De același autor
A surprins neplăcut pe mulți faptul că, după căderea Guvernului Tudose, în cadrul discuțiilor de la Cotroceni cu partidele, opoziția nu a propus un candidat comun și, de fapt, PNL și USR nu au propus nici măcar câte un candidat propriu. Chiar dacă acesta n-ar fi fost nominalizat de președinte, deoarece nu avea cum să răstoarne actuala majoritate, gestul în sine ar fi avut o importantă semnificație simbolică. Ar fi prevestit o alianță preelectorală a opoziției (PNL, USR și PMP) și posibilitatea unei platforme comune. Ar fi crescut șansele opoziției la viitoarele alegeri sau în cazul, probabil, al unei noi crize guvernamentale, dar i-ar fi crescut autoritatea și influența în conflictele politice actuale. În orice caz, gestul ar fi demonstrat ieșirea din pasivitate (PNL) și negativism (USR). Trebuie observat aici că experiența din 1996 și din 2004 arată că PSD nu poate fi învins în alegeri parlamentare decât de o coaliție preelectorală, chiar dacă – așa cum s-a întâmplat în 2004 – postelectoral se mai pot adăuga formațiuni politice.
Evidența acestei situații – legată de structura electoratului românesc – face ca refuzul opoziției de a face propuneri să sugereze că PNL și USR în fapt și în mod neexplicit nu-și doresc ajungerea la putere. Poate să pară absurd ceea ce zic, dat fiind că menirea unui partid politic este să caute să ajungă la putere și astfel să-și realizeze programul politic. Și, totuși, cred că aceasta este situația.
PNL, incapabil de o adevărată unificare internă și obsedat, pe de o parte, de concurența cu USR, de atracția care ar reprezenta-o pentru foștii PDL-iști PMP-ul lui Traian Băsescu, dar și de tentația unor vechi PNL-iști de a sări în barca ALDE-ului lui Tăriceanu, pare încremenit în pasivitate. Preferă să mențină ceea ce are – primari, consilieri, parlamentari –, să condamne din când în când, fără entuziasm, politicile pesediste și să aștepte să mai câștige câteva procente la viitoarele alegeri din cauza relei guvernări a adversarului. Alianța de ani buni cu PSD (chiar și înaintea USL) a lăsat urme adânci în partid și mulți o regretă. A desemna un candidat la funcția de prim-ministru ar putea strica echilibrul fragil de putere dintre aripile partidului, iar a accepta o platformă comună cu celelalte două partide din opoziție ar fi văzută de mulți liberali drept o colaborare cu inamici mai primejdioși decât PSD. Pe scurt, PNL se complace în pasivitate, care, nu o dată, aduce bine a colaborare tacită cu PSD și ALDE.
Nici USR, de partea sa, nu pare a avea nici cea mai mică dorință de o alianță preelectorală – ceea ce înseamnă că acest partid nu-și dorește de fapt puterea. Fără îndoială, partidul s-a activat odată cu noua conducere, a dus o meritorie și mediatic utilă luptă de gherilă în parlament pentru întârzierea votării legilor justiției. Dar USR practică deocamdată „angelismul“ politic și crede că electoratul său (în bună parte acesta s-a suprapus cu manifestanții #rezist) susține această atitudine. S-ar putea să aibă dreptate. În esență, USR se vrea o „mișcare“ postideologică mai curând decât un partid clasic: militează pentru o bună guvernare și o relație corectă a puterii cu societatea, la modul general. E proeuropean și critic vehement al atitudinii PSD-ALDE față de justiție. Foarte bine. Pe de altă parte, însă, USR se teme de „înregimentare“ în politică, se teme să nu devină un „partid“ precum celelalte; de aceea, vede încă în alianțe o ispită diabolică și crede probabil că, numai șicanând PSD și guvernarea, își poate realiza aspirațiile, demonstrând totodată că e „altceva“ decât partidele „vechi“. Evident, se înșală și el, și partea din electoratul său care crede asta: politica înseamnă și alianțe, și luptă pentru putere și mai ales pentru accesul la guvernare. Înseamnă, vorba lui Carl Schmitt, să „faci distincția dintre dușman și prieten“. Nu-i înjositor să guvernezi, ci să guvernezi incompetent și mai ales în interesul unor mafii. Marea și utila diferență nu este între politică și „antipolitică“, ci între politică în interes general și politică în interes propriu și de grup. Radicalismul „antipolitic“, chiar dacă el rămâne civic, democratic și proeuropean, e o eroare. Și nu numai că el limitează posibilitatea părții mai active și mai instruite a societății de a avea un cuvânt important în guvernarea țării, dar și, în mod practic, oferă PSD-ului un nesperat ajutor.
Așadar, spre deosebire de situația Convenției Democratice din anii ’90 și de aceea a Alianței D.A. din anii 2000, astăzi opoziția pare a fi constitutiv, nu circumstanțial, incapabilă de unire. Vreau să spun că, dacă vechile alianțe erau divizate de rivalități între lideri și conflicte ideologice și de interese circumstanțiale, ele au avut în comun, totuși, măcar ambiția și dorința de a guverna în numele interesului public, de dragul cărora s-au unit. Și au avut și lideri capabili să accepte compromisuri – de la Corneliu Coposu la Valeriu Stoica și Traian Băsescu. Astăzi, cu excepția poate a micului PMP, opoziția nu dă semne că mai vrea să guverneze: unii se complac într-un blat discret cu PSD, alții cred că se mânjesc intrând pe un teren mocirlos. Sigur, PNL mi-ar putea răspunde că pasivitatea sa e condiționată de „angelismul“ USR, așa cum și acesta ar putea obiecta la critica mea că nu se poate alia cu un partid care nu a uitat încă de USL. Dar asemenea explicații n-ar justifica aproape nimic.
Mă întreb dacă, în această situație, președintele Iohannis n-ar putea contribui la depășirea acestor falii. Poate că da, dar ar trebui măcar să încerce. Or, nu sunt deloc sigur că și dorește. Presupun că și el, ca și mulți alții, speră că PSD va cădea sau se va scinda prin propriile sale erori și rivalități interne. O opoziție unită, puternică, se argumentează, n-ar face decât să-l revigoreze, să-i redea coeziunea în jurul liderului. În acești termeni înțeleg și „capitularea“ lui Iohannis înaintea lui Dragnea la numirea premierului Viorica Dăncilă. Nu-i exclus ca această cădere să aibă loc la un moment dat. Totuși, cred că România nu va putea fi guvernată bine, chiar și fără PSD, dacă opoziția și puterea nu se vor duela cu arme și armate comparabile deopotrivă la alegeri și între alegeri. A nu lupta cu toate resursele politicii pentru putere înseamnă, de fapt, a nu merita puterea, chiar și în situația când ai ajuns, prin cine știe ce complex de împrejurări, la ea. Sunt periculoși politicienii care fac orice de dragul puterii; dar sunt periculoși și politicienii care se comportă ca și când a avea puterea e echivalent cu o indignitate. Platon spunea că oamenii buni se simt obligați în anumite circumstanțe să ia puterea, de teamă să n-o lase pe seama celor răi. Dar dacă ei nu fac nimic din ceea ce i-ar aduce cât mai aproape de putere înseamnă nu numai că nu sunt buni politicieni, ci și, pur și simplu, că nu sunt buni.