De același autor
Trăim o perioadă foarte complicată în mersul proiectului european; tensiuni și dificultăți majore persistă: problema imigrației, a securității interne și externe, a terorismului (cu implicații asupra funcționării spațiului Schengen), curente de fragmentare, probleme structurale în zona euro cu clivajul Nord-Sud, divergențe pe aliniamentul „Vest-Est“, încordare socială indusă de criza economică ce a favorizat ascensiunea partidelor extremiste (populiste), conflicte majore și războaie în vecinătăți apropiate etc. Protejarea granițelor externe, securitatea cetățenilor au devenit piesa centrală pe agenda publică în UE.
Refondarea Uniunii nu poate fi un simplu demers tehnocratic; este nevoie de susținere civică, cetățenească; altminteri, populismul, euroscepticismul vor crește. Președintele Juncker întărind ideea unei Uniuni democratice sunt convins că are în vedere nu numai „devieri“ de la valori ce au fondat UE, de la democrație; există un „deficit democratic“ în funcționarea instituțiilor europene de mai mult timp. Și Wolfgang Schauble, înalt oficial german, vorbea de nevoia de a implica state mai mici în decizii mari.
Este de remarcat faptul că „nucleul dur“ poate avea sensuri multiple, în funcție de relația unui stat cu zona euro, cu spațiul Schengen, participarea la decizii majore, contribuția la politica de apărare și intelligence etc. Zona euro are porțiuni fragile; este bine deci ca o economie să fie cât mai robustă fiind acolo. Iar pentru ca euro să „unifice“ în loc să adâncească decalaje este vital ca politici sănătoase naționale să fie aplicate într-o uniune monetară cu mecanisme reformate. Participarea la acțiuni de „cooperare avansată“ mărește profilul unui stat în UE. Contează colaborarea în cadrul NATO, relația euroatlantică, ce constituie pilonul fundamental al securității statelor democratice.
În UE se întâlnesc viziuni diferite privind „refondarea“ sa: abordarea „federalistă“; integrare mai adâncă în unitate; funcționarea unor cercuri concentrice (de aici decurg dezavantaje importante pentru „statele periferice“); abordarea „suveranistă“, care se opune integrării mai adânci. Există însă viziuni diferite privind conținutul integrării de adâncime, a ZE, chiar dacă Raportul celor cinci președinți, cu teze reluate în documentul de reflecție al Comisiei din mai 2017, a indicat un drum, inclusiv elemente de integrare fiscală/politică, pornind de la incompletitudinea (carențele) Uniunii Economice și Monetare. Oricum, în zona euro este nevoie de mecanisme care să favorizeze convergența reală și structurală.
Se poate vorbi despre o viziune a președintelui Juncker: unitate (toți în ZE), o Uniune mai puternică, democrație (mecanismele de decizie în UE și valorile UE; ZE în extindere către toate statele UE; companiile nu trebuie să trateze statele din Estul UE cu dublu standard, să folosească practici abuzive; o facilitate de preaderare la ZE ce include asistență tehnică cu susținere financiară. România trebuie să fie implicată în lămurirea unor aspecte acum vagi, de genul: resurse disponibile (din fonduri de coeziune și cu condiționalități legate de o foaie de parcurs?); relația cu structura bugetului UE, care este diminuat prin Brexit; dacă va exista o foaie de parcurs, un program de aderare comun (al statului candidat la aderarea la ZE și al instituțiilor europene), cu orientare de resurse pe priorități, politici convenite, dialog structurat etc. Nevoia de convergență reală și structurală, reflectată în documente ale instituțiilor europene, este implicită în ideea unor programe de aderare la zona euro. Aderarea la zona euro fiind obligatorie în Tratat, România este firesc să participe la discuția privind reformarea ZE; Cehia a propus statut de observator – este oare posibil un forum de discuție, o „adunare constituantă“, care să includă reprezentanți din statele candidat? Aderarea la Uniunea Bancară poate precede aderarea la zona euro, iar considerente geopolitice pot grăbi aderarea la zona euro.
O economie solidă, un buget public cu venituri suficiente (nu 26% din PIB, ca în prezent) ajută la participarea la acțiuni de cooperare avansată (protecția frontierelor, apărare comună, intelligence etc.). Trebuie spus că nivelul veniturilor fiscale este o problemă de securitate națională în România. România are nevoie de reforme și creștere economică durabilă care să favorizeze aderarea la zona euro.
Pentru securitatea economică și nu numai a României este vital ca Uniunea să fie mai puternică, unită, ca tendințe de fragmentare să nu fie accentuate. Președintele Juncker a fost calificat de unii lideri europeni ca fiind un „romantic“, dar o viziune generoasă, cu bătaie lungă, nu echivalează cu abandonul unor rezolvări pragmatice. Surmontarea decalajelor economice este vitală pentru societatea românească, iar viitorul proiectului european depinde de atenuarea decalajelor între statele membre.
* Versiune comprimată a prezentării făcute la conferința Reformarea Uniunii: România și nucleul dur, București, BNR, 19 septembrie 2017.