De același autor
Vizita președintelui Klaus Iohannis la Sofia, de la 16 iunie, ar fi trebuit să confirme inițiativa României privind o forță navală NATO la Marea Neagră. Însă refuzul neașteptat al premierului Boiko Borisov de a se alătura inițiativei, după unda verde inițială dată de președintele bulgar Rosen Plevneliev, a scufundat proiectul.
Într-o singură zi, calculele României au fost aruncate în aer din cauza „războiului între palate“ din Bulgaria, a presiunilor rusești și mai ales a incapacității diplomației românești de a identifica și prognoza instabilitatea instituțională și politică a vecinului de la sud de Dunăre. Președintele Iohannis a trebuit să retracteze poziția României înainte de a părăsi țara vecină, transformând ideea unei grupări navale NATO într-o simplă inițiativă pentru antrenament și aplicații comune – o umilință de proporții pentru un șef de stat.
Boiko Borisov a îngropat definitiv inițiativa românească, declarând miercuri, 29 iunie, că, la summitul NATO de la Varșovia din 8-9 iulie, acest subiect nu se va afla pe agenda de discuții. Este pentru a doua oară în cursul unui deceniu când politica românească la Marea Neagră este torpilată de un stat riveran aflat în combinație cu Rusia.
Aprobarea și lansarea acestei inițiative la Varșovia ar fi reprezentat un succes diplomatic și militar pentru România. O grupare navală a Alianței ar fi fost una dintre măsurile palpabile pe care NATO le-ar fi luat pentru securitatea regiunii Mării Negre în fața revizionismului rusesc.
Turcia schimbă „macazul“
Eșecul inițiativei românești privind o grupare navală NATO în Marea Neagră a fost amplificat săptămâna trecută de relansarea relațiilor ruso-turce, tensionate ca urmare a doborârii în octombrie 2015 a unui avion de atac rusesc, care încălcase spațiul aerian turcesc, la granița cu Siria. Președintele Erdoğan și-a cerut scuze omologului său rus Vladimir Putin pentru acel incident, după ce în luna mai declarase că NATO trebuie să facă ceva pentru ca Marea Neagră să nu devină un lac rusesc.
Schimbarea de curs a Ankarei trebuie privită din perspectiva evoluțiilor politico-militare recente din Europa și Orientul Mijlociu. Turcia, cel mai important stat NATO la Marea Neagră și a doua putere militară a Alianței, se confrunta de o bună perioadă de timp cu o serie de grave amenințări interne și externe, așa încât trebuia să se concentreze pe unele dosare, să închidă altele sau doar să le înghețe pentru mai târziu.
Rusia ocupă un loc de cinste în această listă, Turcia fiind prinsă într-o menghină formată din trei zone antiacces ce diminuează vădit puterea militară a Ankarei: în nord, Crimeea, intens fortificată de Kremlin, în est, Caucazul și Marea Caspică și, în sud, în Siria, unde trupele rusești acționează cu impunitate. La nivel intern, Turcia se confruntă cu atacuri teroriste lansate de Daesh și de insurgenții kurzi. Victoria taberei favorabile părăsirii Uniunii Europene de către Marea Britanie și eșecul inițiativei românești privind gruparea navală NATO din Marea Neagră a dat de înțeles „sultanului“ de la Ankara că nu se poate baza pe termen scurt și mediu pe aliații occidentali sau regionali.
Nu este un secret faptul că Turcia privește cu neîncredere și este nemulțumită de acțiunile occidentale și americane din Siria. Simultan cu dezghețarea relațiilor cu Federația Rusă, Turcia a reluat relațiile cu Israelul, tensionate în urma raidului israelian asupra unei flotile de protestatari care a încercat să forțeze blocada navală instituită asupra Gazei în 2010. Aceste evoluții indică faptul că Ankara pune pe primul plan și se va concentra pe amenințările interne și externe generate de conflictele din Siria și Irak.
Dacă refuzul Bulgariei de a se alătura României și Turciei, precum și partenerilor NATO din regiune într-o grupare navală care să patruleze în Marea Neagră putea fi considerat un eșec de etapă, reversibil pe termen mediu și lung, detensionarea relaților ruso-turce reprezintă o lovitură grea dată intereselor României în actualul context regional. Turcia este principalul partener strategic la Marea Neagră al Bucureștiului și între cele două state există o cooperare militară destul de strânsă. Ankara consideră acțiunile rusești din Ucraina și anexarea Crimeei drept o amenințare la adresa securității și stabilității regionale. Detensionarea relațiilor ruso-turce reduce foarte mult opțiunile diplomatice ale României în regiune și închide fereastra de oportunitate care a apărut după izbucnirea crizei din Ucraina. Rusia și Turcia au fost statele care s-au opus proiectelor României în regiunea Mării Negre în urmă cu 10 ani.
