, fa ceva util pentru restu lumii ...deschide o firma productiva cu niste mii de angajati, descopera un medicament si cumparat-ti avioane ... dar nu ne fura. Nu ne prosti. Si asta-i valabil pentru toti - fie Udrea, Cocos sau Mircea Basescu ( care trebuia sa-i spuna aluia ca are un minut sa dispara din fata lui ) . Apropo, despre Funeriu ...cand a fost ministru ... venise nu stiu care inspector scolar adjunct PDL sa puna pila pentru nevasta prinsa cu copiatul la titularizare. Dupa ce l-a ascultat tacticos ... i-a spus ca nu mai e cazul sa se piarda timpul ... ca-i va semna aluia demisia pe loc. Marea greseala a lui Funeriu a fost sa compare caracterul romanilor cu cel al japonezilor, cand a lasat la mana directorilor de scoala numirile pe post. Bietele suplinitoare; ce mai propuneri de nerefuzat. Aici, da ..a gresit fundamental. In rest ...ca sa ceara o clasificare a universitatilor dupa activitatea dascalilor si calitatea absolventilor...parca aia ziceai si dumneata pe aici . Cu conditia sa nu reluam subiectul energie , la o scoala doctorala, incepand cu lucrul mecanic.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-09-2018

Intamplator - dar pur intamplator - am o destul de modesta activitate in cercetare. Deci, cunosc intr-o oarecare masura cam cum stau niste lucruri. Cat despre universitatile de prestigiu, cunosc exact de la studenti cum erau impartiti la examen , in sala, pe doua siruri : cei " meditati " - cu plicul strecurat sub usa sau in autoturism pe geamul usor deschis, si restul, cei putini. Asta la facultatea de matematica. Vreti sa stiti despre mercurialul la examenele de la medicina ? 300 Euro la anatomie. Vreti sa stiti ce contine un curs la scoala doctorala de managementul resurselor energetice la fac. de chimie a mediului : formula lucrului mecanic ( clasa a IX-a - sa nu credeti ca era sub forma integrala ) , pila Volta din clasa a VIII-a. In ceea ce priveste activitatea publicistica a " chimistului politruc" Funeriu ... va aduc la cunostinta ca in firmele private nu se publica articole ci doar produse finite, brevetate - acolo a lucrat in Japonia. In rest, in tonele de hartie ce se publica, 80% este maculatura. Nu servesc la nimic in afara de CV. Ar trebui sa se puna un prag ca numar de citari ...si asta minim 100 ...ca ceva sa conteze cu adevarat ISI. Restul se poate incadra la " Faptul divers ". ( Pentru ca exista si lucrari cu mii de citari, o stiti, imi face impresia. ) Tot legat de chimistul Funeriu, a sustinut in TM o alocutiune despre ce a brevetat in Japonia. La cate astfel de comunicari am luat parte ... a fost unicul caz in care, dupa mai mult de o ora de prezentare, a pus mana pe creta ca sa raspunda profilor universitari . Unicul capabil de asa ceva. In rest, cu multe alte ocazii ...unii se fac interesati, intreaba sa fie ...celalalt se face ca raspunde iar restul se fac ca au inteles.

Răspunde

?????? - 02-08-2018

La revista voastă a început să dispară "cultura dialogului" sau a apărut vreun "impediment" la transmiterea comentariilor ?

Răspunde

Costin Sandu - 02-08-2018

Trimisesem tocmai un răspuns care nu mi-a fost acceptat. Nu înțeleg de ce, dar poate nu stăpânesc suficient de bine limba română ca să înțeleg sensul cuvântului ”licențios”. Reformulez atunci cu blândețe maximă. Doamnă Viorica, PMP este noua marionetă politică a distrugătorului Băsescu, evident, fără doctrină, cum ne-a-nvățat, un instrument special creat pentru încercarea sa (a câta?) de a-și îndeplini pretențiile de a hălădui veșnic în parlament, pe baza unor votanți naivi de tipul (ca să nu zic teapa) Dv. De aceea, PMP nici nu merită menționat, e un fel de PPDD cu alt guru politic, un ”partid liber schimbist”. De aceea, domnul Cornea, chiar dacă se autodeclara cândva un ”băsist dizident”, dar inteligent fiind, n-a considerat de cuviință să discute despre această nouă vulgaritate a matelotului ex-prezidențial.

