Va reîncepe războiul președinte-premier?

Andrei Cornea 12.05.2015
SHARE 11

Ponta nu are nevoie de un președinte civilizat, dar totuși adversar politic; are nevoie de o fantoșă. Mesajul lui mi se pare că a fost clar: stai în banca ta și înghiți tot ce vrem noi sau te atacăm, așa cum am făcut și cu Băsescu. Dacă Iohannis va ridica mănușa nu știu. Așa cum nici nu știu dacă va reîncepe războiul președinte-premier. Ce știu e că, în circumstanțele date, aș dori să reînceapă.

 

Coincidență? Poate. Nu sunt adeptul cons­pi­ra­ții­lor. Și totuși, e curios că primele sloganuri vreodată strigate de stradă împotriva lui Iohannis au venit la două zile după ce, în sfârșit, președintele a ie­șit din mutismul cu care ne-a exasperat pe mulți. El l-a criticat destul de aspru (în termenii săi, „nemțești“) pe Ponta referitor la două chestiuni perfect rezonabile – gestionarea haotică a in­tro­du­cerii cardului de sănătate și modul „in­de­pen­dent“ al premierului de încălca prerogativele de politică externă ale președintelui. Mai mult, a de­nunțat ca neavenit proiectul de modificare a Co­dului de Procedură Penală, susținut mai ales de penali PSD și nedezavuat de premier, în schimb criticat de mai multe ambasade occidentale. Pon­ta a dat niște răspunsuri (prin purtătoarea de cu­vânt a PSD sau direct) în stilul neserios, chiar sfidător cu care ne-a obișnuit, dar nu a uitat să in­sinueze, viclean, că Iohannis ar putea fi „co­in­te­resat“ de furnizorii de medicamente să critice cardul de sănătate, așa cum, cică, ar fi fost „co­interesat“ să trimită proiectul Codului Silvic înapoi în parlament de unele companii străine de prelucrare a lemnului.

 

Iar după astfel de insinuări, au mai fost și cele, cu iz șovin, ale ministrului Mediului, Grațiela Ga­vri­lescu, potrivit căreia, asupra președintelui „pla­nează suspiciunea că nu ar fi de partea românilor“, când a trimis Codul Silvic la ree­xa­minare în parlament – ne trezim cu de­mon­stra­țiile de sâmbătă care îi strigă lui Iohannis: „dacă nu vrei să-ți pierzi slujba, nu te mai juca cu drujba“ și „Mafia defrișează, Iohannis pro­te­jează“. Sigur, cele câteva mii de protestatari îm­potriva abuzului de defrișări s-au oprit nu numai în fața Cotrocenilor, dar și la Palatul Victoria, și la parlament; dar sloganuri „personalizate“ s-au strigat numai la Cotroceni. În rest, demonstranții s-au menținut în neutralitatea antipolitică bine cunoscută a celor de la „UnițiSalvăm“, ex­pri­ma­tă acum de sloganul: „Toate partidele au tăiat pădurile“. S-ar zice, trăgând linie, că actualul lo­catar, de numai patru luni, al Palatului Cotroceni este mai responsabil de despăduririle abuzive de­cât partidele care au stat la putere 25 de ani și ca­re (mai ales PSD și UDMR) au dat legi, miniștri, pri­mari și președinți de consilii în zonele cu pă­duri în toată această perioadă! Straniu, nu?

 

Să ne înțelegem. Defrișările abuzive – ilegale sau bazate pe legi dubioase – reprezintă una dintre marile nenorociri ale României post­co­muniste și orice guvernare onestă și res­ponsabilă ar fi trebuit să le bloche­ze de multă vreme și să apeleze la jus­tiție de ani buni. Nu știu, pe de altă par­te, dacă există vreo legătură „ne­potrivită“ dintre Klaus Iohannis și trustul Schweighofer. În sine, mo­bi­li­za­rea „societății civile“ e perfect le­gi­ti­mă. Și totuși, atunci când președintele anunță că va pune chestiunea de­fri­șă­rilor ilegale pe agenda primului CSAT, de ce mai mulți protestatari se simt ofens­ați, considerând că președintele „vrea să le închidă gura“? Nu tocmai ăs­ta e scopul unei demonstrații, de a pu­ne pe agenda politică și de stat în mod prioritar chestiunea?

