De același autor
Din punctul de vedere al securității, Europa se află în cel mai greu moment de după prăbușirea Cortinei de Fier. Amenințările se acumulează atât din afară, cât și din interior și nu există răspunsuri adecvate la niciuna dintre ele. Europenii, ca și americanii de altfel, au înregistrat un oarecare succes în ținerea sub control a terorismului provenit din afară, dar se dovedesc incapabili să contracareze fenomenul terorismului de sorginte internă, în special al terorismului islamist.
Europa nu are un răspuns nici la amenințările externe, fie că este vorba despre ISIS, fie că este vorba de Rusia. Europenii nu joacă niciun rol semnificativ în conflictul din Siria, dacă nu punem la socoteală faptul că îi plătesc pe turci să țină închise porțile pentru valurile de refugiați. În ceea ce privește Rusia, europenii nu reușesc nici acum să aibă o abordare comună care să genereze un răspuns unitar. Dacă administrația americană sub Obama nu ar fi luat măsuri concrete pentru descurajarea unei agresiuni împotriva statelor baltice, europenii ar dezbate și acum dacă este sau nu cazul să desfășoare trupe în Estonia sau e mai bine să nu-i provoace pe ruși. Unii – dintre care italienii ies în evidență – nici măcar nu consideră că Rusia reprezintă o amenințare cu adevărat și ar dori mai degrabă ridicarea sancțiunilor și reluarea relațiilor economice „normale“. La acestea se adaugă o relație din ce în ce mai complicată cu Turcia lui Erdoğan, pe care nimeni nu știe încă să o gestioneze, dar și tendința centrifugă a unor state precum Ungaria lui Orbán, care nu se mai simte în largul ei în cadrul ordinii liberale europene.
În sfârșit, la toate aceste incertitudini se adaugă Brexit-ul și Donald Trump. În privința Brexit-ului se anunță negocieri dificile și o despărțire urâtă, iar în ceea ce privește noua abordare „tranzacțională“ a securității internaționale a noii administrații americane, aceasta este privită ca un moment de ruptură între Europa continentală și anglosferă și drept o oportunitate pentru europeni „să-și ia soarta în propriile mâini“.
Eforturi europene comune pentru apărare
Care este răspunsul Uniunii Europene la aceste amenințări și provocări de securitate? Același dintotdeauna: mai multă integrare, care, în acest caz, ia forma Uniunii Europene a Apărării sau a Armatei Europene. Ideea centrală este ca statele membre să pună la un loc resursele, astfel încât, chiar dacă nu vor cheltui mai mult, așa cum cere Trump, vor cheltui mai inteligent și mai eficient pentru propria apărare. Primii pași vor fi făcuți chiar zilele acestea, când va fi lansat un instrument nou, un fond comun destinat apărării numit Mecanismul Financiar de Cooperare, la care statele membre vor contribui voluntar pentru cercetare și dezvoltare militară. Contributorii vor putea împrumuta bani din acest fond pentru înzestrare, cu condiția să plătească ulterior acest împrumut. La acest instrument, a cărui valoare nu a fost încă stabilită, se mai adaugă două componente. Un laborator de cercetare condus și finanțat de Comisia Europeană și un fond separat de 400 de milioane de euro anual pentru cercetarea și dezvoltarea de noi echipamente militare finanțat direct de la bugetul european. Comisia are în vedere, de asemenea, să aloce 3,5 miliarde de euro în același scop, în perioada 2021-2027. În paralel, va continua integrarea forțelor în unități comune, pe modelul brigăzii franco-germane, care vor fi conduse de la un cartier general unic cu sediul în Bruxelles, separat de cartierul general al NATO.
Planul de dezvoltare a unei armate europene se bazează pe consolidarea „pilonului“ franco-german, care, după ieșirea Marii Britanii, va deveni din nou principalul motor al integrării politice, economice, financiare și, de-acum, militare a Uniunii Europene, cu scopul evident, dar nedeclarat al „emanicipării“ de sub umbrela de securitate americană.
Europa de Est și integrarea militară cu două viteze
Proiectul apărării europene se confruntă cu probleme încă din start. Prima dintre dificultăți privește finanțarea noului fond comun de apărare. Jean-Claude Juncker, un mare susținător al proiectului, a sugerat ca țările contributoare să fie iertate de depășirea țintelor de deficit, dacă vor aloca sume acestui fond. O altă propunere a fost emiterea de obligațiuni europene în acest sens. Ambele propuneri au fost îmbrățișate cu entuziasm de italieni și francezi, dar au fost respinse din start de germani, care au avertizat că apărarea comună nu poate fi un pretext pentru încălcarea disciplinei financiare. Deocamdată, chestiunea a rămas în suspensie, dar ea va genera dispute serioase în viitor. Nici alocarea de la bugetul UE de fonduri pentru apărare nu este lipsită de controverse, având în vedere că există state contributor net la bugetul european precum Danemarca, dar care nu vor să ia parte la proiectul apărării comune. Un alt semieșec este deocamdată și proiectul cartierului general anunțat vara trecută de Federica Mogherini, dar care, din lipsă de interes, nu a reușit să adune suficient personal și finanțare.
Dar cea mai mare problemă a planului apărării comune este că integrarea militară va urma modelul integrării economice. Țările cu resurse mai multe vor reuși să se integreze mai repede, iar celelalte vor avea de optat între a se alătura acestora sau a rămâne la periferie. Este evident că fondurile de cercetare și dezvoltare vor fi alocate cu prioritate marilor producători franco-germani, iar statele mici vor fi obligate, dacă vor să se împrumute din fondul european, să achiziționeze exclusiv echipament produs de companiile europene. Rezultatul va fi o integrare militară cu două viteze, în detrimentul statelor din Europa de Est.