Răspunde

Costin Sandu - 02-08-2018

Nu știu ce declarații a făcut Dragnea la adresa lui Vâlcov. Probabil la fel de sforăitoare ca declarațiile lui Băsescu despre inocența lui Cocoș, Udrea, fra-su și întreaga lui famiglie cu tot. În ce privește vizibilitatea unei universități.... aceasta depinde în mare măsură de alumni și de impactul științific al comunității universitare, reflectat în granturi câștigate prin competiție și producătoare de rezultate științifice publicate în reviste cotate ISI și citate internațional. Există încă, din păcate, multe universități de mucava, fabrici de diplome de fum, așadar desființabile. Printre ele - Spiru Haret, Petre Andrei și Dimitrie Cantemir (unde a pseudoabsolvit Elena Udrea), dar și sinecuri de joasă calitate precum Ștefan cel Mare din Suceava, Goldiș din Arad parcă, Dunărea de Jos din Galați și lista poate continua. În cadrul universităților mai serioase, însă, există oaze de normalitate care ar putea fi definite drept școală superioară. Și există destui cercetători români, chiar în țară activând, care depășesc cu mult prodigioasa activitate științifică a chimistului politruc Funeriu.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-08-2018

Poate Valcov va incasa definitiv 8 ani sau mai putin ; oricum va incasa, e treaba judecatorilor sa decida cati. Insa, e clar, este penal. Si daca intr-o tara, seful unui partid de guvernamant, face declaratii elogioase la adresa condamnatului, acea tara este in deriva completa. Este consecinta unui lung sir de penali proveniti de la varful puterii sau din imediata ei vecinatate. Daca la asta se adauga mercurialul de la examenele din facultati, doctoratele fara suport real ... nu ne ramane decat sa ne bizuim pe ala de prin Vaslui care, intrebat in ce tara traieste , ...raspunde " Moldova ". O mai putem baga la socoteala si pe fosta nevasta a lui Valcov, care intre doua lectii de moralitate la Realitatea TV, spunea ca banii aluia provin din nunta lor imparateasca, tinuta de 3 ori.

Răspunde

Costin Sandu - 02-07-2018

@Viorica Și care sunt, mă rog frumos, numele astea, câteva? Traian Băsescu - regia, Traian Băsescu - decorurile, scenariul - Traian Băsescu după o telenovelă de Traian Băsescu, avându-l pe Traian Băsescu în rolul principal? Probabil mai potrivit ar fi fost însă numele de Troian Băsescu.....

Răspunde

Costin Sandu - 02-07-2018

@Liviu din Timisoara. Aveți dreptate, dar recurgeți la aceleași lamentări în cerc vicios.Care fură să plătească, inclusiv parlamentarii. Totuși parlamentarii au ajuns unde sunt în urma unui vot democratic. Ei au ajuns acolo ca să exercite una din puteri, având mandatul electoratului. Dacă în momentul în care încearcă să exercite orice li se deschide dosar pe fabulații sau pretexte de acum 10 ani toamna, parlamentul nu-și mai are rostul, să-l închidem și să nu mai mergem la vot, să vină Kovesi, Băsescu sau Ceaușescu și să decidă pentru noi. Cred că v-am mai spus că am mai curând încredere în judecata a câteva sute de nebuni - numiți-i corupți, hoți, vânduți, cum vreți - decât a unui singur despot înțelept. @Alexandru Viorica - doamnă, regret să vă spun că sunteți băsificată-n proiect. Traian Băsescu - om fără caracter, trădător de duzină și fin manipulator - a izbutit întotdeauna să plutească pe val electoral precum găinațul de pescăruș. I-a dezamăgit pe unii fraieri? Și-a găsit alți și alți fraieri care să- creadă balivernele. Unul din fraierii ăștia am fost și eu în 2004. Slavă - Domnului, m-am vindecat repede, acum aș vota și un câine, doar pe Băsescu nu. Dv. se pare că sunteți fraierul de serviciu. Nu-i așa că sunt corupt?

