De același autor
Există o mare coaliție anti-anticorupție, unde și-au dat mâna figuri pe care nimic nu părea să le apropie. Există un PNL mare, dar cu picioare de lut, divizat în interior. Și mai există un președinte care pare dispus să opună rezistență valului reacțiunii penalilor. Dar pare tot mai izolat. În acest caz, trebuie să-l susținem pe față, așa cum am făcut-o cândva și cu Traian Băsescu, când acesta se poziționa corect.
Cinismul și lașitatea, nu fără doze însemnate de ipocrizie, au devenit stări curente printre cei care guvernează și, în general, printre politicieni. Campionul acestor zile este însă de neconfundat: Călin Popescu-Tăriceanu. Dar nici Ponta nu-i departe. Primul acționează în chip de marionetă a celui de-al doilea. Al doilea se folosește de serviciile primului, fiind atent ca el, personal, să nu pară a-și „murdări mâinile“ cu o materie tot mai rău mirositoare. Ambii, însoțiți de un cor de aliați mărunți, chiar și din tabăra opoziției, precum eternul „dizident“ iresponsabil Ludovic Orban, manipulează opinia publică, pregătind terenul pentru modificări ale codurilor penal și de procedură penală, eventual presând și pentru eliminarea din fruntea DNA a doamnei Kövesi și din fruntea Înaltei Curți a doamnei Stanciu.
Nu spun că achitarea de către Curtea de Apel a doamnei Mariana Rarinca, împotriva căreia d-na Stanciu făcuse plângere penală de șantaj, după șase luni de arest preventiv, nu pune probleme. Dar le pune justiției, în primul rând, și mai cu seamă CSM-ului. Nu câțiva politicieni jalnici care se opun justiției în parlament (vezi cazul Șova) sunt cei îndreptățiți să facă recriminări și, cu atât mai puțin, să propună soluții radicale, așa cum a procedat d-l Tăriceanu.
Deocamdată, nu avem niciun motiv să credem că în procesul Rarinca s-au comis ilegalități. De asemenea, nu există niciun indiciu că președinta Înaltei Curți a făcut presiuni de vreun fel asupra procurorilor și mai ales a judecătorilor care au admis în mai multe rânduri arestarea d-nei Rarinca și apoi au condamnat-o în primă instanță. În sfârșit, nu există deocamdată date statistice de niciun fel care să arate că formula „indicii rezonabile“ din noul Cod de Procedură Penală, în baza căreia se poate dispune arestarea preventivă, a dus, statistic vorbind, la abuzuri mai multe decât înainte și la foloase mai puține pentru actul de justiție. Marile dosare de corupție din ultimele luni sunt departe de a se fi soldat cu soluții definitive, iar până atunci totul ține de speculații. Doar corupția în rândul clasei politice este o evidență pentru orice om trăitor în România, iar rezultatele pozitive generale din ultimii ani ai luptei anticorupție sunt, de asemenea, o evidență pentru cine vrea să le vadă. Ele au fost, de altfel, consemnate în toate rapoartele MCV.
Politicienii însă par a nu mai avea răbdare: vor să scape degrabă de Kövesi, de Livia Stanciu, de Danileț și de încă câțiva. Vor mai ales să scape de legile care le pun cătușe și le înfrânează lăcomia. Așa a apărut acea culme a cinismului politic – propunerea de a dezincrimina angajarea de către parlamentari în birourile proprii a membrilor familiei. Pretext ridicol: chipurile, cea mai mare încredere o ai în familie! (Pe acest criteriu, ar fi trebuit ca d-l Iohannis să-și numească soția director al SRI.) Această propunere arată clar – dacă cineva mai avea vreo îndoială – că scopul pentru care o mare parte dintre politicieni s-au făcut politicieni și fac legi a fost chivernisirea lor și a clanului propriu, ca un fel de Napoleoni de mahala; acum scopul lor este să devină o castă ereditară – un fel de aristocrație a hoției –, astfel încât tot ce au furat timp de mulți ani să rămână în familie.
Și ce stă în calea lor? Opinia publică? Opinia publică românească se mobilizează brusc o dată la câțiva ani sau decenii – precum pe 16 noiembrie 2014 sau în 1989. Au loc atunci revoluții, schimbări bruște de direcții, entuziasme de moment, mari promisiuni; apoi, totul recade în „normalitatea“ lașității curente. Oamenii obosesc repede, apoi devin blazați și cinici.
Rămâne președintele, care s-a pronunțat clar împotriva oricăror modificări ale codurilor penale. Deocamdată, președintele nu poate fi suspendat, așa cum s-a întâmplat în 2012. A trecut prea puțin timp de la alegeri și el e încă prea popular; ar câștiga orice referendum. Știu că, pentru mulți, domnul Iohannis apare prea lent, prea tăcut, chiar ezitant. Fără îndoială că a greșit grav după alegeri că nu a forțat eliminarea politică a lui Victor Ponta. N-a știut să profite de uimitoarea și masiva sa victorie.
Acum însă nu avem altceva de făcut decât să-l încurajăm să reziste atacului celor care - tot mai mulți, mai vocali și mai puternici – vor să lichideze anticorupția. Nu câștigăm nimic subliniindu-i până la sațietate unele gafe, comunicarea neinspirată, reticența de a vorbi liber în public, erorile din trecut. Nu vom avea niciun bine cedând ispitei de a umple Facebook-ul cu folclor anti-Iohannis. Să privim atent: există o mare coaliție anti-anticorupție, unde și-au dat mâna figuri pe care nimic nu părea să le apropie, precum Băsescu, Tăriceanu, Ponta, Orban, Udrea, Voiculescu. Există un PNL mare, dar cu picioare de lut, divizat în interior, el însuși lipsit de o conducere puternică și credibilă. Și mai există un președinte care pare dispus să opună rezistență valului reacțiunii penalilor. Dar pare tot mai izolat. În acest caz, trebuie să-l susținem pe față, așa cum am făcut-o cândva și cu Traian Băsescu, când acesta se poziționa corect. Iar de stilistica acțiunii președintelui ar fi bine să ne preocupăm mai puțin. Fapt este că pe la el pare să treacă ultima linie de rezistență împotriva repetării lui 2012.