Brexit – lovitura năprasnică
Votul dat de britanici în favoarea părăsirii UE ar fi trebuit să fie un șoc pentru politica externă românească. Părăsirea Comunității Europene de către Marea Britanie ar reprezenta o lovitură grea aplicată proiectului european și securității continentului. Regatul Unit e statul care asigura un echilibru în raport cu binomul franco-german în UE și este statul european cu cele mai capabile forțe militare din Vestul Europei.
Marea Britanie este mult mai deschisă și sensibilă la îngrijorările statelor central și est-europene privind agenda rusă și asertivitatea Kremlinului în vecinătatea apropiată a Europei decât Germania, Franța sau Italia. De asemenea, în materie de securitate și apărare, Marea Britanie reprezenta un model demn de urmat pentru noii membri ai UE, deoarece demonstra ce se putea face și obține în aceste domenii cu relativ puține resurse. România are un parteneriat strategic cu Marea Britanie începând cu 2003, iar părăsirea UE reprezintă o evoluție negativă pentru București, care va trebui fie să-și renegocieze o relație de securitate cu Londra în afara spațiului comunitar, fie să caute un alt partener – un lucru dificil de realizat.
România nu ar fi avut cum să influențeze rezultatul referendumului din 23 iunie. Ceea ce ar fi putut face, însă, era să anticipeze rezultatul referendumului, lucru care nu s-a întâmplat, după cum arată reacția decidenților români după anunțarea rezultatelor. Mesajele transmise de președintele Iohannis și premierul Dacian Cioloș după șocul referendumului britanic demonstrează două lucruri: în primul rând, au fost luați prin surprindere de rezultat, un lucru scuzabil, având în vedere că și tabăra favorabilă părăsirii UE din Regatul Unit a fost la rândul ei surprinsă; în al doilea rând, arată că România rămâne în continuare un policytaker, și nu un policymaker – jucăm mult sub nevoile și interesele noastre. Bucureștiul ar fi trebuit să articuleze propria narațiune/viziune după referendumul britanic, având în vedere că aceasta este cea mai gravă criză pe care o traversează proiectul european.
Reprezentarea intereselor românești pe lângă guvernul britanic lasă, de asemenea, de dorit în momentul de față – numirea în postul de ambasador la Curtea Sfântului Jacob a lui Dan Mihalache se dovedește, în actualul context politic și diplomatic, complet neinspirată. Nimic din cariera domnului Mihalache nu îl recomandă pentru acest post. Interesele României ar fi fost servite mai bine fie de un diplomat de carieră, fie de o persoană cu un profil internațional bine conturat.
„Victoria finală“
Summit-ul NATO de la Varșovia va configura arhitectura de securitate a Alianței pe Flancul Estic. Acest lucru înseamnă desfășurarea de forțe militare, prin rotație, în țările baltice, Polonia și România. Dacă, în cazul Poloniei și țărilor baltice, e deja cunoscut faptul că acestea vor găzdui o brigadă multinațională pe teritoriul lor, ce va primi România este în momentul de față un mister total. Inițiativa Bucureștiului privind „flota NATO la Marea Neagră“ a fost scufundată deja de Bulgaria și Turcia – deci iese din discuție.
Inaugurarea pe 1 iulie 2016 a Comandamentul Multinațional de Divizie Multinațională Sud și a Unității de Integrare a Forțelor (NFIU) indică faptul că România ar putea găzdui o brigadă similară în viitorul apropiat. Nu se știe cine va oferi militarii care vor veni aici prin rotație și mai ales dacă Bucureștiul va izbuti să mobilizeze aliați din Vechea Europă, a căror prezență ar da soliditate proiectului. Chiar și așa, aceasta nu atenuează prea mult amenințarea rusă din regiunea Mării Negre, care se caracterizează printr-o puternică prezență aeronavală și antiacces. Pe lângă această brigadă multinațională, România ar fi avut nevoie de forțe aeriene aliate în Marea Neagră.
Dacă România nu va găzdui o brigadă multinațională pe teritoriul său după summit-ul de la Varșovia, cu un calendar de rotire a militarilor aliați, atunci eforturile diplomatice românești pentru asigurarea securității naționale după criza din Ucraina, din februarie 2014 și până astăzi, au eșuat lamentabil. Practic, asistăm la un dezastru de proporții. Pentru care cineva va trebui să răspundă.