De același autor
Fiecare sistem face victime, mai devreme sau mai târziu. Chiar și cel medical - pentru că lucrează oameni și aparate împreună. Sistemul de învățământ este singurul care n-are voie să funcționeze astfel; nu are dreptul să facă victime nici în rândul elevilor/ studenților, nici în rândul profesorilor.
Sunt profesor - sau pe drumul de a ajunge acolo într-o bună zi, după multe cărți scrise. În familie, sunt a treia generație cu același traseu profesional. Bunica dinspre tată a fost profesor la un liceu din Timișoara și apoi din Arad. Preda istoria și geografia. Tata a ajuns profesor la Institutul Pedagogic de trei ani din Oradea, o instituție de formare profesională care și-a început activitatea în anii ’60. A terminat al doilea în anul său la Universitatea „Babeș-Boyai“, la Cluj (Facultatea de Istorie–Filosofie, 1967). A predat în învățământul superior până în 1979, când, într-o ședință de birou, o colegă a fost aspru criticată și propusă pentru desfacerea contractului de muncă. În realitate, pila cuiva trebuia să-i ia locul și asta era – trebuia eliminată! Tata a apărat-o; a fost singurul. Amândoi au zburat din învățământul superior în aceeași zi. A ajuns la Liceul Industrial nr. 4 din Oradea unde, la începutul anilor ’80, intrau tineri care, la 14-15 ani, nu știau încă să scrie și să citească. Era unul dintre liceele sinistre, ce semăna mai degrabă cu o școală corecționară. Tata a continuat la Liceul Pedagogic unde, în ianuarie 1990, a ajuns director, la presiunea elevilor din clasele terminale care făcuseră primul lor protest, dorind să schimbe vechea conducere. Apoi a ajuns la Universitatea din Oradea unde, câțiva ani, a fost și prorector. Nu amintesc lucrul acesta din cauza funcției (a avut și altele despre care nu scriu pentru că nu sunt relevante pentru subiect) – o amintesc pe aceasta pentru că rector era cel care în 1979 îl dăduse afară. Tata era profesor de istorie. Îi plăceau poveștile unde nedreptățile erau răzbunate după ani și ani - genul de istorii cu morală! Avusese răbdare o viață întreagă ca, fără să spună nimic, fără să reproșeze cuiva ceva, să poată sta în fața celuilalt și simpla lui prezență să spună: „Vezi bine că ai greșit atunci; viața mi-a făcut dreptate“.
Cât despre mine, am crescut într-un apartament de bloc, cu bibliotecă. Rafturile cu cărți ocupau o cameră întreagă. Păpușile mele aveau toate caiete și creioane. Le făcusem pe măsură, cu ac și ață, cu coperți din hârtie glasată. Îmi păstram caietele de școală pe care le revizitam periodic cu creionul roșu, corectând ceea ce ochiul meu de școlar avansat putea să recunoască în paginile buchisite la începutul scrisului și la începutul matematicii.
Am avut profesori extraordinari. În școala primară eram 43 în clasă. Am fost ultima generație a unei învățătoare care se ocupa de noi toți, fără discriminare: și de Virgil (elevul-problemă care chiulea în clasa a doua ca să meargă să vadă dimineața filme la Cinema Transilvania), și de Alin (care era surdo-mut) și de noi, restul. „Tovarășa“ Donca ne obliga mereu să formulăm întrebări în scris în fața fiecărei adunări sau scăderi, ca să ne obișnuim să gândim. Am început să învățăm limba franceză în clasa a doua, pentru că în clasa noastră era băiatul unui profesor de franceză. Era neobișnuit pentru 1984, dar am avut această șansă! Profesorul Tileagă a lucrat cu noi gratuit și poate și pe ascuns. Cine mai pomenise atunci să faci o limbă străină în clasă primară? La el am văzut primele cărți mari și colorate, pe hârtie fină și lucioasă, care miroseau într-un fel. Erau din altă țară. El ne învăța altfel: prin jocuri și concursuri. Ne făcea mereu să râdem – chiar și când ne certa. L-am avut profesor până în clasa a VIII-a. Continuă și azi să lucreze cu elevi și să editeze cărți bilingve, scrise și / sau traduse de tineri care au găsit în limba franceză frecvența cea mai bună pentru a se exprima.