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-07-2018

Tot rahatul vine din pricina teoriei " primului milion ". Socialismul, egalitarismul ...la plimbare ; sa vina initiativa privata. Fura nene, cum v-or fi facut aia cu alcoolul, in SUA ...fura, daca poti, cu politia pe urmele tale. Dar nu fura de pe pozitia in care esti datorita votului meu. Fura-ti competitorul in piata libera, treaba voastra ...dar nu fura fiindca esti parlamentar ...ca acolo, in ma-ta, eu te-am pus.

Răspunde

BASCA - 02-07-2018

Lucrurile au atins apogeul netrebniciei.PSD este la cel mai inalt nivel,incepe descresterea si apoi stabilizarea la cele 25-30 de procente.Dama de companie este foarte posibil sa nu mai fie ALDE,pragul de 5 la suta va fi mult prea mare,asta daca nu-l coboara monstruoasa coalitie,e riscant totusi.Nici nu mai conteaza care va fi opozitia la PSD,conteaza doar ca aritmetica parlamentara sa fie mai echilibrata si binisor scuturata de penali.Prezenta mai mare la vot va face ca lucrurile sa reintre pe un fagas normal,normalitatea romaneasca se-ntelege!

Răspunde

Alexandru Viorica - 02-07-2018

... PMP are cateva nume pe care refuzati sa le luati in considerare pentru ca nu va convine. Basescu este singurul politican care a adus idei noi in politica in ultimii ani. Refuzati sa observati ca politica PNL si PSD a fost distrugerea PDL si restauratia. Motivul? e bine ne este noua impreuna...

Răspunde

Alexandru Viorica - 02-07-2018

...presedintele Iohannis s-a autoexclus. ...PNL este mort si a ucis si PDL ... ...acest articol trebuie urmat si de altele care sa aduca in fata idei politice noi aduse de opozitie pe scena politica si ignorate de media si de majoritatea partidelor politice.

Răspunde

Alexandru Viorica - 02-07-2018

Fiindca dvs si alti PNListi purtati ochelari de cal, PNL va ramane ce a fost... o cince roata la caruta... PNL a spart PDL pentru a opri reformele si a restaura situatia dinainte de 2004. PNL nu are interes sa lupte contra PSD pentru au acelasi scop: sa le fie bine lor. Basescu este singurul opozant si dovada o constutuie pozitionarea tuturor partidelor politice pentru perpetuarea restauratiei... Nu va convine nici dvs, si nimanui pentru ca va spune adevarul in fata.

Răspunde

Alexandru Viorica - 02-07-2018

Sa nu sustineti vreodata ca sunteti impartial.... ...ati consumat o multime de cuvinte pentru a demosntra nulitatea PNL si USR.... ...ati spus cateva cuvinte despre PMP care chiar face opozitie... de ce va este teama sa aratati ce face PMP ... ...de ce va este teama sa spuneti ce face PNL ca sa izoleze PMP in Parlament... Nu stiti? Ma indoiesc.

Răspunde

Costin Sandu - 02-07-2018

Dv despicați firul în patru făcând, ca de obicei, comparații între ce a fost și ce este (vezi pesediștii vechi vs noi). Nu sesizați însă o diferență covârșitoare. PNL-ul de azi e o struțo-cămilă fără legătură nici cu PNL-ul interbelic, al cărui urmaș clamează că este, nici cu PNL-ul post-decembrist, care de bine - de rău se asemăna mai mult cu partidul Brătienilor. La nivel european, PNL s-a fofilat - fără vreo legătură ideologică - în grupul PPE, luând locul defunctului înjunghiat definitiv de Băsescu PNȚCD. Deh, acolo e o turtă mai mare de împărțit, iar trocul antonescian a tuflit-o pe madam Vălean într-o poziție de conducere cu salariu gras. La nivel intern, PNL a fost infestat cu șobolanii săriți din epava pedelistă, lăsată să se scufunde de căpitanul de vas Băsescu. Membrii de azi nu se mai aseamănă cu membrii de ieri. Tot soiul de profesorași de marxism (Boc), vameși (Blaga), contabili (Oprea, Stolojan), secretare fițoase (Turcan), activiști ceaușiști (Răzvan Ungureanu), procurori comuniști (Monica Macovei) sunt adânc preocupați de soarta proprietății private, a liberei inițiative.și a independenței justiției. Sorgintea lor este comună cu cea a celor de la PSD.Aceeași Mărie cu altă pălărie. De ce nu ați sesizat și aceste aspecte, sau vi se par nesemnificative?

