Invidia lui Dragnea

Ce-i împiedică pe ai noștri guvernanți să devină mai pe față iliberali și antieuropeni?

Andrei Cornea 25.07.2017
SHARE 20

De același autor

 

N-am nicio îndoială: Liviu Dragnea e invidios. Privește cu coada ochiului spre Ungaria și Polonia și se enervează: de ce ei – Viktor Orbán și Ja­ro­sław Kaczyński – pot să sfideze deopotrivă o par­te însemnată a opiniei publice, dar și Uniunea Eu­ropeană, și el, deocamdată, nu poate să le urmeze exemplul, deși e șeful PSD, partidul de gu­ver­nă­mânt? Nu-i drept, să recunoaștem. Ce dacă liderii polonez și maghiar sunt de dreapta și el, chi­pu­ri­le, e de stânga! Doar suntem în plină epocă post-ideologică! Și cât i-ar plăcea lui Dragnea și alor săi să juguleze justiția, precum face chiar acum pu­terea din Polonia, subordonând-o par­la­men­tu­lui, sub pretextul luptei împotriva corupției! Uite că și acolo oamenii au făcut demonstrații masive împotriva intențiilor puterii și totuși guvernanții n-au dat înapoi: au votat legea care va fi acum pro­mulgată de un președinte supus partidului de guvernământ, PiS. Nu ca lașii de la București, ca­re, după ce au emis celebra Ordonanță 13, au tre­murat astă-iarnă mai ceva decât demonstranții din stradă și apoi, timorați, au retras-o! Și, pe dea­supra, polonezii au și susținerea lui Trump, care i-a încurajat în piața publică!

 

Cu ce plăcere secretă, de asemenea, trebuie că-l as­cultă Dragnea pe Orbán la Băile Tușnad che­mând la răscoala națiunilor împotriva „Inchiziției UE“ și condamnând „imperiul Soros“! Ungaria, cică, luptă pentru salvarea civilizației europene îm­potriva clicii de la Bruxelles, precum altădată Já­nos Hunyadi (pardon, Iancu de Hunedoara) îm­potriva turcilor. Ce înălțător! Dacă Orbán n-ar fi ungur (dar nimeni nu-i perfect), ar merita ca ba­ronul de Teleorman să-l îmbrățișeze și să-i spună „frate“. Dar așa, e cazul să-și țină secret en­tu­ziasmul.

 

Te întrebi, totuși: ce-i împiedică pe ai noștri gu­vernanți să devină mai pe față iliberali și an­ti­eu­ropeni? Căci asta le-ar plăcea mult, de fapt. Sunt câțiva factori interni și externi: mai întâi, pre­șe­dintele nu-i de partea lor, iar rolul lui rămâne im­portant pe plan intern și extern. Apoi, există une­le piedici constituționale, legate de organizarea justiției, greu de înlăturat. Economia românească e mult mai fragilă decât cea poloneză și nu se poa­te baza pe susținerea Rusiei, precum cea ma­ghia­ră. Și, desigur, nu te poți apropia de Ungaria, mai ales când se apropie centenarul Marii Uniri, iar stridențele naționaliste de la Budapesta nu sunt pu­ține. O fi Orbán anti-Soros – ceea ce place uno­ra la noi –, dar nu Soros suspină după Ardeal și nu el se lamentează din cauza Trianonului. În plus, Orbán mai e și pro-Putin. Iar cu Rusia nu te poți asocia, mai ales din cauza Moldovei. Sigur, cu polonezii poți fi aliat în NATO împotriva Ru­siei, dar ce te faci când aceiași polonezi caută ajutorul ungurilor împotriva Uniunii Europene? Cu cine să te dai, Dumnezeule? Apoi, după vic­toria lui Macron în Franța, e bine să fii prudent. Dacă mareea populistă e în declin? Mai e și afu­risitul de MCV, iar americanii continuă să o sus­țină pe Kövesi! Urât din partea lor!