La gimnaziu am fost prima generație a doamnei profesor Miron. Proaspăt ieșită din universitate (studiase matematica la Timișoara), Mihaela Miron era ceva ieșit din comun. Citea Paris Match, o revistă pe care o primea pe sub mână de la mama unui coleg de clasă (Călin Moga) care lucra la poștă. Până însă să intre în clasă, o răsfoiam noi, cu mare grijă. O atingeam ca și cum ar fi avut file din indigo - fragile. Ne uitam la poze (că nu aveam timp să citim). Ne plăceau cele cu piloții de Formula 1 (era perioada Alain Prost) și cele cu casele oamenilor din străinătate - oameni care aveau portocale și alte fructe exotice în vase mari, pe care le foloseau ca decor. Stăteam deasupra acelor fotografii și ne întrebam dacă sunt adevărate - căci, dacă erau adevărate, cum de nu le mâncaseră deja! Era 1988 și aveam 11-12 ani.
Profa de mate, în acei ani de dinainte de 1990, era vitrina noastră - a fetelor. Venea îmbrăcată cum nu văzusem pe nimeni până atunci: combinații de culori și de croieli departe de lumea cenușie comunistă. Presupuneam că mereu copia ceva din Paris Match, iar o croitoreasă foarte bună transforma totul în realitate. Așteptam orele de matematică așa cum azi unii așteaptă serialul Game of Thrones. Era fereastra noastră spre altceva! Cât despre matematică, ne-a făcut să o iubim. Ne-a învățat ca și cum am fi arheologi și o comoară se ascunde în figurile geometrice plane sau spațiale, într-o ecuație matematică. Și azi pot să spun în 30 de secunde care e ultima cifră a oricărui număr, cu oricât de multe cifre, ridicat la orice putere. Mereu ne învăța trucuri din astea, la limita între știință și magie. Tot ce pot spune e că la admiterea de treaptă, în 1991, am terminat subiectele de matematică în 20 de minute. Examenul vieții mele – intrarea la liceu – se dovedea a fi mai ușor decât temele de casă la doamna profesor Mihaela Miron! Așa că am stat încă 20 de minute să verific de 10 ori totul, pentru că în jurul meu elevii trudeau din greu. Am luat 10 și am început ultimii patru ani la Liceul „Emanuil Gojdu“ – sau Bastilia, cum era supranumită atunci.
Gimnaziul mi-a prilejuit întâlnirea cu alți profesori excepționali: doamna Oros, la istorie. A murit de un cancer și n-am avut-o decât doi ani cu noi, dar țin minte cum la ore ne aducea fel de fel de obiecte, încercând să ne arate care erau uneltele omului primitiv și cum erau folosite. Bucățile acelea de piatră în forme stranii, pe care le și vedeam în mâinile oamenilor din paleolitic, au făcut din lecțiile de istorie excursii în timp, așa cum nici măcar cel mai bun film 3D făcut la Hollywood nu poate face. Sau doamna Adriana Metea, de engleză. Imediat după 1990, ne îmbogățeam vocabularul învățând cântece la modă, ale căror videoclipuri începuseră să fie difuzate și la TVR. Și acum știu Tom’s Diner (Suzanne Vega). Nu învățam numai cuvinte; învățam și ce fac oamenii în altă țară, cum își trăiesc viața de zi cu zi - iar pentru noi, în 1990, era încă un lucru care ne lăsa cu gurile căscate. Engleza învățată în trei ani de gimnaziu reprezintă 75% din engleza de care am avut vreodată nevoie! La un moment dat, visam chiar să fiu eu însămi profesor de engleză, iar o hartă a Marii Britanii a atârnat deasupra patului meu pe toată perioada anilor de liceu.
