O lovitură de stat fiscală marca Dragnea

Dragnea ne-a obișnuit cu maniera autoritară în care ia decizii. În cerc restrâns - „cercul zero” al puterii - împreună cu câțiva acoliți. Așa a făcut și acum cu asa-zisul nou progam de guvernare.

Cristian Campeanu 29.06.2017

De același autor

 

 

 

Potrivit senatorului Florin Cîțu, Dragnea și-a convocat duminică în biroul său de la Cameră un grup de colaboratori fideli dintre care nu a lipsit desigur Darius Vâlcov, dar și oameni de la Banca Națională precum Florin Georgescu unde au  pregatit noul program de guvernare al noului cabinet Tudose. Evident, fără știința PSD, fără știința coaliției și, desigur, fără știrea lui Tudose.

 

Este „programul” care a explodat în mass-media sub forma „revoluției” în actul de guvernare etc. Trebuie să ai un obraz excepțional de gros și o doză de cinism uriașă, care ar ucide un om decent, ca să prezinți prin organele de propagandă, planul convenit în secret în cerc restrâns drept „o revoluție care transformă România într-un paradis fiscal” când de fapt asistăm la o lovitură de stat fiscală dată în culise.  Scopul  ei este  transparent, să salveze veniturile de la buget, și al cărei efect va fi inevitabil un conflict deschis cu Uniunea Europeană, o criză mai violentă și mai gravă decât cea care a început în 2009-2010, o economie mai săracă și o populație sărăcită și fără perspectivă. Este un program care încurajează exodul. Exodul forței de muncă de calitate, exodul afacerilor care crează locuri de muncă, exodul investititorilor, mai întâi al străinilor și apoi al românilor. În plus, este atac în forță lansat împotriva sectorului privat.

 

Vom mai discuta mult despre acest program în următoarea perioadă și de aceea nu avem pretenția să epuizăm toate consecințele măsurilor prevăzute în programul revizuit Dragnea-Vâlcov, dar ne vom opri asupra câtorva dintre ele. Premisa fundamentală a tuturor măsurilor avute în vedere este că guvernul caută cu disperare banii necesari pentru creșterile de salarii și pensii anunțate și adoptate. Guvernul funcționează deja pe un deficit mai mare decât cel anunțat și dacă aplică majorările „istorice” anunțate de Dragnea, la anul va rămâne foarte repede fără bani.

 

 

  1. Impozitul pe cifra de afaceri este cea mai importantă dintre schimbările pe care le are în vedere guvernul și semnalează un singur lucru: s-a deschis sezonul la multinaționale. Anunțul din noul program marca Dragnea este sibilinic, se precizeaza doar ca impozitul pe  cifra de afaceri va fi în mai multe trepte.

 

Pentru că ANAF-ul este incapabil să controleze așa-numitele dosare ale prețurilor de transfer ( prețurile practicate în tranzacțiile realizate între companiile aceluiași grup, care, de multe ori, reprezintă o formă de transfer al profiturilor), guvernul a ales să înlocuiască un impozit direct - impozitul pe profit de 16% - cu un impozit indirect care taxează tranzacția fără să mai aștepte rezultatul acesteia. Impozitul pe cifra de afaceri este o idee excelentă atunci când se aplică întreprinderilor mici și mijlocii și start-up-urilor care caută să se dezvolte atunci când este coroborată cu scutirea de la plata unui alt impozit indirect, TVA. Ideea este că îi dai posibilitatea investitorului să acumuleze capital și să se dezvolte fără să îl împovărezi de la început cu dări, astfel încât acesta să poată deveni profitabil în cel mai scurt timp. Când este vorba de companii mari, cu volum mare de tranzacții și profituri relativ mici în comparație cu cifra  de afaceri, ideea este catastrofală. Ținta guvernului Dragnea o reprezintă, fără îndoială, marii retaileri, hipermarketurile, multinaționalale. Rezultatul va fi că unii își vor reduce activitatea dacă vor reuși să rămână competitive și dacă nu, vor pleca din România. De altfel, întrebat despre această modificare a programului, Drgnea s-a referit  clar la marile companii  străine ” Companiile mari, straine, care au cifra de 580 de miliarde de lei, raporteaza profit impozabil de 9 miliarde de lei, in timp ce companiile mici, romanesti, care au 550 de miliarde, raporteaza 27 miliarde de lei profit impozabil. Daca un asemenea grup de companii raporteaza doar atata profit impozabil, inseamna acolo exista niste cauze”.