 

În curând, Uniunea Europeană va trebui să decidă ce va face cu țări precum Un­garia și Polonia, care sabotează în mod ex­plicit și consecvent principiile statului de drept și ale liberalismului european. Ex­pectativa sau ultimatumurile fără con­se­cințe eco­no­mice și politice severe vor tri­mite în ri­di­col planurile UE. Mai ales după alegerile din toamnă din Germania, mo­mentul va fi pro­pice pentru o schimbare a re­gulilor UE. Europa cu „mai multe vi­te­ze“ sau mai mul­te niveluri de integrare de­vine o ne­ce­si­tate și din cauza a ceea ce se întâmplă în Europa de Est, nu numai a Brexit-ului și a problemelor cu emigrația și terorismul. Iar dacă UE nu va reuși să preseze, din tot felul de motive birocratice și politice, mă tem că exemplul celor doi „gălăgioși“ va molipsi România în mult mai mare mă­su­ră decât până acum. Deo­camdată, aceasta are o mare șansă: să joa­ce împotriva Un­ga­ri­ei și a Poloniei, apro­piindu-se cât mai mult de viitorul „nucleu dur“, ca o țară din Eu­ro­pa de Est unde, spre deosebire de ce e la vecini, li­be­ra­lis­mul, de bine-de rău, re­zis­tă. Probabil că o poziție clară în acest sens va fi bine pri­mită la Paris și Berlin. Dar ea trebuie să fie nu doar clară, ci și bazată pe fapte, nu doar pe promisiuni.

 

Mă îndoiesc însă că actuala conducere po­litică a PSD e capabilă și să înțeleagă, și să ac­cepte această șansă, care are un preț. Du­pă toate probabilitățile, cu ei la putere, vom continua să fim nehotărâți, oscilanți – ba dând speranțe unora, ba altora. Vom de­clara că-i iubim pe toți, ceea ce e de la bun început suspect. Vom încălca regulile europene în materie de stat de drept, dar vom pretinde că le respectăm. Vom pili încet-încet dinții justiției, dar vom face te­menele comisarilor europeni. Până la urmă, ne vom pierde prietenii, iar pe duș­mani nu-i vom îmblânzi. Loialitatea nu ne stă în gene, iar asta o știu toți. Vom trăi din găinării. Altminteri, fondul sonor va ră­mâne cel obișnuit: ne vom lamenta că sun­tem urâți de vecini, neglijați de marile pu­teri și persecutați de destin. 

Comentarii 20

Atomic Spy - 08-04-2017

Holocaustul trebuie asezat langa bombardarea Dresdei in februarie 1945 si langa Hirosima si Nagasaki, holocausturi la propriu... Pentru Holocaust germanii (nazistii) au platit, pentru Dresda si Hirosima nimeni. Justitia invingatorului... Care de regula e si cel care (re)scrie istoria...

Răspunde

Bogdan - 08-02-2017

E unul in ziarul Adevarul care scrie despre deportarea romilor in vremea Holocaustului, dupa ce umfla cifrele oficiale de 25.000 la 90.000 in mod neoficial fara a cita nicio sursa, a ramas cu impresia ca in Bulgaria n-a fost Holocaust, ca si cum deportarea esuata a evreilor din Sofia, care e propagandistic sarbatorita de multa vreme ca un fel de puritate bulgara in Al Doilea Razboi Mondial, poate ascunde deportarea direct in camerele de gazare a evreilor si romilor din teritoriile ocupate de Bulgaria : Macedonia si Tracia greceasca.... Mai trebuie mentionat ca romii deportati n-au fost internati in lagare, fiind lasati sa umble liber in Transnistria si folositi la munci : nu a fost chiar exterminativa intentia daca se poate zice asa, chiar daca au fost victime multe din cauza foametei. Asa-numitul eugenism romanesc din perioada aia a fost disociativ nu exterminativ. Aceeasi problema de prezentare incompleta si chiar usor tendentioasa a faptelor tine de estimarile evreilor disparuti in Romania, o cifra inca nestiuta exacta, dar un lucru e cert este ca numarul victimelor e adesea supraestimat prin numararea dubla a evreilor deportati in camerele de gazare de Ungaria din Transilvania de Nord in contul victemelor Holocaustului din Romania, caci teritoriul respectiv a revenit Romaniei : asta se intampla inclusiv pe siteul Muzeului Holocaustului, sau se intampla pana nu de mult. Daca tot vrem sa dam opinii experte si sa facem mea culpa, hai sa o facem impartial. Numai Danemarca a salvat pe bune evrei ca i-a trimis in Suedia neutra, in timp ce Finlanda i-a tratat ca cetateni pe putinii sai evrei, dar a expulzat evrei estoniei care au ajuns tot la Auschwitz.

Răspunde

Atomic Spy - 07-29-2017

Breban a spus ca unii ca Patapievici (care isi injura propria natiune, vorba vine, si Patapievici e un roman nationalist) ar fi linsati in Polonia... Se pare ca avea dreptate..

Răspunde

Atomic Spy - 07-29-2017

Ai dreptate, e o analiza superficiala si interesata. Ne asteptam la altceva de la "elitistul" 22...

