De același autor
Pentru mulți dintre contemporanii noștri, Vladimir Putin e o apariție providențială. Și nu doar pentru ruși, care îl susțin masiv de aproape două decenii. Ceea ce se întâmplă în cea mai mare țară a lumii e privit azi cu simpatie pe multe alte meridiane. Pentru curajul/lipsa de scrupule cu care merge împotriva curentului, Rusia e văzută ca un tărâm privilegiat. Să luăm cazul vieții private: pravoslavnica noastră vecină e pe cale de a dezincrimina, în bună măsură, violența domestică. Cu alte cuvinte, a-ți altoi copilul ori a-ți pocni nevasta nu va mai prea însemna și bătăi de cap cu statul. Familia devine astfel o redută mult mai bine protejată. Ce se va întâmpla, însă, cu femeile și copiii mai puțin norocoși?
Cazul Bodnariu și cele asemănătoare au pus Biserica Ortodoxă Română în fața unei noi oportunități de a apăra familia tradițională. Reportaje lăcrămoase și apeluri disperate ne-au parvenit din aberanta Norvegie, unde bravii noștri compatrioți se luptă cu un Leviathan nemilos, însetat de sângele nevinovat al copiilor creștini. O întreagă mistificare mediatică – care a depășit cadrele confesionale, inedit solidare, și a pedalat pe resentimente naționaliste, ca și cum bieții români, pioși și familiști, ar fi umiliți de occidentali aroganți și pervertiți, fără inimă și fără Dumnezeu – a încercat să dosească gunoiul sub preș. Și dacă acești părinți chiar își bat copiii, iar Norvegia e mult mai bine pregătită să-i apere de abuzuri decât România? Familia – tradițională sau nu – poate traumatiza copiii. E, din nefericire, o realitate permanentă a istoriei. În loc să-i îndemne la pocăință, episcopul Macarie Drăgoi îi îmbărbătează ca pe niște mucenici neprihăniți. Ajuns tocmai la cercul polar arctic, inimosul vlădică invocă, dezincriminant, „valorile culturale și spirituale la care părinții aderă“. Să dăm o raită printre acestea.
N-ar strica să încercăm să aplicăm grilele morale de azi faptelor de demult ale unor personaje de mare prestigiu religios. Avraam a preferat să-și prostitueze nevasta: pentru beneficiile lui materiale, a lăsat-o să devină țiitoarea unor autocrați. Aceștia au păcătuit – cel puțin faraonul egiptean, căci pe regele filistean l-a oprit un vis – din neștiință, înșelați de un venetic care s-a preocupat de onoarea consoartei mai puțin ca Lot de cea a unor oaspeți. În ceea ce-i privește pe copiii lui, nu i-a cruțat la nevoie. Pe Ismael l-a sortit, împreună cu mama sa, deșertului fatal – noroc că Dumnezeu, nu lipsit de ambiguități și în acest caz, i-a salvat miraculos. Pe Isaac a fost gata să-l sacrifice – un eufemism prestigios, dar tare ambiguu – pentru a nu-și trăda credința – pus atunci la încercare, etic vorbind, a fost și instigatorul crimei. Nici Noe nu a fost mai reținut: pentru că fiul său Ham a râs de ridicolul beției sale, i-a blestemat cumplit urmașul, pe Canaan. Pățania lui Noe amintește de savuroasa scenă din Desprinderea – primul film american al lui Milos Forman, din 1971 –, când adolescenta „dispărută de acasă“ iese cuminte din camera sa și își găsește tatăl beat în pielea goală, urcat pe o masă, la o mică petrecere casnică între părinți „disperați“. Cine era de plâns: fiica/fiul sau tatăl? Cât privește filosofia pedagogică, Solomon – pe care tradiția l-a legitimat drept autor al Pildelor – avea doi piloni de nădejde: bățul și nuiaua. Singurul bemol era grija de a nu certa până la ucidere. Dacă literaliștii stricți – care nu lipsesc, și nu doar printre evanghelici – sunt puțini, să nu uităm că mult mai oficiala hermeneutică tipologică nu contestă un sens istoric, ci doar îl completează. Astfel încât mai tenebroasele aspecte biografice ale personalităților biblice nu sunt recomandate, dar nici dezavuate.
