Un mesaj binevoitor, dar eşuat

Andrei Plesu 17.11.2015
SHARE 9

De același autor

M-am bucurat să văd că Schitul Românesc Prodromu de pe Muntele Athos a găsit de cuviinţă să adreseze poporului nostru un mesaj „de folos“, în atmosfera tensionată provocată de tragedia de la clubul „Colectiv“. M-am bucurat mai întîi pentru că Biserica se dovedeşte, prin acest gest, atentă la imediat, la dramele zilnice ale comunităţii, la sănătatea sufletească a oamenilor pe care îi păstoreşte.

 

Mi s-a întâmplat adesea, în ultimile decenii, să regret tăcerea ierarhilor faţă de evenimentele unei „actualităţi“ dramatice, care ne afectau pe toţi, dar care nu păreau să fie socotite de instituţia bisericească suficient de importante pentru a merita o intervenţie. Între acţiune slujitoare şi contemplativitate trans-mundană s-a ales contemplativitatea (şi ea, în chip, dezamăgitor, standardizată). Între solidaritate cu „poporul“ şi tact politic, s-a ales tactul. Or, iată că ceva s-a schimbat. În bine. Al doilea motiv de bucurie a fost grija duhovnicească arătată nouă de o aşezare mînăstirească de mare prestigiu: Schitul Prodromu de la Athos, ctitorie străveche a românilor, aflată într-un centru prestigios al Orthodoxiei.

 

Din păcate, lectura mesajului a sfîrşit prin a mă întrista. Stilistica şi argumentaţia textului valorifică abundent toate poncifele „excepţionalismului“ autohton şi ale omileticii gata-făcute, soporifică în loc să fie trezitoare. Prima stupoare: mişcările de stradă de după nenorocirea de la club ar fi fost îndreptate „împotriva stăpînirii statului şi a Bisericii“. Monahii de la Athos trăiesc, aşadar, în ideea că România de azi e încă o cetate bizantină, în care statul şi Biserica se identifică într-o pacifică „symphonie“. Statul laic, prin reprezentanţii lui, e la fel de legitim ca şi Biserica. A i te opune e blasfemie. N-ar trebui să mă mir. Şi în cei peste 40 de ani de comunism, Biserica s-a comportat cu aceeaşi complezenţă cînd era vorba de „stăpînire“: şi-a început slujbele rugîndu-se pentru „conducători“, a acceptat să i se dărîme lăcaşurile de cult, a practicat „compromisul util“ în toate eforturile ei de „colaborare“ cu autorităţile „lumeşti“. Catolicilor li se atrăgea atenţia că Împărăţia lui Dumnezeu nu e din lumea aceasta, dar în viaţa de zi cu zi, ierarhii noştri se străduiau să cadă la învoială cu toată administraţia „de partid şi de stat“. Athoniţii par să creadă că lucrurile nu s-au schimbat. Ştiu ei oare ceva ce noi nu ştim?

 

Retorica „patriotică“ a monahilor de pe Munte e, din păcate, într-o smintitoare consonanţă cu aceea a regimului pe care ei înşişi îl numesc „bolşevic“. Tulburările din stradă au fost şi sunt „dirijate de forţe ostile ţării“, de „oameni care urăsc poporul român“. V-aduceţi aminte de veşnica invocare a „agenturilor“? Europa Liberă – un cuib al agenturilor străine, revolta de la Timişoara din decembrie 1989 – o mişcare huliganică organizată de forţe iredentiste şi de duşmani alogeni ai „neamului nostru necăjit”. Tot ce semăna a protest era evacuat din conştiinţa publică sub stigmatul unor „forţe ostile ţării”. „Cineva” ne vrea răul. „Cineva” doreşte – „nu întîmplător” (o altă sintagmă de jalnică aminire) – transformarea Românei într-o a doua Ucraină. România şi românii sunt un fel de zîne nevinovate peste care năvălesc adesea, nu se ştie de ce, tot soiul de „ispite”: turcii, fanarioţii, comuniştii, capitaliştii, libertarienii, anticomuniştii retrograzi etc. Fără aceste rele, am fi fost stăpînii feciorelnici ai planetei. Dar avem ghinion. Nimeni nu ne iubeşte (ba din contra!), dar vom învinge. Suntem un „neam voievodal“, perla coroanei, piscul lumii create, „buricul“ (sabotat) al pămîntului. Ei bine, în punctul acesta, mesajul de la Prodromu începe să se încurce în propriul său verbiaj.

