De același autor
Prin 1988, circula în redacția Europei Libere o cifră: un milion. Atâția ar fi fost oamenii din România interesați în persistența in aeternum a regimului comunist: funcționari ai partidului și Securității, responsabili ai administrației locale și centrale, directori de ferme , militari și diplomați de rang înalt... precum și familiile lor – rude de sânge, fini, nași, cuscri. Nu știu cum se ajunsese la această estimare. Poate că cifra de un milion să nu fi fost exactă; esențialul era constatarea că această Rețea exista și nu era nesemnificativă numeric. S-ar putea să fi fost cifre secrete ale regimului din țară care, cine știe cum, fuseseră indiscret exfiltrate către postul de radio din München.
Revoluția din decembrie 1989 a fost o colosală descărcare de energie și emoție colectivă... a fost momentul speranței pentru o națiune persecutată, ținută în frâu, momentul descătușării energiilor naționale. În același timp, a fost un eveniment fericit pentru „milionul“ interesat în menținerea regimului comunist... Rețeaua s-a pomenit eliberată (fără să facă ea însăși vreun efort) de obligațiile față de clica despotică a clanului Ceaușescu; s-a „privatizat“, putând să dea curs combinațiilor mănoase, puse acum exclusiv în slujba intereselor personale. Renunțarea la ideologia național-comunistă nu i-a costat nimic pe privilegiații vechiului regim. În schimb, rețelele de relații au rămas intacte și s-au dezvoltat. O glumă din anii comunismului explica ce însemna sigla partidului, PCR: „Pile, Cunoștințe, Relații“. Ideologia s-a dus pe apa Sâmbetei, P,C,R au rămas. Prima generație a predat ștafeta celei următoare, asigurând Rețelei un pas către nemurire.
Privilegiul a avut totuși un cost: instaurarea, chiar imperfectă, a democrației a creat posibilitatea unei concurențe. Împrejurările geopolitice au activat opțiunea „euroatlantică“ (UE plus NATO), ale cărei exigențe au pus în dificultate Rețeaua, fără să reușească, nici pe departe, să o anihileze.
Partidele politice sunt numai manifestarea vizibilă a raporturilor de putere; Rețeaua este transpartinică, așa cum a dovedit-o, între 2011 și 2014, crearea și funcționarea Uniunii Social-Liberale. Caracterul efemer al acestei formații a dovedit că Rețeaua avea și puncte de minimă rezistență, putându-se rupe acolo unde ochiurile ei erau mai rare.
Existența Rețelei este condiționată de menținerea unui „electorat captiv“, alcătuit de masa considerabilă a celor care depind de pomenile guvernamentale. Această categorie socială se supune principiului enunțat de Eminescu: sunt săracii, care abia cugetă la ziua cea de mâine. Lucrul cel mai periculos pentru ei este schimbarea, orice schimbare.
Astfel se realizează ceea ce personajul Zacharias Lichter din istorisirea omonimă a lui Matei Călinescu prevăzuse - apariția unei societăți compuse exclusiv din hoți și cerșetori: hoții îi fură pe cerșetori, iar aceștia din urmă trăiesc din pomenile celor dintâi.
Rețeaua plus electoratul captiv alcătuiesc România 1.0. Ea poate juca un rol preponderent în societatea românească, cu singura condiție a menținerii sărăciei, a lipsei de inițiativă, a dependenței unor largi mase de ajutorul social. Ea, Rețeaua, și-ar pierde popularitatea și puterea în momentul în care ar începe să prevaleze forțele creatoare de bunuri și idei, în momentul în care ceea ce aș fi ispitit să numesc România 2.0 ar deține preponderent puterea, economică și politică.
Cum poate Rețeaua să se opună acestei tendințe, din ce în ce mai manifeste? Mai întâi, încurajând emigrația, care înseamnă risipirea în patru vânturi a forțelor de progres, a inteligenței și creativității. În al doilea rând, întârziind tot ceea ce poate duce la dezvoltarea internă: extraordinara încetineală a construcției autostrăzilor poate servi drept exemplu pentru această rea-voință ridicată la rangul de principiu. România 1.0 se perpetuează prin menținerea mediocrității vieții, a sabotării inițiativelor creatoare, a dezvoltării teritoriului și prădării bogăției naționale.
Dar România 2.0? Ea nu este lipsită de atuuri. Creșterea economică și socială, atâta câtă este, i se datorează. Pe durată lungă, clasa mijlocie se dezvoltă în România, mai lent decât s-ar fi putut spera, dar crește, totuși. Din păcate, această creștere nu se face simțită în straturile cele mai oropsite; România este, din ce în ce mai marcat, o societate cu două viteze.
Insistăm asupra sciziunii societății pentru bunul motiv că dezvoltarea României 2.0 este dependentă de resorbția sărăciei. Un program exclusiv liberal, care să nu țină seama de principiul solidarității, este menit eșecului, pentru că nu împuținează electoratul captiv. Pentru asta, ar trebui ca educația, în primul rând, să iasă din impas și să fie repartizată larg, incluzând categoriile defavorizate. Obstacolele ridicate în calea reformelor învățământului, demontarea Legii Funeriu-Miclea fac ca lipsa de educație, deci pungile de sărăcie, să stagneze. Debilitatea unui sistem sanitar care îi exclude pe cei fără mijloace de la îngrijirile de bază accentuează fragilitatea unei populații și vine să întărească influența Rețelei și înapoierea României 1.0. Repet: rămânem la un sistem social preponderent lichterian, în care hoții îi jefuiesc pe cerșetori, aceștia din urmă cerând pomană de la hoți.