 

Soluția nu mi se pare că este totuși nu­mai la CSAT și nici măcar numai la noul Cod Silvic (despre care mai mul­te organizații ecologiste recunosc că ră­mâne deficitar). Soluția radicală e la DNA sau DIICOT, sau, ca să fim mai brut­ali: pușcăria pentru cei vinovați – fie ei foști miniștri, parlamentari, pri­mari, magistrați etc., care au admis restituiri ilegale, au închis ochii asu­pra abuzurilor, au luat șpăgi uriașe cu prețul nimicirii pădurilor. Deja avem un început – procesul în care sunt im­plicați Hrebenciuc tatăl și fiul –, dar lucrurile trebuie să continue, inclusiv cu arestări preventive și încătușări, da­că instanța de judecată consideră po­trivit și necesar.

 

Or, continuarea luptei anticorupție es­te acum în pericol să fie blocată de par­lament prin propunerile de mo­di­fi­care ale Codului de Procedură Penală, inițiate, culmea, de câțiva par­la­men­tari cu procese pe rol. N-am văzut „so­cie­tatea civilă“ protestând nici sâm­bătă, nici în altă zi împotriva aces­tor de­mer­suri concrete și foarte pe­ri­culoase, ci am văzut numai câteva am­basade, DNA, pe fostul și, în fine, pe ac­tualul președinte. Adică, cum ar ve­ni, „stră­i­nii“ și cei „care nu sunt „de partea ro­mânilor“. Dar pădurile se vor vinde spre a fi tăiate în continuare de ro­mâ­nii înșiși, dacă aceste mo­di­fi­cări vor trece. Înțelege „societatea ci­vilă“ că ro­mânul o fi „frate cu co­drul“, dar pâ­nă la șpagă? Nu mi se pa­re, ca să mă refer la majoritatea celor care ins­tru­mentează manifestațiile. Al­tă în­tre­ba­re: a încercat și a reușit PSD să de­tur­neze atenția asupra lui Io­han­nis, as­cun­zând chestiunea mo­di­fi­că­ri­lor la Co­dul de Procedură Penală? Plau­zibil.

 

Pe de altă parte, nu e rău că pre­șe­din­tele Iohannis a fost smuls puțin din li­niș­tea în care se complăcea. Dacă a spe­­rat că, păstrând o rezervă verbală față de actele guvernului, își va me­na­ja un anumit confort, speranța s-a do­vedit falsă. Ponta nu are nevoie de un pre­șe­dinte civilizat, dar totuși ad­ver­sar po­li­tic; are nevoie de o fantoșă. Me­sajul pre­mierului mi se pare că a fost clar: stai în banca ta și înghiți tot ce vrem noi sau te atacăm, așa cum am făcut și cu Băsescu. Dacă Iohannis va ridica mănușa nu știu. Așa cum nici nu știu dacă va reîncepe războiul pre­ședinte-premier. Ce știu e că, în cir­cum­stan­țele date, aș dori să re­în­cea­pă.

Comentarii 11

Felix - 05-17-2015

In principiu ai dreptate, PKW Maut in Germania este un exemplu, insa probabil ca va fi trantit de Comisie. In ce priveste Codul Silvic, sunt doua chestii distincte: 1) sa blochezi taierea padurii de catre oricine, intru protectia verde cum fac austriecii 2) sa opresti taierea padurilor de catre anumiti agenti comerciali, intru protectia altor agenti comerciali cum incearca sa faca Ponta (si va fi trantit de Comisie)

Răspunde

turcu - 05-17-2015

Protectionismul se poarta masiv in EU dar sub forme discrete. Vezi codul silvic austriac, ...

