De același autor
Din păcate, vara lui 2012 nu a însemnat numai momentul suspendării nejustificate a președintelui Traian Băsescu. Pentru mai multe motive, ea a marcat și diluarea semnificativă a încrederii Vestului în România.
Alegerea lui Traian Băsescu în 2004 a consolidat traseul occidental al României. Deciziile de politică externă și de securitate ale acestuia, susținute și prin tranșante declarații publice, făceau din Traian Băsescu cel mai prooccidental președinte al României din 1990 și până astăzi. Traian Băsescu a vrut ca relația României cu Vestul să fie ireversibilă. Fără a fi un aliat comod, având tot timpul în minte interesele naționale ale României, el a fost un aliat loial, de bună-credință și un bun prieten. Cele trei coordonate principale ale programului său politic s-au numit profesionalism, consolidare și loialitate. În primul rând, a vrut să demonstreze că România, prin profesionalismul structurilor de securitate, al Armatei și al serviciilor de informații, este un câștig pentru NATO și UE, fiind un real contributor la succesul misiunilor celor două. În al doilea rând, a vrut să diversifice și să dea mai mult conținut, mai multă substanță relațiilor intra-aliate ale României. Aici avem în primul rând dezvoltarea relației speciale cu SUA, inclusiv creșterea semnificativă a prezenței militare americane și participarea la programul scutului antirachetă, dar și semnarea, pentru prima dată după 1990, a unor documente politice cu SUA. În egală măsură, a conceput și implementat soluții diplomatice inteligente, precum parteneriatele strategice construite cu țări ca Polonia, Marea Britanie, Franța sau Turcia. Nu în ultimul rând, toate aceste eforturi militare și diplomatice aveau ca scop să înlăture orice rețineri față de țara noastră, să convingă pe oricine de loialitatea României față de aliați. De aceea, ținea să accentueze tot timpul că românii își vor îndeplini întotdeauna misiunile, că vom rămâne până la capăt (și am rămas) atât în Afganistan, cât și în Irak, Kosovo, Libia etc. Pe relația cu omologii săi din NATO și UE a fost un lider nu întotdeauna comod, dar predictibil și de bună-credință. Încrederea Occidentului în România a atins un maxim în preajma verii lui 2012.
Din păcate, vara lui 2012 nu a însemnat numai momentul suspendării nejustificate a președintelui Traian Băsescu. Pentru mai multe motive, ea a marcat și diluarea semnificativă a încrederii Vestului în România. În primul rând, între „puciști“ și cancelariile occidentale, anterior suspendării, nu au existat niciun fel de consultări. Pentru cei din UE și SUA sau Canada, surpriza a fost totală. Să-l anihilezi politic, printr-un complot fulger, fără nicio justificare, pe cel mai prooccidental președinte al României din ultimii 25 de ani nu putea să nu intrige Occidentul. Mai ales că printre artizanii suspendării se aflau oameni politici cu vechi state antioccidentale, animați de o ostilitate deschisă față de instituții precum DNA sau ANI, considerate nefericite sincronicități. În al doilea rând, pe măsură ce se devoala premeditarea gestului, în paralel cu scoaterea la suprafață a adevăraților actori din spatele scenei, cancelariile vestice au început să se teamă că schimbarea lui Traian Băsescu era mai mult decât o dispută politică. Sub această acoperire se ascundea de fapt și o tentativă de diluare a occidentalizării României, pericol de care unii din liderii loviturii nu erau conștienți, fiind fin manipulați de oameni din culise sau din linia a doua. După părerea mea, cea mai bună dovadă în acest sens este vestita ședință de CSAT din 19 iulie 2012. Schimbarea lui Marcel Opriș viza nu numai înlocuirea șefului STS, hotărâtă politic înainte de a avea loc ședința. Dacă schimbarea lui Opriș funcționa, urmau, rând pe rând, să fie înlocuiți ceilalți șefi ai instituțiilor de securitate națională, cei care de fapt asigurau principalele canale de comunicare și de cooperare cu Occidentul. Preluarea controlului pe sistemul de securitate națională era calea cea mai simplă, mai sigură și mai discretă de diluare, poate chiar reversare a occidentalizării României. Mai ales că unii dintre cei vizați să preia acele responsabilități erau oameni „mult mai echilibrați“, rodați deja în „politica de echilibru“ de la începutul anilor ’90. Este foarte interesant că, ulterior acelei ședințe de CSAT, cancelariile occidentale, în special americanii, au făcut eforturi ca o nouă ședință să nu mai aibă loc până la clarificarea situației. Înțeleseseră pericolul. Dintr-o criză politică internă, suspendarea președintelui României se transforma într-o majoră criză de încredere cu SUA și UE, poate chiar mai mare decât cea generată de venirea minerilor la București, în iunie 1990.
19 iulie 2012, Cotroceni: şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării care a avut loc în timp ce preşedintele Traian Băsescu era suspendat.
Criza încrederii între Occident și o parte dintre politicienii români nu s-a sfârșit odată cu revenirea la Cotroceni a președintelui Traian Băsescu. Ea s-a prelungit, atât din cauza continuării unor declarații și atitudini antioccidentale de partea „puciștilor“, cât și a lipsei de cooperare instituțională între cele doua Palate, Cotroceni și Victoria. În opinia mea, finalul parțial al crizei de încredere între România și Occident vine doar odată cu semnarea Pactului de coabitare dintre președinte și premier. Primul ministru, prin semnarea Pactului de coabitare, nu numai că recunoștea legitimitatea președintelui, dar dădea dovadă de ceva mai multă bună-credință și pe relația cu Vestul. Din păcate, ulterior lui iulie 2012 au început să apară probleme de loialitate și de funcționare democratică și în alte state din Europa Centrală, toate astea ducând la mesajul foarte tranșant al Victoriei Nuland, din octombrie 2014.
Vestea bună și salvarea onoarei clasei politice vine, din nou, de la cetățeanul român. Votul masiv în favoarea Europei și a Occidentului, alegerea ca președinte al României a unui etnic german arată nu numai maturitate democratică, dar și o majoritate clară prooccidentală. Noul președinte al României, domnul Klaus Johannis, are astfel șansa refacerii totale a încrederii Occidentului în noi, în beneficiul ambelor părți, lucru mai necesar astăzi ca oricând. Politicienii români pot da o mână de ajutor, mai ales acum, când țara trebuie să traverseze cu bine complicata criză din Estul Europei. Ca și altă dată în istoria sa, ei trebuie să demonstreze că sunt oameni de onoare. Este datoria lor, cel mai important serviciu pe care îl pot face României. „Patrie și onoare!“