De același autor
Nu găsesc un model economic în lumea reală care să semene cât de cât cu guvernarea PSD. Nu avem de-a face cu o guvernare de stânga clasică de tip keynesian întemeiată pe mari proiecte naționale și, cu siguranță, nu ne confruntăm cu o guvernare liberală de dreapta. Nu suntem în fața unui capitalism de stat de inspirație chineză și nici a variantei sale rusești. Cel mai apropiat exemplu este socialismul de tip „chavist“ din Venezuela, dar nu neapărat prin propaganda anticapitalistă și antioccidentală, ci mai ales prin nesocotirea totală a realităților pieței și înlocuirea lor cu „viziunea guvernamentală“, elaborată de birocrația de partid fără legătură cu economia reală. Singurul model economic care pare însă cel mai apropiat de ceea ce face guvernarea PSD este ceaușismul anilor ’80, în care bogăția și dezvoltarea economică existau numai în documentele partidului și în propaganda de la televizor, în vreme ce economia reală se prăbușea. Ceea ce nu era validat politic prin decizia partidului sau a secretarului general nu exista. Economia comunistă a anilor ’80 era o economie virtuală, de partid, impusă prin represiune politică, drept „reală“, unei țări întregi.
Ceva de felul acesta, dar într-o variantă „soft“ deocamdată se întâmplă acum în guvernarea PSD. Nu contează că salariile nu cresc cu adevărat, iar povara fiscală nu se reduce cu adevărat în economia reală, singurul lucru care contează pentru guvernanți este ca ele să crească „virtual“ la televiziunile de propagandă. Această falie între politica guvernamentală și realitatea economică este cea mai vizibilă în modul în care sunt tratate investițiile, atât cele publice, cât și cele private. Economia României crește pe baza consumului, alimentat de majorările administrative ale salariilor bugetarilor. Este un artificiu virtual care umflă buzunarele statului acum, dar care, mai devreme sau mai târziu, va trebui însoțit de o creștere reală bazată pe producție și investiții. Or, partea aceasta este complet neglijată de guvernarea PSD. Stânga clasică vede principalul motor al creșterii în proiecte de investiții guvernamentale ample, în special în infrastructură, care să genereze locuri de muncă și avuție, chiar și pe datorie, deci prin deficite bugetare mari. Nimic de felul acesta în România anului 2017, care reprezintă cel mai prost an din punctul de vedere al investițiilor publice, cel puțin de când România a devenit membră UE. Potrivit lui Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal, investițiile publice s-au înjumătățit în mai puțin de un deceniu, ajungând sub 3% din PIB într-o țară care este trasă înapoi de calitatea proastă a infrastructurii. În programul de guvernare, PSD promitea investiții masive în autostrăzi și căi ferate de mare viteză, în rețelele de energie și sistemele de irigații, în construcția de fabrici noi de procesare a alimentelor, în cercetare și inovare, în spitale (opt regionale. plus unul republican). Nimic din toate acestea nu numai că nu s-a făcut, dar nici măcar nu au fost săpate fundațiile pentru că guvernul a folosit banii publici exclusiv pentru majorările de salarii în domeniul bugetar. În 2017, sectorul construcțiilor inginerești, adică drumuri, poduri, căi ferate, s-a redus cu peste 25%, iar cel al construcțiilor nerezidențiale (școli, spitale) cu aproape 12%, deci nici vorbă de construcții noi și pe alocuri nici măcar de reparații, ceea ce duce la degradarea unei infrastructuri și așa proaste.
Dacă guvernul nu a alocat el însuși bani de la buget pentru proiecte de investiții publice, nu a lăsat nici companiile de stat să o facă. În ianuarie, guvernul a forțat companiile de stat să verse în avans 90% din profituri la bugetul de stat sub formă de dividende și același lucru l-a făcut și la începutul lui octombrie. Guvernarea PSD nu lasă neatinse nici investițiile locale, care sunt practic compromise după ordonanța de urgență de modificare a Codului Fiscal. Reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% a creat o gaură în bugetele locale care a fost observată prea târziu de primari și de autoritățile locale. Guvernul a promis că va compensa pierderile de la buget, dar guvernul minte din nou, pentru că nu are de unde să le finanțeze în 2018. Cu toate artificiile din economia virtuală, veniturile fiscale la buget au scăzut în raport cu anii trecuți și, mai grav, o parte tot mai mare din aceste venituri, aproximativ 75%, se duc în salariile personalului bugetar și în programe sociale, ceea ce înseamnă că nu mai rămâne mai nimic pentru orice altceva, nici pentru autoritățile locale, nici pentru investiții. Există serioase semne de întrebare că în 2018 guvernul va avea bani suficienți pentru cofinanțarea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile și trebuie să ne așteptăm ca acestea să fie descurajate pentru a menține țintele de deficit bugetar. Investițiile străine directe au scăzut și ele cu aproape 20% în 2017, ca urmare a politicilor haotice guvernamentale, și vor scădea și mai mult în 2018. Diferențele între regiuni se vor adânci și la fel resentimentele față de un centru perceput ca tot mai ostil. Politicile economice virtuale ale PSD vor adânci fisurile cât se poate de reale care se manifestă deja în coeziunea națională.