 

Leitmotivul „forţelor ostile“ e dublat de lamentaţia patetică privind propriile noastre derapaje. Ni se spune că „prin faptele noastre ne asemănăm mai mult cu vrăjmaşul lui Dumnezeu“ („faptele noastre” sau „forţele ostile”?). Ni se mai spune că „ne-am adîncit în păcate grele” şi că „trecem printr-un moment de criză, rezultat al păcatelor în care ne-am adîncit ca neam în toţi aceşti ani”. E vorba de avorturi, desfrînări, minciună, hoţie, crimă, nedreptăţi… Carevasăzică, pe de o parte, mişcările de stradă semnalează „revolta oamenilor faţă de decăderea în care a ajuns, din multe puncte de vedere, societatea românească“, dar, pe de altă parte, ele sunt „provocări şi manipulări“ întreţinute de „oameni plătiţi“. Pe de o parte „moralitatea poporului a scăzut”, pe de altă parte, vinovaţi sunt alţii. E bine să dăm vina pe alţii? Nu! – zice pe neaşteptate textul mesajului. E greşită „ieşirea în stradă a unora pentru a arăta cu degetul pe ceilalţi“. Mai mult: „numai dacă vom pleca cu gîndul că noi suntem vinovaţi şi nu alţii, cu siguranţă mai este o şansă...“ Autocritica ajunge, pînă la urmă, la un ameţitor apogeu: „Să ne rugăm cu conştiinţa că noi, cei din cinul preoţesc şi monahal suntem primii vinovaţi pentru că mulţi din poporul nostru s-au înstrăinat atît de mult de Dumnezeu”. Dumneavoastră mai înţelegeţi ceva? Suntem victimele „răilor“ anticreştini şi antiromâni din afara graniţelor, sau suntem cauza propriei noastre „decăderi“? Suntem erodaţi de oculte acţiuni duşmănoase, sau de propriile noastre păcate, de propriile noastre malversaţiuni, minciuni şi oportunisme?

 

Ce-i de făcut? Primul sfat al părinţilor athoniţi e să nu ne mai lăsăm provocaţi de „cercurile” care vor să ne destabilizeze. „Să stăm deoparte.” Cît de familiar sună, vai, acest îndemn! Să stăm deoparte, să nu ne implicăm, să nu ne opunem. Asta voia de la noi şi partidul comunist. Al doilea sfat vizează o soluţie cantitativă: mai multe liturghii, mai multe ierurgii, mai multă spovedanie, pocăinţă, milostenie, rugăciune. Mai mult post. Adică răspunderea e tot la noi, ăştilalţi…De acord. Dar n-ar fi nevoie şi de mesaje bisericeşti mai coerente logic? Mai puţin previzibile, mai puţin plicticoase prin formulistica lor obosită? N-ar fi nevoie şi de un limbaj viu, potrivit cu vremurile şi cu oamenii? N-ar fi nevoie de un ton mai firesc, de o privire mai puţin încruntată din partea ierarhilor, care preferă să ne certe şi să ne dăscălească, decît să ne ierte şi să ne convingă? Da, să înmulţim liturghiile, iar credincioşii să le frecventeze mai des. Dar pentru asta e nevoie şi de o strategie mai înţeleaptă a slujitorilor bisericeşti. O strategie care să atragă, să răspundă aşteptărilor veacului, să iradieze bunătate şi smerenie. 

 

De ce ar fi numai diavolul „ispititor“? Să fie şi credinţa! Să intensifice în fiecare din noi nevoia de dialog, încrederea în reacţie empatică, bucuria întîlnirii. Fără o asemenea înnoire, vom continua, în număr tot mai mic, să mergem la biserică mînaţi de o cuminţenie birocratică. Pentru a preveni o asemenea nefastă evoluţie, avem, cred, dreptul, să cerem ierarhilor noştri, din ţară şi de pretutindeni, să facă un mic efort de împrospătare, să investească mai multă ingeniozitate pentru a ne stimula intelectual şi moral, să ne seducă…

 

Articol preluat adevarul.ro

Comentarii 9

bogdan - 11-23-2015

Plesu - sau filozoful taranimii socialiste de oras....progres!...Nimic de zis!

Răspunde

silenzio-stampa - 11-22-2015

nu stiu de unde citeste plesu aceste texte de pe muntele athos, insa din citate nu rezulta nici unificarea bisericii cu statul si nici ca revolta a fost organizata de agenturi straine. doar pentru clarificare: faptul ca tineriada l-a huidiut si pe daniel si pe ponta nu implica ca biserica este unificata cu statul; faptul ca ambasadorul sua a incurajat public tineriada nu inseamna ca i-a platit sa iasa in strada. insa faptul ca ambasadorul sua s-a dus sa-l viziteze pe daniel sa-i dea niste burse, in limbaj dna asta se traduce prin mita si trafic de influenta. avand insa imunitate diplomatica ca basescu, nu se pune. dupa plesu, el reprezinta poporul roman. fortele ostile sunt de fapt romanii din usl. dovada? "logica" mirabila.

