De același autor
Primul șoc a venit odată cu criza economică și punerea sub semnul întrebării a viabilității celui mai important proiect european, moneda comună. O eventuală prăbușire a sa era văzută ca o cale sigură spre refragmentarea Europei în state naționale ce urmau să revină la competiția geopolitică a secolului XIX. Euro s-a dovedit a fi o monedă rezilientă, în special datorită politicii germane de salvare a sa. Nemții au băgat adânc mâna în buzunarul economiei germane pentru a salva Grecia și pentru a garanta băncile europene slăbite de criză.
Din păcate, după economie, observăm un alt fenomen periculos pentru viitorul UE, poate chiar mai perfid, mai grav, joaca intraeuropeană cu frontierele statelor membre, cu integritatea lor teritorială.
Șocul Brexit-ului a fost mare, pentru că, în general în Marea Britanie, dar mai ales pe continent, lumea nu s-a așteptat la un astfel de rezultat. Reacția inițială de stupoare s-a transformat în dorința de a pedepsi Londra pentru o astfel de nesăbuință, mai ales că se știa că din Brexit nu vor avea de câștigat nici britanicii și nici restul Uniunii. Dar de la un astfel de sentiment, de înţeles până la un punct, la apeluri referitoare la distrugerea integrității teritoriale a Marii Britanii lucrurile evoluaseră periculos de mult. Deși atent camuflată, o astfel de retorică politică nu putea trece neobservată. Un foarte important politician german a propus ca UE să încurajeze ruperea Scoției de restul Marii Britanii, garantându-se o rapidă acceptare a scoțienilor în UE. În mintea bolnavă a unui astfel de specimen, aceasta era o modalitate legitimă de pedepsire a Londrei.
Cam în același timp, într-o altă țară europeană, culmea, Spania, alt politician imatur sugera că a venit vremea ca țara sa să tranșeze chestiunea Gibraltarului. Două țări membre ale UE și NATO erau în pragul unui diferend teritorial.
Recent, tot Spania a trecut printr-o serioasă criză de integritate teritorială, trebuind să gestioneze complicatul caz al separatismului catalan și al referendumului iresponsabil generat de niște politicieni stupizi, dar populiști și avizi de putere. În acest context, am observat o capitală europeană, a unei țări care este și membră a NATO, afirmând public, la nivel guvernamental, o mare simpatie pentru cauza catalană. A fost, pur și simplu, un atentat la integritatea teritorială a altui stat, aliat în NATO și membru al UE. O altă atitudine iresponsabilă, ce poate avea, în timp, efecte distrugătoare asupra UE și a NATO. Și asta pentru că este pusă în discuție însăși esența celor două cluburi din care și România face parte, NATO și UE, respectul reciproc pentru integritatea teritorială a celuilalt, chintesența păcii în lumea euroatlantică a ultimilor 70 de ani.
Deși în general vorbim de atitudini individuale, lucrurile pot degenera. Mai ales că, pe fondul acestei crescute confuzii sociale, astfel de indivizi sunt mai contagioși ca în trecut. Așa s-a ajuns în Germania ca, pentru prima dată de la căderea comunismului, extrema dreaptă să intre în Bundestag. Joaca cu frontierele naționale, eventuala lor contestare în interiorul UE este cel puțin la fel de periculoasă ca și eventuala prăbușire a euro. Dacă nu cumva potențialul distructiv al acestei „nucleare“ este chiar mai mare.
Ce trebuie noi să reținem din toată această complicată poveste? Agenda noastră de securitate națională se încarcă cu încă o problemă care, în viitor, dacă este prost gestionată, poate deveni gravă. Este datoria noastră să reflectăm asupra ei și să vedem cam ce este de făcut. Poate că este prea devreme pentru o acțiune guvernamentală serioasă, mai ales că MAE se pare că are nevoie de timp până se trezește. Dar la nivel academic, intelectual, teoretic putem deja opera cu astfel de scenarii și mai ales putem încerca să vedem ce este de făcut. Mai ales că nu ne costă nimic să gândim. Acele câteva firave institute de cercetare din dotarea guvernului sau a Academiei Române ar putea fi scoase și ele din amorțeala în care se complac și puse la treabă, angajând inclusiv discuții preliminarii cu clasa politică, pentru a înțelege mai ușor cam la ce s-ar putea aștepta în viitor. Poate nu ar strica să organizăm ceva dezbateri academice prin câteva capitale europene, receptive la această problematică, pentru că, oricum, singuri nu o vom scoate la capăt. Nu în ultimul rând, tot pe linie academică, poate cineva îi trage de mânecă și pe aliații noștri americani pentru că am văzut că nici ei nu prea înțeleg acest perfid pericol european, simțul lor istoric fiind oricum mai atrofiat ca al nostru.
În felul acesta, cu tact, cu prudență dar fermi poate ne aducem din nou contribuția semnificativă la pacea și stabilitatea Europei. Ca în 1974-75, când diplomația românească, așa comunistă cum era ea a avut o contribuție remarcabilă la succesul conferinței CSCE de la Helsinki. Câți mai știu azi că , al doilea “C” din abreviere, cel referitor la “cooperation” a fost propus de România? Pentru că și atunci ca și azi, ca și în secolele anterioare cea mai mare frică a noastră era, cum spunea Simion Mehedinti, ca ‘istoria noastră să nu se transforme în geografie”.