 

 

Dragnea, Vâlcov, Georgescu, Gherghina sau cine o fi venit cu această idee nu este original. Un impozit similar a fost impus de guvernul ungar și CEJ a decis că acesta contravite Directivei 112 pe 2006 privind armonizarea TVA. Există așadar premise pentru un proces și șanse bune ca România să piardă acest proces, ceea ce va crește și așa incertitudinea în rândurile mediului de afaceri. Politica fiscală inamicală și haotică din ultimele șase luni a făcut ca investițiile străine în România să coboare la niveluri extrem de mici. Introducerea impozitului pe cifra de afaceri nu va face decât să descurajeze și mai mult aceste investiții. Anularea impozitului pe dividende va avea exact același impact asupra investițiilor. Zero.

 

 

 

 

  1. Introducerea impozitului pe cifra de afaceri în trei trepte anulează cota unică pe profit, dar guvernul nu se oprește la companii. Pe de altă parte, deși se promite reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% se introduce o misterioasă taxă de solidaritate care nu știm cui și cum se va aplica. În teorie s-ar aplica celor care câștigă peste zece salarii medii, dar asta nu înseamnă că la un moment dat dacă guvernul va rămâne fără suficiente vaci de muls nu va coborî pragul „solidarității” cât va fi necesar să își acopere găurile din buget.

 

  1. Majorarea salariului minim la 2000 de lei va pune o presiune extraordinara pe  angajatorul privat si asa strivit de precedentele  majorari. Va crea o masă veșnică de oameni cu calificare slabă care nu vor putea spera vreodată să își găsească un loc de muncă și vor trăi ca asistați, vor munci la negru sau își vor căuta norocul în Europa. Creșterea salariilor bugetarilor, care au depășit mediul privat trebuie adăugate la povara pusă pe privați pentru că povestea cu creșterea salariilor care alimentează bugetul nu reprezintă decât plimbarea banilor din ce în ce mai puțini dintr-un buzunar în altul. Este o schemă piramidală încurajată și promovată de stat dar care va avea exact același sfârșit ca toate schemele piramidale.

 

În acest moment veniturile fiscale în România sunt de 26% din PIB și, potrivit unui raport redactat de senatorul Florin Cîțu, până în 2020 cheltuielile de personal și asistență socială vor ajunge la un maxim istoric de 87%. În condițiile în care pe o creștere economică de 4-5% abia dacă putem asigura salariile bugetarilor, abandonarea cotei unice este inevitabilă. Dacă intrăm în recesiune, guvernul va rămâne pur și simplu fără bani.

 

 

  1. Indiferent cum va fi prezentat celebrul Fond Suveran de Investiții și Dezvoltare, care va reuni cele mai importante companii de stat pentru a genera fonduri destinate investițiilor de stat, în realitate, se va ajunge la o instituție mamut care va distribui bani publici fără să îi clasifice însă ca bani publici către investiții locale pe criterii clientelare sub stricta conducere a partidului-stat PSD. Este o formă de asigurare a perpeturării corupției generalizate menită să înlocuiască mecanismele de absorbție a fondurilor europene. Fondurile europene vin cu condiții pe care Dragnea și camarila nu au de gând să le îndeplinească. Absorbția pe primele șase luni a fost zero și nu se va îmbunătăți foarte mult în acest an. În momentul în care baronii vor avea acces atât la creditele oferite inconștient de ministerul dezvoltării cât și la FSDI, care se pot fura, de ce și-ar mai bate capul cu fonduri europene, care nu se pot fura.

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22