În Bizanțul nostru de după Bizanț, prevederile penale îl urmau, în această privință, pe înțeleptul Solomon. Dacă răsfoim Îndreptarea legii (1652) sau Carte românească de învățătură (1646), vom descoperi perspective similare: toiagul ori biciul erau îngăduite tatălui, în schimb era descurajat apelul la arme – important era să nu-l „ucigă de tot“. Încornorat în propria casă, bărbatul putea chiar să-și ucidă nevasta fără grijă de pedeapsa legii. Chiar și fidelă, aceasta nu-i putea reproșa recursul nelimitat la pumni ori palme. Să precizăm că, pe atunci, vârsta minimă pentru nunta ortodoxă era de 12 ani pentru fete – niște copilițe. Oare câte nu au avut soarta lui Osama – fetița afgană care se dădea drept băiat și care, odată prinsă, scapă de execuție doar răscumpărată de un bătrân lubric – din filmul lui Siddiq Barmak? Dar tații, ori chiar frații, mai aveau un privilegiu: puteau să-și omoare fără probleme fiica/sora care curvea – exact ce ne oripilează azi în filmele care relatează despre așa-numitele crime de onoare din comunitățile musulmane. Chiar și când le suprimau însărcinate, tații aveau parte de indulgența judecătorilor. Oare câți dintre strămoșii noștri pravoslavnici nu și-au mânjit mâinile legitim cu sângele copiilor lor? Că de bătut, era prost văzut cine nu-i bătea.
„Rusia e pe cale de a dezincrimina, în bună măsură, violența domestică. Cu alte cuvinte, a-ți altoi copilul ori a-ți pocni nevasta nu va mai prea însemna și bătăi de cap cu statul.“
Dacă patriarhii imperfectului iudaism nu erau mereu la înălțime, ce s-a întâmplat după trecerea lui Iisus? În ceea ce privește propria lui copilărie, biografia autorizată e aproape mută – un blasfemiator Max Ernst și-a permis, totuși, un revers mai realist al icoanei: Maica Domnului îi aplică o corecție la fund micuțului, după vreo boacănă specifică vârstei. Apostolul Pavel recomanda părinților să nu-și exaspereze copiii. O exprimare un pic enigmatică, deși putem bănui că se referea la limitele aplicării bătăii. Unul dintre marii săi admiratori (și exegeți), Ioan Gură de Aur, e mai explicit: e mai bine să-i sperii – dar strașnic! – decât să-i bați. Excesul de bătaie e contraproductiv. Practic vorbind, aceasta însemna: să-i bați rar, dar să-i ții într-o continuă stare de frică de pedeapsă. În termenii de azi, abuzul psihologic era nu doar tolerat, ci și încurajat. Ne putem, totuși, întreba de ce a fost nevoie să apară modernitatea pentru a putea valoriza altfel copilăria? Pentru a acorda și altfel de protecție celor încă lipsiți de forța maturității. Iluminiștii – horribile dictu încă pentru mulți conservatori de pretutindeni – și apoi psihanaliștii au mai schimbat perspectiva. Îi datorăm hulitului Freud nu doar atenția pentru dramele emoționale ale copilului mic, ci și revelația traumelor provocate de abuzul sexual în familie. Fiindcă acesta e un alt gunoi ascuns sub preș în familia tradițională: pedofilia și violurile domestice. Cine apără victimele? Mama, deseori și ea înspăimântată? Preotul, care ar risca astfel să destrame o familie? Mai bine am consulta mai des statisticile – una proaspătă: trei sferturi dintre abuzurile semnalate de copii telefonic anul trecut s-au datorat părinților, iar o treime au fost molestări fizice –, pentru a nu uita că suntem în fața unui flagel polimorf, iar Biserica nu-i fără vină – tradițională, dar și actuală.