Răspunde

BASCA - 05-16-2015

Haiku(noi):Luni sunt arestati nearestatii zilei de duminica,marti sunt arestati nearestatii zilei de luni,miercuri sunt arestati nearestatii zilei de marti,joi sunt arestati nearestatii zilei de miercuri,vineri sunt arestati nearestatii zilei de joi,sambata sunt arestati nearestatii zilei de vineri,duminica nu se lucreaza,se lucreaza doar pe ascuns,spectacolul catuselor continua cu arestarea procurorilor care au anchetat aceste cauze de catre alti procurori care ancheteaza aceasta cauza.Johannis cel tacut si Ponta cel viclean stau blocati la granita, ca niste soldati nord si sud coreeni intr-o zi de sambata.

Răspunde

ion adrian - 05-15-2015

Pai de la acest individ la ce sa te astepti? Dl Ponta comentand pedeapsa „simbolica” (asa o considera dlui) primita de dl Dragnea pentru elemente de fraudare la referendumul din 2012. Atentie cuvantul fraudare il pronunt eu si nendoelnic si judecatorii care fara respectivul cuvant adica doar cu glosarul folosiot de dl Ponta nu condamnau nici simbolic si nici altfel. Spune azi dl Ponta, PM si lider PSD si parlamentar : “Toate scrutinele de vot de orice tip din România trebuie să aibă un alt specific dacă şi în viitor se va considera că este comisă o faptă penală prin îndemnarea oamenilor să vină la vot, iar această problemă trebuie rezolvată, a afirmat liderul PSD, premierul Victor Ponta.” Asadar se reia aceiasi diversiune ca la noi ref referendumul din 2012 se ancheteaza indemnul in perioada legala cand se face acest ndemn de a se veni la vot caci dl Ponta mai spune si:: “nu regret nicio secundă că am făcut campanie” de ca si cum ar fi existat vreun repros privitor la exercitarea in mod legal in timpul legal destinat a acelei campanii. Daca dl Ponta spunea : nu regret nicio secundă că am făcut campanie in mod legal pentru a fi demis dl Basescu ” era desigur altceva dar asa este sugestia ca ICCJ ar fi dat o sentinta politica nesanctionand o culpa reala ci doar dorinta de a vota acetateanului caci deasemeni spune:”Decizia Curţii Supreme este una simbolică, de condamnare din punct de vedere juridic a unei acţiuni politice – suspendarea preşedintelui Băsescu şi referendumul – practic a celor 7,4 milioane de români care au votat şi a liderilor” Ce spune acest Ponta eu o receptionez ca o insulta personala a mea cat si a tuturor celor care nu am dorit saparticipam la referendum din motivele noastre politice la fel de permise ca si cele ale participantilor. Insulta cu aceiasi ocazie si CCR reiterand ca ei, adica alde Dragnea si de cel solidar cu el, adica numitul Ponta doar ar fi indemnat corect oamenii sa vina la vot si pentru asta a fi sanctionati de justitie si de CCR: ” Important este că, de acum încolo, cu siguranţă, dacă se aplică regula din acest dosar, şi anume că îndemnând oamenii să vină la vot comiţi o faptă penală, cu siguranţă toate scrutinele de orice tip din România trebuie să aibă un alt specific” si odata cu toti acestia, insulta in mod implicit si Romania inclusiv pe presedintele Johannis care trebue sa fereasca tara de astfel de derapaje la nivelul pe care din nenorocire il detine un individ de teapa lui Ponta sau Dragnea. Oare nu e si treaba CSM fata de astfel de declaratii denigratoare la adresa justitiei?

Răspunde

George Carp - 05-15-2015

Penalii din PSD nu vor reusi, cu toate aranjamentele lor, sa modifice Codul de Procedura Penala, sunt presiuni externe foarte puternice, iar VV Ponta este prea infantil pentru a se impune in mod real. Mai devreme sau mai tarziu el se va prabusi politic, dupa 2016, cel mai tarziu, va ajunge exact ce-a ajuns Crin Antonescu. Iohannis este un presedinte bunicel, insa nu-i cereti prea mult pentru ca nu are valoarea politica a lui Basescu. Mai bine gresesti ca om politic puternic decat sa nu gresesti, ca om politic slab.