Răspunde

Orion - 07-28-2017

De fapt, m-am mai gindti un pic, as avea o corectie mica la ce-am spus. Desi ideea in mare ramine aceeasi. Nu stiu daca opinia publica ar fi totusi majoritar pro- UE si pro-Kovesi intr-un ipotetic scenariu de tip Polonia pe malul DImbovitei. Poate da poate nu. O buna parte a publicului ar fi cu PSD, o alta buna parte cu DNA si UE. Greu de zis care ar fi majoritari, in momentul asta. Ideea insa e ca nu prea conteaza. Noi n-o sa iesim din UE in nici un caz. Nici Dragnea nici PSD-ul nu-s nebuni sa vrea asa ceva, iar treaba e cit se poate de clara. Pentru ca e foarte clar ca la noi in citeva luni, maxim 1 - 2 ani s-ar duce totul dracului. Practic noi sintem sclavii UE, ca ne convine sau nu. Ca atare PSD-ul nu poate nici macar sa ameninte in mod credibil ca la o adica ar merge pe calea asta pina la capat. Europenii stiu foarte bine cum sta treaba si nici n-o sa stea sa asculte asa o prostie. Cu ungurii si polonezii e altfel. Ii vad la o adica iesind din UE daca va fi nevoie. Sigur ca nu vor sa se ajunga la asta, dar la o adica ar face si treaba asta, zic eu. Sau poate nu. Oricum e de vazut. La ei nu e nici pe departe la fel de clar ca la noi. Ei pot sa stea pe picioarele lor, eventual aliindu-se cu rusii, cu chinezii, cu Trump, cu mai stiu eu cine. Noi nu. Sigur ca e de vazut, daca s-ar ajunge pina acolo, daca ar si reusi. Poate dupa 1 - 2 ani de stat in afara UE ar vedea si ei ca e mult mai rau si s-ar intoarce cu coada intre picioare. Dar pe ei ii vezi macar incercind experimentul.

Răspunde

Ionut - 07-27-2017

Andrei Cornea e din pacate tipic pentru grupul de rasisti regional din targul Bucurestiului : cu exceptia gadilirii orgoliului ardelean, toti cred ca in afara Bucurestiului nu exiata nimic, ca si cum Bucurestiul s-ar putea macar hrani fara restul tarii, nu sunt librarii, nu sunt intelectuali, nu sunt oameni destepti : numai generalizari si stereotipii din astea, de regula cu moldoveni, acuma cu olteni desi realitatea e mai complicata si exceptiile numeroase...oricum o atitudine des intalnita si scarboasa de-a dreptul pe la manuitorii de cuvinte din Bucuresti, dovada a unui rudimentariam de secol xix care generalizeaza

Răspunde

Cititor - 07-27-2017

Mai bine baronii clasici decat interpusi tineri, odrasle de baronasi din umbra, cum sunt multi din USR : Claudiu Nasui, Viziru etc

Răspunde

Florin - 07-26-2017

Lista intelectualilor romani "natinalisti conservatori, etc." poate continua cu : Liiceanu, Plesu, Patapievici, D.C. Mihaiescu, Sever Voinescu,etc. etc. Toata crema cremelor! Cand te gandesti ca si intelectualii din tabara opusa, fesenistii sau cei care au gravitat in jurul "Saptamanii" si mai apoi "Romaniei Mari": Eugen Simion, Marin Sorescu, Breban, Fanus Neagu, Dinu Sararu, Eugen Barbu, Florin Constantiniu, Ion Scurtu, etc. sunt tot "patrioti" si "credinciosi", stai si te intrebi care e "pricina" de cearta...

Răspunde

Orion - 07-26-2017

Nu astea sint motivele. Nu prea conteaza pina la urma Johannis, daca ar vrea cu adevarat PSD-ul ar face la fel ca ungurii si polonezii si n-ar tine seama de el. Motivele adevarate ar fi 1. Noi totusi n-avem nici forta economica si nici prestigiul Ungariei si Poloniei, depindem mult mai mult decit ei de UE. Si 2. Opinia publica la noi ar fi foarte impotriva unei astfel de miscari. La unguri si polonezi nu-i asa. Acolo publicul e majoritar pentru, lucru care iata, presa de gargara nu-l spune clar ca nu-i convine. Spune chestii gen "sfideaza o parte importanta a opiniei publice" uitind sa adauge ca acea parte o fi ea importanta, dar e departe de a fi majoritara. La noi majoritatea ar fi cu Kovesi impotriva lui Dragnea. Si cu UE. Noi vrem in UE si stim foarte bine de ce. Nu vrem sa ne intoarcem la coruptia fara corupti. Preferam dictatura DNA. (Si nici banii de la ei nu ne strica.) Deci cam asa se pune problema.