Răspunde

Liviu - 02-07-2018

1. Foarte buna analiza ,era si timpul ! 2. PSD-ul nu se divide decit pentru a deveni si mai unit - aschia va fi si mai psd-ista. 3. USR-ul da dovada de naivitate si merita sa dispara daca nu se decide pentru putere.

Răspunde

Joaquin Murieta - 02-06-2018

Romanii nu voteaza dreapta dar sunt dispusi sa faca exceptii cand dreapta propune personalitati cum au fost Ratiu si Coposu. Te crezi un nou Ratiu domnule Cornea ? Candideaza si daca ai dreptate vei trage dreapta in sus. In lipsa unui nou Ratiu PNL, PMP si chiar USR care viclean nu se pretinde de dreapta vor pierde si micile procente pe care le au la viitoarele alegeri. PNL in favoarea ALDE care a sezizat corect deplasarea PNL spre extrema dreapta unde in Romania nu sunt voturi. Legionarii exista legal in politica Romaniei de azi dar, indiferent cum se mai numesc, dar deocamdata au cashtigat atat de putine voturi incat nu sunt in parlament pentru ca Romanii nu voteaza dreapta.

Răspunde

Polilogu - 02-06-2018

1) "Miscare postideologica " ? Termenul mi se pare vag si insuficient .Nu cred ca e posibil cu adevarat aceasta a " treia cale " 2)Distinctia clara si " neredendunta" intre politic si apolitic trebuie promovata fara timiditate si fara retinere. GDS este ...GDS si tocmai de aceea trebuie sa o faca. O "patura intelectuala" exista in Ro si e mai extinsa cu mult fata de interbelic."Circulatia ideilor" are,cu alte cuvinte, o suprafata si o adancime cu mult extinsa, deci benefica 3)Presedintele Johannis nu poate fi exclus (de altfel niciun PRESEDINTE) si nu se poate nici el autoexclude din "miscarea de idei ". Politica in interes propriu nu exista decat intr-o dictatura, indiferent de ce culoare. Democratia este politica interesului public prim e exceleta. mi se pare. Acest articol este pe de-a intregul intors cu fata spre realitate si eu unul m-as bucura sa fie urmat si de altele .

Răspunde

Ion - 02-06-2018

Doamna Turcan se crede buricul pamantului daca PNL va lua 10-15% din voturi.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 02-06-2018

Pentru omu de rand este mai putin important cine castiga puterea - cum se numeste unul sau altul - atata timp cat exista un climat de corectitudine in relatia cu legea , atata timp cat se demonstreaza competenta si apar rezultate pozitive. Omul de rand nu trebuie sa se considere membru al unei galerii , iar partidele jucatori. Daca PSD ar fi respectat legile ( prin membrii sai ), daca ar fi gasit caile de corectare a marilor nedreptati de care ne lovim ( 1. Cum a facut un Dragnea atata avere, ca doar politica a facut ? 2 . De unde au niste tigani palate la care cetateanu de rand nu poate visa, cata vreme nu se stie cu ce se ocupa ? 3. De ce nu exista un climat care sa promoveze competente, nu nepotisme si cardasii , astfel incat cei mai buni emigreaza in masa ? ) si daca ar fi pus lucrurile in miscare, ar fi fost ok. Vedeti deci ca nu lupta politica in sine este importanta ...practic, aproape ca termenul este ilegitim. Eu nu fac galerie nimanui, ci observ, aprob sau dezaprob. Si poate ca e mai bine ca USR nu se aliaza; in primul rand are nevoie de personalitati, de minti sclipitoare si credibile, care sa sesizeze cat mai exact ce-i de facut. Si asa, vorbind oamenilor, va convinge. PNL-ul mai conteaza doar ca nume, din pacate pentru istoria lui. PMP-ul s-a compromis cu Udrea; Basescu face parte din trecut. Aceste proteste din perioada asta ar fi un moment propice pentru USR ...daca stie sa discearna si sa vina cu un discurs bazat pe fapte, nu grimasele acelei doamne frantuzite, cu pretentii diplomatice.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22