Gojdu sau Bastilia nu era o școală pentru slabi de înger. Eram 30 în clasă (15 fete și 15 băieți) și, an de an, 6-7 dintre noi erau la olimpiadele naționale de matematică, informatică sau fizică. Zilnic aveam ore de mate (uneori chiar și două, una după alta) și o oră de fizică. Joi era zi de info (6 ore pe zi și veneam în două schimburi, pentru că nu erau suficiente calculatoare pentru toată lumea). Era să ajung la faza națională la olimpiada de engleză, în 1992. Luasem 9,70 și ceva la olimpiada pe județ. O colegă de la limbi străine, tot de la Gojdu, luase cu 6 sutimi mai mult și plecase ea. Mi s-a părut nedrept. Și asta pentru că ea avea 5 ore pe săptămână de engeză în orar, eu aveam una singură. Ea era la profilul limbi străine, eu era la mate-info. Nota mea era rezultatul unui profesor bun în gimnaziu care mă învățase cum să învăț singură. Poate și colega mea învăța singură, dar avea de cinci ori mai mult timp asistată de un profesor decât aveam eu. N-a contat asta. S-a hotărât ca nota cea mai mare să reprezinte județul; iar eu nu aveam nota cea mai mare. Punct.
Munceam efectiv 13-14 ore pe zi. Mă trezeam la 7 fără 10, la 8 începeam orele, la 2 terminam, la 2.30 eram acasă și de la 3 începeam să-mi fac temele. Cinci zile pe săptămână. Uneori, terminam lecțiile la miezul nopții. Caietele mele erau caiete studențești. La mate și fizică aveam nevoie de două în fiecare an de școală. Aveam manualele și culegeri (trei culegeri diferite la mate și două la fizică). Părinții au protestat de câteva ori în ședințele cu părinții că suntem copii și că nu se poate ca noi să lucrăm mai mult decât lucrează ei la serviciu. Am avut un diriginte extraordinar: doamna profesor Bejan Marcela, de limba română. Eram ultima ei generație, înainte de pensionare. Aveam două ore de limba română (cu ora de dirigenție – trei!) și ne-a trecut trecut prin tot: filosofie, curente artistice, poezie, romane, teatru. În clasa a XII-a a trebuit să învățăm tot Luceafărul. Nimeni nu a trecut clasa până nu l-a spus pe tot! N-am aruncat niciun caiet din cele șase dictando de 100 de pagini umplute alături de ea, în cei patru ani de liceu. Când fac prezentările pentru Caragiale, Blaga, Camil Petrescu, Bogdan Petriceicu-Hasdeu, primele 10 minute sunt lecțiile ei, ceea ce ea m-a învățat. Apoi urmează descoperirile și lecturile mele.
Anii mei formatori au fost 1983-1995, iar mai apoi 2002-2013. Mai am vreo patru ani universitari pe care însă îi ascund (1996-2000) pentru că sunt irelevanți pentru parcursul meu academic de acum, fiind într-un alt domeniu.
Acest lung intro a fost necesar pentru că urmează să scriu câteva considerații legate de viața academică românească, de educație în general, de relația profesor–elev/student. Sunt lector universitar al unei universități naționale care în ultimele luni a apărut în presă nu într-o lumină favorabilă. Și asta ne-a făcut pe mulți să ne punem multe întrebări; de tot felul.
Fiecare sistem face victime, mai devreme sau mai târziu. Chiar și cel medical - pentru că lucrează oameni și aparate împreună. Sistemul de învățământ este singurul care n-are voie să funcționeze astfel; nu are dreptul să facă victime nici în rândul elevilor/studenților, nici în rândul profesorilor.
* Ioana Moldovan este lector universitar doctor în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“ din București.