De același autor
Plătim și vom plăti un preț tot mai mare pentru securitate, pe care majoritatea o prețuim mai mult decât libertatea.
Ar trebui să fie de la sine înțeles că măsurile care se vor lua de majoritatea statelor europene, inclusiv România, pentru a combate noul val de terorism islamic vor știrbi libertățile noastre. Ele au fost deja limitate în ultimii 20 de ani. Suntem pretutindeni, în marile orașe, pe străzi și în magazine, supravegheați de camere video invizibile pentru noi. Pe aeroporturi suntem scanați și, în unele locuri, chiar amprentați. Telefoanele noastre sunt sau vor fi – dacă nu ascultate de-a dreptul – capabile să furnizeze date despre viața noastră privată. E-mail-urile și discuțiile pe rețelele de socializare pot fi monitorizate oricând – și vor fi cu siguranță. Fișele medicale sunt stocate electronic și vor putea fi accesibile nu numai pentru polițiști, dar și pentru răufăcători. De asemenea, secretul bancar a devenit sau va deveni în următorii ani tot mai transparent. Cu siguranță că la fontierele statelor UE, fie ele și în Schengen, se vor înteți controalele; este imposibil ca libertatea de circulație să nu fie și ea, mai mult ori mai puțin, afectată. În sfârșit, va trebui să ne șocheze mai puțin o prezență polițienească vizibilă în principalele orașe și capitale europene.
Putem spera că statele democratice vor proceda decent și nu vor abuza de puterile lor; mai ales dacă le vom cere insistent garanții, această speranță va fi ceva mai consistentă. Dar ar fi o eroare să credem că, odată ce devin posibile, abuzurile nu vor fi și reale. Pe deasupra, nu doar statele pot abuza; marile corporații de telefonie, de pildă, din moment ce vor păstra datele conversațiilor noastre mai mult timp, pot și ele abuza și aproape sigur că o vor și face, chiar dacă vor exista și pedepse pentru acest delict.
Mulți spun: „nu mă interesează că-mi pot fi iscodite e-mail-urile sau ascultate telefoanele etc. Nu comit nimic ilegal”. Argumentul e slab. E ca și când aș zice: „accept să-mi fie locuința percheziționată periodic și secret, deoarece nu am nimic de ascuns”. Nimeni nu ar primi așa ceva cu inima ușoară, chiar dacă agenții ar fi destul de abili încât să nu lase urme. Dreptul la intimitate înseamnă, în definitiv, tocmai a nu fi afectat de supraveghere, atâta vreme cât nu comit acte ilegale, dar nu și preventiv, ca să nu comit acte ilegale.
Pe scurt, plătim și vom plăti un preț tot mai mare pentru securitate, pe care majoritatea o prețuim mai mult decât libertatea. Așa e făcut omul, după cum am încercat să arăt în cartea mea, Miracolul. De aceea, libertatea se obține greu și se pierde ușor – mă refer la libertatea autentică, și nu la surogatele ei.
Ne mai rămâne – în societățile democratice – libertatea de expresie. În fond, în numele ei s-au desenat celebrele caricaturi de la Charlie Hebdo, în numele ei s-a murit, în numele ei s-au solidarizat milioane în marșul de acum două duminici din Paris și întreaga Franță, în numele ei s-au vândut apoi milioane de exemplare din noul Charlie Hebdo. Iată însă că vin unii – nu chiar puțini – care, pe bună dreptate îngrijorați pentru viețile noastre și stabilitatea societăților europene, sau poate și din scrupule moral-religioase, îndeamnă la autocenzură, cerând, în fond, o nouă, mai aspră, mai generalizată corectitudine politică. Acum se cere să lăsăm deoparte caricaturile și ironiile cu teme fierbinți; originea etnică și apartenența religioasă sunt deja, adesea, ocultate în discursul politic corect. Numele trebuie „corijate”: de exemplu, și noi spunem „rom”, și nu „țigan”, dar numai la televizor sau în discursuri oficiale; altminteri niciodată. Treptat, vom fi îndemnați să devenim tot mai „responsabili”: ca să nu-i ofensăm nici pe musulmani, nici pe țigani, nici pe evrei, nici femeile, nici zeii, nici profeții, nici iubitorii de animale, nici animalele însele. Nu vom mai face nici caricaturi, nici nu vom mai folosi anumite nume, nici nu vom mai spune anumite bancuri; încet-încet ne vom feri și să formulăm clar anumite idei. Nu vreau să spun că, personal, sunt adeptul limbajului crud și al judecăților nenuanțate. Adesea sunt în dezacord profund cu stilistica sau conținutul unor asemenea exprimări. Dar tocmai a spune lucruri neconvenabile și chiar inadmisibile unora și formulate într-un mod inadmisibil constituie esența libertății de expresie. Și știm bine că lucruri banale azi au reprezentat cândva o culme a cutezanței. A fost o vreme când a susține teza că omul nu a fost creat de Dumnezeu era o ofensă adusă religiei, ofensă aspru pedepsită. Vom reveni până la urmă tot acolo, dacă anumite grupuri religioase fundamentaliste se vor simți ofensate de darwinism?
Într-o lume liberă trebuie să existe și voci stridente, dezagreabile pentru nu puțini, șocante. Măsura libertății publice nu o dă nici armonia socială, nici „înțelepciunea” sau „responsabilitatea”; muzica libertății este adesea cacofonică, iar gustul ei dă, nu o dată, senzația de vomă. Dar cine nu înțelege asta nu e un om liber.