Dacă cercetăm motivele privilegierii – azi, din ce în ce mai stigmatizate, dar nu ireversibil, dovadă cazul Rusiei – pedepselor fizice, ne va sări în ochi concepția tradițională despre trup. Acesta era partea mai șubredă din binomul uman unde conviețuia cu sufletul. Tocmai de aceea trebuia ținut din scurt ori chiar încărcat cu poveri pentru a nu o lua pe cărări greșite. Trupul a fost asociat – începând cu Pavel – în mod privilegiat cu sexualitatea, astfel încât corecțiile dureroase au devenit o contrapondere la îndemână pentru plăcerile erotice – nu doar pentru coit, ci chiar și pentru ceea ce azi numim flirt. La atâtea interdicții – Ioan Gură de Aur e un reper prestigios și în această privință –, inevitabil se înmulțesc exponențial și pedepsele. Pe scurt, trupul își merită strâmtorarea în beneficiul sufletului, iar erotizarea sa (nestrunită cu severitate) e calea cea mai accesibilă spre iad.
Un alt motiv e ponderea acordată autorității. Dumnezeu e prezentat, cel mai adesea, drept un zbir – să nu ne temem de cuvinte. Până să ajungi să-l admiri ori chiar să-l îndrăgești, trebuie să nu-i ieși din cuvânt, cu riscul unor terorizante furii divine. Istoria lui Iov ne sugerase că poate Atotputernicului nu-i place această slugărnicie (ipocrită), dar, cum frica e cea mai la îndemână metodă de control, creștinii au preferat să abuzeze de o asemenea pedagogie. După modelul ierarhiilor cerești, și cele pământești sunt stricte. Noi uităm rolul decisiv al Bisericii în forjarea acestui autoritarism. În Leviathan, Andrei Zviaghințev a imaginat un dialog între un politician local (corupt) și un episcop. Cel dintâi trece printr-un (temporar) moment de descumpănire, dar vlădica îl remontează, sfătuindu-l să acționeze ferm (ca un interlop), fără teamă de imixtiunile celor din capitală. Ne închipuim Biserica drept pedagogul blândeții, dar ea promovează cu predilecție, de fapt, recursul la violența legitimă a autorității – un concept care ascunde, la urma urmei, doar o convenție (deseori strâmbă). Să luăm și un exemplu mai provocator. În 1954 apărea în Franța un roman pornografic, Povestea lui O. O femeie acceptă, pentru a-i face pe plac amantului, să se supună capriciilor erotice ale unor străini într-un fel de bordel de lux. Disponibilitatea ei provine dintr-o iubitoare renunțare la propria voință. Nu e această renunțare echivalentă cu modelul oficial de sfințenie? Asemănarea e cel puțin tulburătoare și ar trebui să ne dea de gândit. Într-un asemenea univers, autoritarismul nu putea să nu marcheze profund și strategiile pedagogice. Cu bătăile de rigoare.
Una dintre slăbiciunile de fond ale Ortodoxiei e o anumită mistificare a mizelor eticii. Etica nu-i un paznic care pe unii îi lasă să treacă și pe alții îi oprește. Etica presupune folosirea creativă a unor resurse culturale și spirituale în diverse contexte existențiale. Iar Tradiția nu-i un imens baros cu care unii să dea în cap altora, ci un sac cu resurse, mai bune sau mai rele, unele cu potențial de actualizare, altele iremediabil anacronice, iar altele demne de căință. Resurse la care poți face apel, dar care nu țin loc de asumarea responsabilă a unei situații, de efortul de a te raporta lucid la realitate, de creativitatea unei reacții salvatoare (moral). Această slăbiciune întreține un reacționarism păgubos. Să ne amintim de practica împărtășaniei: când aceasta a intrat în criză, din cauza unui inedit rigorism – efect nefast și al unui monahism din ce în ce mai determinant –, eforturile lui Pavel de a desprinde creștinismul de împovărătoarele prescripții ale iudaismului au lăsat locul unei reveniri la Levitic – așa a redevenit femeia impură ritualic.
Orice părinte știe cât de greu e să educi un copil. Mai ales în anumite cazuri, momentele de exasperare, de ambivalență ori chiar de renunțare ne pot copleși. Puțini sunt cei care cred – Platon, de pildă – că statul ar trebui să ia locul părinților. Adevărata problemă sunt părinții care derapează, care smintesc pe cei mici – nici chiar Iisus nu-i cruță. Autoritatea parentală se cuvine limitată atunci când secretă abuzuri. Cât privește „pălmuțele la fund“ – chiar și Mongolia le-a interzis –, de ce nu ar fi părinții mai ascetici și s-ar stăpâni? Oare fiindcă nu a avut cine să le cultive creativitatea etică? //
Prima parte a articolului poate fi citită aici.