De același autor
Privindu-i și ascultându-i pe protestatarii care au întrerupt proiecția la Cinematograful Muzeului Țăranului Român a două filme care tratează, din câte am înțeles, mai degrabă marginal relațiile homosexuale, sunt încredințat că este nevoie de un studiu antropologic al noului extremism naționalist românesc, despre credințele, miturile și resorturile care alimentează această subcultură a cărei întindere și influență nu o cunoaștem. Știm că din când în când răbufnește la suprafață prin manifestări publice violente, a căror țintă preferată este minoritatea gay, uneori minoritatea maghiară. Uneori capătă un caracter de masă, așa cum a fost cazul isteriei generate de pașapoartele biometrice. Cu toate acestea, însă, convingerea acceptată larg era că este vorba despre fenomene marginale. Asta până când, la inițiativa Coaliției pentru Familie, trei milioane de oameni au semnat pentru modificarea Constituției în sensul redefinirii familiei drept căsătorie între bărbat și femeie și asumarea de către PSD a organizării unui referendum pentru validarea acestei intruziuni brutale în viața privată. Brusc, fenomenele marginale au fost aduse la centru și au devenit mainstream.
Ceea ce surprinde la protestarii de la MȚR este imposibilul arsenal simbolic pe care l-au pus în joc, caracterizat de un eclectism aproape amuzant. Niște bărbați îmbrăcați în aproximații de costume populare, unii purtând căciuli amintind vag de daci, au luat cu asalt MȚR înarmați cu drapele tricolore, un banner pe care scria un îndemn adresat lui George Soros printr-o prafrază a versurilor lui Roger Waters din celebra piesă Another Brick in The Wall, cântece religioase, cântece patriotice și, evident, Deșteaptă-te, Române!. Unul dintre ei a pus nu unul, ci trei lupi dacici pe tricolor, ceea ce reprezintă un anacronism delicios, altul a făcut una și mai nefăcută și a desenat o cruce ortodoxă pe același tricolor, numai că, din motive numai de el știute, a desenat crucea ortodoxă rusă, imposibil de confundat cu altceva. Având în vedere că tricolorul a fost consacrat ca drapel național în timpul Revoluției de la 1848 din Valahia și că respectiva revoluție a fost în mod cât se poate de explicit îndreptată împotriva protectoratului rusesc, drapelul amintit este de o inadecvare comică. Cred că rușii care stau cu ochii pe România și care, din păcate, știu mai multe despre români și despre istoria lor reală decât știu mulți dintre naționaliștii noștri de mucava s-au stricat de râs când au văzut acest exemplu de ignoranță.
Oamenii vor să pară în mod clar războinici. Fac parte dintr-o organizație care se revendică de la cel mai cunoscut sfânt militar - Sf. Gheorghe - și agită lupul dacic, un simbol pe care Eliade însuși îl atribuie unui corp de războinici sângeroși. Care este „vrăjmașul“ cu care se luptă este însă neclar atât pentru noi, cât și pentru ei. Soros cu ONG-urile, „marxismul cultural“, propaganda „progresistă“ occidentală care agresează spiritualitatea și etosul românesc tradițional, pe care ei se simt datori să îl apere, deși, dacă-i întrebi, habar n-au dacă și ce este în neregulă cu așa-numitul „Progressivism“ politic. Unul purta chiar un tricou pe care scria „jandarmeria naționalistă“, ceea ce ar fi îngrijorător, dacă n-ar fi mai degrabă un joc al unor adolescenți întârziați care vor să răpună balaurul, să salveze prințesa și să mântuiască „neamul românesc“ ca Sf. Gheorghe, arhetipul cavalerului creștin. Aș fi tentat să spun că e vorba de niște clovni jalnici care își fac publicitate prin acte de bullying cultural, dar mă tem că acest nou naționalism românesc, hrănit în parte de protocronismul naționalist-comunist ceaușist, în parte de pastișa de mișcare hippie a anilor ’70-’80, în parte de tentativele de revitalizare a mișcării legionare și în parte de lectura greșită a textelor ortodoxe, va constitui nucleul unei ideologii antiliberale care va deveni din ce în ce mai agresivă cultural și politic.
Din spusele lor, dacii ruso-ortodocși nu aveau nimic împotriva difuzării celor două filme în România, ci împotriva difuzării lor în incinta MȚR, pe care l-au descris drept un „templu“ dedicat țăranului român, un „spațiu sacru al spiritualității românești“ pe care ei, în calitate de Gardieni autoasumați ai Galaxiei civilizației țărănești, sunt chemați să o apere. Dar MȚR nu este nici templu, nici spațiu sacru. Este o instituție de cultură, iar agresiunea împotriva unei producții culturale în scopul cenzurii este o agresiune cu scopuri politice.
Și aici merită o mențiune domnul Mihai Gheorghiu, directorul adjunct al MȚR și, întâmplător, președinte al Coaliției pentru Familie. Într-un comunicat pe care mă feresc să îl calific, Gheorghiu scrie următoarele: „Coaliția pentru Familie solicită instituțiilor statului, respectiv Ministerului Culturii și Identității Naționale să cerceteze în ce măsură difuzarea producției artistice care a generat evenimentul de la MNȚR se înscrie în Misiunea Muzeului, iar Ministerului Educației Naționale să cerceteze cadrul în care a fost organizată dezbaterea cu elevi asupra aceluiași film“. Acest paragraf este un denunț și un apel prost mascat la autoritatea politică să cenzureze manifestările culturale ale MȚR. Mai gravă decât acțiunea brutală a dacilor slavofili este pretenția lui Gheorghiu și a coaliției lui ca Statul să devină Păstrătorul Misiunii Muzeului și al valorilor culturale ale acestuia. Abia această opresiune culturală care îndeamnă la cenzură de stat de conivență cu puterea politică antiliberală este o amenințare gravă la adresa libertăților fundamentale și a valorilor conservatoare.