Manifestațiile impresionante din Piața Victoriei și din zeci de orașe din țară, începând cu 1 februarie 2017, indică voința categoriilor active ale societății românești actuale de a scoate țara din sistemul descris. Dar schimbarea nu poate veni numai din manifestații. Schimbarea se poate realiza printr-un sistem de rețele care să nu fie bazate pe cumetrie, pe obținerea unui profit imediat, ci pe solidaritate, pe cooperare, pe încurajarea elanului creator de bunuri materiale și culturale. Fără generozitate, fair play și inteligență exercitate în cadrul noilor rețele, elanul manifestanților se va frânge.
Uniunea Salvați România este o inițiativă cetățenească sănătoasă. Ea ar fi capabilă să contribuie la crearea unui sistem național de rețele solidare și responsabile. Este chiar condamnată să o facă, dacă nu vrea să dispară. Oricum, dacă nemulțumirea nu va fi canalizată de un leadership competent, se va pierde în nisipuri.
România nu este un asteroid în imensitățile cosmosului; este o țară aflată în Europa, în lume, depinzând de configurația internă, dar și de situația internațională. Care este poziția geopolitică a țării? Membră a Uniunii Europene (dar nu și a zonei euro), a Alianței Nord-Atlantice, ea posedă, în principiu, cea mai solidă ancorare internațională pe care a deținut-o în istorie. În Istoria civilizației românești, Eugen Lovinescu a arătat clar că progresele țării s-au realizat prin atașarea la idealurile și realizările Occidentului: aici trebuie să căutăm aliații noștri naturali. Evoluția României din 1990 încoace a confirmat acest drum, chiar dacă nu am folosit pe deplin resursele pe care ni le oferea Uniunea Europeană.
Care este, pe de altă parte, situația Uniunii Europene, azi? Mulți eurosceptici, dar și unii eurofili critică funcționarea ei birocratică, lipsa unui buget comun, absența unei armate europene (ceea ce o face dependentă de NATO). Mai mult, câștigă teren curentele „suveraniste“ care predică ieșirea țărilor membre din Europa și reluarea unei căi separate. Reușita Brexit-ului în anul 2016 a dat apă la moară suveraniștilor din alte țări. Alegerile care vor avea loc anul acesta în Franța, Olanda, Germania, poate Italia anunță un avans serios al acestor partide, dacă nu chiar dobândirea unor poziții dominante. În ceea ce privește țările post-sovietice, observăm Polonia, unde domină un partid conservator naționalist și eurosceptic. Cât despre Ungaria, țară călcată, la propriu, de șenilele sovietice, țară membră a UE și a NATO, asistăm la ralierea regimului Viktor Orbán la sfera de influență rusească. De altfel, este proprie tuturor partidelor suveraniste o simpatie marcată față de Rusia putinistă, ignorând aspirațiile expansioniste ale acesteia.
Dacă în Polonia sau Ungaria retorica antioccidentală este atributul unor partide de esență conservatoare, în România ea este preponderent propagată, cu prudență, de PSD, formație teoretic de stânga, în fapt populistă și antioccidentală. PSD este un partid capturat de Rețea, de care cu greu (dar nu imposibil!) s-ar putea elibera. Într-adevăr, jucarea corectă a jocului proeuropean, dezvoltarea unei Românii avansate și prospere ar determina îngustarea și în cele din urmă ruinarea Rețelei și a sistemului România 1.0.
Dimpotrivă, în eventualitatea unei desprinderi relative sau totale de Europa, România și-ar pierde mijloacele pentru a susține lupta anticorupție. În acest caz, ea s-ar transforma după modelul unei republici post-sovietice, corupte și autoritare, și ar fi, mai devreme sau mai târziu, atrasă în sfera de influență a Rusiei.
România nu are altă soluție decât să rămână aliatul constant al UE, sperând și contribuind la rezolvarea unei crize, sperăm, de creștere, mizând pe depășirea ei, și nu pe eșecul Europei. Din punctul de vedere românesc, nu există o soluție mai bună decât Europa. De aceea, politica proeuropeană a României trebuie să fie militantă și activă. O economie cinstită și creatoare reprezintă cea mai bună garanție a atașamentului nostru față de cauza europeană. Iată ceea ce manifestanții din Piața Victoriei au simțit. Pentru moment, lupta nu este câștigată, dar nici pierdută. Sigur este că ne aflăm într-un moment de cumpănă și nu se știe de ce parte se va apleca balanța. Momente atât de hotărâtoare nu a mai cunoscut țara din anul 1989. Atunci marele joc european a acționat în favoarea unei așezări mai democratice. Nu trebuie numai să sperăm, dar și să acționăm pentru ca momentul actual să nu fie o întoarcere la punctul de plecare, ci un pas înainte.