Răspunde

Viv - 07-26-2017

Nu pot intelege loialitatea fata de UE .Daca se merge pe drumul acelasi drum vom disparea.Punct.Este o utopie.Da,migratia este o uriasa problema.Nici restul ;identitate,cultura,istorie...etc nu sunt obiecte pe care le poti arunca asa usor la cos.Lucrurile nu merg intr-o directie buna din nici un punct de vedere iar situatia ar putea deveni ireversibila.

Răspunde

Cititor - 07-26-2017

Intai dati afara cretinii din universitatea Bucuresti, plagiatori si mai putin plagiatori, toata secta de sinecurist si semidocti, si dinozaurii comunisti-PSDisti si noii trumpisti, dintre care unii folosesc functia ca trambulina pentru cariere politice si abia dau pe la scoala si apoi tineti lectii de morala

Răspunde

Ion - 07-25-2017

Va dau eu raspunsul : Orban si-a tinut discursul despre statul iliberal la Targul Mures sub ochii blajini ai basistilor care perfectau aliante populare cu UDMR...Nationalistii conservatori religiosi americanofili de tipul Mihai Neamtu, Baconschi etc sunt in alta tabara, nu in foatele paryide civice ca in Polonia si Ungaria de asta suntem in urma la capitolul asta, caci sistemul e facut de PSD chiar daca uneori nu-i convine

Răspunde

Făt Frumos - 07-25-2017

Atâta vorbărie şi savantlâcuri când lucrurile sunt aşa de simple : şi Dragnea şi PSD sunt coloana a V-a a neobolşevismului rusesc, altoit puţin (sau mai mult ) cu revizionismul maghiar , poate şi cu alţii. Asta ar fi fost interesant să ne spună dl.Cornea : ce perspective poţi să mai ai în condiţiile astea.

Răspunde

Mitica - 07-25-2017

Ei, mai scutiti-ne cu "Europa" dvs. Nu ati vazut cum si -au aparat britanicii jurnalistii impostori?... Europa, Vestul, valori, standarde, principii, traditii, forme cu fond, vax. Praf in ochi pentru prosti!

Răspunde

Florin IV - 07-25-2017

"Ungaria, cică, luptă pentru salvarea civilizației europene îm­potriva clicii de la Bruxelles" Simt ca ce va displace de fapt la Orban este pozitia sa in privinta imigratiei... Acolo unde chiar si ungurii care nu l-au votat si chiar il urasc sunt de acord. Oamenii nu sunt prosti dl. Cornea!

Răspunde

profesoru - 07-25-2017

"În plus, Orbán mai e și pro-Putin. " - nu e. A fi pro-Putin înseamnă să vrei ca ţara ta să iasă din UE şi din NATO şi să intre în Uniunea Eurasiatică şi în CSTO (alianţa militară condusă de Rusia). Nu există un astfel de politician în spaţiul UE-NATO. Pro-Putin e de exemplu Dodon. A dori ca ţara ta să aibă cât de cât relaţii cu Rusia, a te abţine să-i scuipi non-stop în ochi pe ruşi nu înseamnă că eşti pro-Putin, ci înseamnă să urmăreşti interesele ţării tale în spiritul Realpolitik.

Răspunde

Florin III - 07-25-2017

"și el, chi­pu­ri­le, e de stânga!" Dar ce este dupa parerea dvs.? Sau pentru dvs. "stanga" este doar partea "internationalista"?...

Răspunde

Florin II - 07-25-2017

"Iar cu Rusia nu te poți asocia, mai ales din cauza Moldovei." Si mai ales SUA...

Răspunde

Florin - 07-25-2017

"Dacă Orbán n-ar fi ungur" Bine ca nu e israelian... Nu se poate zice ca Dragnea e un roman sovin. Israel e ca a doua casa pentru el. Cred ca merge acolo saptamanal sa isi viziteze prietenii-consilieri.

Răspunde

BASCA - 07-25-2017

Si totusi capitalismul e molipsitor,el lucreaza cu bani si produse,bani si produse care produc satisfactie elitelor fie ele si iliberale.Orban dictatorasul cel degraba primitor de investitori gen Audi,poate freca ideile absurde atata timp cat cash flow-ul nu sufera vreo gatuire mai pronuntata,de polonezi numai de bine la cate fonduri UE au mancat pe paine.Romania,eh,Romania e asa cum vrea ea,nici asa si nici altminteri!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22