Răspunde

Donkeypapuas - 11-21-2015

Hai să vedem cum stă treaba cu "supunerea Ortodoxiei româneşti în faţa stăpânirii": - instaurarea regimului fanariot: mitropolitul Antim Ivireanu este asasinat - instaurarea regimului regulamentului organic de către rusnaci: mitropolitul Grigorie dascălul luat pe sus şi trimis în exil - instaurarea regimului lui Cuza (ateo-liberal): mitropolitul Sofronie Miclescu otrăvit - instaurarea bolşevismului în România: mitropolitul Irineu Mihălcescu otrăvit - ultimul pe listă, regimul fesenist slujit cu mare sârg de acest Pleşu: încercarea de alungare - LA ORDINUL CFSN - a Patriarhului Teoctist Aşa că lasă minciunile, dom' Pleşu, că deontologia dumitale are picioare scurte la fel ca deontologia altei Sorosiste, tipa care s-a făcut de râs în Parlament.

Răspunde

Mihai - 11-20-2015

Daca nu ar fi spus nimic, calugarii ar fi fost acuzati ca sunt indiferenti. Acum au dat un comunicat si sunt acuzati ca nu au tacut. Cine are ceva contra bisericii, va gasi mereu un pretext sa o "atace".

Răspunde

Mihai - 11-20-2015

Dacă nu ar fi spus nimic, călugării ar fi fost acuzaţi că sunt indiferenţi. Acum au dat un comunicat și sunt acuzaţi că nu au tăcut. Cine are ceva contra bisericii, va găsi mereu un pretext să o "atace".

Răspunde

Vasile Popa - 11-20-2015

De ce va mirati Dl Plesu? Biserica a fost dintotdeauna cu stapanirea, indiferent care era ea. Asa a scapat de persecutii. Cat despre calitatea mesajului, Hitler a spus-o demult: cu cat masa de oameni este mai mare, cu atat mai simplu mesaul sa fie si cu atat mai repetitiv, pana cand devine un reflex conditionat. Intelectualii care vor sa gandeasca independent trebuie ignorati; nu lor trebuie sa va adresati. Asa ca mesajul BOR este simplu si familiar. Nu trebuie sa invatam noi biserica cum sa isi faca treaba.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 11-20-2015

O singura data l-am ascultat, intr-un interviu, pe Patriarhul Bisericii Ortodoxe ruse. Nimic din aerul sfatos, " prafuit ", obositor si rupt de realitatea cotidiana. Mi-am zis ca intr-adevar isi merita prestigiul. Omul parea un expert in logica , expert in arta dialogului , fara a renunta la substratul crestin. Ori popii astia ne trantesc in cap cu liturghiile, cu doctrina, cu ritualurile ... de parca ar trebui ca toata lumea sa fie o manastire. La urma urmei, asta inseamna o manastire ?

Răspunde

liviu n. - 11-20-2015

Sa fie asta , oare, o religie monoteista ? O religie cu un diavol biruitor in imanent si un biet dumnezeu atotputernic doar in lumea de apoi. Sau altfel pusa problema, omul a fost creat de dumnezeu profund viciat, receptiv mai degraba la opera diavolului. Avem de a face cu o religie confuza si contradictorie. Textele sacre justifica totul si contrariul acestuia. Calugarii romani din "Club Med-ul" grecesc dupa sute de ani de exegeza par sa fi ajuns la urmatoarea concluzie. Robii lui dumnezeu trebuie sa-si petreaca viata in genunchi, in post, in biserica, in pasivitate smerita. Orice ce altceva ne face mai susceptibili la uneltirile diavolului. Sa fie asta doctrina, care sa duca la reducerea decalajului istoric dintre Romania ortodoxa- sau mai degraba ortodoxista- si occidentul pagin? Cu aceast mesaj, calugarii nostrii au ratat o alta sansa de a se preface filosofi in tacerea lor. PS " Centru prestigios al ortodoxiei" !?!? Stau si ma intreb: cit de solid infipti in credinta si fel de credinta pot avea calugarii nostri , daca nu suporta vazul unei glezne de femeie, dar il imbratiseaza pe Gigi. Doamne miluieste!

Răspunde

Gheorghe Popescu - 11-19-2015

Nam citit "comunicatul" calugarilor de pe Muntele Atos, asa ca intreb pe cei care au facut-o: Era cumva semnat Administratia? Daca da, atunci se inscrie in linia documentelor de partid. Din pacate, se pare ca BOR seamana din ce in ce mai mult cu Biserica Ortodoxa Rusa, in loc sa semene cu aia greaca.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22