Răspunde

Felix - 05-15-2015

Mi se pare ca se amesteca trei chestii foarte diferite: 1) necesitatea protejarii padurilor - asta e clar 2) calitatea Romaniei de membru EU, calitate care interzice protectionismul - aici Cons Conc si Johannis au dreptate, chestia cu 30% o sa ne fie taiata de Comisie si 3) taierile ilegale, contractele dubioase ca cel cu austriecii, legile cu dedicatie, samd

Răspunde

Paltonescu - 05-14-2015

Bine, bine domnule Cornea, dar cum stam totusi cu... Basescu?! ” Ponta nu are nevoie de un președinte civilizat, dar totuși adversar politic; are nevoie de o fantoșă. Mesajul lui mi se pare că a fost clar: stai în banca ta și înghiți tot ce vrem noi sau te atacăm, așa cum am făcut și cu Băsescu. Dacă Iohannis va ridica mănușa nu știu. Așa cum nici nu știu dacă va reîncepe războiul președinte-premier. Ce știu e că, în circumstanțele date, aș dori să reînceapă.” Nu v-ati dat seama pana acum ca mai e nevoie de inca 25 de ani de lupta (la baioneta ?) cu hidra asta numita comunism , pentru ca Romania sa devina o tara cu presedinte civlizat, cu un PARLAMENT si cu toate celelalate institutii ale sale civilizate? Sper, sper cu totii porii...intelectualismului,atat cat il am, ca ati revenit la” normal”.Tara noastra are inca nevoie de aceasta lupta din care face parte ,intamplator sau nu, si Basescu.

Răspunde

Marius Nicolescu - 05-14-2015

Un raspuns scurt la intrebarea din titlul articolului: sunt convins ca presedintele Johannis va duce razboiul cu Ponta pana la capat si va castiga fiecare batalie, pana la cea finala. Tragic e ca romanii vor pierde indiferent de "razboinicii" fricosi ai politicii contemporane romanesti. Iar Romania va deveni cea mai MUTILATA tara a U.E.

Răspunde

MIHAI 2 - 05-13-2015

Oricum ati da-o Guvernul Ponta a promovat si sustinut un Cod Silvic care le mai tunde din mustatile habsburgice tapinarilor austrieci. iar Johannis a torpilat acel Cod. In plus un nor destul de dens de indicii sugereaza ca torpilarea s-a facut din considerente rau mirositoare. Sigur ca acum Ponta si ai lui toaca marunt subiectul, dar subiectul nu ar fi existat daca Johannis nu basescaia Codul Silvic. Liota UNITISALVAM nu are ce face - a venit primavara , musai sa-si scoata biciclistii si purtatorii de strigaturi pe traseu - dar intrucat contra lui Ponta TVA REDUS si CRESTERE 4 LA SUTA nu prea e loc - l-au luat la refec pe prezidentul filo austriac. PR ul de la Cotroceni s-a miscat in sfarsit azi si, cat de curand vom lasa naibii padurea si veti scrie toti UNITISALVAM INSTITUTULCANTACUZINO pe care plagiatorul de Ponta.... dagadam-dagadam...

Răspunde

Liviu din Timisoara - 05-12-2015

Adica poti vedea via satelit si numarul unei masini pe strada dar nu vezi unde si cine taie padurea... Adica trailerele de lemne trec neobservate pe strazi ... Adica nu se poate cere o foaie de parcurs , nu poti inventaria cate gatere si pe unde se incarca lemnul ... Bah, chiar ne credeti prosti ! Mincinosilor ( primari, politai, padurari ) Mafioti de 3 parale ...

Răspunde

Felix - 05-12-2015

Daca verzii germani in 1980 ar fi obtinut punerea pe agenda guvernului a uneia din cererile lor, ari fi facut banchet pe strada: si-au facut partid pentru ca nu au reusit altfel sa isi puna parerile pe agenda politica. Baietii veseli de la UnitiSalvam insa vor sa protesteze, nu vor sa isi rezolve doleantele; daca si le-ar rezolva, nu ar mai avea de ce sa fie suparati, ori ei vor sa fie suparati.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22