De același autor
Am scris acum două săptămâni despre referendumul legat de redefinirea familiei ca fiind un „simbol“ al derivei iliberale a regimului PSD-ALDE. Iată că avem în acest moment nu numai simbolul, ci și „lucrul în sine“ – deriva iliberală (sau chiar antiliberală) prin excelență, expresia cea mai desăvârșită a antipatiei fundamentale a puterii actuale față de libertate: propunerea de „manual unic“, scris, editat și tipărit la o instituție de stat care ar urma să fie înființată – o renăscută Editura Didactică și Pedagogică din era comunistă.
Ministrul Liviu Pop (care, în pofida tuturor eforturilor sale, nu reușește să vorbească românește fără greșeli) acuză „mafia manualelor“, pentru a căuta o justificare a demersului său. Însă pe principiul că există interese financiare, neapărat ilegitime, într-o licitație, ar trebui desființate și alte sectoare private: de exemplu, ar trebui să producem energie printr-o singură firmă de stat ori să vindem carburanți printr-un unic PECO de stat renăscut; în acest fel vom lichida „mafia energiei“ sau „mafia petrolului“. Vom ține astfel, nu-i așa, prețurile sub control. Mai mult, de ce să existe o mulțime de importatori și de exportatori privați? Nu există și aici „mafii“ care fac profituri, chipurile, ilegitime? Și, în general, de ce să nu controlăm totul, ca în comunism, prin firme de stat? Economia privată, capitalistă nu e, desigur, lipsită uneori de corupție și chiar de „mafii“ – mai ales când concurența nu funcționează bine și când statul, corupt, intervine prin contracte în favoarea unor clienți. Dar a propune, într-un sector economic sau altul, înlocuirea economiei private de piață cu cea centralizată și de stat e o nebunie. Căci ce a produs sistemul economic comunist? Până și manualul unic al d-lui Pop va trebui s-o recunoască: penurie gravă în domeniul consumului și înapoiere generală. De fapt, inepția e de-a dreptul împotriva Constituției, care, la articolul 135 (1), spune că „economia României este economie de piață, bazată pe libera inițiativă și concurență“. Oare manualele „alternative“ nu sunt produse ale economiei de piață, bazate pe concurență? Nu funcționează și aici libera inițiativă?
Dar să nu ne imaginăm că ideea revenirii la „manualul unic“ (deocamdată nerespinsă de primul ministru și de PSD) are a face numai cu economia sau mai ales cu economia. Să fim serioși, problemele economice sunt în subsidiar: PSD poate tolera foarte bine economia de piață, mai ales distorsionată prin comenzi de stat, care-i îmbogățesc pe funcționarii corupți, ba poate tolera și alte industrii private mai „nevinovate“, precum cea a laptelui sau a mobilei. În cazul nostru însă, adulmecăm prezența ideologiei: desființarea manualelor „alternative“ (dar oricum redactate după o unică programă, cum știm) înseamnă revenirea la uniformizare și la înregimentarea ideologică a copiilor. Las deoparte faptul că uniformizarea, în condițiile Internetului, e practic imposibilă și că manualele alternative neautorizate vor continua să circule și să prospere (la fel ca meditațiile private). Ceea ce e important aici e să recunoaștem ideea fixă a urmașului politic al PCR de a controla educația, de a permite un minimum de variație și de alternativă - de la Manualul și Editura unice, la educația unică, de aici la gândirea unică și, în final, la partidul unic: parcurgerea acestor pași pare a fi visul secret al unora ca Liviu Pop sau Liviu Dragnea. Sunt curios ce va zice partenerul ALDE despre recomunizarea educației? Oare d-l Tăriceanu păstrează un rest de liberalism autentic prin care să-și depășească oportunismul politic?
Mă adresez în final și celor care, pe de o parte, susțin capitalismul și libertatea educației, dar se arată gata să voteze pentru un unic mod de a defini familia în secolul XXI. Accept buna lor credință; dar oare ei nu văd o legătură, fie și neexplicită, între teama de diversitate la nivelul reglementării vieții private și teama de diversitate la nivelul reglementării educației? Nu sunt ambele temeri, în fond, infuzate subteran de o ontologie arhaică pentru care Unul e Binele, iar diversitatea e Răul? Ar mai trebui însă spus imediat ceva: în vremurile de altădată, această ontologie avea cel puțin măreție și frumusețe; azi, la epigonii ei guvernamentali inepți, neadaptarea la secol se conjugă numai cu incompetența și incultura.